Libre Office får stöd för klingonska

Permalänk
Medlem

Jag har kört LibreOffice sen det kom, och skulle aldrig frivilligt köra Microsofts variant. Brukar även donera pengar till The Document Foundation var eller varannat år.

Star Trek hyser jag däremot agg mot, urk, så nu måste jag kanske byta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ytterligare ett bevis för att Libre Office är den bästa ordbehandlaren som hittat hittills. Förvånansvärt många som är kvar på M$-Office enligt omröstningen som i min mening är föråldrat både till gränssnitt och funktioner. Stödjer ej standard dokument i odt format osv.

Helt ärligt så vet jag inte ens om jag har Word eller liknande installerat på min privata dator. Tror inte folk stannar på Word för att det är bättre utan snarare för att det är det som finns installerat på arbetsdator etc och slående få nog faktiskt använder Word privat. Sist jag använde Word utanför arbetsplatsen var nog för en skoluppgift för 3+ år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Helt ärligt så vet jag inte ens om jag har Word eller liknande installerat på min privata dator. Tror inte folk stannar på Word för att det är bättre utan snarare för att det är det som finns installerat på arbetsdator etc och slående få nog faktiskt använder Word privat. Sist jag använde Word utanför arbetsplatsen var nog för en skoluppgift för 3+ år sedan.

Jag använder ordbehandlare privat för diverse olika saker, styrelseprotokoll för föreningslivet bland annat. Jobbansökan t ex. Skriva längre annonstexter förekommer ibland. Eller skriva ner en historia om någonting som behöver finnas kvar annat än i minnet. Jag skriver inga noveller eller sånt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Microsoft Word har haft stöd för ODF/ODT sedan Office 2007.

Men det funkar så otroligt dåligt att öppna ett dokument från Libre/Open Office i Word 365. Tyvärr så brukar bilder och formatering blir helt galet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Star Trek hyser jag däremot agg mot, urk, så nu måste jag kanske byta.

Går det bättre med Shyriiwook som Chewbacca pratar då?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag saknar fortfarande Sindarin och Lang Belta ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Fast Worf är ju bara halvklingon. Nu får ni byta ut bilden.

Worf är mer Klingon än Duras någonsin var!

För övrigt vet alla att man har inte upplevt bokstäver förrän man skrivit på Klingonese.

Och The Undiscovered Country är den bästa filmen Följt av

2. First Contact
3. Wrath of Khan
4. The Motion Picture
5. Beyond

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

taH pagh taHbe'!

"You've never experienced Shakespeare until you've read it in the original Klingon..."

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Fast Worf är ju bara halvklingon. Nu får ni byta ut bilden.

Wut?!?

Worf är HEL Klingon (hans föräldrar var Klingoner, men blev dödade i Khitomer-massakern). Han uppfostrades av Sergey (som var en besättningsmedlem på skeppet som räddade unge Worf) och Helena Rozhenko i Ryssland.

B'Elanna Torres däremot var halv-Klingon, likaså Worf's tidigare flickvän K'Ehleyr (som dödades av Duras).

/nörd rant over

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Kör själv MS Office (pre-ribbon) 2003?
Har även ett Word Perfect som är några versioner gammalt, inte speciellt välanvänt.
Använder Notepad mer än Word, annars smidigt med kör winword för att starta programmet.
Ska man göra något dokument för utskrift, så finns ju även CorelDraw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Microsoft Word har haft stöd för ODF/ODT sedan Office 2007.

Ja jo tjena mittbena åh hur bra fungerar det i verkligheten.

Dela inte ett .docx dokument med personer som kör libreoffice.
Jag gjorde det på jobbet en gång. Skickade ut en verksamhetsberättelse/årsmöteshandlingar till personer som skulle lägga till delar från sin avdelning och även korrekturläsa det jag hade gjort. Fick nästan börja om från början. Slutade med att dom som inte hade word fick maila in sina bitar från wordpad.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Kul och se att utvecklingen har gått framåt med Libreoffice.

Det har gått från att vara rent ut sagt dynga, till att de senaste versionerna (libreoffice7.x.x) vara helt ok.

Det har dock en bit kvar till Ms Office.

Permalänk
Medlem

Tänk att ha tid att leka med sådant på jobbet...kanske ska göra en djup ekonomisk beräkning på enterprise d (eller vad skeppet nu heter) och se vad chefen säger om det 🙀

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Är det därför det heter git, för att man känner sig som en "dumb git"?

Edit: beklagar att jag inte googlade direkt:

Torvalds sarcastically quipped about the name git (which means "unpleasant person" in British English slang): "I'm an egotistical bastard, and I name all my projects after myself. First 'Linux', now 'git'." The man page describes Git as "the stupid content tracker".

Dold text
Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Kul och se att utvecklingen har gått framåt med Libreoffice.

Det har gått från att vara rent ut sagt dynga, till att de senaste versionerna (libreoffice7.x.x) vara helt ok.

Det har dock en bit kvar till Ms Office.

Jag tycker helt tvärt om. Kan du motivera varför du tycker så?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niolator:

Fast Worf är ju bara halvklingon. Nu får ni byta ut bilden.

Hädelse!! Du borde kolla upp fakta innan du kommer med sådana förnedrande och starka påståenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag tycker helt tvärt om. Kan du motivera varför du tycker så?

Jag vet inte om du syftar på varför jag tycker LibreOffice är bättre numera, eller att jag tycker Ms Office är ett bättre svit.

Men jag antar att du menar varför jag tycker att numera LibreOffice är bättre tidigare.

Tidigare versioner (kom inte exakt ihåg vilka) så var det alltid nånting som buggade. Antingen så var det datum formatering i kalkyl delen, eller så blev textformattering, när man öppnade Word dokument helt "fucked up". Ibland kunde en hel A4 sida i ett längre dokument bara försvinna mm.
Mycket av detta har gjorde mej anti mot LibreOffice (annars gillar jag opensource programvara, framför allt Linux)

Inget av detta har jag upplevt med LibreOffice 7.x.x.

Det är därför jag tycker att Libre är bra numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Jag vet inte om du syftar på varför jag tycker LibreOffice är bättre numera, eller att jag tycker Ms Office är ett bättre svit.

Men jag antar att du menar varför jag tycker att numera LibreOffice är bättre tidigare.

Tidigare versioner (kom inte exakt ihåg vilka) så var det alltid nånting som buggade. Antingen så var det datum formatering i kalkyl delen, eller så blev textformattering, när man öppnade Word dokument helt "fucked up". Ibland kunde en hel A4 sida i ett längre dokument bara försvinna mm.
Mycket av detta har gjorde mej anti mot LibreOffice (annars gillar jag opensource programvara, framför allt Linux)

Inget av detta har jag upplevt med LibreOffice 7.x.x.

Det är därför jag tycker att Libre är bra numera

Jag har kört Libre Office sen version 3 och känner inte alls igen de problemen du har. Även på det företag som jag tidigare jobbade på körde vi libre office. Men framför allt, varför är MS-office bättre anser du?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Jag vet inte om du syftar på varför jag tycker LibreOffice är bättre numera, eller att jag tycker Ms Office är ett bättre svit.

Men jag antar att du menar varför jag tycker att numera LibreOffice är bättre tidigare.

Tidigare versioner (kom inte exakt ihåg vilka) så var det alltid nånting som buggade. Antingen så var det datum formatering i kalkyl delen, eller så blev textformattering, när man öppnade Word dokument helt "fucked up". Ibland kunde en hel A4 sida i ett längre dokument bara försvinna mm.
Mycket av detta har gjorde mej anti mot LibreOffice (annars gillar jag opensource programvara, framför allt Linux)

Inget av detta har jag upplevt med LibreOffice 7.x.x.

Det är därför jag tycker att Libre är bra numera

Det där du skriver ser man också mellan Windows-versioner av Office och MAC-version av office - inte ens MS har koll med kompatibiliteten i sina egna produkter på olika OS-plattformar... på jobbet har vi några som envisas med mac och det belysande är att om man pratar libre office som alternativ så knorras det i alla led men det är inga som helst problem med de som kör mac och har samma inkombabilitetsproblem med sidor som ser bajs ut när de öppnas i win10-word och då är det helt plötsligt accepterat...

Sedan undrar jag när MS skall fixa sin Word att den inte tappar kvalitet på bilderna och inlagda vektorbilder så att de ser ut som att körts igenom en fax-apparat när man sparar sin arbetsdokument på fil och sedan tar in den igen och skall jobba vidare - och om man råka rubba bilderna senare eller formatera om sidorna så körs denna faxapparat-filtrering en gång till när man sparar och de redan suddiga och klossiga streckbilderna blir ännu mer oläsliga - trots att de är inlagda med MS egna WMF/EMF-format för att försöka behålla kvaliteten så bra som det går - och då går den jävla idiot-programmet att rastera bilderna i grov upplösning istället för att behålla vektorbilderna som de är i docx-formatet i samband med att spara jobbet... - detta med upplösning och rastrering är något som borde bestämmas i samband med utskrift/PDF-generering, inte i words egna 'master'-filer - tycker jag - åtminstone borde denna komprimeringsdelen kunna slås av om man vill, men idag finns det bara en nästan omärklig lite blå länk för att ställa in för lite högre upplösning i samband med sparande med lite högre upplösning i sagda fax-filter som ändå körs och inte kan stängas av helt och denna måste man göra var gång när man sparar och missar man det en enda gång så är (orginal)dokumentet körd genom grova faxfiltret igen...

Jag är så jävla trött på det och att man kan inte komma med alternativ just för att det skall vara 'word-kompatibelt' i alla lägen.

Men det kanske ändra sig nu när GDPR och annan hemlighetsmakeri blir i bredare lager hos våra myndigheter och till dem kopplade entreprenörer då man börja bekymra sig mer och mer att programmen läcker känslig data till sagda företag bakom programmen...