Utbytbara batterier kan bli EU-krav

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Zippeer:

Fast IP klassningen på t.ex en Samsung Xcover är ju bara för "show". En verkstad/tillverkare kan ju lätt neka kunden och bara säga att "Batteri luckan var inte på ordentligt" och tada, din IP klassning betyder inte ett skit

Vad jag kan komma ihåg från tiden när jag jobbade med ip-klassade telefoner så skulle dessa trycktestas ifall där var en fuktskada inuti telefonen.
Höll då inte ipklassningen så tog tillverkaren på sig kostnaden.

Meeeen detta var ju inte direkt igår utan 5-7 år sedan så det kan ju fungera annorlunda idag

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

NEJJJ!!!

Jag vill ha en vattentät och snyggt desginad telefon, skiter i batteribyten. Finns knappt nån som har kvar sina telefoner så många år att batteriet måste bytas ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Förstår inte det här med fler regleringar, om folk verkligen brydde sig så skulle det finnas efterfrågan efter mobiler med utbytbara batterier. Vet att Google hade idéer över en mobil där nästan allt kunde bytas ut, blev dock aldrig av.

Efterfrågan finns och tyvärr behövs detta i dagens värld med företag som försöker ta full kontroll och mjölka pengar på sina produkter. Jag vill äga produkten jag betalar för, inte hyra den. Att man inte ens ska kunna byta ett batteri på en telefon själv är helt åt skogen.

Permalänk
Medlem

Mycket bra, nu kan dom ta bort glaset på baksidan också! Detta fyller ingen funktion förutom mer pengar i kassan för företagen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BengaBang:

Klockor provtrycks efter service eller batteribyte för att vara säker på att dom fortfarande är vattentäta.
Är det någon telefontillverkare som garanterar IP klassningen efter batteribyte?

Ja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enterthewoid:

Efterfrågan finns och tyvärr behövs detta i dagens värld med företag som försöker ta full kontroll och mjölka pengar på sina produkter. Jag vill äga produkten jag betalar för, inte hyra den. Att man inte ens ska kunna byta ett batteri på en telefon själv är helt åt skogen.

Köp inte deras produkter då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad jag kan komma ihåg från tiden när jag jobbade med ip-klassade telefoner så skulle dessa trycktestas ifall där var en fuktskada inuti telefonen.
Höll då inte ipklassningen så tog tillverkaren på sig kostnaden.

Meeeen detta var ju inte direkt igår utan 5-7 år sedan så det kan ju fungera annorlunda idag

Det stämmer, "Problemet" nu är ju att eftersom telefonerna är ihoplimmade så kan du inte göra så längre, Och problemet med det settet att testa IP klassning är ju att telefonen inte är igång så det finns ingen "logg" som påvisar att det var just den telefonen du testade

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Hur många bryr sig egentligen om att kunna byta batteri själv? Är väl endast folk på forum som har gapat om de.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Eller en vild idee.. Bara lämna in den o få det utbytt ^^ folk är bara snåla eller inte villiga av att betala den lilla kostnaden, samma fenomen som fri frakt ^^

//skane

Skönt resonemang. Betala för att någon klåpare ska slarva ihop ett batteribyte annars är man snål.

Jag slänger hellre telefonen än att betala för att något klappträ ska förstöra den. Det är kanske 5% av de som jobbar med batteribyten som klarar av att göra ett dugligt jobb.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte en dag för tidigt.

Elektronikprylar ska vara reparerbara och ha en lång förväntad livstid. Så lång support både vad det gäller rimligt prissatta reservdelar och mjukvaruuppdateringar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Skönt resonemang. Betala för att någon klåpare ska slarva ihop ett batteribyte annars är man snål.

Jag slänger hellre telefonen än att betala för att något klappträ ska förstöra den. Det är kanske 5% av de som jobbar med batteribyten som klarar av att göra ett dugligt jobb.

Ja fast för att förtydliga så menar jag original verkstad och inte dom "andra" som är billigare/dyrare ^^

Har iphone o all rep görs hos dom om det måste göras

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Det finns flertalet produkter som klarar båda delarna.
Och om en ingenjör/designer klarar det, så är jag 100% säker på att de ingenjörer/designers som telefontillverkare har tillgång till klarar det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Ja fast för att förtydliga så menar jag original verkstad och inte dom "andra" som är billigare/dyrare ^^

Har iphone o all rep görs hos dom om det måste göras

//skane

Det är originalverkstäderna som är värst… kolla bara ett par videos med louis rossman så inser du att de som är duktiga reparatörer jobbar på vanliga repairshops och de som inte klarar av jobbet hamnar på branded repairshops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vill då inte tillbaka till lucka på telefonen, tack så mycket.

Det behövs ju inte. Det finns andra lösningar som medför ett enklare batteribyte.
Var det inte iPhone 4 som hade två skruvar nertill som man lossade på och kunde sen ta loss baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det är originalverkstäderna som är värst… kolla bara ett par videos med louis rossman så inser du att de som är duktiga reparatörer jobbar på vanliga repairshops och de som inte klarar av jobbet hamnar på branded repairshops.

Hahha har du sett hur det "Vanliga repairshops" sätter ihop en telefon?

De bemödar sig med att försöka få tag i original delar för att sedan limma ihop telefonen med en limpistol eller nått istället för att försöka få tag i original tejperna

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Det har fungerat och fungerar om tillverkaren vill, se Galaxy S5. Ska bli intressant om miljöbovarna tänker på detta

------------------------

Efter många steg tillbaka börjar det gå framåt igen, att kunna byta batteri någorlunda smärtfritt max någon skruvmejsel är bara positivt. Tänk att inte kunna byta batteri på bilen... Kan man väll inte snart på de nyare x) eller ficklampan.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Förstår inte det här med fler regleringar, om folk verkligen brydde sig så skulle det finnas efterfrågan efter mobiler med utbytbara batterier. Vet att Google hade idéer över en mobil där nästan allt kunde bytas ut, blev dock aldrig av.

Miljökrisen är inte ett problem som fri marknad kommer att lösa av sig själv. Det har vi sett sedan urbaniseringen och industriella revolutionen skedde med allmänningens dilemma.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vad bra! Samma sak borde gälla i elbilar, där det idag kan medföra enorma kostnader att byta batteriet - vilket leder til att hela bilen skrotas i förtid. Och att ha bilar som inte lever längre än sitt batteri är ju knappast miljövänligt.

Hoppas det kommer till allting. Vanliga bilar lider även hårt av detta. du kan byta delen men måste ändå godkänna det med en speciell kod som bara finns hos verkstäder som betalar för programvaran.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Har funnits många vattentäta telefoner med utbytbart batteri, bland annat Samsung S5 mini och Sony Ericsson Xperia Active.

Motorola defy var grym! Första gången jag cyklade och pratade (smart, jag vet), tappade jag den. Den drog iväg över asfalten och ner i en vattenpöl. Sen plockade jag bara upp den och fortsatte att prata - inte en skråma
Han jag pratade med trodde jag cyklat av vägen, eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Miljönördarna behöver inte tänka så mycket, speciellt inte när man som tillverkare kan få konsumenterna att tro att man agerar i deras intresse.
Samsung har haft flera telefoner med IP68 (ex Galaxy XCover Pro) och utbytbara batterier, allt som krävs är en o-ring och framförallt förändringar i garantin då det oftast är där det klämmer, då det är trist och dyrt att byta ut telefoner pga fuktskador när slutanvändare inte använt enheten korrekt.

Sanningen är att den enda som tjänar på att behålla telefonen i "en kapsel" som du så fint la det, är just tillverkarna. Det blir dyrare och svårare för dig att reparera, vilket gör att du behöver köpa nya enheter istället för att reparera de gamla.
Det handlar inte om att det inte är möjligt, utan för att man helt enkelt tjänar mer på att inte göra det.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Det behövs ju inte. Det finns andra lösningar som medför ett enklare batteribyte.
Var det inte iPhone 4 som hade två skruvar nertill som man lossade på och kunde sen ta loss baksidan.

Nya Iphones har också två skruvar nertill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Har själv bytt batterier på alla mina senaste smartphones, inte speciellt svårt. Ofta lägger dem ändå in uppdateringar som segar ner och gör telefonen obrukbar.

Därför håller jag mig långt ifrån Iphone och apple.

Apple, som otvivelaktigt för varje generation har snabbast SoCs och längst mjukvarustöd av alla telefontillverkare med lång marginal? Det Apple du refererar till? iPhone 6S som nu ligger på 7 år av iOS-uppdateringar?

Jösses.

Permalänk
Medlem

Vid Smartphonens början fanns det ju utbytbara batterier och det var väl Apple som började med Allt-i-Ett, och konkurrenterna börjar följa med. Min förra smartphone höll 5 år innan den blev för gammal för nödvändiga appar.

Jag bytade batteri 1 gång. Med lite skruvande blev det möjligt, men det är inget jag skulle göra om den var av ett exklusivare märke.
Blir batterikvaliteten bättre, livslängden längre så är utbytbara batterier onödigt. Det är upp till tillverkarna att skärpa sig annars skapar EU nya lagar. Att tillverkarna skulle göra det utan ett hot ifrån EU är för mig otänkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Samsung löste det med sin S5.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Skrivet av SweMerlin:

Vad bra! Samma sak borde gälla i elbilar, där det idag kan medföra enorma kostnader att byta batteriet - vilket leder til att hela bilen skrotas i förtid. Och att ha bilar som inte lever längre än sitt batteri är ju knappast miljövänligt.

Batterierna i en elbil håller längre än bilens kaross och inredning idag. Och redan idag görs batteribyten på måndagsex av batterier i bilar som misshandlat dem (e.x Leaf). Så jag vet inte vad du är ute efter att lösa här?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det var på tiden! Sist jag skulle byta batteri på min iPhone skulle jag få vara utan mobil i nästan en vecka och dessutom var det rejält dyrt. Slutade med att det blev en ny mobil istället.

Permalänk
Medlem

Bra. Att inte kunna byta batteri i mobilen är absolut inte värt att den blir några millimeter smalare. Jag har med fasa sett hur ALLA mobiltillverkare slutat erbjuda modeller med utbytbara batterier och hatar den utvecklingen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Det är ett mindre problem. Jag har haft en Garmin-GPS som hade utbytbare R6-celler, men som annars var helt hermetiskt sluten. eTrex Legend.

Så det är inget problem i praktiken.

Permalänk
Medlem

Nästa steg är förhoppningsvis krav på standardiserade batterier också, så att batterierna inte är unika per modell eller tillverkare, vilket skulle kunna möjliggöra återvinning av batterier på ett standardiserat sätt. Du beralar redan idag för batteriåtervinningen, så det är lika bra att den är billig.

Pressreleasen handlar för övrigt inte bara om telefoner och laptops, utan även om scootrar och cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Nästa steg är förhoppningsvis krav på standardiserade batterier också, så att batterierna inte är unika per modell eller tillverkare, vilket skulle kunna möjliggöra återvinning av batterier på ett standardiserat sätt. Du beralar redan idag för batteriåtervinningen, så det är lika bra att den är billig.

Pressreleasen handlar för övrigt inte bara om telefoner och laptops, utan även om scootrar och cyklar.

Hoppas detta är någon som kommer till allt. Det är ju jättesmidigt med min gamla GameBoy, att det fungerar år efter år, bara igenom att sätta in nya vanliga AA batterier.
Men för att blåsa liv i min PSP.... yeah that's sadly not happening.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|