Permalänk
Medlem

Komplett i195

Hej. Sitter och funderar på att köpa ny stationär eller försöka uppgradera/komplettera med den/det jag har.
Köpte mig ett VR headset och insåg att min prestanda är lite i underkant så jag vill ha något riktigt rivigt denna gången.

Jag är väldigt sugen på att köpa Komplett i195
fast med 32GB ram istället.
Det är ju rätt mycket pengar, men är den värd det rent prestationsmässigt?

Tänkte också ifall att jag kanske skulle kunna använda något av det jag har och plocka ihop något liknande men jag vet ju inte vad som passar till vad och vill helst slippa massa strul osv..

Det jag har är iallafall;
Prime z370-a
i7-8700K @ 3.70 GHZ
geforce gtx 1060 6gb
2x8GB DDR4
RM750x PSU

Permalänk
Medlem

Det är klart det är en bra burk men i mitt tycke är det alldeles för mycket pengar för att köpa en "död" plattform i form av LGA 1200. Du måste alltså även byta moderkort om du i framtiden skulle vilja uppgradera CPU.

Skulle för de pengarna satsa på ett bättre paket med Alder Lake-stöd åtminstonde och som du säger, att för de pengarna bara skicka med 16GB RAM är ju ett hån

Permalänk

Jag är ingen expert på vr och vilken prestanda som krävs men känner mig ändå rätt säker på att du klarar dig utmärkt med att bara köpa ett rtx 3080 och 16 GB ram till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är klart det är en bra burk men i mitt tycke är det alldeles för mycket pengar för att köpa en "död" plattform i form av LGA 1200. Du måste alltså även byta moderkort om du i framtiden skulle vilja uppgradera CPU.

Skulle för de pengarna satsa på ett bättre paket med Alder Lake-stöd åtminstonde och som du säger, att för de pengarna bara skicka med 16GB RAM är ju ett hån

Skulle detta vara lite mer prisvärt kanske?

Då använder jag mitt egna chassi, ssd & nätagg.

Skrivet av Chuck Pounder:

Jag är ingen expert på vr och vilken prestanda som krävs men känner mig ändå rätt säker på att du klarar dig utmärkt med att bara köpa ett rtx 3080 och 16 GB ram till.

Måste jag inte köpa nytt moderkort + cpu menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fr0w:

Skulle detta vara lite mer prisvärt kanske?
https://komponentkoll.se/bild/jGFcE.png

Då använder jag mitt egna chassi, ssd & nätagg.

Måste jag inte köpa nytt moderkort + cpu menar du?

Mer prisvärt ja väldigt missvisande då det är cirka 0% chans att få tag i ett 3080 TUF för 10 490kr.
Den största selling pointen med att köpa ett färdigt system är just att du är garanterad ett grafikkort ur 3XXX-serien.

Även DDR5 bristvara så inget du kan få tag på med kort varsel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Mer prisvärt ja väldigt missvisande då det är cirka 0% chans att få tag i ett 3080 TUF för 10 490kr.
Den största selling pointen med att köpa ett färdigt system är just att du är garanterad ett grafikkort ur 3XXX-serien.

Även DDR5 bristvara så inget du kan få tag på med kort varsel.

Förstår. Det va ju kul att handla dator i dag...

Verkar vara svårt att konfigurera dem till något annat än lga 1200 dessutom.. :/
Tänker eftersom du nämnde att ett nytt moderkort behövs ifall jag vill köpa ny CPU, men ärligt, ett nytt cpu köp kan väl knappast behövas på ett antal år?
Fattar ju att man vill ha det säkrat för 31 papp, men när läget är som det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fr0w:

Hej. Sitter och funderar på att köpa ny stationär eller försöka uppgradera/komplettera med den/det jag har.
Köpte mig ett VR headset och insåg att min prestanda är lite i underkant så jag vill ha något riktigt rivigt denna gången.

Jag är väldigt sugen på att köpa Komplett i195
fast med 32GB ram istället.
Det är ju rätt mycket pengar, men är den värd det rent prestationsmässigt?

Tänkte också ifall att jag kanske skulle kunna använda något av det jag har och plocka ihop något liknande men jag vet ju inte vad som passar till vad och vill helst slippa massa strul osv..

Det jag har är iallafall;
Prime z370-a
i7-8700K @ 3.70 GHZ
geforce gtx 1060 6gb
2x8GB DDR4
RM750x PSU

Jag skulle nog kika på Komplett i215 eller i210 om jag vore du.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fr0w:

Förstår. Det va ju kul att handla dator i dag...

Verkar vara svårt att konfigurera dem till något annat än lga 1200 dessutom.. :/
Tänker eftersom du nämnde att ett nytt moderkort behövs ifall jag vill köpa ny CPU, men ärligt, ett nytt cpu köp kan väl knappast behövas på ett antal år?
Fattar ju att man vill ha det säkrat för 31 papp, men när läget är som det är?

Självklart kommer CPU och dator att hålla ett antal år framöver men min poäng kvarstår att LGA 1200 är en plattform som redan är död i och med LGA 1700 är hyfsat nylanserad så kommer du vilja uppgradera i framtiden så är det sannolikt ny CPU, moderkort + RAM också att ha i åtanke.

Om det inte är akut så kommer Intel i januari lansera 12400-linjen och i samband med det mer prisvärda moderkort i B660-serien. Z690 är svindyrt i dagsläget men ett B660 med DDR4 ser väldigt intressant ut!

https://www.sweclockers.com/nyhet/33346-intels-styrkretsar-h6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle nog kika på Komplett i215 eller i210 om jag vore du.

Skrivet av edson:

Självklart kommer CPU och dator att hålla ett antal år framöver men min poäng kvarstår att LGA 1200 är en plattform som redan är död i och med LGA 1700 är hyfsat nylanserad så kommer du vilja uppgradera i framtiden så är det sannolikt ny CPU, moderkort + RAM också att ha i åtanke.

Om det inte är akut så kommer Intel i januari lansera 12400-linjen och i samband med det mer prisvärda moderkort i B660-serien. Z690 är svindyrt i dagsläget men ett B660 med DDR4 ser väldigt intressant ut!

https://www.sweclockers.com/nyhet/33346-intels-styrkretsar-h6...

Jag hör er båda. Det är inte akut, jag blir bara så jäkla sugen när jag väl börjar titta på sånt här. Tror det är bättre att jag väntar en månad och ser vad som dyker upp isåfall!

Tackar för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av fr0w:

Måste jag inte köpa nytt moderkort + cpu menar du?

Nej precis, vr är såvitt jag vet mest krävande för grafikkortet så om det är huvudsyftet så skulle jag satsa på det och spara halva kostnaden. Tex det här finns i lager just nu https://www.webhallen.com/se/product/342739-MSI-GeForce-RTX-3...