Mega65 - "possibly the fastest 8-bit computer of all time!"

Permalänk
Medlem

Mega65 - "possibly the fastest 8-bit computer of all time!"

Idag tog jag steget och la en beställning av https://mega65.org/
Ska bli väldigt kul att utforska en ny 8bit-plattform och lära mig koda assembler på den.

Har vi några andra här på forumet som lagt en beställning på en Mega65 eller har ni kanske redan införskaffat en?

För lite övrig info om maskinen:

The MEGA65 is a 100% open-source implementation of the official (but never-released) Commodore 65 computer. It is in development by associates of the Museum of Electronic Games and Art e. V., a not-for-profit institution "dedicated to the preservation of our digital heritage."

General

  • Extremely fast and feature complete 8-bit home computer

  • 3-FPGA-design with no closed-source ARM™ cores inside

  • Completely Open Source and under continuous development

  • Under development by dozens of ingenious nerds and M-E-G-A e.V. (non-profit organisation) since 2014

  • Commodore™ 65-based architecture, highly Commodore™ 64 (wip) and 65 compatible

  • AMIGA™, ATARI™ ST and other cores being developed or ported, or make your own core

  • Use internal 3.5” floppy disk drive, SDHC™ cards und external disk drives, all at the same time

  • Use many Commodore™ 64 cartridges with internal expansion slot

  • Commodore™ 64 compatibility enhanced compared to original Commodore™ 65

Hardware

  • Xilinx™ Artix A7 200T FPGA for main integrated circuit, additional MAX™ 10 FPGA for recovery

  • cherryMX™ based retro keyboard with metal frame

  • Moulded C65-style plastic case with support for additional ports and other modifications

  • 100 MBit LAN, dual SDHC™ card slots, digital video and more

  • 4 SIDs, OPL2™ (wip), 4-channel 16-bit DMA-based Audio in FPGA

  • Keyboard FPGA allows for easy control and reconfiguration to individual needs

  • 40 MHz 8-bit CPU, 384 KB fast RAM, 8 MB serial RAM (wip)

  • VIC-IV video controller with VGA™ and digital video connectors

  • Digital and analog video output usable at the same time

  • 3.5 mm 4-pin stereo audio socket. Audio is also sent on the digital video connector

  • Internal Pmod™ connectors for additional expansions like Tape, Userport, extra memory or real SIDs

  • JTAG™/FTDI™ programmer port for quick testing + flashing of bitstreams, debugging and coding

  • Supports real 1541, 1571, 1581 Commodore™ drives via IEC Port

  • Battery-backed real-time-clock (battery CR1220 not included)

  • Keyboard fits original Commodore™ 65 case

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Coolt!
Hade ingen koll på CSG 65CE02 sedan tidigare.

Hur är det med native c65-mjukvara finns det folk som har kodat grejer för prototyperna?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Coolt!
Hade ingen koll på CSG 65CE02 sedan tidigare.

Hur är det med native c65-mjukvara finns det folk som har kodat grejer för prototyperna?

Nu har jag inte börjat utforska denna värld så jättenoga ännu

De har licensen för C65 ROMen samt GEOS och en hel del (allt?) mjukvara från de prototyper som finns.
Men detta är samtidigt inte en C65, det är en Mega65, de har gjort egna förbättringar och lösningar också som gör att detta inte bara är en vanlig "retro"-dator utan faktiskt en bättre dator.

Permalänk
Medlem

För att också skapa samma förutsättningar som en 80tals-dator har de gjort en enormt stor/djup manuel till datorn.
https://files.mega65.org/manuals-upload/mega65-book.pdf
1000+ sidor om hur man använder den.

Man kan också växla till C64-mode likt en Commodore128.

Permalänk
Medlem

Kul att se att det finns intresse.

Jag beställde min 1 okt 2021.

Men vi får väl se när de kan leverera. Räknar kallt med att det kommer att ta ett tag.

Ser fram emot maskinen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sidde:

Nu har jag inte börjat utforska denna värld så jättenoga ännu

Men plattformen utvecklas av bland annat de som faktiskt byggde C65 på tidigt 90tal och de har licensen för C65 ROMen samt GEOS och en hel del (allt?) mjukvara från de prototyper som finns.
Men detta är samtidigt inte en C65, det är en Mega65, de har gjort egna förbättringar och lösningar också som gör att detta inte bara är en vanlig "retro"-dator utan faktiskt en bättre dator.

Googlade lite där och verkar ju finnas några få saker skrivna för c65 men precis som du säger så är det ju en del på g nu för mega65.

Tänkte mest eftersom prototyperna (av c65) funnits ute länge så kanske folk hade slängt ihop lite demos eller portat spel för skojs skull tidigare men verkar väldigt begränsat med sådant.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kul! Har kikat på denna lite då och då men inte vågat mig på att boka en ännu.

För egen del är det viktigaste att C64-kompatibiliteten är på topp, och om det vet vi inte särskilt mycket ännu. Hoppas de börjar leverera dem lite mer frekvent nu så tester osv kan börja cirkulera.

Väldigt spännande projekt rent allmänt, det ska bli intressant att se var det här tar vägen. Enda problemet jag ser är att den är.. väldigt dyr.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Kul! Har kikat på denna lite då och då men inte vågat mig på att boka en ännu.

För egen del är det viktigaste att C64-kompatibiliteten är på topp, och om det vet vi inte särskilt mycket ännu. Hoppas de börjar leverera dem lite mer frekvent nu så tester osv kan börja cirkulera.

Väldigt spännande projekt rent allmänt, det ska bli intressant att se var det här tar vägen. Enda problemet jag ser är att den är.. väldigt dyr.

Som jag uppfattat det är inte coren för mega65 100% C64 kompatibel och har inget syfte att vara det.
Men de arbetar på en C64-core också. Så det kommer en iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Som jag uppfattat det är inte coren för mega65 100% C64 kompatibel och har inget syfte att vara det.
Men de arbetar på en C64-core också. Så det kommer en iaf.

Japp, du har helt rätt, jag var lite för snabb. Jag vet om att det jobbas på en specifik 64-core, och det var vad jag menade - vi vet inte hur bra den är ännu.

Oavsett tycker jag det är jätteskoj att fler får upp ögonen för projektet. Du får mer än gärna berätta hur det går när du väl får den i dina händer!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag har läst och kollat lite till och från vad som hänt med Mega65.
Tyckt att det är ett intressant och spännande projekt.

Men kommer inte beställa en nu.
Kanske i framtiden.

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt projekt, önskar jag hade mer fritid!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Nu har jag inte börjat utforska denna värld så jättenoga ännu

Men plattformen utvecklas av bland annat de som faktiskt byggde C65 på tidigt 90tal och de har licensen för C65 ROMen samt GEOS och en hel del (allt?) mjukvara från de prototyper som finns.
Men detta är samtidigt inte en C65, det är en Mega65, de har gjort egna förbättringar och lösningar också som gör att detta inte bara är en vanlig "retro"-dator utan faktiskt en bättre dator.

Vill man veta mera om Mega65 och Commodore 65 kan man tex lyssna på Retro Hour Podcast-avsnittet 273.
(Jag mindes också lite fel om backstoryn som tas upp i podcasten. Mega65 är inte av skaparna av C65)

https://theretrohour.com/commodore-65-mega-65-ep273/

Permalänk
Medlem

Förutom denna, så finns det en till ny 8-bitars plattform, med namn Commander X16.

Det är bland annat David Murray (The 8 bit Guy) på youtube som som står bakom den.

https://www.commanderx16.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Riktigt coolt projekt, önskar jag hade mer fritid!

Aaargh... Forskade vidare om denna och det slutade med beställning. Den tickade lite för många checkboxar för retro nörden i mig, inbyggd 3.5" floppy bara den detaljen stal mitt hjärta och manualen är bara helt underbar. Fasiken vilket coolt projekt, det måste man ju stötta bara för att uppmuntra de "galningar" som orkar lägga sin tid på detta!

@sidde verkar som de inte drog pengar, min reservation på kortet försvann efter ett par dagar, så mailade med trenz och de verkar inte vilja ha betalt förren de har ett skeppningsdatum. Bara en sån sak, snacka om seriöst projekt. Jag hade lätt kunna chansa pengarna (det gjorde jag ju när jag valde betalning med kreditkort), men de verkar ha stolthet i detta projekt och inte ta betalt förrän de är säkra på att de kan leverera.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Aaargh... Forskade vidare om denna och det slutade med beställning. Den tickade lite för många checkboxar för retro nörden i mig, inbyggd 3.5" floppy bara den detaljen stal mitt hjärta och manualen är bara helt underbar. Fasiken vilket coolt projekt, det måste man ju stötta bara för att uppmuntra de "galningar" som orkar lägga sin tid på detta!

@sidde verkar som de inte drog pengar, min reservation på kortet försvann efter ett par dagar, så mailade med trenz och de verkar inte vilja ha betalt förren de har ett skeppningsdatum. Bara en sån sak, snacka om seriöst projekt. Jag hade lätt kunna chansa pengarna (det gjorde jag ju när jag valde betalning med kreditkort), men de verkar ha stolthet i detta projekt och inte ta betalt förrän de är säkra på att de kan leverera.

Yes, samma sak för mig med betalningen.

Angående projektet, deras Discord är vägen för all info.
Rätt mycket info om progress släpps där och man kan fråga dem om det mesta.

Permalänk
Medlem

Jäääävlar va coolt! Men 793.33 pundeuro... PLUS söndertullad när den kommer till Sverige om den nu inte skickas från Tyskland. Annars kan man förvänta sig få totalt punga ut 10000 spänn... Svårt att motivera när man nyss köpt MiSTern med 1TB sdkort för 7673 kr.

korrigera pris
Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS MASTER, AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident*2=64GB, Gigabyte Geforce RTX 3090 24GB AORUS XTREME, PNY XLR8 CS3140 M.2 Gen 4 NVMe SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Aaargh... Forskade vidare om denna och det slutade med beställning. Den tickade lite för många checkboxar för retro nörden i mig, inbyggd 3.5" floppy bara den detaljen stal mitt hjärta och manualen är bara helt underbar. Fasiken vilket coolt projekt, det måste man ju stötta bara för att uppmuntra de "galningar" som orkar lägga sin tid på detta!

@sidde verkar som de inte drog pengar, min reservation på kortet försvann efter ett par dagar, så mailade med trenz och de verkar inte vilja ha betalt förren de har ett skeppningsdatum. Bara en sån sak, snacka om seriöst projekt. Jag hade lätt kunna chansa pengarna (det gjorde jag ju när jag valde betalning med kreditkort), men de verkar ha stolthet i detta projekt och inte ta betalt förrän de är säkra på att de kan leverera.

Skrivet av Sidde:

Yes, samma sak för mig med betalningen.

Angående projektet, deras Discord är vägen för all info.
Rätt mycket info om progress släpps där och man kan fråga dem om det mesta.

Hmm.. Jag betalade med Paypal den 1 Oktober och de drog pengarna på en gång. 9500 riksdaler.

Jaja, den som väntar på nåt retro väntar alltid för länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elrinth:

Jäääävlar va coolt! Men 793.33 pund... PLUS söndertullad när den kommer till Sverige om den nu inte skickas från Tyskland. Annars kan man förvänta sig få totalt punga ut 10000 spänn... Svårt att motivera när man nyss köpt MiSTern med 1TB sdkort för 7673 kr.

Hur fick du pund? Trenz är en tysk firma och de kommer skeppa från tyskland.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

euro ska det vara såklart... har snöat in mig för mycket brittiska saker

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS MASTER, AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident*2=64GB, Gigabyte Geforce RTX 3090 24GB AORUS XTREME, PNY XLR8 CS3140 M.2 Gen 4 NVMe SSD 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nuken:

Hmm.. Jag betalade med Paypal den 1 Oktober och de drog pengarna på en gång. 9500 riksdaler.

Jaja, den som väntar på nåt retro väntar alltid för länge...

Alltså betydligt billigare än C64 och en 1541a. Även om man räknar i kronor och inte kompenserar för "köpkraft"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alltså betydligt billigare än C64 och en 1541a. Även om man räknar i kronor och inte kompenserar för "köpkraft"

Ja, jag kommer ihåg när jag köpte min 1541:a för 4000 kr en gång i tiden. Det var inte billigt.
Men vilken fröjd jämfört med kassettband.

Kommer inte ihåg vad jag gav för c64:an dock. Kan det ha varit kring 6000 kr?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nuken:

Ja, jag kommer ihåg när jag köpte min 1541:a för 4000 kr en gång i tiden. Det var inte billigt.
Men vilken fröjd jämfört med kassettband.

Kommer inte ihåg vad jag gav för c64:an dock. Kan det ha varit kring 6000 kr?

Ja de låg däromkring under en stor del av tiden de såldes, kommer inte riktigt ihåg om det var priset vid lanseringen, har ett svagt minne att det kan ha varit lite högre men det kanske var för att det var nått paket med kassettspelare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag la precis en beställning på 2st Monster Joysticks så jag har något nytt och fräscht när datorn anländer.
https://monsterjoysticks.com/retro-gaming-joystick-kits/8-16b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag la precis en beställning på 2st Monster Joysticks så jag har något nytt och fräscht när datorn anländer.
https://monsterjoysticks.com/retro-gaming-joystick-kits/8-16b...

Du får återkoppla här sen hur de är, jag såg dom där men valde att shoppa lite på ebay istället:

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du får återkoppla här sen hur de är, jag såg dom där men valde att shoppa lite på ebay istället:
https://i.imgur.com/JGbzqm1_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Tänkte samma sak men kände att jag vill inte chansa på att jag ska börja resan med att felsöka och eventuellt laga gamla Tac2or.
Däremot kommer jag definitivt köpa en med tiden när jag vet att allt är up'n running.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tänkte samma sak men kände att jag vill inte chansa på att jag ska börja resan med att felsöka och eventuellt laga gamla Tac2or.
Däremot kommer jag definitivt köpa en med tiden när jag vet att allt är up'n running.

Turligt nog är de simpla, bara öppna och rengöra och eventuellt dra ut fjädrarna lite till fire-knapparna. Köpte dock adaptern från Monster Joystick så spelar med emulator så länge.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Tillverkning, det närmar sig leverans av den första batchen:
https://youtu.be/-7er-ocj3vc

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Börjat titta lite på mjukvara att köra, då väldigt mycket ligger som tex d64 och som det ser ut tror jag att mega65 bara monterar d81. Behöver man konvertera d64 till d81 så kompilerade cbmconvert på MacOS utan problem.
Utgår att det fungerar lika bra på allt *nix sålänge man har cmake.

git clone https://github.com/dr-m/cbmconvert.git cd cbmconvert/ mkdir build cd build/ cmake .. cmake --build . ctest -C Debug ./cbmconvert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag la precis en beställning på 2st Monster Joysticks så jag har något nytt och fräscht när datorn anländer.
https://monsterjoysticks.com/retro-gaming-joystick-kits/8-16b...

Nu har de kommit. Monterade ihop en tillsammans med sambon efter middagen. Tog en timme typ men nackdelen med genomskinliga grejer är att är lite svårt att dölja fingeravtryck och dammpartiklar som magiskt hamnar där såfort man monterat ihop den.

Sanwa-stickan ger verkligen känsla av kvalitet.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Nu har de kommit. Monterade ihop en tillsammans med sambon efter middagen. Tog en timme typ men nackdelen med genomskinliga grejer är att är lite svårt att dölja fingeravtryck och dammpartiklar som magiskt hamnar där såfort man monterat ihop den.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLUxXPrqSV5XL-FV5WfruyuuWRkZTn78H88N1PUZMZ7WfPCZQ8QGmayTOcertmNRNqYPNOrndDkNzweLkWxjffmzhO-YmBeberV_H_AjRYmdAD7FHBL-tpq2w0afPCg1CP047QTxQ5idvQ9DM2Ap3awZ=w999-h1332-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLUzlehp_dFqm_r1VFXuwF5M8Sf_ComVCYnKSQQUKyvTcACYt5s1iE5BNb6wZg0xJ56zsdodZP9quCmyjqwO2ALm_etQUb0qkJxSTS6oLq6pxubTO7wTAVRHYfWDo7UbkZa-1RKp74o__RwXGJUbfkgO=w1051-h1332-no?authuser=0

Sanwa-stickan ger verkligen känsla av kvalitet.

Nu när du haft joysticken ett tag, vad tycker du om den? Själv är jag uppväxt med Tac-2 så vill gärna ha samma känsla men med nya delar. Finner att tradera priser är lite väl häftiga för 35 år gamla grejer. Så är lite sugen på att beställa en sådan här joystick