Mega65 - "possibly the fastest 8-bit computer of all time!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulBlazt:

Nu när du haft joysticken ett tag, vad tycker du om den? Själv är jag uppväxt med Tac-2 så vill gärna ha samma känsla men med nya delar. Finner att tradera priser är lite väl häftiga för 35 år gamla grejer. Så är lite sugen på att beställa en sådan här joystick

Det är fortfarande en lång väntan på FPGAer för Trenz som tillverkar Mega65an så inte fått någon leverans ännu.
De har delat Batch #2 i 2 delar också och ser inte ut som jag kommer få min innan jul då jag var lite sen med att beställa jämfört med iaf 900st innan mig. Så räknar med iaf 6 månader till av väntan...

Däremot ska jag nog skaffa mig en C64 (då mina 2 jag en gång haft har jag gett bort för många år sedan) så jag har något att leka med under vintern om jag måste vänta hela vägen till våren. Återkommer i denna tråd med feedback om hur den fungerar att använda iaf när jag har någon feedback att ge.

Däremot kan jag väl säga efter att jag monterat ihop dessa Joysticks att själva konstruktionen inte är lika gedigen som en Tac2. Så även om spak och knappar är finaste arkadkvalitet (Sanwa Denshi Co.) så själva lådans konstruktion inte lika stryktålig. Men det kan man ju själv fixa till om man vill.

Permalänk

Jo är själv intresserad av Mega65 men med tanke på att man kan förboka för batch 3 på trenz med leverans någon gång 2023 så avvaktar jag lite. Jag är lite för otålig för att boka upp mig på något som är leverans för långt bort i framtiden. Förmodligen skjuter man väl sig lite i foten men förhoppningsvis ökar tillgängligheten.

Tur att man har en C64a

Tack för inputen gällande joysticken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulBlazt:

Jo är själv intresserad av Mega65 men med tanke på att man kan förboka för batch 3 på trenz med leverans någon gång 2023 så avvaktar jag lite. Jag är lite för otålig för att boka upp mig på något som är leverans för långt bort i framtiden. Förmodligen skjuter man väl sig lite i foten men förhoppningsvis ökar tillgängligheten.

Tur att man har en C64a

Tack för inputen gällande joysticken.

Största problemet att vänta för länge är att den batch av diskettstationer de köpt in och restaurerat tar slut och de inte längre kan tillverka modeller med inbyggd diskettstation.
Då kan man behöva vänta bra länge tills de fått tillräckligt med intresse för att skapa ett nytt chassi och design för en avskalad modell.

Permalänk
Medlem

Och där skickades min Mega65!
Tjo!
Då ska vi se vad tullen hittar på. 😳

Känns som julafton 1983.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Och där skickades min Mega65!
Tjo!
Då ska vi se vad tullen hittar på. 😳

Känns som julafton 1983.

Fantastiskt kul!

Permalänk
Medlem

Den har anlänt! Woohoo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Den har anlänt! Woohoo!

Pics or it didnt happen
Riktigt kul!

Permalänk
Skrivet av Nuken:

Den har anlänt! Woohoo!

Ser fram emot lite feedback om va du tycker om den och kvalitén… bilder också 😉

Permalänk
Medlem

ETA på Onsdag för min del i den omarbetade Rev.6 som nu gäller för Batch 3. (Måste vara väldigt nära cutoff från Batch 2 då jag var så tidigt ut i batch3). Ska bli riktigt kul iaf att äntligen få datorn.

Samlat på mig 2st större och flera mindre diskettlådor och några hundra 3,5" disketter också att fylla dem med.
Blir ett större arbete att formatera och validera alla disketter för att se vilka som mår bra.

Jag redan sedan tidigare en samling av hålkort, 8", 5,25" disketter på skrivbordet på jobbet och nu har jag adderat ca 100st 3,5" skrivskyddade disketter i den samlingen också (då jag iaf så länge inte har behovet att tejpa över hålen på dessa).

Men efter att jag sparat ner alla textäventyr från https://microheaven.com/ztac/ på diskett så kanske jag behöver övergå till mina skrivskyddade Novell Netware installationer också.

En kollega gav mig ett helt nytt 10pack disketter som är oöppnade också.
Ska ta och införskaffa några fysiska böcker nu, bland annat Machine language for the Commodore 64 av Jim Butterfield.

En annan kollega gav mig en C64 så jag hade något att pyssla på i väntan, köpte ett nytt nätagg till den och fick även en Tac-2 av honom. Så nu har jag lite val av joysticks att köra till Mega65an.

Även införskaffat en SD2IEC til C64an som fungerar riktigt bra som jag kan använda till Mega65an:
https://nc92.eu/products/sd2iec-lcd-sd-card-reader-for-commod...

Permalänk
Medlem

Så var det äntligen min tur att få maskinen.
Igår eftermiddag kom hemleveransen och jag kunde packa upp maskinen och bekanta mig med allt.
Vilken rolig upplevelse och så kul att pyssla med något helt annorlunda.

HDMI med ljud lirade out of the box.
Ethernet med IPv6 likaså för att flytta över filer etc. till SD-kortet istället för att lyfta över SD-kortet till datorn som man annars också kan göra såklart.

Spenderade några timmar igår med att titta genom de 3st "intro"-diskar som följt med med spel, demos och musik.
Fortsätter följer på den fronten.

Satt och formaterade disketter på lunchen idag för att se hur det fungerade.

Måste ta och se hur man kopierar data från SD-kortet till disketter nu för att börja använda disketterna också.

Permalänk

Ser fram emot att läsa mer av dina erfarenheter, väntar själv på att få mailet från trenz 😁

Permalänk
Medlem

Kul att någon hejjar på @SoulBlazt så jag har en bra ursäkt att fortsätta posta.

Eftermiddagen började med att jag installerade ett till SD-kort där jag började från scratch istället för det som följde med som redan inkluderar massa mjukvara. Då jag vill ta ett steg i taget och veta vad jag lägger in helt enkelt.

När man formaterar SD-kortet i Megan så får man automatiskt välja att pre-populera det med det som krävs för att boota upp systemet.Utgick från det och sedan stoppade in SD-kortet i datorn och fyllde med på med den sista kända versionen av ROM till Commodore C65. Fantastiskt kul att det faktiskt fungerar att boota en original-rom. (Var bara att lägga in ROMen med rätt namn med siffra på slutet och sedan kan man alternera mellan ROMar genom att bara hålla in motsvarande siffran vid boot.)

Jag har införskaffat ett Capture Card också så jag kan plocka in skärmen direkt till datorn, därför också enklare ta screenshot.

Permalänk

Det var ju lite häftigt att mega 65an fungerade med orginalromen. Har du även testat C64a coren? Vad tycker du om monster joysticken? Varit lite själv sugen på att beställa ett par men lite drygt att de ligger i UK.

Permalänk
Medlem

Kan säkert vara en kul grej. Har precis snurrat igång min gamla C64 (inte den jag hade original 1983 utan en jag skaffade på mitten av 90-talet) men har inga disketter, band eller något att använda på den i dagsläget.

Denna kan säkert bli en kul leksak längre fram när jag fått ordning på alla andra gamla datorer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulBlazt:

Det var ju lite häftigt att mega 65an fungerade med orginalromen. Har du även testat C64a coren? Vad tycker du om monster joysticken? Varit lite själv sugen på att beställa ett par men lite drygt att de ligger i UK.

C64coren är inte släppt för r6-batchen ännu, ska komma under slutet på månaden så jag väntar tills dess istället för att köra en beta. Om jag skulle vilja testa något C64-spel/program vill jag ändå testa om det går bra i GO64-läget först.

Monster Joystickens Sanwa-sticka är grymt nice och man får lätt riktigt bra känsla i riktning.
Knapparna är också klart lätt att känna att man trycker på dem.
Däremot är plexiglaset inte alls så skönt att hålla handen emot och hela kontrollen är rätt stor även fast jag har "minin".

Och jämfört med Tac2 är den enorm dock och ergonmin inte alls lika bra som Tac2ans.
Däremot är det ibland lite svårt att veta när man verkligen trycker på knapparna på Tac2an jämfört med Monster-joysticken.

Så jag har båda framme och växlar lite.
Sämst av alla är de där klonerna till klassiska Atari-stickan.
Jag har redan brutit av spaken på en och helt omöjligt att känna om man faktiskt drar i något håll med dem.

Permalänk
Medlem

Storleksjämförelse med en C64C.
Mega65/C65 är klart mer nättare i sin storlek.

Permalänk
Medlem

Finns ett verktyg som heter Floppy Test som man kör från C64-läget för att fixa till disketter.
Även om hårdvaran har HD-diskettstation så hanterar mjukvaran bara DD eftersom det då fungerar som en 1581.

• Jag har avmagnetiserat ett antal (15st) HD-disketter.

• Satt en tejpbit över hålet för HD-disketterna för att de ska fungera som DD.

• Formaterat disketterna och sedan verifierat all data.

Hittade inga fel däremot upptäckte jag att några av disketterna gjorde mer ljud än andra, och en lät riktigt risigt.
Så kasserade ett par.

Nu återstår bara att gå genom några hundra till för att veta vilka som är värda att spara.
Men tänker nog vänta och hoppas på att någon fixar HD-diskettstödet faktiskt innan jag går genom allt för många.

Permalänk

Spännande, får testa detta när jag får min. Har ju som tur väl vara lite disketter liggande.

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag har nog bara provat en diskett sedan jag fick min. Måste testa fler, tror jag. 😄

Här är en bra spelsamling med äventyrsspel:

https://microheaven.com/ztac/

Tycker Mega65:an passar bra till äventyrsspel med 80 kolumner och knivskarp bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Intressant. Jag har nog bara provat en diskett sedan jag fick min. Måste testa fler, tror jag. 😄

Här är en bra spelsamling med äventyrsspel:

https://microheaven.com/ztac/

Tycker Mega65:an passar bra till äventyrsspel med 80 kolumner och knivskarp bild.

Där har du en diskett per spel. Så en hel låda med disketter då för alla de där äventyrspelen!
Jag chattade med Fredrik som gjort paketeringen av dessa spel kan bara paketeras en per diskett, men ska annars fungera bra på diskett.