Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Funderar på att skaffa ny dator för 25-35K + förmodligen 4K skärm men har lite funderingar....

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa ny dator för 25-35K + förmodligen 4K skärm men har lite funderingar....

Sitter för nuvarande på en gammal färdigbyggd komplett dator inköpt för 13.000 våren 2016.
Den funkar allmänt bra men kan inte spela så många krävande spel.
Spelar egentligen endast LoL, mest för att jag gillar att tävla/ranka upp och bli bättre m.m...

Men jag skulle vilja spela lite mer krävande nya spel som inte går med nuvarande datorn om jag inte vill spela på absolut sämsta kvalitén.

Så kort och gott funderar jag på att skaffa en ny bra speldator. Budget på datorn cirka 25-35K. Gärna ett 3080 eller 3080ti men det verkar ju vara ganska svårt att få tag på nu om man inte vill lägga ut 15-20K bara på GPU. Men tycker ni det är värt det om pengar inte är ett problem? Inte för att det ska låta konstigt men har inga problem med att lägga 20k på ett 3080ti t.ex om det är ett bra kort.

Är lite efter med allt nytt som kommit senaste åren men jag antar att om man skaffar en dator för så mycket pengar så är det 4K gibb som gäller?

Har endast spelat på 1080p hela mitt liv (23 år). Så skulle säkert vara häftigt och kul att spela på en så markant högre grafik med bättre dator.

Och tror ni man kommer tyckea det är jobbigt att t.ex spela LoL på en 27'tums 4K skärm när man spelat på 24'tum sedan tidens begynnelse?

Har aldrig byggt en dator förut så helst ska den vara färdigbyggd när den kommer. Typ inet montering för 699. Vet inte om jag törs bygga själv med ett dyrt kort. Även om det ser hyffsat lätt ut i tutorials förutom all kabeldragning....

Så vad tror ni? Jag hade gärna haft en dator nu men kan också vänta i typ 6 månader ifall det kommer se ljusare ut med grafikkorten då? Finns typ 3 kort att välja mellan på Inet just nu.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag en bredare skärm ger bättre upplevelse (och ibland fördelar i vissa spel) än att öka upplösningen.
Har en MSI Prestige PS341WU (5k) samt en ROG Strix XG349C (3440x1440).
Jag gillar XG349C mer då den har en svagt vävd skärm.
Kan notera att mina datorer endast klarar de enklaste spelen i dessa upplösningar (men jag köpte dem inte för spela på).

Vad har du för processor och hur mycket ram idag?
Du kan gå till inställningar -> System -> Om (kommer inte på svenska ordet de använder, About är engelska. Men längst ner i menyn).
Där kan du se vilken CPU du använder och hur mycket ram.
Om du vet vilket grafikkort du har så kan du skriva de med.

Själv väntar jag tills 3080 korten kommer ner till en rimlig prisnivå, kommer troligen nya generationen grafikkort detta år.
Så jag tycker inte det är värt 15-20k för enbart GPUn.
Du kommer kunna spela i 4k, men de är långtifrån framtidssäkra att spela i 4k, samt om du idag spelar i 120+Hz så får du börja vänja dig med betydligt lägre uppdateringar, typ 30-60fps. Beror självklart på speltiteln.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera 3080/3080ti samt 4K 144hz 27” skärm kombo, har förhöjt min spelupplevelse rejält.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk

Är du duktig på LoL så är en 24 tum att föredra. Är du brons / silver spelar det nog mindre roll.

Jag provade på 27" 1440p men det är inget som fungerar ifall man vill vara med och tävla i toppen i FPS eller MOBA (enligt mig och många andra).