Robotdammsugaren Roborock S7 Max V rullar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Robotdammsugaren Roborock S7 Max V rullar ut på webben

På Roborocks spanska webbplats listades under en kort tid nya Roborock S7 Max V, som kombinerar självtömmande basstation med moppning och AI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Så jäkla hypad på denna! Har lånat hem en ”vanlig” S7:a, vilken gör ett bra jobb med undantag för att den letar upp och sväljer samtliga kablar i hemmet. Hoppas på att de ytterligare kameralösningarna ska lösa det problemet.

Självtömning och fyllning av moppen ser ju fantasiskt smidigt ut också – förutsatt att det funkar.

Permalänk
Medlem

Har en gammal Neato v5 som vi aldrig använder. Inte för att den är dålig, utan för att barnen ALLTID har massa leksaker liggandes precis överallt! Lägg till lite kläder som vi slängt över ett ryggstöd på nån stol som barnen sen dragit ner på golvet... Skulle behövas en spektakulär AI för att dammsuga här hemma

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Har ingen robot än så länge men blir mer och mer sugen på en. Har tidigare haft en gammal romba men den var inte mycket att skryta över och den tog dessutom självmord i ett hopp ner för trappen.

Är imponerad av utvecklingsavdelningen hos Robrock som tycks spotta ur sig nya modeller väldigt tätt. En nackdel då man vill ha den senaste och innan man kommit till skott så har nästa modell kommit.
Att kunna byta och fylla på vatten i moppfunktionen lät som en riktigt bra ide, att bara tömma påsen hade jag inte haft några problem att göra själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har ingen egen robot, men har fått underhålla...eller serva päronens 2 olika Neato under årens lopp. Är fortfarande riktigt smidiga små rackare som glider omkring obemärkt på golvet och sköter sig själva. En sak som irriterar mig nåt oerhört dock med deras nuvarande (D6 Connected) är att det fan aldrig går att koppla upp roboten mot nätverket eller appen. Står att processen kan ta upp till 1h, har provat otaliga gånger med alla tricks. Den spontant vägrar.
Skulle jag köpa en egen i framtiden så ligger väl en sån här relativt högt upp. Men vore det inte bättre om fler tillverkare anammade Neatos och Electrolux form istället? Inte rund, så den kommer åt lättare i kanter. Varför kör inte fler tillverkare på den formen? Oftast är det ju sugförmågan i hörnen pga formen som det klagas på tycker man.

Vore intressant att se...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Har en gammal Neato v5 som vi aldrig använder. Inte för att den är dålig, utan för att barnen ALLTID har massa leksaker liggandes precis överallt! Lägg till lite kläder som vi slängt över ett ryggstöd på nån stol som barnen sen dragit ner på golvet... Skulle behövas en spektakulär AI för att dammsuga här hemma

Är det inte bättre att lära sina barn att man plockar upp efter att man lekt och att saker inte ska ligga på golvet. Detta kommer barnen ha nytta av när de kommer ut i arbetslivet och alla företag kör med 5S, var sak har sin plats och ordning och reda.

https://www.tools.se/nyheter-tips--rad/ordning-och-reda-med-5...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

I min studio fungerar en sådan här bra. Däremot i hemmet kommer mina framtida barn få lära sig allt jag kan.
Farsan Baloo, kan jag inte få X? Nej, men du kan få betala för den själv. Om du arbetar för mig, så kommer du att få en lön. Det enda du behöver göra är att fila mammas fötter i en vecka, för jag har studiotid denna veckan och hinner inte det. *GONE*.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

har under längre tid gått och funderat på att köpa mig en Roborock S7 men har alltid kommit annat emellan, lika bra att vänta några veckor till så kan man slå till på en S7 MaxV istället. Ser ut att bli ett trevligt köp

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har en gammal Neato v5 som vi aldrig använder. Inte för att den är dålig, utan för att barnen ALLTID har massa leksaker liggandes precis överallt! Lägg till lite kläder som vi slängt över ett ryggstöd på nån stol som barnen sen dragit ner på golvet... Skulle behövas en spektakulär AI för att dammsuga här hemma

Har inte barn men jag har mig själv och en fru. Alltid någon strumpa eller en sladd som kommer i vägen för våran Roborock S5. Hade varit trevligt med en ny som kan se och undvika objekt på golvet. Självtömning hade varit trevligt också även om jag inte tycker att det är jobbigt att tömma den själv.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Man får lägga någon minut på att gå igenom huset och slänga upp saker från golvet innan man kör igång damsugaren. Nu är mina barn så stora så det finns inga leksaker på golvet längre.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av talonmas:

Har en gammal Neato v5 som vi aldrig använder. Inte för att den är dålig, utan för att barnen ALLTID har massa leksaker liggandes precis överallt! Lägg till lite kläder som vi slängt över ett ryggstöd på nån stol som barnen sen dragit ner på golvet... Skulle behövas en spektakulär AI för att dammsuga här hemma

Föregångaren är rätt bra med sin AI faktiskt. Min bror som har tre småbarn och hund är väldigt nöjd med sin. Den undviker legobitar, barnstrumpor, spyor, hundbajs och skosnören som ett proffs.

Det som brukar ställa till det där är att minstingen gillar att puckla på stackaren när han försöker göra sitt jobb.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

För det första behöver man inte städa konstant och för det andra är det ju bra om man städar själv, så får man lite motion. Att först använda "VIM - med inbyggt gnugg" och sedan behöva lägga tid på gymmet för att bli av med kalorierna, vad är det för konstig värld?

Dessutom: Hur mycket prylar, tillverkade av kinesisk kolel, behöver vi egentligen?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Har en S5'a som jag är nöjd med men den får nog städa ett tag till innan det blir uppgradering

Nu börjar priset för modell med tömning osv bli mer rimligt. Sen hur bra det funkar i praktiken har jag inte sett

Som föregående så får man plocka undan och flytta en del saker för bättre resultat

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Riktigt besviken på dess utseende, kan lika gärna döpa modellen till "Roborock ROG Gaming Edition"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Riktigt besviken på dess utseende, kan lika gärna döpa modellen till "Roborock ROG Gaming Edition"

Nej, funkar inte för då måste den ha RGB

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nej, funkar inte för då måste den ha RGB

Attans, det har du rätt i. "Roborock ROG Lite Edition då" ?
RGB-varianten heter väl "Ultra Plus Plus" på slutet?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det bästa med robotdammsugare är inte dammsugningen, utan att alla lösa saker plockas upp emellanåt:D

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Jag ägde en Neato som började få svårt att ladda efter något år. Var i kontakt med supporten för felsökning och köpte nytt batteri och lagom till att garantin gick ut stod jag där med en död robot och ett nytt batteri helt i onödan. Har sen dess gått tillbaka till min 20 år gamla Electrolux för 1499 kr. Hellre 10 minuter fysisk aktivitet i veckan än att lägga fler tusenlappar på elektronikskrot.

Permalänk
Medlem

Köpte S7 nu under Black Friday, och är supernöjd med den! Första robotdammsugaren vi haft, men den gör verkligen ett superbra jobb. Det blir såklart ingen uppgradering till denna, känns inte som det är värt det. Hoppas att de kan hitta på något riktigt häftigt inför kommande S8 eller S9.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Attans, det har du rätt i. "Roborock ROG Lite Edition då" ?
RGB-varianten heter väl "Ultra Plus Plus" på slutet?

Något åt det hållet men har du RGB så kan man absolut få in ordet gaming också
Så "Robrock S7-G super ultra gaming edition" är nog det riktiga namnet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Köpte en Roborock S6 Pure till mig själv innan jul, bästa köpet jag någonsin gjort, den dammsuger varannan dag, luften är bättre i hemmet, mindre mängd damm på möbler. Och man har en anledning att inte skräpa ned själv, i andra ord håller man det rent på golvet från saker.

Betydligt bättre livskvalitet med en liten robotdammsugare

Permalänk
DingDongerMcDongface

Blir nästan garanterat en sån här när jag flyttar till större i sommar Jag har provat en modell utan AI, men den lyckades med konststycket att köra över just en kattspya. Det tog säkert en timme att plocka isär och göra rent, vilket minst sagt sög på helt fel sätt.

Permalänk

Någon som har koll på hur höga trösklar den klarar? Jag är sugen på att byta men behöver veta om de klarar lika höga som min nuvarande Electrolux (tror det är runt 2,2cm)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av flanker27:

Någon som har koll på hur höga trösklar den klarar? Jag är sugen på att byta men behöver veta om de klarar lika höga som min nuvarande Electrolux (tror det är runt 2,2cm)

Jag har trösklar på ca 2,5-2,7 cm, det klarar min S6:a i alla fall, men där någonstans går definitivt gränsen. Ibland har den problem och står och grindar mot tröskeln innan den fattar mot och satsar på att komma över.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Min s5max fungerade väldigt bra i min lägenhet, men sen när jag flyttade till hus som var äldre, vi behövde fler mattor så var den värdelös. Fastnade överallt.

Men sugen igen nu när jag har löst tröskelproblem

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det verkar som att den hann officiellt lanseras mellan att artikeln skrevs och publicerades. Finns bland annat en video här

Permalänk
Medlem
Skrivet av flanker27:

Någon som har koll på hur höga trösklar den klarar? Jag är sugen på att byta men behöver veta om de klarar lika höga som min nuvarande Electrolux (tror det är runt 2,2cm)

Skrivet av UndaC:

Jag har trösklar på ca 2,5-2,7 cm, det klarar min S6:a i alla fall, men där någonstans går definitivt gränsen. Ibland har den problem och står och grindar mot tröskeln innan den fattar mot och satsar på att komma över.

Min S5 Max klarar precis, och då menar jag verkligen precis 2cm, 2.2cm skulle min inte klara av. @UndaC är den en enda tröskel på 2.5cm eller i två steg så att säga. 2.5cm rakt upp klarar iallafall inte min S5 Max och i användarhandboken står det upp till 2cm (20mm) att den klarar av.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har en snart 10 år gammal Roomba 650 som funkat klockrent. Den är är väldigt välkonstruerad, så det har varit enkelt att hålla den i skick. Det är uppenbart att konstruktörerna tänkt sig att vem som helst ska klara av att ta isär och överhala den.

Förmodligen skulle ovanstående hålla tio år till, men det börjar bli bökigt att få tag i slitdelar, typ borstar, filter, etc. Då jag har trägolv i hela lägenheten tror jag också moppfunktionen som Roomban inte har skulle vara en bra grej.

Man blir kort sagt lite sugen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag har trösklar på ca 2,5-2,7 cm, det klarar min S6:a i alla fall, men där någonstans går definitivt gränsen. Ibland har den problem och står och grindar mot tröskeln innan den fattar mot och satsar på att komma över.

Har du mätt upp dessa trösklar? Har en gammal S5 och min högsta tröskel är 19mm och den klarar den men kräver 4-5 försök att komma över...
Men tror tröskelns utformning och golvets yta är avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är det inte bättre att lära sina barn att man plockar upp efter att man lekt och att saker inte ska ligga på golvet. Detta kommer barnen ha nytta av när de kommer ut i arbetslivet och alla företag kör med 5S, var sak har sin plats och ordning och reda.

https://www.tools.se/nyheter-tips--rad/ordning-och-reda-med-5...

Hahaha, den var bra. "Lär barnen att...". Du har inte småbarn va?
Om det var så enkelt som du tror så skulle familjeliv.se inte existera

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3