Silverstone blandar NAS-enhet med Micro ATX-chassi

Permalänk
Melding Plague

Silverstone blandar NAS-enhet med Micro ATX-chassi

Med ett gäng lagringsburar i fronten och plats för rejäla grafikkort, är Silverstones CS351 en datorlåda som sticker ut från mängden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt lovande ut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Permalänk
Medlem

Kul att Silverstone fortsätter göra udda chassin

.... men lite udda kompromiss med ett chassi som klarar av massor av lagring och ett bamsegrafikkort, men sen inte har någon plats kvar för ventilation eller för vettig CPU-kylning.
Det hade kanske varit förnuftigare att prioritera bort GPU-platsen, eller göra aningens mer plats för CPU-kylare och större fläktplatser?

...

Hmm, om man hade höjt lådan lite och optimereat placeringen så kanske nätagget hade kunnat legat under hårddiskarna istället? (luftinsug till agget underifrån)
Då skulle det finnas plats för vettig cpu-kylning och ventilation... (120mm i bakkant osv)
Möjligen skulle diskarna bli för uppvärmda av agget gissar jag...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Letade efter mer renodlade lådor för NAS i rack med kortdjupsdimensione igår kväll senastr. De växer inte på träd ska sägas och särskilt bökigt att få tag på lokalt.

Detta är det närmaste jag kom.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som det ultimata chassit för en Plex-Server!
2st Noctua 80mm i toppen är nog tillräckligt för att kyla normal hårdvara lagom för en Plexserver.
Parat ihop med en Noctua NH-L12S eller liknande... bara det inte blir FÖR dyrt pga slädarna...

Skrivet av Roger W:

Kul att Silverstone fortsätter göra udda chassin

.... men lite udda kompromiss med ett chassi som klarar av massor av lagring och ett bamsegrafikkort, men sen inte har någon plats kvar för ventilation eller för vettig CPU-kylning.
Det hade kanske varit förnuftigare att prioritera bort GPU-platsen, eller göra aningens mer plats för CPU-kylare och större fläktplatser?

Vill man endast ha lagringen och inte något stort grafikkort osv så kan man egentligen lika gärna köra på en HP ProliantMicro eller liknande. Går att få fatt på billigt beggade.

Permalänk
Medlem

Silverstone är en av de absoluta favoriterna när det kommer till chassimakarna (TJ08-E får hänga med i ur och skur, samt en NJ-450 som är ett trevligt tillägg på sistone). Just för att de vågar ta ut svängarna.

I detta fall är jag nog inne på @Roger W's spår, intentionen är god. Men att nyttja 80mm och 40mm (eller är det 50mm?) i ett chassi med ganska stora behov för luft är inte ett alternativ.

Hade hellre sett att de siktat på att inrymma PSU:n under hårddiskburen (bra utgång för sladdar och en egen värmezon), en 2,5" SSD eller m.2 går att inrymma lite varstans för systemändamål. Hade då fått gå ned till SFX-L eller bygga lite mer på höjden. Samtidigt som det hade tillåtit en större CPU-kylare och utblås 120/140mm.

Jag kan höra hur det viner om denna lite udda skapelse när ett högpresterande system chippar efter andan.

Intressant koncept, men det får nog putsas lite på de sista detaljerna.

Ska det enbart inrymmas en NAS som inte är alldeles för kraftfull, finns det goda förutsättningar. Men då fråntas detta chassi sin joker som är fullängdskort.

Permalänk
Medlem

Inte det första Silverstone chassit med "lagringsburar" i fronten.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag nog hellre tagit en
SilverStone DS380
SilverStone DS380 NAS Case Video Review

Om de fortfarande finns att få tag på eller något liknande för att bygga en NAS/Filserver.

Silverstone CS351 (chassit i artikeln) verkar ha bättre kvalitet på hårddiskburarna.
Men det tar upp mer plats i bredd och verkar vara olämpligt att ställa på högkant.
DS380 har 8 hotswap platser istället för 5.
Jag vet inte riktigt vad jag skulle med ett kraftfullt grafikkort i en filserver ändå.
Jag hade troligtvis antingen använt iGPU eller typ ett GeForce GT1030 eller motsvarande ändå.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt nyttan med denna, finns betydligt bättre lösningar för 4/8 diskar. Men finns säkert någon som denna ekvationen passar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ser inte riktigt nyttan med denna, finns betydligt bättre lösningar för 4/8 diskar. Men finns säkert någon som denna ekvationen passar.

Som vadå?

Hoppas de släpper en 8 eller 16 bay version också.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Personligen hade jag nog hellre tagit en
SilverStone DS380
SilverStone DS380 NAS Case Video Review

Om de fortfarande finns att få tag på eller något liknande för att bygga en NAS/Filserver.

Silverstone CS351 (chassit i artikeln) verkar ha bättre kvalitet på hårddiskburarna.
Men det tar upp mer plats i bredd och verkar vara olämpligt att ställa på högkant.
DS380 har 8 hotswap platser istället för 5.
Jag vet inte riktigt vad jag skulle med ett kraftfullt grafikkort i en filserver ändå.
Jag hade troligtvis antingen använt iGPU eller typ ett GeForce GT1030 eller motsvarande ändå.

Säljs fortfarande på blandannat computersalg och caseking, riktigt bra chassi!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Personligen hade jag nog hellre tagit en
SilverStone DS380
SilverStone DS380 NAS Case Video Review

Om de fortfarande finns att få tag på eller något liknande för att bygga en NAS/Filserver.

Silverstone CS351 (chassit i artikeln) verkar ha bättre kvalitet på hårddiskburarna.
Men det tar upp mer plats i bredd och verkar vara olämpligt att ställa på högkant.
DS380 har 8 hotswap platser istället för 5.
Jag vet inte riktigt vad jag skulle med ett kraftfullt grafikkort i en filserver ändå.
Jag hade troligtvis antingen använt iGPU eller typ ett GeForce GT1030 eller motsvarande ändå.

Har du hört talas om transcoding för t.ex. Plex eller jellyfin? Då förstår du nog varför du behöver ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Intressant lösning även om jag tycker att den är väl stor.
Stort plus för Micro ATX så att man äntligen kan ha mer än en kortplats.
Mini dtx är en bra ide men så länge det finns exakt noll mini dtx moderkort så (nej asus fejk kort räknas inte då det bara har en kortplats)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig ett sådant chassi, men i mer standard ATX storlek så det inte blir så trångt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Har du hört talas om transcoding för t.ex. Plex eller jellyfin? Då förstår du nog varför du behöver ett grafikkort.

Någorlunda modern iGPU eller 1030 (/liknande) borde hantera all transcoding som en sådan här liten box skulle behöva? Man kommer ju bara precis upp i 100tb - så man borde inte sitta med så många samtidigt strömmande kompisar?

Däremot kan man ju putta genom grafikkortet till en VM om man vill remotea in i sin rejäla burk i garderoben som också agerar filserver medan man har det knäpptyst på kontoret.

Permalänk
Medlem

Perfekta chassit för en renderingsserver!

Två rejäla quadro kort, en strömsnål xeon och sen en ett par radianer snabba diskar för att få ut materialet på, behöver man mer kan man alltid expandera med en SAN eller liknande för mer permanent arkiv.

Kan bli ett sånt bygge för mig framöver om sambon inte går med på mitt planerade rack-skåp…

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag på ett SilverStone RM41-H08 till min server i mitt rack.
https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=888&bno=0&tb=4...

Riktigt trevligt chassi faktiskt som huserar min 5600x, 32gb ecc, 16Tb snurr, 2Tb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Själv kör jag på ett SilverStone RM41-H08 till min server i mitt rack.
https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=888&bno=0&tb=4...

Riktigt trevligt chassi faktiskt som huserar min 5600x, 32gb ecc, 16Tb snurr, 2Tb ssd.

Neat - om man uppskattar rack-estetiken

Känns som de missat en feature dock: det verkar inte gå att köpa en till sån där 5x3.5 bur att sätta i 5.25 platsen?
(för båda platserna är väl identiska i storlek i praktiken?)
Det närmsta man kommer är väl tre såna här:
https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=845&area=en

*edit*
Nope den där 5x3.5" buren finns att köpa separat, som slusk tipsar om här nedan!
https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=605&area=en

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Perfekta chassit för en renderingsserver!

Två rejäla quadro kort, en strömsnål xeon och sen en ett par radianer snabba diskar för att få ut materialet på, behöver man mer kan man alltid expandera med en SAN eller liknande för mer permanent arkiv.

Kan bli ett sånt bygge för mig framöver om sambon inte går med på mitt planerade rack-skåp…

Blower-GPU då gissar jag? Man får hoppas de får tillräckligt med luft från sidopanelen - kan funka?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Neat - om man uppskattar rack-estetiken

Känns som de missat en feature dock: det verkar inte gå att köpa en till sån där 5x3.5 bur att sätta i 5.25 platsen?
(för båda platserna är väl identiska i storlek i praktiken?)
Det närmsta man kommer är väl tre såna här:
https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=845&area=en

Jag monterade dock en 140mm fläkt på andra sidan som intag på en 3d-skriven adapter så jag fick lite bättre luftflöde.

Annars så finns ju alltid dessa:

https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=604&area=en

https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=605&area=en

Permalänk
Medlem

Men titta de säljer du den där 5-slots FS305 löst - klantigt av mig att missa det
Konstigt att de inte nämner på produktsidan på chassit att den stöds!
(för den borde väl passa att klämma in där, så länge man inte har ett grafikkort ivägen?)
Tackar för infon!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Intressant chassi om man är ute efter superkompakt, fast det ser ganska varmt ut.
Min server är ett gammalt miditower med egensnickrad hdd-bur för 6 hårddiskar som jag velat byta länge. Och nu när den unika 180mm-fläkten börjat skorra i vissa varvtal så så har jag äntligen fått giltig orsak att lägga pengar på ett nytt.

Har gluttat på detta, också från silverstone.
https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=709&area=en#un...

Den här killen gör en killen gör ett bygge på det..
https://www.youtube.com/watch?v=e0lyuoRMYkA

Det finns självfallet bättre och dyrare chassin, men ett pris på under 1800 gör detta intressant. Nån som vet något annat man bör ha koll på? Jag behöver inte fler swap-platser än 5 egentligen. Gärna som klarar atx.

Visa signatur

Danska HiFi-entusiaster lyssner på orgelmusik:
-"Det saknas vikt och dynamik!"
-"Ja, det behövs mer ljudtryck - 1.000 dB!."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Någorlunda modern iGPU eller 1030 (/liknande) borde hantera all transcoding som en sådan här liten box skulle behöva? Man kommer ju bara precis upp i 100tb - så man borde inte sitta med så många samtidigt strömmande kompisar?

Däremot kan man ju putta genom grafikkortet till en VM om man vill remotea in i sin rejäla burk i garderoben som också agerar filserver medan man har det knäpptyst på kontoret.

Mja vet inte om iGPU är så mycket att hänga i granen, fast nu börjar väl min E-2176G cpu dra på åren kanske, får ut runt 120fps transcode på 1080p film, men bara 30-35 fps med transcode av 4k film, dock får jag inte använd alla funktioner för då räcker inte min iGPU till.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Mja vet inte om iGPU är så mycket att hänga i granen, fast nu börjar väl min E-2176G cpu dra på åren kanske, får ut runt 120fps transcode på 1080p film, men bara 30-35 fps med transcode av 4k film, dock får jag inte använd alla funktioner för då räcker inte min iGPU till.

Med en moden iGPU så som Intel UHD 630 med Quicksync så kan du transcoda flertalet 4K-filmer samtidigt utan problem. Den har ju encoders/decoders inbyggt så det är ju inte ens besvärligt för igpu:n att hantera det.
Jag kör med UHD 630 och det flyter på med flertalet transcodes samtidigt. Otroligt bra. Märker ingen skillnad mot mitt Nvidia Quadro P2000 som jag använde innan.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Med en moden iGPU så som Intel UHD 630 med Quicksync så kan du transcoda flertalet 4K-filmer samtidigt utan problem. Den har ju encoders/decoders inbyggt så det är ju inte ens besvärligt för igpu:n att hantera det.
Jag kör med UHD 630 och det flyter på med flertalet transcodes samtidigt. Otroligt bra. Märker ingen skillnad mot mitt Nvidia Quadro P2000 som jag använde innan.

Hmm, min cpu har UHD P630. Kör du under Linux eller windows?

Kanske något med Emby då, gjorde en ny test installation med nyare drivrutiner från Intel, fortfarande samma resultat som jag hade förut. Jag klarar inte transcoda mera än 1 HEVC 4k hdr stream, och det är på håret, SW decode och QSV encode är det enda jag får till att fungera ok. Du är helt säker på att du inte får direct play på alla dina 4k streams? Det gör ju jag på allt i hemmet, förutom att spela upp i web browser med undertexter.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Hmm, min cpu har UHD P630. Kör du under Linux eller windows?

Kanske något med Emby då, gjorde en ny test installation med nyare drivrutiner från Intel, fortfarande samma resultat som jag hade förut. Jag klarar inte transcoda mera än 1 HEVC 4k hdr stream, och det är på håret, SW decode och QSV encode är det enda jag får till att fungera ok. Du är helt säker på att du inte får direct play på alla dina 4k streams? Det gör ju jag på allt i hemmet, förutom att spela upp i web browser med undertexter.

100% säker att det inte är direct play då jag manuellt ställt om för att testa att servern klarar flera transcodings samtidigt. Jag kör Plex i en dockercontainer under Linux. Sett till att dockercontainern har full tillgång till igpu:n.
Om du kör i Windows borde det inte vara några problem heller.

Edit: UHD P630 verkar inte vara samma som vanliga UHD 630 utan verkar husera i vissa xeon-processorer m.m. P630 har visserligen quicksync, men eftersom P630 verkar ha kommit redan 2015 kan det mycket väl vara så att det saknar modernare decoders/encoders. Quicksync förbättras ju för varje generation..
Jag kör på en rätt ny Core i7 10700K..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |