Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Utbytbara batterier kan bli EU-krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad jag förstått så handlar det inte nödvändigtvis om att batteriet ska vara direkt utbytbar av slutanvändaren utan mer om att tillverkare inte ska försvåra eller göra det omöjligt för reparatörer att kunna byta ut batteriet utan problem. Så detta med att en mobil måste ha lucka verkar inte stämma. De kan fortfarande vara slutna men måste vara service-bara!

Fast tänker man efter är det helt rubbat att konsumenten själv inte ska kunna byta en så simpel sak som ett batteri som förlänger livslängden avsevärt på enheten. Att krångla med att behöva lämna in den på service med en extra servicekostnad som följd är bara idioti. Men det är klart, allt handlar ju om slit och släng och maximal vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Den ursäkten har jag aldrigt köpt.
Det har funnits lösnibgar förr
Och kolla på tex Quest 2, endast för inomhusbruk, men dom har grävt ner batteriet duktigt i enheten.

Jag är 99% på att det enbart handlar om att få sälja nytt när batteriet börjsr bli dåligt. Å jag avskyr det tankesättet hos tillverkare.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Inte jag. Köpte telefoner med (enkelt) bytbart batteri så länge det gick. Sen fanns ju inga alternativ. Med min gamla S7 gick det bra via en firma som hade rätt utrustning. Kosta en slant men var väl värt det. Den används av grabben fortfarande. Det sitter skruvar i varenda konsumentprodukt utan att folk klagar på det. Kameror, bilar, CD-spelare, kylskåp OLED TV, konsoller, klockor. Vem kom på galenskapen att de skulle bort på just telefoner?

Det finns ju regleringar mot allt möjligt. Varför inga mot icke hållbar design? Det är ju beklagansvärt att det ska behövas EU-direktiv för det. Men mänskligheten saknar ju vett och sans i det mesta tyvärr.

Fast det du säger nu är stämmer inte. Har gått och går köpa mobiler där man kan byta batteriet själv. Visserligen är det idag idag uteslutande budgetmobiler men dom klarar ändå utan problem samma sak som topp modellerna om man bortser från kameran och spel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Vet inte om det är en så liten kostnad.
När jag skulle få min skärm bytt efter att tappat den gick det på 1800 spänn i arbetskostnad och 400 spänn för själva skärmen.
Vet inte om jag tycker det är en så liten kostnad. För att byta batteriet på min telefon skulle samma jobb behöva göras plus lite till vilket innebär högre arbetskostnad.

Ja måste man betala 1800 spänn så är det helt galet dyrt men frågan är då är detta hos auktoriserad verkstad?
Och vad för jäkla telefon har du som isåfall kan kosta så mycket ^^

Iphone användare här o kostar inte då några 1800 plus batteri på apple iallafall.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Ja måste man betala 1800 spänn så är det helt galet dyrt men frågan är då är detta hos auktoriserad verkstad?
Och vad för jäkla telefon har du som isåfall kan kosta så mycket ^^

Iphone användare här o kostar inte då några 1800 plus batteri på apple iallafall.

//skane

Skärmbyte hos Apple är också väldigt dyrt, på Apple telefoner med gestersystemet så kostar det minst 3000:-, däremot att bara byta batteri på en Apple telefon är mycket billigare, mellan 500-800 beroende på telefon

Lyckades få med för många 0 på skärmbytespriset
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barsk66:

Inte jag. Köpte telefoner med (enkelt) bytbart batteri så länge det gick. Sen fanns ju inga alternativ. Med min gamla S7 gick det bra via en firma som hade rätt utrustning. Kosta en slant men var väl värt det. Den används av grabben fortfarande. Det sitter skruvar i varenda konsumentprodukt utan att folk klagar på det. Kameror, bilar, CD-spelare, kylskåp OLED TV, konsoller, klockor. Vem kom på galenskapen att de skulle bort på just telefoner?

Det finns ju regleringar mot allt möjligt. Varför inga mot icke hållbar design? Det är ju beklagansvärt att det ska behövas EU-direktiv för det. Men mänskligheten saknar ju vett och sans i det mesta tyvärr.

Hur kommer det sig att du/ni behöver byta batt i alla mobiler ? Jag har aldrig bytt ett batt i någon mobil någonsin och min sambo köpte en S7a då de kom och den använder hon än idag. Före det hade hon en galaxy ( mins inte modellen ) som köptes 2011 och den funkar ochså än idag.

>Jag byter själv med 2-3års mellanrum ( jobbmobil ) och de gamla har ofta gått vidare som mobiler till småkidsen .

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har nämnts tidigare i tråden men Fairphones är ju uppbyggd sp att man ska kunna byta alla delar i den.
Fairphones hemsida
Fastän de har nyss kommit ut med nya modell Fyra så har de fortfarande reservedlar till föregående modell

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skärmbyte hos Apple är också väldigt dyrt, på Apple telefoner med gestersystemet så kostar det minst 30000:-, däremot att bara byta batteri på en Apple telefon är mycket billigare, mellan 500-800 beroende på telefon

Ja men skärmen kostar "lite" mer än ett batteri o du betalar ju max 3.8xx isch kronor för skärm byte (PRO modell) hos apple.
Kostar ja det gör det men det är en skärm o svårt ännu o göra dom billigare ^^

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/screen-...

Så några 30000 kan du ju glömma eller kanske råkade slänga med en nolla för mycket? ^^

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag det självklart att batterier liksom andra komponenter ska vara enkelt, eller åtminståne semienkelt, utbytbara.
Nedgrävda batterier, kodad hårdvara m.m är bara dumheter imo.
Tyvärr är det väl så att så länge företagen har en fanbase som köper produkterna ändå så är väl lagstiftning det enda som kan förändra detta!? Har svårt att se tillräckligt många konsumenter som går över till t.ex fairphone för att göra skillnad hos de stora drakarnas sätt att bygga telefoner...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Ja men skärmen kostar "lite" mer än ett batteri o du betalar ju max 3.8xx isch kronor för skärm byte (PRO modell) hos apple.
Kostar ja det gör det men det är en skärm o svårt ännu o göra dom billigare ^^

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/screen-...

Så några 30000 kan du ju glömma eller kanske råkade slänga med en nolla för mycket? ^^

//skane

Oj, såg inte ens att jag skrev så många nollor, menade naturligtvis minst 3000:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Oj, såg inte ens att jag skrev så många nollor, menade naturligtvis minst 3000:-

Ahh tänkte väll ^^ Enkelt gjort och klassiker som man själv lyckas med då o då

Men angående priset för skärmar så får man tänka med på att det är oled skärmar och annat lull lull bakom som gör priset.
Tror inte nån av konkurrenterna är billigare på detta eller borde ligga i ungefär samma prisklass?

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Ahh tänkte väll ^^ Enkelt gjort och klassiker som man själv lyckas med då o då

Men angående priset för skärmar så får man tänka med på att det är oled skärmar och annat lull lull bakom som gör priset.
Tror inte nån av konkurrenterna är billigare på detta eller borde ligga i ungefär samma prisklass?

//skane

Beror på telefon, S20FE t.ex kostar 1700:-, S21 kostar 2700:- OnePlus 9 Pro 226 euro, OnePlus 9 149 euro. Så det är faktiskt rätt stor skillnad skulle jag vilja säga. T.ex. Jämför man iPhone 13 Pro Max, som är i ungefär samma storlek som S20FE så är det dubbelt så dyrt att byta skärm på iPhone 13 Pro Max vs Samsung S20FE. Även OnePlus 9 som är ungefär lika stor som en 13 Pro Max tar väsentligt mycket mindre kostnad för att byta skärm än Apple. Källor: Samsung: https://samsungservice.se/prislista/ OnePlus: https://www.oneplus.com/se/support/repair-pricing

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Beror på telefon, S20FE t.ex kostar 1700:-, S21 kostar 2700:- OnePlus 9 Pro 226 euro, OnePlus 9 149 euro. Så det är faktiskt rätt stor skillnad skulle jag vilja säga. T.ex. Jämför man iPhone 13 Pro Max, som är i ungefär samma storlek som S20FE så är det dubbelt så dyrt att byta skärm på iPhone 13 Pro Max vs Samsung S20FE. Även OnePlus 9 som är ungefär lika stor som en 13 Pro Max tar väsentligt mycket mindre kostnad för att byta skärm än Apple. Källor: Samsung: https://samsungservice.se/prislista/ OnePlus: https://www.oneplus.com/se/support/repair-pricing

Ha sedär

Ja det kvittar i min värld men se på fasiken

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Känner många kvinnor som tappat ner dem i toaletten av någon anledning.

Är man så klantig så borde folk kanske ta tag i sina klantighetsproblem istället för att slänga pengar på dyra mobiler. Jag menar samma personer lär ju tappa den i marken stup i kvarten också o där hjälper ingen vattentätning.

Skrivet av Ryssfemma:

Skönt att kunna prata i regnet exempelvis. Ibland när jag diskar och måste ta ett samtal snabbt så hinner jag inte torka händerna och måste bara svara

Står du ofta mitt ute i ösregn utan nåt skyddande på huvet o pratar i telefon? Men du vet att även icke vattentäta telefoner tål en del väta också, inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Vad exakt är skillnaden då menar du? Det krävs nästan alltid specialverktyg för att lossa bakstycket på klockan utan att göra åverkan. Min Kronaby behöver ny packningssats efter batteribyte och ska trycktestas efter för att garantin ska gälla. Samma sak gäller mobiler; man behöver verktyg för att inte göra åverkan men i båda fallen så går det att öppna enheterna ändå.

Väl inne i mobilen (inklusive iPhones) så går det så gott som alltid byta batteriet, samma sak i klockorna. Så igen, vad är skillnaden?

Nej detta är idioti på EU-nivå (igen). En bättre lösning hade varit att tvinga tillverkare att tillhandahålla reservdelar, scheman och verktyg till den som vill köpa; right to repair helt enkelt.

Det är inte samma sak. Ska vi ta klockorna. Så har de bytbara batteri med verktyg du kan köpa i enighet med ditt: "right to repair". Fenomenal lösning! Bytbart batteri!
Tellefoner är som du skriver: "Väl inne i tellefonen" Att ta sig dit är ett halvt äventyr. När batterierna ibalnd även skärmarna sitter limmade är de inte heller bytbara. När jag riskerar att skada andra komponenter, för att det krävs fysisk åverkan och eller värme. Då är det inte bytbart.
Men lim, klister och engångsprodukter kan du inte jämföra med ett verktyg du kan köpa. Att ersätta allt lim och klister mot att skruva den på plats.

Garantin för ipklassning gäller i många av tellefonerna (,har inte kollat alla) bara rent vatten. Saltvatten eller klorvatten förbrukar din garanti där med. Så att säga att det förbrukar garantin, mm visst. Men troligtvis är garantin redan förbrukad om du ägt tellefonen över en sommar.

Att det trycktestas av någon certifierad för att garantin ska gälla. Det är rimligt! Men jag har ändå ingen garanti på min fyra år gamla klocka. Så det skulle vara för minn sinnesfrid nu då.

I längden tror jag på detta! Titta på F1 de får massa nya dumma regler hela tiden. men ändå blir bilarna sanbabre och sanbbare runt banan.

Vi slapp roaming avgifter. Det fanns ingen operatör att välja för att slippa roamingavgifter förr. så utan "idioterna där uppe" hade vi inte kommit dit.

Jag vill inte veta vad elpriset varit idag om vi inte tvingats gå över till ledbelysning. som blivit väldigt bra, tack vara den stora efterfrågan som skapades, jag jag var bitter när jag fick byta från halogen. Men nöjd idag.

Jag är glad att de reglerar livsmedel. Titta på stora landet på andra sidan atlanten. Där är mer socker i typ all mat.

Vi konsumenter tänker inte när vi gör alla våra inköp. Hur många procent tänker egentligen på andrahansvärdet av sin tellefon om tre år?

Skrivet av Maarus:

Självklart vill dem inte vårat bästa men du har ett val, ogillar du företag behöver du inte köpa deras produkter.

Värre är det med byråkraterna i Bryssel.

Men gör vi ett val eller ignorerar vi konsekevenstänket i det stora hela likt mina exempel ovan? Att sms lån, klarna och faktura betalning. allt underlag till lyxfällanprogrammet. Tyder ändå på att vi människor gennerellt är vääldigt korkade.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Är man så klantig så borde folk kanske ta tag i sina klantighetsproblem istället för att slänga pengar på dyra mobiler. Jag menar samma personer lär ju tappa den i marken stup i kvarten också o där hjälper ingen vattentätning.

Står du ofta mitt ute i ösregn utan nåt skyddande på huvet o pratar i telefon? Men du vet att även icke vattentäta telefoner tål en del väta också, inga problem.

Förra årets vinter gjorde att jag började fundera på om jag faktiskt behöver en IP klassad telefon. Min telefon fick då för sig (efter att jag stått ute när det snöade i 4 timmar, jobbar utomhus) att tro att jag hade hörlurar inkopplade till telefonen fastän jag inte hade det. Detta löste sig visserligen efter att ha varit inne i någon timme, men då det var första gången det skedde så visste jag inte hur jag skulle lösa detta problem. Så det finns en gräns Men för det mesta behöver jag inte heller en IP klassad telefon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Är man så klantig så borde folk kanske ta tag i sina klantighetsproblem istället för att slänga pengar på dyra mobiler. Jag menar samma personer lär ju tappa den i marken stup i kvarten också o där hjälper ingen vattentätning.

Skulle tro att de har att göra med storleken på fickorna på damkläder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vad bra! Samma sak borde gälla i elbilar, där det idag kan medföra enorma kostnader att byta batteriet - vilket leder til att hela bilen skrotas i förtid. Och att ha bilar som inte lever längre än sitt batteri är ju knappast miljövänligt.

.

Priset på ett sådant batteri… jösses. Men visst… billigare än en ny bil förvisso…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Har tänkt en del på det här och trots att grundtanken är rätt tror jag lösningen är fel. EU, och andra styrande organ, bör inte kontrollera HUR utan snarare VARFÖR.
Vad är det man vill uppnå? I det här fallet hållbarhet.

Då bör man kanske snarare kräva att tillverkarna gör mobiler vars batterier och skärm går att köpa som reservdelar (till en kostnad av max 2% av enhetens nypris) i minst 5-10 år efter att den slutat produceras, komplett med alla packningar o dylikt samt instruktioner.
Alternativt att tillverkarna får ta maximalt 5% av mobilens nypris i avgift för byte. Då skulle det som konsument vara motiverat att reparera istället för att slänga, samt för företagen att göra så det går snabbt och enkelt att byta.

Kanske med en klausal att om företagen kan bevisa att det finns en inbytesprocess med sjukt låg miljöpåverkan där alla delar monteras ur på plats och blir en ny enhet/del så kan de få undantag från detta.

Tror resultatet skulle bli minst lika bra, utan att lagarna blir föråldrade eller feltolkade.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Skulle tro att de har att göra med storleken på fickorna på damkläder.

Ja för det är bara kvinnor som sumpar sina telefoner i marken o toan.

Permalänk
Medlem

Bytte batteri i Oneplus 5 för 2v sedan, och nu dör telefonen på 10~20% batteri även efter kalibration.

Kunde skicka den till Oneplus själva för samma peng, men problemet där är att dom säger att dom fabrikåterställer telefonen vilket jag inte hade lust för.

Aja. Blir ny telefon nästa gång. Problemet är ju att det inte går lita på kvaliteten på dessa it-ställen-runt-hörnet för att det inte går vara säker på att dom har bra batterier.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man tar bort ett onödigt hål, finns ingen anledning att ha hål i höljet på en telefon, inga hål alls så blir de hållbarare.

Ett hål är väl inte onödigt om det finns aktuell utrustning som används på bred front. Alla tycker inte att allt allt alltid måste vara trådlöst till varje pris.

Sen kommer du aldrig ifrån att mikrofon och högtalare alltid innebär någon form av hål som måste tätas om telefonen ska IP-klassas.

Min S10 har hörlursingång och IP-67-klassning, så det går utmärkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Hur kommer det sig att du/ni behöver byta batt i alla mobiler ? Jag har aldrig bytt ett batt i någon mobil någonsin och min sambo köpte en S7a då de kom och den använder hon än idag. Före det hade hon en galaxy ( mins inte modellen ) som köptes 2011 och den funkar ochså än idag.

>Jag byter själv med 2-3års mellanrum ( jobbmobil ) och de gamla har ofta gått vidare som mobiler till småkidsen .

Det beror nog på hur mobilen används. Batterierna blir ju ofelbart påverkade av laddningscykler och användning över tid, även om man sköter dom. Dvs ladda dom bara när det behövs (< 30%) och ladda alltid fullt, om det går. Min S10 fungerar fortfarande jättebra för det jag använder den till, som mest är sociala nätverk, mejl och dylikt. Oftast räcker batteriet 1-2 dagar... Men när det var nytt räckte det 2-3 dagar om jag minns rätt.

Grabbens S7 är ärvd från mig, så ett antal års 24/7 på den. Då han spelar mobilspel, kollar youtube, lyssnar musik med bluetooth m.m. så blir ju batteriet betydligt mer ansträngt där. T.ex Pokemon Go drar ju ström som ett mindre kärnkraftverk. Det batteriet som för mig "räckte", dog inom en dag för honom. Batteribyte där och nöjd grabb i nu ca 2 år. När han får ärva min S10 så gissar jag att vi hamnar i samma situation. Batteriet som för mig räckte, dras ut för hans användning på under en dag, men det vet vi inte än och självklart byts det bara vid behov.

Sambon jobbar en hel del hemma och sitter då i mobiltelefon med bluetooth-lurar hela dagen. I vart fall hennes iPhone pallar inte det utan behöver laddas efter ett antal timmar. Så det landar i att laddaren eller powerbank sitter i för det mesta. Det dödar batterierna i praktiken. Hade ju varit najs om mobilen haft samma inställning som min laptop - att ladda upp till "storage-nivå" (3.8V/cell) och sen stoppa där. Då kan man ha laddaren i för jämnan och det påverkar inte batteriet alls.
Den iPhonen som är en jobbmobil, om vi övertar den privat så kommer den definitivt behöva batteribyte.

Så, det är inte så att batteribyte är ett måste, men den dagen det är det så banne mig vill jag att det ska vara möjligt. Att slänga en annars fungerande HW man är nöjd med gagnar ingen och allra minst planeten. Nästa version av mobilen fungerar ändå precis likadant som den gamla. Det är ju apparna man använder, inte "mobilen". Förutom kameran möjligen som blivit bättre under några generationer, men som nu verkar nått vägs ände. 120 megapixel på en fjutt-sensor är ju löjligt och drar bara lagringsminne in absurdum. Jag får bättre bilder på min 14 megapixel Canon systemkamera, även om S10'ans kamera för det mesta är bra nog. Den är dock INTE på 120 megapixel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Bytte batteri i Oneplus 5 för 2v sedan, och nu dör telefonen på 10~20% batteri även efter kalibration.

Kunde skicka den till Oneplus själva för samma peng, men problemet där är att dom säger att dom fabrikåterställer telefonen vilket jag inte hade lust för.

Aja. Blir ny telefon nästa gång. Problemet är ju att det inte går lita på kvaliteten på dessa it-ställen-runt-hörnet för att det inte går vara säker på att dom har bra batterier.

Tråkigt. Jag bytte på en firma som gjorde det på en timme. När jag kom tillbaka så beklagade de sig och sa att de tyvärr hade råkat tappa mobilen under processen och då hade det blivit fel på skärmen. Dock skulle de självfallet åtgärda det säger de, men de hade inte rätt delar inne. Ok fick tillbaka mobilen med skärm med ska vi säga "aningens" pixelfel, men med nytt batteri i
Jag väljer att lita på dem och de ska kontakta mig när delarna finns. Dagarna går och efter ca en dryg vecka så ringer dom. Åker tillbaka och lämna in den igen. En timme senare ca så är mobilen klar. Ny skärm, alla metalldelar runt mobilen inklusive knappar bytta, i princip bara baksidan kvar från orginal. Inga som helst problem med mobilen sen dess! Det enda jag betalade för var batteribytet. Skillnad på firma och firma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah najs
Jag trodde att det kan göra designen mer klumpig om det gick att öppna mobilen!

Å andra sidan, en aningen tjockare skulle inte vara fel. Min senaste Sony fick bananform bara av att man höll den, efter att jag satte den i ett fodral så var det OK.
Men vad är då nyttan med en ultratunn mobil?

Själv så föredrar jag en mobil som är stabil och kan hanteras, en mobil är ju ändå något som man hanterar dagligen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

"EEB skriver att om alla telefoner och surfplattor år 2030" - Hur ska man tolka detta? Vill de vänta ett årtionde med att införa reglering som behövs NU?

Hoppas att problemet angrips på ett sätt som företagen inte kringgår hastigt, eg. lättåtkomligt batteri som slutar säljas efter 2 år på marknaden och fortsatta mjukvarulåsningar. Jag tror till viss del att om marknaden fått reglera sig själv så hade efterfrågan på reservdelar till rätt pris funnits. Detta syns t.ex. med reservdelar till bilar där det ofta finns en uppsjö med delar av andra fabrikat för komponenter som inte är elektroniska (och därmed inte går att spärra med diverse tekniker som vi ser på telefoner och datorer). Är inte helt 100 på patenträtt men afaik så är designen av made-to-fit delar till viss del undantagna och att reservdelar har skydd under kortare tid. Någon som kan detta bättre är välkommen att korrigera. Krypteringen däremot bir ett "intrång" om man spoofar den.

Step 1: Make product unreparable
Step 2: ?
Step 3: Profit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja för det är bara kvinnor som sumpar sina telefoner i marken o toan.

Det har jag aldrig sagt, skrev bara att personer i min bekantkrets har råkat ut för det. Sen råkar det vara så att de har varit kvinnor, antagligen för att de har telefonen i bakfickan för att den inte ryms i den främre, och att män oftast står upp när de utför sina behov medans kvinnor sitter ner, så de har betydligt fler tillfällen att råka ut för en olycka.

Nu kan det ju vara så att statistiskt set män råkar ut för det lika ofta eller till och med i större utsträckning än kvinnor. Jag har ingen aning. Bara att det i min personliga bekantkrets är en ganska vanlig företeelse för kvinnor och att det antagligen har en naturlig förklaring och inte att de skulle vara klantigare än män i allmänhet.

Det vara bara ett exempel på att det kan vara bra med vattentäta mobiler för vissa personer. Sen har jag inte sagt någonting över huvud taget om att tappa saker i marken.

Permalänk

Det låter som ett fantastiskt förslag. Jäkla idioti att ha en glasbaksida och en ihoplimmad telefon som inte går att reparera enkelt eller att byta batteri på.
Bra jobbat EU. Delvis kan man skylla vansinnet på konsumenter och techjournalister som klagat på att dom inte är lyxiga nog och inte känts premium nog...
Plastbaksida alternativt en baksida i metall med 4 enkla skruv.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Å andra sidan, en aningen tjockare skulle inte vara fel. Min senaste Sony fick bananform bara av att man höll den, efter att jag satte den i ett fodral så var det OK.
Men vad är då nyttan med en ultratunn mobil?

Själv så föredrar jag en mobil som är stabil och kan hanteras, en mobil är ju ändå något som man hanterar dagligen.

Känns ju bara som att just sånt inte verkar sälja, folk vill ha så smala grejer som möjligt, även om dom går sönder av att man ens tittar på dom

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Sen kommer du aldrig ifrån att mikrofon och högtalare alltid innebär någon form av hål som måste tätas om telefonen ska IP-klassas.

Nej det måste inte innebära hål för man kan endera använda skärmen eller placera ljudenheterna bakom skärmen.
Men å andra sidan vet jag inte vad man ska göra med ljudfunktionen i telefonen heller för jag pratar aldrig i telefon, ev kan jag ibland lyssna eller prata via trådlöst headset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.