Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

VScodium? Vs code utan telemetri.
Out of the box kan du inte köra extensions. Men du ändrar bara en inställning sen kan du använda dom vanliga extensions.
https://github.com/VSCodium/vscodium

Varför köra vscodium om det inte går att köra extensions från start? för att sen hålla på och fippla med att få det att fungera som i vanliga vs code. När det bara funkar i vs code direkt och inget behövs göras?
Känns lite långsökt att skapa sig mer problem bara för att man har sin foliehatt på sig

Permalänk
Medlem

Går att köra tillägg från start i VSCodium, men bara de som finns här: https://open-vsx.org/ (som var tillräckligt för min del i alla fall). Vill du ha tillgång till alla tillägg som finns i VSCode så behöver du ändra två rader i en fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Varför köra vscodium om det inte går att köra extensions från start? för att sen hålla på och fippla med att få det att fungera som i vanliga vs code. När det bara funkar i vs code direkt och inget behövs göras?
Känns lite långsökt att skapa sig mer problem bara för att man har sin foliehatt på sig

Det är inte en foliehatt, det är dokumenterat att de samlar in data om ditt användande, och VScodium tar bort det.
Sen får man ju själv bedöma ifall man bryr sig eller inte. Och om man litar på att Microsoft använder datat på ett bra sätt.
Jag själv har börjat ifrågasätta massinsamlandet. Jag personligen är inte orolig för Microsoft. Jag är mer orolig för en situation där det inte är Microsoft som har kontroll på datat, som vid en lagändring eller intrång från annan part.

OT:
Det är en enkel justering för att få tillgång till de vanliga extensions. Utvecklarna kan inte låta det vara igång från början p.g.a Microsofts licensavtal på VScode. Därför måste man göra ändringen.

Permalänk
Medlem

Riktigt händigt litet program jag hittade igår: tldr - https://github.com/tldr-pages/tldr
Som man-pages fast förkortat och med exempel direkt i terminalen.

sagan ~ $ tldr tar tar Archiving utility.Often combined with a compression method, such as gzip or bzip2.More information: https://www.gnu.org/software/tar. - [c]reate an archive and write it to a [f]ile: tar cf {{target.tar}} {{file1}} {{file2}} {{file3}} - [c]reate a g[z]ipped archive and write it to a [f]ile: tar czf {{target.tar.gz}} {{file1}} {{file2}} {{file3}} - [c]reate a g[z]ipped archive from a directory using relative paths: tar czf {{target.tar.gz}} --directory={{path/to/directory}} . - E[x]tract a (compressed) archive [f]ile into the current directory [v]erbosely: tar xvf {{source.tar[.gz|.bz2|.xz]}} - E[x]tract a (compressed) archive [f]ile into the target directory: tar xf {{source.tar[.gz|.bz2|.xz]}} --directory={{directory}} - [c]reate a compressed archive and write it to a [f]ile, using [a]rchive suffix to determine the compression program: tar caf {{target.tar.xz}} {{file1}} {{file2}} {{file3}} - Lis[t] the contents of a tar [f]ile [v]erbosely: tar tvf {{source.tar}} - E[x]tract files matching a pattern from an archive [f]ile: tar xf {{source.tar}} --wildcards "{{*.html}}" sagan ~ $

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

Vänner,

E-post - Geary

Jag har e-post hos Gmail, som jag skapade redan när det var i beta för väldigt många år sedan. Jag har 100,000+ e-postmeddelanden där och har testat många e-postklienter, men alla har varit extremt sega. Var på gång att köra CLI, då jag tyckte det fungerade så extremt dåligt. Sedan testade jag Geary, som efter den första inhämtningen av e-post, fungerar så extremt bra. Extremt snabbt och fungerar precis så som jag vill ha det.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Cloudstone:

Riktigt händigt litet program jag hittade igår: tldr - https://github.com/tldr-pages/tldr
Som man-pages fast förkortat och med exempel direkt i terminalen.

sagan ~ $ tldr tar tar Archiving utility.Often combined with a compression method, such as gzip or bzip2.More information: https://www.gnu.org/software/tar. - [c]reate an archive and write it to a [f]ile: tar cf {{target.tar}} {{file1}} {{file2}} {{file3}} - [c]reate a g[z]ipped archive and write it to a [f]ile: tar czf {{target.tar.gz}} {{file1}} {{file2}} {{file3}} - [c]reate a g[z]ipped archive from a directory using relative paths: tar czf {{target.tar.gz}} --directory={{path/to/directory}} . - E[x]tract a (compressed) archive [f]ile into the current directory [v]erbosely: tar xvf {{source.tar[.gz|.bz2|.xz]}} - E[x]tract a (compressed) archive [f]ile into the target directory: tar xf {{source.tar[.gz|.bz2|.xz]}} --directory={{directory}} - [c]reate a compressed archive and write it to a [f]ile, using [a]rchive suffix to determine the compression program: tar caf {{target.tar.xz}} {{file1}} {{file2}} {{file3}} - Lis[t] the contents of a tar [f]ile [v]erbosely: tar tvf {{source.tar}} - E[x]tract files matching a pattern from an archive [f]ile: tar xf {{source.tar}} --wildcards "{{*.html}}" sagan ~ $

Åh 🥰

==> Installing tldr
==> Pouring tldr--1.4.2.arm64_monterey.bottle.tar.gz

Så, det där var ju ett måste!

edit: herre jösses vad smidigt det var!

~ % man nmap |wc -l
3064

vs:

~ % tldr nmap |wc -l
31

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vänner,

E-post - Geary

Jag har e-post hos Gmail, som jag skapade redan när det var i beta för väldigt många år sedan. Jag har 100,000+ e-postmeddelanden där och har testat många e-postklienter, men alla har varit extremt sega. Var på gång att köra CLI, då jag tyckte det fungerade så extremt dåligt. Sedan testade jag Geary, som efter den första inhämtningen av e-post, fungerar så extremt bra. Extremt snabbt och fungerar precis så som jag vill ha det.

Digital hoarder?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Sötast
Skrivet av Scarabeo:

Digital hoarder?

Varför lägga tid på att radera mail? Är ju bara en personlig tidskostnad
Då du söker efter dina mail i gmail så märker du ingen direkt skillnad på om du har 100 eller 100.000 mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Varför lägga tid på att radera mail? Är ju bara en personlig tidskostnad
Då du söker efter dina mail i gmail så märker du ingen direkt skillnad på om du har 100 eller 100.000 mail.

Gillar att ha rent och snyggt, har ett endaste mail just nu på en beställning jag inte fått ännu.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Ventoy - Lägg ISO-filer av operativsystem på USB-minne där man automatiskt får möjligheten att installera det man väljer.

Gjorde ett sök och hittade inte detta program, som jag använder när jag ska installera en distribution via USB. Jag tycker det fungerar utmärkt. Ladda ner det eller de operativsystem som du vill ha på USB-minnet. När du bootar datorn så får du en meny där du kan välja vilket operativsystem som du vill installera. Om man vill lägga till ett operativsystem, så kopierar man bara ISO-filen till USB-minnet. Väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vänner,

Ventoy - Lägg ISO-filer av operativsystem på USB-minne där man automatiskt får möjligheten att installera det man väljer.

Gjorde ett sök och hittade inte detta program, som jag använder när jag ska installera en distribution via USB. Jag tycker det fungerar utmärkt. Ladda ner det eller de operativsystem som du vill ha på USB-minnet. När du bootar datorn så får du en meny där du kan välja vilket operativsystem som du vill installera. Om man vill lägga till ett operativsystem, så kopierar man bara ISO-filen till USB-minnet. Väldigt enkelt.

På riktigt! Funkar det oavsett win / Linux etc!?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

På riktigt! Funkar det oavsett win / Linux etc!?

Finns flera alternativ:
- Rufus (rekommenderas av Ubuntu bl.a.)
https://rufus.ie/sv/

- Yumi

- PendriveLinux (lista med många alternativ, t.ex Ventoy)
https://www.pendrivelinux.com/

Man kan köra in många ISO med installers/live-cd etc. sen väljer man vid boot vilken man vill starta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Finns flera alternativ:
- Rufus (rekommenderas av Ubuntu bl.a.)
https://rufus.ie/sv/

Det fungerar inte att lägga in flera ISO på samma minne med Rufus, det är en nackdel. Det verkar inte heller fungera att köra via Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Riktigt händigt litet program jag hittade igår: tldr - https://github.com/tldr-pages/tldr
Som man-pages fast förkortat och med exempel direkt i terminalen.

Den har jag glömt bort! Den är riktigt nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

På riktigt! Funkar det oavsett win / Linux etc!?

Jag har kört det länge nu, och det var tidigare lite kinkigt att starta windows, eftersom windows bootloader förutsätter att du endast kör windows.
Men i senare versioner har det funkat bra. Men secure boot har jag problem med. Men jag har inte meckat speciellt mycket. Det ska tydligen fungera.

Permalänk
Medlem

neovim (med plug, coc)
tcpdump
netstat
dig
curl
aerc
git
ranger
podman

Permalänk
Medlem

Måste bara tipsa om cool-retro-term, inte för att den tillför så mycket, men en cool grej är det iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Som sagt inte så användbar, men ack så nördigt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Headlines (flatpak) för Reddit
Freetube (flatpak) reklamfri youtube
Audacious lyssna på musik
Istekram (snap) Instagram
Gnote (flatpak) smidiga anteckningar

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Dök upp en tråd på reddit i temat idag: https://www.reddit.com/r/linux/comments/s6ieb1/update_after_r...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com