Sony motar bristen på Playstation 5 med Playstation 4

Permalänk
Medlem

Playstation 2 tillverkades från 2000 till 2013 så det är nog ingen omöjlighet att hitta köpare som kan tänka sig att köpa lite äldre grejer.

Jag själv är en sån som sällan behöver det senaste. Det är ofttast ganska överskattat att köp det senaste, tycker jag

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att köpa en till Ps4 för att ha som "reserv" ifall nuvarande går sönder.

Permalänk
Medlem

Kan absolut se poängen med att köpa en begagnad ps4. Alla spel jag kör på min ps5 är återutgivna ps4 titlar (ghost of tsushima, gran turismo sport, spider-man, final fantasy 7 remake).

Däremot känns det ju ovärt att betala en större summa för en ny ps4 i dagsläget, skulle väl vara om dom säljs billigt. Framförallt eftersom det ändå känns som att tillgången börjat bli bättre? Jag har väl i alla fall haft 2-3 tillfällen senaste månaderna där jag hittat ps5 i lager. Webhallen hade några drives, elgiganten hade en julas. kändes som det rörde sig om ganska stora partier konsoler.

Men ja, för folk som vill gå till en butik och handla från hyllan är det väl rätt kört så där kanske det finns en efterfrågan.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Föräldrar, när barnen skriker efter TV-spel, antar jag.

Ohhhh stackars föräldrar.
<Barnen> -Vi önskar oss en PS5 i julklapp!!
<Barnen öppnar julklappar på julafton>
<Först blir det dödstyst när barnen ser en PS4:a>
AAAAAAAAAAAAAAhhhhhhhhhrrrrrrrrrrrrrrrrggggggggg, föräldrarna får sedan ducka för en flygande PS4:a

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Beror nog på hur stora barnen är och hur intresserade de är av "gejming". Mina barn har varit mer intresserade av att spelen finns (Mario Oddysey, Minecraft, etc) än upplösning eller fps.

Ska ge en Wii U till barnens kusiner i försenad julklapp, det kommer att bli ett stort lyft jämfört med deras Wii. Många billiga spel som inte omedelbart och uppenbart är sämre än Switch - versionerna.

Men som sagt, hänger man på sweclockers eller FZ och har spetsat in sig på Ps5 duger ju knappast ett ps4. Många ovana spelare /föräldrar drar sig dessutom för att köpa begagnat. Kanske inte vet vilken modell man ska ha osv.

Bra gjort av Sony tycker jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vore det inte bättre att satsa allt på,att öka produktionstakten på PS5 istället?

Nu är jag verkligen inte någon produktionschef eller så men jag tror inte PS4 tillverkningslinjen och PS5 tillverkningslinjen har något gemensamt, om ens något alls. Möjligtvis strömkabeln kanske är gemensam 🤔

Det kostar Sony pengar men jag tror inte det är så mycket. Vid det här laget borde produktionen vara så finslipad. Toshiba/WD/HGST eller vem det nu är som gör HDD's åt dem är nog överlyckliga att de får bort ytterligare en miljon 5400 RPM 500 GB diskar så de fick nog bra pris på dem, AMD Jaguar kärnor också

(apropå inget: är PS4 sista produkten som fortfarande tillverkas med dessa diskar? Apple iMac körde ju med dem också men tror det äntligen är slut där)

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB 6000MT/s, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Nu är jag verkligen inte någon produktionschef eller så men jag tror inte PS4 tillverkningslinjen och PS5 tillverkningslinjen har något gemensamt, om ens något alls. Möjligtvis strömkabeln kanske är gemensam 🤔

Det kostar Sony pengar men jag tror inte det är så mycket. Vid det här laget borde produktionen vara så finslipad. Toshiba/WD/HGST eller vem det nu är som gör HDD's åt dem är nog överlyckliga att de får bort ytterligare en miljon 5400 RPM 500 GB diskar så de fick nog bra pris på dem, AMD Jaguar kärnor också

(apropå inget: är PS4 sista produkten som fortfarande tillverkas med dessa diskar? Apple iMac körde ju med dem också men tror det äntligen är slut där)

Nej, det är ju i grunden 2 helt olika konsoler.
Skulle tro du har rätt 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast då kommer många av barnen bara bli besvikna då "han i klassen" fick en ps5a =o

Skrivet av Nautilus011:

Ohhhh stackars föräldrar.
<Barnen> -Vi önskar oss en PS5 i julklapp!!
<Barnen öppnar julklappar på julafton>
<Först blir det dödstyst när barnen ser en PS4:a>
AAAAAAAAAAAAAAhhhhhhhhhrrrrrrrrrrrrrrrrggggggggg, föräldrarna får sedan ducka för en flygande PS4:a

Jag jag själv är skadad efter att ha fått spara ihop till NES med en veckopeng på hela 15 kr. (895 kr eller något sådant kostade kalaset så tog ett tag)

Permalänk
Medlem

Jag gav rådet till en bekant att skaffa en begagnad PS4 eftersom jag ansåg att PS5 var något dyr och att det egentligen inte fanns så många titlar som var värt att spela på PS5. Det är ju knappast så att grafiken eller spelen är dåliga på PS4 tycker jag, för lite fördelar med PS5 helt enkelt.

Definitivt om man inte har så stora krav, då duger PS4 utmärkt och utbudet på begagnat är stort. Däremot är frågan om priset för en ny PS4 kan motiveras jämfört med vad en ny PS5 kostar, så det är lite märkligt att man försöker återintroducera PS4an bara för att det är brist på PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast då kommer många av barnen bara bli besvikna då "han i klassen" fick en ps5a =o

Om det nu är så, så anser iallafall jag att besvikelse är en del av livet och något att ett barn bör utsättas för och lära sig hantera.

Skrivet av Pirum:

Beror nog på hur stora barnen är och hur intresserade de är av "gejming". Mina barn har varit mer intresserade av att spelen finns (Mario Oddysey, Minecraft, etc) än upplösning eller fps.

Ska ge en Wii U till barnens kusiner i försenad julklapp, det kommer att bli ett stort lyft jämfört med deras Wii. Många billiga spel som inte omedelbart och uppenbart är sämre än Switch - versionerna.

Men som sagt, hänger man på sweclockers eller FZ och har spetsat in sig på Ps5 duger ju knappast ett ps4. Många ovana spelare /föräldrar drar sig dessutom för att köpa begagnat. Kanske inte vet vilken modell man ska ha osv.

Bra gjort av Sony tycker jag.

Ja jag gjorde något liknande. Jag gav ett gammalt wii med new super mario och min flickväns brorson som är 6 år tyckte det var riktigt kul att spela det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Kan absolut se poängen med att köpa en begagnad ps4. Alla spel jag kör på min ps5 är återutgivna ps4 titlar (ghost of tsushima, gran turismo sport, spider-man, final fantasy 7 remake).

Däremot känns det ju ovärt att betala en större summa för en ny ps4 i dagsläget, skulle väl vara om dom säljs billigt. Framförallt eftersom det ändå känns som att tillgången börjat bli bättre? Jag har väl i alla fall haft 2-3 tillfällen senaste månaderna där jag hittat ps5 i lager. Webhallen hade några drives, elgiganten hade en julas. kändes som det rörde sig om ganska stora partier konsoler.

Men ja, för folk som vill gå till en butik och handla från hyllan är det väl rätt kört så där kanske det finns en efterfrågan.

Köpte min PS5 på Mediamarkt i mellandagarna. Beställde den på black friday, så ca 1 m väntetid - beroende på hur ofta leveranser kommer in

Så undrar själv hur mycket brist som kvarstår. Det är förvisso långt till att det garanterat står i alla butikshyllor, men är ändå relativt lätt att köpa, och dessutom till rekommenderat pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Om det nu är så, så anser iallafall jag att besvikelse är en del av livet och något att ett barn bör utsättas för och lära sig hantera.

Skulle dock våga påstå att det om något bara är elakt.. Och att i sånt fall har något fallerat tidigare i uppfostran.

Sen sure kan hålla med om det där med besvikelse men att göra det på ett sätt där man medvetet sårar ens barn är bara fel och inget mer.

har själv tre äldre mellan 9 och 12 och dom två yngre vill ha ps4 båda två, även fast dom är fullt medvetna om att 5an finns..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå min PS4 pro fortfarande ser förvånansvärt bra ut. Och då är jag van med en relativt vass dator. Nyare titlar på PS4 skulle jag säga spelar i samma liga som motsvarande titlar på PC. Lite sämre fps och några hack lägre på grafikinställningarna bara. Skillnaden, både i prestanda och spelutbud, verkar i mitt tycke helt enkelt inte stor nog att köa för i månader samt punga ut över 8000 kr.

Om jag står ut ett år till utan PS5 så kan jag tänka mig att barn bryr sig ännu mindre. Med crossplay och så många gemensamma titlar känns det snarare som två olika PCs. En dator med gtx 970-kort är fortfarande bättre än ingen dator, även om polaren har ett rtx 3080. Så länge alla relevanta spel går att spela dvs. Så jag ser en marknad ändå.

Permalänk

Hur många har inte en PS4 stående som de inte har startat på några år? Problemet är att man får inte mycket för dem mer än diverse problem vid försäljning och då kan de likaväl stå.

Det har länge pratas om att skillnaderna mellan konsolgenerationerna har minskas och på sätt och vis håller jag med. Den senaste generationen kunde egentligen ha släpps om något år.

Men det är flera aktörer som är med och konkurrerar och denna snabba utveckling driver på väldigt mycket. Inte minst ssd behovet där två alla sa att snabbare ssd än sata ej behövdes.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Stefflo:

Ja, man slutar aldrig att förvånas😂
Vem vill komma hem med en sprillans ny PS4:a till sina spelsugna ungar där alla kompisar gått över till PS5😂

Cross-gen titlar och cross-play är fortffarande en stor sak i de flesta populära spelen som Fortnite, Rocket League och dylikt. Ingen direkt skillnad mellan exempelvis PS4 och PS5-utgåvan i dessa fall.

Även spel som CoD:Warzone har crossplay mellan generationerna. Tycker därmed det inte är speciellt konstigt eller orimligt av varken Sony eller föräldrar att därmed se PS4 som ett alternativ

Folk glömmer väldigt lätt att barn inte ställer samma krav som en vuxen individ "för att ha kul", varken på grafisk fidelitet eller uppdateringsfrekvens

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Tror vissa glömmer att på många marknader, delar av afrika, asien, sydamerika, osv. har inte människor samma köpkraft som vi här i Nordeuropa eller så är det helt enkelt brutalt mycket skatt på både hårdvara och spel. Kan verkligen se en PS4 med stort och relativt billigt spelbibliotek som ett bra alternativ i stora delar av världen.

Men där är det begagnade PS1-4 som cirkulerar, inte nya.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst mig till på annat håll så är det bara "Slim" varianten de ska fortsätta tillverka och att den för "PRO" har upphört sedan ett par månader.