Omöjligt att ladda ner windows 7

Permalänk
Skrivet av Alexxor78:

Yes har redan grävt där men det jag ska göra funkar inte med virtual machine

vad är det du ska göra då?

för hittills har iaf inte jag stött på något som funkar i win 7 men inte i win 10 mer än typ om man ska köra nå gammalt spel med securom men det går att gå runt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Så du tror att Microshits Defender gör något annat?
Har du ens läst av vilka typer av hot Microsoft läser av jämfört med andra?

Enligt Microsoft själva kan rootkit undgå upptäckt i flera år. Har det redan fått fäste kan det dessutom vara omöjligt att få bort.
Inte många som kör Defender offline om man inte märker något och inte ens då är det någon garanti att det end hittas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alexxor78:

Kommer nu åt installationen men kan bara välja att installera den på min SSD (som jag kör w10 och har alla program som jag vill ha kvar) varför kan jag inte välja min andra helt tomma hårddisk på 1.8TB och använda den och dualboota med? Den tillåter mej bara gå vidare med installationen på SSD:n vilket är jävligt märkligt.

En gissning är att du försöker installera på en lagringsenhet som är GPT parititonerad, win 7 kan inte boota från alla kombinationer av moderkort, biosinställningar och GPT partitioner utan de kan kräva trixande, Ska det funka bra bör du köra med MBR för systempartitionen.
Att dualboota win 7 är bökigt på nyare hårdvara och om du inte har en separat fysisk systemenhet blir det svårare.
Varför virtualiserar du inte i stället om du har ny hårdvara? Vad ska du köra under win 7? .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Så du tror att Microshits Defender gör något annat?
Har du ens läst av vilka typer av hot Microsoft läser av jämfört med andra?

Jag tror att du misstolkar vad det är jag menar, antivirus applikationer upptäcker hot i efterhand det spelar ingen roll vilken antivirus applikation du kör. Säkerhetsuppdateringarna är där för att just förhindra användandet utav bakdörrar i ett operativsystem och låta virus ta sig in i systemet i första hand.

Hur du än vänder och vrider på det så är Windows 7 ett utdaterat OS och även om man lyckats patcha Wannacry så finns det andra bakdörrar som kan utnyttjas.

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/technology-3999...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En gissning är att du försöker installera på en lagringsenhet som är GPT parititonerad, win 7 kan inte boota från alla kombinationer av moderkort, biosinställningar och GPT partitioner utan de kan kräva trixande, Ska det funka bra bör du köra med MBR för systempartitionen.
Att dualboota win 7 är bökigt på nyare hårdvara och om du inte har en separat fysisk systemenhet blir det svårare.
Varför virtualiserar du inte i stället om du har ny hårdvara? Vad ska du köra under win 7? .

Den datorn jag använder nu är 9 år gammal och har inte bytt ut någon hårdvara på den (den kom som w8.1) den hhd:n jag vill installera w7 är MBR. Har skickat över ISO filen med Rufus och ändrat i Rufus till MBR format. När jag bootar ifrån usb:t så av nån anledning så kan jag boota ifrån två olika sätt (kmr inte ihåg förkortningarna, tror en av dem är FAT). Bootar jag ifrån första alternativet så funkar inte mus/tangentbord PGA att jag har 3.0 portar vilket W7 inte kan använda så som jag har förstått det. Väljer jag o boota ifrån samma fast FAT varianten så lyser grejerna upp och jag kan gå vidare, dock hittar den ändå inte någon hårddisk att installera på. Har även testat att ta ut USB:t och sätta i det igen i det tillfället utan någon effekt. Har testat allt och fattar inte vad fan problemet är!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alexxor78:

Den datorn jag använder nu är 9 år gammal och har inte bytt ut någon hårdvara på den (den kom som w8.1) den hhd:n jag vill installera w7 är MBR. Har skickat över ISO filen med Rufus och ändrat i Rufus till MBR format. När jag bootar ifrån usb:t så av nån anledning så kan jag boota ifrån två olika sätt (kmr inte ihåg förkortningarna, tror en av dem är FAT). Bootar jag ifrån första alternativet så funkar inte mus/tangentbord PGA att jag har 3.0 portar vilket W7 inte kan använda så som jag har förstått det. Väljer jag o boota ifrån samma fast FAT varianten så lyser grejerna upp och jag kan gå vidare, dock hittar den ändå inte någon hårddisk att installera på. Har även testat att ta ut USB:t och sätta i det igen i det tillfället utan någon effekt. Har testat allt och fattar inte vad fan problemet är!

Prova att bara ha den enhet du vill installera på inkopplad och så väljer du bootenhet via moderkortet eller så installerar du tex grub efter att operativsystemen är installerade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxor78:

Har testat allt och fattar inte vad fan problemet är!

Ladda ner Windows 10 och se hur långt den installationen kommer, om det går att installera på disken du inte kommer åt med Win7.

Sedan så går det göra väldigt mycket virtuellt. Så om du bara ska göra några enstaka saker via Windows 7 så är det bättre att köra det virtuellt.
Själv kör jag min jobbdator virtuellt.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att Windows 7 inte stöder den hårddisk kontroller som disken är kopplad till. Kolla om det finns drivrutiner på moderkortstillverkarens hemsida.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det här skulle jag testat:

1. Ta hem Ventoy
2. Installera Ventoy på USB minnet
3. För över din iso fil på USB minnet (drag and drop)
4. Gå in i BIOS på PC och disabla Secure boot.
5. Boota upp PCn till Ventoy USB sticka. Välj W7 iso fil i Ventoy meny.
6. Om laptop, borde plattan fungera under W7 installationen, om stationär är det lättaste att använda PS2 tangentbord vid problem med USB drivrutiner i början.

Som någon annan skrev kan du behöva fixa med CSM också.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av M89:

Då Windows 7 inte längre får några officiella säkerhetsuppdateringar så finns det bakdörrar i operativsystemet som står öppna för olika virus att ta sig in, bl.a ransomeware som är den vanliga typen av maleware som förekommer på äldre OS och vad jag vet så finns det inga antivirus applikationer som kan täcka upp och identifiera dessa bakdörrar.

W7 fick uppdateringar för inte alls länge sen, tack vare ESU. Har man inte köpt det kan man använda Simplix pack som installerar dem åt dig.

AV har inte riktigt som jobb att upptäcka bakdörrar och täppa till dem, det är mer brandväggens jobb. Varför skulle inte ett AV/FW göra det?

Permalänk
Medlem

Windows 7 är tokigt på så många nivåer nu... Varför envisas ni med smörjan? Nej det är inte snabbare på någon platform

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

W7 fick uppdateringar för inte alls länge sen, tack vare ESU. Har man inte köpt det kan man använda Simplix pack som installerar dem åt dig.

AV har inte riktigt som jobb att upptäcka bakdörrar och täppa till dem, det är mer brandväggens jobb. Varför skulle inte ett AV/FW göra det?

Som jag förstått så är Simplix kompilerat i efterhand så paketen är ju aldrig "up to date". Förstår inte varför man envist vill stanna kvar vid ett uråldrat operativsystem. Gör dock som ni vill, men påstå inte att Windows 7 är lika säkert som Windows 10+.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av M89:

Som jag förstått så är Simplix kompilerat i efterhand så paketen är ju aldrig "up to date". Förstår inte varför man envist vill stanna kvar vid ett uråldrat operativsystem. Gör dock som ni vill, men påstå inte att Windows 7 är lika säkert som senare versioner utav Windows 10+.

Vet inte vem som påstår det, jag använder Server 2019 och Windows 10 21H2.
ja, Simplix kompileras i efterhand såklart, sista uppdateringen var i mitten på december.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Windows 7 är tokigt på så många nivåer nu... Varför envisas ni med smörjan? Nej det är inte snabbare på någon platform

Mina böcker säljer dåligt - måste köpa en ny skrivmaskin!
Mina fotografier visar bara tråkiga motiv - ny systemkamera måste köpas!

Datorer och operativsystem är verktyg för vissa och gör dom jobbet duger dom alldeles utmärkt. För andra (särskilt på detta forum) är de bara leksaker och bara det senaste duger när det blivit en materalsport som någon/några tjänar stora pengar på.

Permalänk
Medlem

Att du inte fick till en biljämförelse?

Win7 är en ren fara för oss andra.
Win10 är snabbare och bättre, kostar mindre en Capricciosa på ebay. Säg till så swishar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Att du inte fick till en biljämförelse?

Win7 är en ren fara för oss andra.
Win10 är snabbare och bättre, kostar mindre en Capricciosa på ebay. Säg till så swishar jag.

Jämförelsen med bilar vore väl som att köra en bil med körförbud.

Har man Windows 7 är det en gratis uppdatering till Windows 10 fortfarande, även till Windows 11 om man så vill. Då kan man fira uppgraderingen med nämnda pizza sedan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxor78:

Kommer nu åt installationen men kan bara välja att installera den på min SSD (som jag kör w10 och har alla program som jag vill ha kvar) varför kan jag inte välja min andra helt tomma hårddisk på 1.8TB och använda den och dualboota med? Den tillåter mej bara gå vidare med installationen på SSD:n vilket är jävligt märkligt.

Koppla ur alla diskar du inte vill ha inblandade och stäng av Secure Boot i UEFI. Då borde det lösa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Som jag förstått så är Simplix kompilerat i efterhand så paketen är ju aldrig "up to date". Förstår inte varför man envist vill stanna kvar vid ett uråldrat operativsystem. Gör dock som ni vill, men påstå inte att Windows 7 är lika säkert som Windows 10+.

Det finns en del drivrutiner för gammal hårdvara som inte fungerar på nyare system. Ibland är det hårdvara som det skulle kosta 100+kSEK att uppgradera för att det skall gå att få stöd för Windows 10 men den gör vad den skall i övrigt. Då är det svårt att uppgradera.

Vi har hårdvara på jobbet som det inte går att köra nyare än Windows XP på datorerna för, men det blir olidligt dyrt att uppgradera.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Windows 7 är tokigt på så många nivåer nu... Varför envisas ni med smörjan? Nej det är inte snabbare på någon platform

Kanske för att viss mjukvara inte fungerar i en VM eller på windows10 alt. under WINE/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det finns en del drivrutiner för gammal hårdvara som inte fungerar på nyare system. Ibland är det hårdvara som det skulle kosta 100+kSEK att uppgradera för att det skall gå att få stöd för Windows 10 men den gör vad den skall i övrigt. Då är det svårt att uppgradera.

Vi har hårdvara på jobbet som det inte går att köra nyare än Windows XP på datorerna för, men det blir olidligt dyrt att uppgradera.

Sådan hårdvara kan jag tänka mig körs på ett lokalt nätverk/VPN/intranät, och är ej uppkopplat mot internet? Sen är det ganska känt att vissa företag inte investerar i säkerhet, se bara på COOP.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Sådan hårdvara kan jag tänka mig körs på ett lokalt nätverk/VPN/intranät, och är ej uppkopplat mot internet? Sen är det ganska känt att vissa företag inte investerar i säkerhet, se bara på COOP.

Det är standalone eller på ett separat nät.

inte ens VPN, det skulle bara bli ett säkerhetshål.

Men just COOP var faktiskt tvärtom - det var deras centrala mjukvaruuppdatering som blev infekterad och sedan spreds det till de flesta butikerna, vilket inte alls är samma sak. De försökte att hålla sig uppdaterade och det var det som skadade dem. De hade ett antal butiker som inte var inblandade i centrala uppdateringen och de klarade sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Win7 är en ren fara för oss andra.

Det där var ett så stöddigt påstående att det får du förklara i detalj. Du vet alltså i detalj hur ALLA använder sina datorer? Dags att du/ni börjar samla skit om Win 10 omgående, 11'an är ju ute nu och är naturligvis myyycket bättre men du kan ju återanvända recensionen om Win 7 utan ändringar, den innehåller ju inga besvärande fakta. "Passt wie Arsch auf Eimer" för alla operativsystem.

Permalänk
Medlem

wifi kortet är ju ett AzureWave AW-NB126H så det finns drivare till windows 7 i SDI Origin om du vill.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

wifi kortet är ju ett AzureWave AW-NB126H så det finns drivare till windows 7 i SDI Origin om du vill.

Tråden är över 2 år gammal 😅

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34