Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ljuddämpa budgetchassi med dörrmatta? Nån som testat?

Permalänk
Medlem

Ljuddämpa budgetchassi med dörrmatta? Nån som testat?

Hej!
Jag har allitd gått å klurat på fula ghettomoddar, typ var jag än befinner mig vilka jag ibland prövar. Just i det här fallet har jag ännu inte skridit till verket. Är lite sugen på att testa hur som helst. Tänkte eventuellt köpa ett chassi för runt 300-400 kr med sån där super tunn plåt som normalt sett agerar resonanslåda. Sen köpa någon billig gummerad dörrmatta och skära till för att sen limma fast med typ PL400. Är det nån som testat nåt liknande? Hur blev i så fall resultet?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Så 3-400 för en dålig låda, sen 3-400 till för gummimattor och lim.
Är det inte lättare att bara köpa en vettig låda direkt ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Så 3-400 för en dålig låda, sen 3-400 till för gummimattor och lim.
Är det inte lättare att bara köpa en vettig låda direkt ?

Jo såklart. Kanske köper en vettig låda också för A/B-test. Nä men vill ha en så grund och låg låda som möjligt till ett bra pris. Tänkte mig typ det här som brukar kosta en bit under 400 kr i normalfallet:
https://www.amazon.se/Gaming-MCDUO-PC-h%C3%B6lje-sidof%C3%B6n...
Dessutom jobbar tjejen på jula och med hennes personalrabatt är dörrmattor och PL400 typ gratis.
Kommer förmodligen spraymåla chassit orange också. Mest för att det är roligt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Lär dämpa vibrationer snarlikt bitumenmatta, tjock tung skumgummi funkar nog bättre för det dämpar strömningsljud bättre
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/lj...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lär dämpa vibrationer snarlikt bitumenmatta, tjock tung skumgummi funkar nog bättre för det dämpar strömningsljud bättre
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/lj...

Åhå... är det där ren skummgummi? Bitumen har jag för mig är cancerogent(?). Vill inte ha något i chassit som blir varmt och blåser ut i bostaden som kanske är hälsovådligt. Tanken med döttmattor var att det översta "mattmaterialet" dämpar frekenserna som fläktarna avger och att det tyngre gummit skulle dämpa resonansen i lådan utan att ta för mycket plats på djupet. Men en centimeters tjocklek lär ju gå i, åtminstone på den "främre" sidopanelen. Kanske får göra hål för tornkylaren men i övrigt så. Du har inte testat själv?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Om målet i första hand är att dämpa vibrationer i ett chassi som annars skulle lida av resonans (dvs oftast ett billigt chassi), så funkar nog dörrmatta fint!

Jag har inte testat med dörrmatta, men väl med sådan skumgummimatta för fordon som @mrqaffe länkar. Dels i ett vanligt plåtchassi likt hur du föreslår, och dels i två specialbyggda MDF-lådor. Problemet med alla varianter på skumgummi-ljuddämpning, är att de flesta fläktljud i moderna datorer är för lågfrekventa för att dämpas märkbart, och skumgummit kommer att bidra till lite sämre passiv värmeavledning. Så fläktarna kommer troligen att öka i varvtal och därför höras mer. Dörrmatta är måhända mindre värmeisolerande, och därför kanske bättre - åtminstone så länge det finns vibrationer att dämpa.

Plåtchassit var ett billigt Antec-chassi inköpt kring 2004, som jag klädde med 1cm skumgummi på alla stora ytor invändigt. Resultatet blev att mekaniska hårddiskar samt processorfläkten (Pentium4 2.53GHz, stockkylare) hördes något mindre, men att chassifläktarna lät något mer, antagligen för att chassit som helhet blev varmare. I slutändan var vinsten försumbar. En modern processorfläkt är så tyst och lågvarvig att den knappast skulle vinna på att lådan är ljuddämpad, och datorer idag har ju få mekaniska diskar.

Vad gäller vibrationer så minns jag ingen skillnad, men det kan bero på att lådan möjligen redan var väldesignad ur resonassynpunkt.

En annan sak som minskade effekten av ljuddämpningen var att ljud kunde smita genom fläktarnas öppningar. För att få bukt med detta testade jag också bygga ett par lådor i MDF, där jag lät luften gå igenom 180 graders dämpade fläktkanaler, för att på så sätt släcka ut läckande ljud. Det var effektivare på att få tyst på både hög- och lågfrekventa ljud, men det fanns alltid kvar ett blåsljud från fläktarna. Den sista skrotades 2017, och alla datorer jag byggt efter det har varit betydligt tystare (ffa pga större processorkylare samt avsaknad av mekaniska diskar).

Mina MDF-hembyggen (ej plåtchassit) syns på bild i denna gamla skänkes-tråd:
https://www.sweclockers.com/marknad/142886-hembyggda-mdf-chas...

(spoiler: ingen ville ha dem, så de gick på återvinningen)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Åhå... är det där ren skummgummi? Bitumen har jag för mig är cancerogent(?). Vill inte ha något i chassit som blir varmt och blåser ut i bostaden som kanske är hälsovådligt. Tanken med döttmattor var att det översta "mattmaterialet" dämpar frekenserna som fläktarna avger och att det tyngre gummit skulle dämpa resonansen i lådan utan att ta för mycket plats på djupet. Men en centimeters tjocklek lär ju gå i, åtminstone på den "främre" sidopanelen. Kanske får göra hål för tornkylaren men i övrigt så. Du har inte testat själv?

Det är en typ av tät skumgummi man kan dämpa vibrationer och ljud med funkar att fästa på paneler.
Bitumenmattor har man i bilar och takpapp är ganska likt det också och jag tror inte att de räknas som canserogent under normala förhållanden, det är ju inget du äter eller som dunstar bort, det kan nog vara hälsofarligt under produktionen men inte som färdig produkt, det borde i så fall finnas varningar för det och skyddsblad och jag har inte sett några varningar av den typen, det är säkert inte bra att äta eller eller andas in röken om det brinner men det är nog inte värre än en en dörrmatta i det avseendet.
Söker du naturmaterial så använder man även lumppapp och kork för liknade ändamål och fårull är bland det bästa man kan ha för att dämpa luftrörelser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jo såklart. Kanske köper en vettig låda också för A/B-test. Nä men vill ha en så grund och låg låda som möjligt till ett bra pris. Tänkte mig typ det här som brukar kosta en bit under 400 kr i normalfallet:
https://www.amazon.se/Gaming-MCDUO-PC-h%C3%B6lje-sidof%C3%B6n...
Dessutom jobbar tjejen på jula och med hennes personalrabatt är dörrmattor och PL400 typ gratis.
Kommer förmodligen spraymåla chassit orange också. Mest för att det är roligt.

Vad ska du ha för komponenter i datorn?
Funkar mini itx? Med max 2 platsers grafikkort?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Har en gammal be quiet chassi med dämpning och en ny be quiet modell med 140mm fläktar. Gillar verkligen mina 140mm fläktar. Upplever att den nya 500dx är betydligt tystare.

Permalänk
Medlem

Har tidigare byggt med biltemas mattor men inget slår tysta chassi fläktar tyst psu fläktar riktat mot din gpu glöm ej att undervolta din gpu.