Ersättare till filserver baserat på Asrock C2750 D4I

Permalänk

Ersättare till filserver baserat på Asrock C2750 D4I

Mitt Asrock C2750 D4I som agerade filserver med ett LSI SAS 9211-8i 8-port och 8st 4TB WD Red i en ZFS pool (6+2 raid) gav upp igår, C2000 buggen slog till.
Har 2st Crucial CT2KIT102472BD160B 16 GB (2 x 8 GB) Memory Kit = 32GB ECC unbuffered DDR3 DIMM som jag gärna vill använda. Har ett Silverstone DS380 chassi med ett PSU Silverstone SFX Series SX500-LG 500W, har som sagt ett LSI SAS 9211-8i 8-port och 8st 4TB WD. Har även en Kingston 240GB SSD som OS ligger på, körde Ubuntu 20.04 LTS.
Försökt och hitta ett moderkort med CPU (eventuellt så får jag skrota de minnena om det finns bättre moderkort som kör med andra minnen), men hitta mini-itx moderkort med energieffektiv CPU är inte det lättaste (heller inte det billigaste heller med de jag hittat).
Men har någon bra förslag på moderkort + CPU eventuelt minne, eventuellt kan jag tänka mig att gå upp till micro-ATX och skaffa ett Fractal Design Node 804 istället för mitt DS380.

Kollade på mullet.se och de har ett Micro-ATX moderkort supermicro A1SAM-2750F som vad jag tror stödjer mina nuvarande minnen, det jag behöver köpa till för det är ett nytt chassi, typ Fractal Design Node 804.
De har även ett supermicro A1SAi-2750F (mini-ITX) men då är det SO-DIMM på det och behöver då köpa till nya minnne, blir typ samma summa som att byta till micro-ATX kortet.

Funderar på om det skule fungera att peta in alla grejerna med nytt moderkort och boota upp på min gamla installation och hoppas på att det skulle fungera, väldigt tveksam till att det skulle fungera men någon kanske gjort något liknande och har erfarenheten hur det gick.

Öppen för ideer, erfarenhet och råd.

Permalänk
Medlem

Linux är troligen lättare att flytta till annan MB än tex Windows då Linux gör full utforskning i vad MB har i resurser vid varje start och lagrar inte status för senare och snabbare start på samma sätt som windows gör och därför i regel startar glatt på nästan vilken HW som helst - jag har använt en Ubuntu installerad på en SSD-sticka med lite bra och ha saker för just lite sådana 'inbrott' i olika datorer som inte gör vad de skall eller för diskimagebackup och jag tror det inte någon gång har vägrat att starta eller att grafiska desktopen inte startar, provad på en rad olika datorer.

är det server-version så är den heller inte beroende av grafik och har man förberett med ssh-anslutning innan så behöver man inte ens en monitor och tangentbord inkopplad när man har tagit reda på datorns givna IP om man gör allt jobb via SSH

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inga tips på nytt Mobo, men kollat på att köpa ett m-itx med en Ryzen eller någon snål Intel CPU istället? Kanske dock svårt att hitta nu som passar med dina gamla DDR3 minnen.
Jag har själv bytt från en gammal AMD A8 med DD3 och m-itx som bara ligger nu...

Angående att boota din installation med nytt moderkort så ser jag inte att det ska vara något problem alls.

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Jag var ute för den buggen på mitt Supermicro C2758 moderkort för knappt ett år sedan. Men jag googlade lite på det och jag såg att några har löst det med en resistor, så jag testade det och min server rullar ännu i alla fall.

Så jag googlade lite specifikt på ditt moderkort och hittade en som satt 2 resistorer på. Som jag förstår det så vill man komma så nära 3,3V på PCICLK. Jag mätte dock aldrig utan jag lödde dit ett 100Ohms(2st 200Ohm paralellt för att vara exakt) motstånd mellan PCICLK och 3V pinsen.

Här är en liten guide jag hittade om du vill testa iaf

https://www.truenas.com/community/threads/how-to-fix-asrock-c...

EDIT: Såg nu att du postat i en annan tråd. Men som sagt, min server har ännu funkat i nästan ett år med 100 Ohm mellan PCICLK och 3V pinsen. Det stod det på de flesta sidorna jag hittade, antingen 100 eller 110 Ohm. Och jag är inte direkt orolig att det kommer hända något med mitt utan att mäta i alla fall. Men risken finns ju säkert att det händer något, så vill du vara säker är det väl bäst att mäta.