Ersättare till filserver baserat på Asrock C2750 D4I
Mitt Asrock C2750 D4I som agerade filserver med ett LSI SAS 9211-8i 8-port och 8st 4TB WD Red i en ZFS pool (6+2 raid) gav upp igår, C2000 buggen slog till.
Har 2st Crucial CT2KIT102472BD160B 16 GB (2 x 8 GB) Memory Kit = 32GB ECC unbuffered DDR3 DIMM som jag gärna vill använda. Har ett Silverstone DS380 chassi med ett PSU Silverstone SFX Series SX500-LG 500W, har som sagt ett LSI SAS 9211-8i 8-port och 8st 4TB WD. Har även en Kingston 240GB SSD som OS ligger på, körde Ubuntu 20.04 LTS.
Försökt och hitta ett moderkort med CPU (eventuellt så får jag skrota de minnena om det finns bättre moderkort som kör med andra minnen), men hitta mini-itx moderkort med energieffektiv CPU är inte det lättaste (heller inte det billigaste heller med de jag hittat).
Men har någon bra förslag på moderkort + CPU eventuelt minne, eventuellt kan jag tänka mig att gå upp till micro-ATX och skaffa ett Fractal Design Node 804 istället för mitt DS380.
Kollade på mullet.se och de har ett Micro-ATX moderkort supermicro A1SAM-2750F som vad jag tror stödjer mina nuvarande minnen, det jag behöver köpa till för det är ett nytt chassi, typ Fractal Design Node 804.
De har även ett supermicro A1SAi-2750F (mini-ITX) men då är det SO-DIMM på det och behöver då köpa till nya minnne, blir typ samma summa som att byta till micro-ATX kortet.
Funderar på om det skule fungera att peta in alla grejerna med nytt moderkort och boota upp på min gamla installation och hoppas på att det skulle fungera, väldigt tveksam till att det skulle fungera men någon kanske gjort något liknande och har erfarenheten hur det gick.
Öppen för ideer, erfarenhet och råd.