Permalänk

Vilken aktiefond?

Har beslutat att börja spara i en s k aktiefond, och mer bestämt någon där Microsoft ingår.
Microsoft aktien är som bekant väldigt dyr, så jag tänkte spara i en fond där dom ingår istället. Dock är jag osäker på vilken fond som jag skall välja där dom ingår.
Det gör inget om flera amerikanske storföretag ingår, som t ex Apple, Amazon eller Google.

Finns det flera och hur hittar jag dom?

Vilka är det?

Tack på förhand och Gott Nytt År

Permalänk
Medlem

Om du har bestämt dig för Microsoft specifikt så kunde du ju också välja att bara köpa aktien. Då slipper du en hel del avgifter. Men kom bara ihåg att diversifiera, oberoende vad du gör. Du vill inte ha alla hästar i en låda.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Börja med en globalfond, innehåller en sådär 1500 bolag. Andra viktiga är lågt pris (max 0.2%). Den fond som oftast föreslås är Länsförsäkringar Global Indexnära.

Du kan se mer om största innehaven här: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/417655/lansforsak...

Permalänk
Medlem

När det kommer till Microsoft kan man med säkerhet ha alla hästar i samma "låda"(?stall?).

Man får ju så klart förstå att det kan svänga men det kan det göra om du har 10 olika papper också.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Har Avanza USA, 0,17% i avgift, Microsoft finns med som 4:e största innehav. Kanske passar?

Permalänk
Skrivet av oakar:

Har Avanza USA, 0,17% i avgift, Microsoft finns med som 4:e största innehav. Kanske passar?

Det var intressant att läsa, dock har jag inte Avanza 🤔

Men det kanske jag inte behöver?

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

När det kommer till Microsoft kan man med säkerhet ha alla hästar i samma "låda"(?stall?).

Man får ju så klart förstå att det kan svänga men det kan det göra om du har 10 olika papper också.

Håller med, Microsoft går ju som tåget 👍

Vart hittar jag fonden med Microsoft?

Permalänk
Skrivet av Sando:

Om du har bestämt dig för Microsoft specifikt så kunde du ju också välja att bara köpa aktien. Då slipper du en hel del avgifter. Men kom bara ihåg att diversifiera, oberoende vad du gör. Du vill inte ha alla hästar i en låda.

Har inte råd att köpa 1 aktie i Microsoft för tillfället 😒

Det är av den anledningen som jag vill lägga pengar i en fond där microsoft ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Så gott som alla globala indexfonder innehåller microsoft (+ övriga stora tech bolag).

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Så gott som alla globala indexfonder innehåller microsoft (+ övriga stora tech bolag).

Ok, har seb som min bank.

Kan du hjälpa mig att hitta rätt fond där som innehåller microsoft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Håller med, Microsoft går ju som tåget 👍

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3873/microsoft-co...

"Översikt"

Scrolla ner.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1464/handelsbanke...

Härliga bolag i denna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Första träffen på google är SEB Teknologifond. Den innehåller 5% microsoft, dock relativt hög förvaltningskostnad.

https://www.di.se/fonder/seb-teknologifond-127323/

Permalänk

Ah, nästa steg blir att hitta någon av dessa fonderna hos SEB då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ah, nästa steg blir att hitta någon av dessa fonderna hos SEB då?

Varför?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Har SEB som bank där mina övriga fonder och lån ligger.
Vill ha allt på samma ställe för enkelhetens skull.

Permalänk
Medlem

I see. Ja SEB har väl kanske lika som Avanza vad gäller att hitta innehav i fonder? Förhoppningsvis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Eduardo_S - Varför inte öppna (isk-)konto hos t.ex. Avanza eller Nordnet? Båda har mig veterligen större urval av fonder att välja mellan än vad någon av "våra" traditionella storbanker har. Du tjänar sällan på att vara lojal mot din "huvudbank". Själv använder jag Avanza för aktie- och fondsparande, andra banker för det "akuta" buffertsparandet, ytterligare en för bolån och sedan SEB för lön och räkningar.

Avanza kan hjälpa till att flytta fonder och aktier från isk- respektive aktie/fond-depåer hos andra banker till Avanza.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Skrivet av mille74:

@Mikael_A - Varför inte öppna (isk-)konto hos t.ex. Avanza eller Nordnet? Båda har mig veterligen större urval av fonder att välja mellan än vad någon av "våra" traditionella storbanker har. Du tjänar sällan på att vara lojal mot din "huvudbank". Själv använder jag Avanza för aktie- och fondsparande, andra banker för det "akuta" buffertsparandet, ytterligare en för bolån och sedan SEB för lön och räkningar.

Avanza kan hjälpa till att flytta fonder och aktier från isk- respektive aktie/fond-depåer hos andra banker till Avanza.

Som sagt så vill jag ha allt samlat på ett och samma ställe. Detta för enkelhetens skull, samt för att slippa logga in på flera olika sidor för att kolla t ex sparande.

Det är visst smart att vara lojal mot sin huvudbank, men det är en annan diskussion.

Det går inte att bara flytta över delar av sitt sparande till Avanza, utan de vill att man skall flytta över hela sitt innehav till dom.

Permalänk
Medlem

Dessutom handlar du courtagefritt upp till 50 000:-. Har Nordea som ”huvudbank” men även Avanza för de är långt före i gränssnitt och urval.

Permalänk
Medlem

Du vill inte använda SEB utan istället köra Avanza.

Det finns 100 olika anledningar och räknar vi bort appar och allt annat fluff så slutar det oftast med en väldigt bra anledning:
bankerna har ett dåligt utbud att handla ifrån.
Det kan låta helt sjukt men SEB, Swebank etc har knappt några fonder att välja mellan om man jämför med Avanza.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Du vill inte använda SEB utan istället köra Avanza.

Det finns 100 olika anledningar och räknar vi bort appar och allt annat fluff så slutar det oftast med en väldigt bra anledning:
bankerna har ett dåligt utbud att handla ifrån.
Det kan låta helt sjukt men SEB, Swebank etc har knappt några fonder att välja mellan om man jämför med Avanza.

Jag vill inte använda Avanza utan istället köra SEB.

Förstår att du är en Avanza fanboy, men det är inte jag.
Vissa gillar Android, andra gillar iOS.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att du inte kan flytta över delar? Du väljer ju själv vad du ska flytta över?

Oavsett om det är pengar eller värdepapper.

Det blir fel när du väljer att jämföra pengar/investeringar med android/ios.

Du bör ju lägga pengarna där det är mest fördelaktigt, inte vilken bank du gillar. Banken vill inget hellre än sko sig på dig så tro inte att du har några privilegier för du gillar banken mer än vad andra gör. Snarare att du får betala mer för samma tjänst.

Avanza har ju klara fördelar just för din investering (tex att du kan hitta fonder för det första) och att du kanske skippar fondavgifter om du är under 50tkr. En bra app att tillägga för att kolla över sin investering.

Och du kan med gott samvete ha både SEB och Avanza samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nordnet indexfond teknologi innehåller 16,42% Microsoft, övrigt i andra internationella techbolag. Förvaltningsavgift 0,42%

Men den finns bara hos nordnet.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Snacka om rutten inställning när folk försöker hjälpa dig... Går ju inte riktigt att jämföra banker på samma sätt som telefoner... Lönar sig verkligen inte att vara lojal mot sin bank. Avanza är bra mycket bättre än SEB när det gäller att spara på börsen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Du får tänka på att det förmodligen kommer kosta dig många tusen kronor i längden bara för att du vill ha allting på ett och samma ställe. Om det är okej för dig är det bara att tuta och köra förstås.

Permalänk

För ge lite tips som finns hos SEB:
Handelsbanken USA Index Criteria - Årlig avgift 0,20% - Microsoft 6,75% - https://seb.se/bors-och-finans/fonder/fondlista#/funds/detail... (tydligare vad den innehåller - https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/315115/handelsban... )
Länsförsäkringar USA Indexnära - Årlig avgift 0,20% - Microsoft 6,28% - https://seb.se/bors-och-finans/fonder/fondlista#/funds/detail... (tydligare vad den innehåller - https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/181108/lansforsak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Snacka om rutten inställning när folk försöker hjälpa dig... Går ju inte riktigt att jämföra banker på samma sätt som telefoner... Lönar sig verkligen inte att vara lojal mot sin bank. Avanza är bra mycket bättre än SEB när det gäller att spara på börsen.

Har trådstartarens bank en fond med de aktier han är ute efter är det väl inte så mycket mer att säga.
Tala med banken avseende deras utbud istället. Väg det mot din målbild och ta ett beslut efter det.

Förtydligande, nedan är inte ett svar på citatet ovan utan mer riktat till diskussionen i allmänhet:
Sociala medier är för övrigt en urusel källa till aktietips för dig som enskild individ.

Permalänk
Skrivet av nevada:

Snarare du som har taskig inställning bara för att alla inte vill ha Avanza som bank. Men det får stå för dig om du vill ha såna åsikter. Inget jag tar åt mig av.

Du kanske skall låta bli att kommentera om du ser att någon inte delar samma åsikt som dig.

Permalänk
Skrivet av Bonden_88:

För ge lite tips som finns hos SEB:
Handelsbanken USA Index Criteria - Årlig avgift 0,20% - Microsoft 6,75% - https://seb.se/bors-och-finans/fonder/fondlista#/funds/detail... (tydligare vad den innehåller - https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/315115/handelsban... )
Länsförsäkringar USA Indexnära - Årlig avgift 0,20% - Microsoft 6,28% - https://seb.se/bors-och-finans/fonder/fondlista#/funds/detail... (tydligare vad den innehåller - https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/181108/lansforsak...

Tack, det är dessa tips jag letade efter

Men vart hittar du info om microsoft i denna fonden?

Hittade inget i faktabladet nämligen 🤔

Permalänk
Skrivet av warp64:

Har trådstartarens bank en fond med de aktier han är ute efter är det väl inte så mycket mer att säga.
Tala med banken avseende deras utbud istället. Väg det mot din målbild och ta ett beslut efter det.

Förtydligande, nedan är inte ett svar på citatet ovan utan mer riktat till diskussionen i allmänhet:
Sociala medier är för övrigt en urusel källa till aktietips för dig som enskild individ.

Ja, eftersom alla här är Avanza dyrkare låter det som en god idé 😅