Permalänk
Medlem

Hantera mobil med intune

Kommer få en jobbtelefon som jag även får använda privat. Det används Intune för att administrera telefonen.

Vad kan man mer göra med Intune? Kan den som administrerar min telefon läsa mina privata sms, mail, bilder osv osv? Eftersom jag även kommer få använda den privat.

Ni som har koll?

Inlägg utbruten till egen tråd /Vzano, Mod
Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Lyfter denna tråden lite. Kommer få en jobbtelefon som jag även får använda privat. Det används Intune för att administrera telefonen.

Vad kan man mer göra med Intune? Kan den som administrerar min telefon läsa mina privata sms, mail, bilder osv osv? Eftersom jag även kommer få använda den privat.

Ni som har koll?

Nej, kan inte läsa någon information i telefonen.
De kan däremot se information om telefonen och även återställa den med mera.

Går att läsa mer här t.ex https://practical365.com/can-microsoft-intune-see-managed-mob...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Går att läsa mer här t.ex https://practical365.com/can-microsoft-intune-see-managed-mob...

Tackar!!

Visa signatur

- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Man kan i vilket fall se vilka appar som finns installerade på den "privata delen" av telefonen? Men inte innehållet i apparna...?

Visa signatur

- Scott Sheeran

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av muut:

Man kan inte läsa information men man kan läsa information?

Skrivet av eXpose:

Man kan i vilket fall se vilka appar som finns installerade på den "privata delen" av telefonen? Men inte innehållet i apparna...?

Den privata delen? Hela telefonen sköts av Intune? De lär kanske bara kunna se appar som är installerade genom företagsportalen.
Skulle rekommendera att du snackar med din IT-avdelning, de kan svara bättre på frågorna:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Kommer få en jobbtelefon som jag även får använda privat. Det används Intune för att administrera telefonen.

Ni som har koll?

Är det en android eller iOS enhet? Du kan ju sätta upp dom så att man kan använda olika profiler i telefonen.
Som ett snabbt svar så kan dom se vad vilka appar som dom har skjutit ut till din telefon. Jag kollade på min iOS enhet nyss och appar som jag har installerat själv kan jag inte se i "EndPoint Manager" men det kanske har å göra med hur vi har satt upp det (rättare sagt hur jag har satt upp det)

Ifrån Endpoint Manager (Intune) så kan dom göra lite allt möjligt med telefonen. lägger in lite grejer man kan göra.
Shutdown
Restart
Remove passcode
Sync
Remote lock
Delete
Wipe
Retire

Dom grejerna kan jag göra på enhetsnivå om jag söker upp en enhet, sen kan dom via olika policys styra väldigt granulärt vad som kan göras och inte göras. Men som någon sa så är det enklast att du talar med din IT-avdelning om du har några frågor, men läsa dina privata SMS osv kan dom inte göra.

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Man kan läsa information OM telefonen, inte informationen I telefonen skrev han. Det är ju stor skillnad.

Var mest nyfiken vad man kunde se och göra med Intune när man använder telefonen både privat och i arbete då jag gärna håller isär privatliv med arbetsliv

Har fått hyfsade svar på frågorna i alla fall.

Visa signatur

- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Är det en android eller iOS enhet? Du kan ju sätta upp dom så att man kan använda olika profiler i telefonen.
Som ett snabbt svar så kan dom se vad vilka appar som dom har skjutit ut till din telefon. Jag kollade på min iOS enhet nyss och appar som jag har installerat själv kan jag inte se i "EndPoint Manager" men det kanske har å göra med hur vi har satt upp det (rättare sagt hur jag har satt upp det)

Ifrån Endpoint Manager (Intune) så kan dom göra lite allt möjligt med telefonen. lägger in lite grejer man kan göra.
Shutdown
Restart
Remove passcode
Sync
Remote lock
Delete
Wipe
Retire

Dom grejerna kan jag göra på enhetsnivå om jag söker upp en enhet, sen kan dom via olika policys styra väldigt granulärt vad som kan göras och inte göras. Men som någon sa så är det enklast att du talar med din IT-avdelning om du har några frågor, men läsa dina privata SMS osv kan dom inte göra.

MVH

Tack för ett bra svar!
Det är Android

Okey, så se appar som dom skjutit in men inte vad jag själv installerar för appar?

Visa signatur

- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Det är Android

Okey, så se appar som dom skjutit in men inte vad jag själv installerar för appar?

Ja jag tror det. Jag kan inte se applikationer som användarna har installerat själv, utan bara sånna som jag har skickat ut.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Den privata delen? Hela telefonen sköts av Intune? De lär kanske bara kunna se appar som är installerade genom företagsportalen.
Skulle rekommendera att du snackar med din IT-avdelning, de kan svara bättre på frågorna:)

Det är väldigt stor skillnad på att läsa information (sms/mail mm) samt att se information om telefonen (serienummer, tillverkare mm)

De får insyn in vilka appar som finns installerade, de kan även styra att vissa appar ej får installeras.

Tror med IT kan svara på frågorna med exakthet. Jag bör dock kunna svara generellt annars borde jag nog inte jobba där jag gör.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av muut:

Det är väldigt stor skillnad på att läsa information (sms/mail mm) samt att se information om telefonen (serienummer, tillverkare mm)

De får insyn in vilka appar som finns installerade, de kan även styra att vissa appar ej får installeras.

Tror med IT kan svara på frågorna med exakthet. Jag bör dock kunna svara generellt annars borde jag nog inte jobba där jag gör.

Jo jag vet, var bara lite lustigt imo. De måste ju läsa informationen om enheten:)

Permalänk
Medlem

Nu har min arbetsgivare plötsligt kommit på att Intune krävs på telefonen för att kunna använda Outlook på jobbmailen på telefonen.

Då jag arbetar för ett utländskt bolag där även IT sitter utomlands, känns integritetsfrågorna mer aktuella. Jag vill som ovan inlägg gärna hålla isär arbete och privatliv, och tanken att telefonen blir begränsad vad gäller vilka appar man kan installera osv känns motbjudande. Avskyr storebror bestämmer tänket.

Har det blivit några uppdateringar i Intune sedan diskussionen ovan senast var igång? Ni som använder Intune på era telefoner, hur fungerar det?

Min spontana tanke var att köra jobbmailen osv på en gammal androidlur man kan ta med sig vid behov.

Stavfel.
Visa signatur

Varit med ett tag.. :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Erick:

Nu har min arbetsgivare plötsligt kommit på att Intune krävs på telefonen för att kunna använda Outlook på jobbmailen på telefonen.

Då jag arbetar för ett utländskt bolag där även IT sitter utomlands, känns integritetsfrågorna mer aktuella. Jag vill som ovan inlägg gärna hålla isär arbete och privatliv, och tanken att telefonen blir begränsad vad gäller vilka appar man kan installera osv känns motbjudande. Avskyr storebror bestämmer tänket.

Har det blivit några uppdateringar i Intune sedan diskussionen ovan senast var igång? Ni som använder Intune på era telefoner, hur fungerar det?

Min spontana tanke var att köra jobbmailen osv på en gammal androidlur man kan ta med sig vid behov.

Intune används för att hantera enheter men det ska inte behövas för Outlook.. Jag kan på min Iphone installera vilka appar jag vill då det är mitt egna iTunes-konto. Jag kan köra Outlook-appen på min privata lur och komma åt jobbmail (Azure AD/365)

Kör du storebrorsgnället på en arbetstelefon? Självklart ska företaget få bestämma vad som sker i deras nätverk/miljö, om du inte gillar det så är det bara bära två telefoner:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erick:

Det som troligtvis har triggat det är att dom vill hantera datan som finns i apparna som använder företagsdata, då krävs det att Intune finns i telefonen.
Det är för att förhindra att företagsdata ska hamna i ohanterade appar där det inte hör hemma.

Det gör det möjligt för företagets IT att wipea data i de hanterade apparna, de får inte åtkomst till något annat i telefonen.

Går att läsa en kort sammanställning här: https://learn.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/business/ui/m...

Permalänk
Avstängd

En sak jag valde att göra när jag fick ny jobbtelefon nu med Intune och så, var att inte installera (eller well, aktivera, installationen kan jag inte hindra) Outlook. Intune har ganska långtgående privilegier men Outlook krävde ännu mer så nej tack. Det funkar utmärkt att komma åt företagsmailen via (arbetsprofilens) webbläsare, utan notifikationer men det har ingen betydelse för mig. Kalendergrejer kommer via teams ändå, och mail behöver jag inte notifikationer för på telefonen.