Covid vaccination och vaccinpassens giltighet efter vaccination?

Permalänk
Medlem

Covid vaccination och vaccinpassens giltighet efter vaccination?

Hej!

Bokat biljetter till ett evenemang den 14e och har dos 2 inbokad på måndag den 10e.
Tight jag vet, nu såg jag idag att vaccinpassen är 2godkända" först efter 14 dagar vilket leder till problem, det tar vad jag förstått upp till 7 dagar att få själva passet efter dos 2.
Hur funkar det där, är det någon som vet? Om man hämtat ut och fått ett vaccinpass efter dos 2 och scannar på tex ett evenemang samma dag man hämtar ut det, kommer det pipa rött och vara ogiltigt då så att säga eller hur funkar det i praktiken?
Och snälla, undvik att diskutera vaccinera eller icke vaccinera.

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem

Man får väl något fysisk papper på vaccinet som gäller tillsvidare?
Jag fick det iaf

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

ligger i kivra appen

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd

https://www.ehalsomyndigheten.se/nyheter/2021/saknar-du-vacci...

Ser ju ut som om det måste gå 7 dagar innan du kan få fullständigt bevis (alltså 2 av 2 doser, eller 3 av 3). Du får det digitalt på kivra, via covidbevis.se

Så spontant skulle jag gissa att du inte kan få något vaccinpass mellan din dos 2 och evenemanget tyvärr, för kort tid mellan.

Edit: Jag minns inte att jag fick något fysiskt papper, men du kanske kan fråga när du tar sprutan ifall det går att få och kolla med evenemanget om det duger.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft nåt behov av mitt, men jag kunde få det redan efter första dosen så fort dosen hade registrerats i systemet, bara några dagar efter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom man inte anses skyddad förrän c:a två veckor efter dos 2 så är det nog kört, skulle jag tro. Fördröjningen finns ju där av en anledning.

Citat:

Behöver jag vänta med att gå på evenemang efter att jag har blivit vaccinerad?

Du behöver vänta 14 dagar efter den dos som gör dig vaccinerad. (Två doser med Comirnaty (Pfizer/BioNTech), Spikevax (Moderna) eller Vaxzevria (AstraZeneca) eller en dos med Covid-19 Vaccine (Janssen).)

https://www.ehalsomyndigheten.se/tjanster/covidbevis/svar-pa-...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Eftersom man inte anses skyddad förrän c:a två veckor efter dos 2 så är det nog kört, skulle jag tro. Fördröjningen finns ju där av en anledning.

https://www.ehalsomyndigheten.se/tjanster/covidbevis/svar-pa-...

Där var infon jag inte lyckades hitta
Det var ju svar på frågeställningen ja.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Hej!

Bokat biljetter till ett evenemang den 14e och har dos 2 inbokad på måndag den 10e.
Tight jag vet, nu såg jag idag att vaccinpassen är 2godkända" först efter 14 dagar vilket leder till problem, det tar vad jag förstått upp till 7 dagar att få själva passet efter dos 2.
Hur funkar det där, är det någon som vet? Om man hämtat ut och fått ett vaccinpass efter dos 2 och scannar på tex ett evenemang samma dag man hämtar ut det, kommer det pipa rött och vara ogiltigt då så att säga eller hur funkar det i praktiken?
Och snälla, undvik att diskutera vaccinera eller icke vaccinera.

Det här är för att det tar tid innan dos 2 ger effekt.

Det skulle liksom inte fungera om du fick ditt pass/bevis direkt efter sprutan, då din kropp inte har producerat några antikroppar mot viruset ännu.
Vet inte din situation, ålder eller varför dos 2 tas först nu, men bra att dos 2 är tagen! Tror dock tyvärr det ser mörkt ut.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Vaccinpasset innehåller som sagt datum från när du är vaccinerad. Du kan få det digitala beviset ganska omgående, så fort uppgifterna om din andra dos kommit in. (Så var det iaf i jun-juli)

Står det uttryckligen att de inte godkänner något annat än att det är 14 dagar efter att andra dosen på ditt evenemang så är du nog torsk. Kolla om dom inte godkänner ett negativt test.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Coronan smittar enormt nu. Rekordmycket i flera länder. Det kanske inte räcker med Vaccinpass. Själv är jag försiktig och är trippelvaccinerad (multisjuk) och använder munskydd i affärer och t-bana. Deprimerande att man kan bli smittad trots vaccinering.

Permalänk
Medlem

Min sambo var i en liknande situation för några veckor sen så jag fick genom det lite insyn i hur det fungerar. Tyvärr så kunde hon inte gå på evenemanget, men förhoppningsvis vill det sig bättre för dig. Hur snabbt din andra dos registreras beror till stor del på trycket på landstinget där du bor. Har du tur så tar det några dagar (som det gjorde för mig i höstas), men vill det sig illa så tar det två veckor (som i min sambos fall). Det verkar alltså inte finnas något mediciniskt resonemang kring hur lång tid det tar utan det är handläggningstiden som avgör.

Vad du kan göra är att kontakta arrangören för att se om de kan godkänna t ex ett registerutdrag från landstinget på att du har tagit två doser. Du kan få utdraget snabbare än covidbeviset. Kolla med ditt landsting vem som kan hjälpa dig med det, eller kontakta e-hälsomyndigheten (de är dock väldigt svåra att få tag på).

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att skaffa Freja appen, då behöver man inte visa id-kort när dom scannar vaccinbeviset.

Permalänk
Medlem

2 veckor efter andra sprutan börjar ditt pass gälla. innan det räknas den som "icke existerande", och man blir inte insläppt på nattklubbar som kräver covidpass, även om man har covidpass i kivra