Regeringen ger dig nu mer pengar ju bättre mining-rigg du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Tyvärr så kommer Europa vara beroende av Rysk gas och Rysk skogsindustri under en lång tid framöver. Så länge som länderna inom EU fortsätter föra en oansvarig energipolitik så kommer man få finna sig i detta.
Priset man betalar för att "må bra" för att man "värnar om miljön" är att man blir beroende av Putins Ryssland eller frysa. Tyskland är ju så illa ute att de eldar med kol för att kunna möta sina behov.
Inte direkt miljövänligt om jag får säga det. :/

Bara en tanke här men i och med att vi (Europa) är beroende av Ryssland nu kan ju en väg framåt vara att ompröva vår politiska position på USA-Ryssland spektrat, då kan säkert priset förhandlas ner också.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Bara en tanke här men i och med att vi (Europa) är beroende av Ryssland nu kan ju en väg framåt vara att ompröva vår politiska position på USA-Ryssland spektrat, då kan säkert priset förhandlas ner också.

Så vi ska bli bundis med en av de värsta diktatorerna/diktaturerna för att kanske få lite bättre elpriser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Kontroversiell idé här...
Vad sägs om att regeringen inte sätter landet i denna position från första början?
Vi såg det inte komma....

Kalla mig cynisk men det faktum att regeringen är orsaken till att landet är i denna position för att sedan försöka be om ursäkt genom att ge ut en allmosa är patetiskt.

Men ja är det bättre än inget? Förmodligen. Jag får inte ett öre ändå utav detta så jag ser ingenting positivt med det i slutändan.

För att inte tala om att det de betalar tillbaka kommer vara mindre än den ökning i moms de får in. Givmilda ändå.

Skrivet av Bakgrund:

Har man köpt ett hus får man väl räkna med att driftkostnaderna svänger en del och sätta av pengar så att det räcker till att värma upp det även på vintern. Är man priskänslig och vet med sig att man inte klarar höga elpriser får man binda sitt avtal i god tid. Slarv och dålig planering är inget staten ska kompensera för. Orättvist system som bara gynnar villaägare som redan har det bättre ställt än många andra i samhället. Då är det bättre att dela ut helikopterpengar till alla som tjänar under en viss gräns, som man gjort i USA flera gånger under pandemin.

Fast i detta fall är det staten som har slarvat och planerat dåligt. Sverige har historiskt sett haft extremt billig el och det har egentligen inte funnits mycket anledning till att tro något annat innan politikerna satt tänderna i totalt nedmontera den effektiva och billiga elproduktionen.

Du menar att typ mina föräldrar som köpte hus för 25 år sedan skulle ha räknat med att staten totalt oansvarigt ruinerar elpriset? Som tur är finns där både el-element, luftvärmepump och pelletskamin, men de som inte kunnat köra något alternativ/byta tillräckligt fort har såklart fått problem.

Kort och gott: Folk borde se över sin elkonsumtion, de bör ta höjd för problem som dessa. Dock är det statens jävla clowneri som försatt villaägare med fler i denna situation från start och de kan gott återbetala en del av den extra moms de får in. Däremot hade man kunnat göra detta för ALLA.

Skrivet av pv2b:

Som jag förstår det så kan man flytta ett elhandelsavtal från en adress till annan, så att ha bundet avtal i en sådan situation är ju inte direkt omöjligt.

Men kan du inte avvara 1000-2000 kr för en oförutsedd utgift så är det ju det som är det verkliga problemet.

Blir inte så kul om man flyttar någonstans där det finns ett gemensamt avtal, finns i både hyres och bostadsrätter. Var flyttar man avtalet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Inget fel på export. Tänkte mer på de som pratar om "el-brist" i Sverige.

Överföringskapacitetsbrist (puuuh) ja. Men det är ingen brist på el i landet Sverige totalt.

Hur menar du att vi inte har elbrist i Sverige?

https://www.di.se/nyheter/elbrist-hindrar-pagens-expansion-na...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så vi ska bli bundis med en av de värsta diktatorerna/diktaturerna för att kanske få lite bättre elpriser?

Ja rent krasst finns det två vägar att gå, om man behöver något får man antingen köpa det eller ta det med våld. Eftersom vi inte kommer invadera Ryssland så är det alterantiv ett som gäller och då tycker jag att det är rimligt att ha en bra relation. Inse vilken sits vi har satt oss i energipolitiskt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Ja rent krasst finns det två vägar att gå, om man behöver något får man antingen köpa det eller ta det med våld. Eftersom vi inte kommer invadera Ryssland så är det alterantiv ett som gäller och då tycker jag att det är rimligt att ha en bra relation. Inse vilken sits vi har satt oss i energipolitiskt.

Vilken sits är det? Ett överflöde av el och exportrekord? Vi kanske bara får vänja oss vid att priset kommer att variera mer och inte satsa på mer fossilt utan någon anledning.

Permalänk
Skrivet av Silvowitch:

Det här är ungefär lika logistik som bonus malus. Dvs. inte alls. För logistik sett med bonus malus som exempel så skulle man straff beskatta äldre bilar då de har värre utsläpp en nya bilar.

Malus-systemet fungerar utmärkt - och det påverkar de med mycket pengar (de som köper eller leasar helt nya bilar) mest. Och man HAR höjt skatten även för äldre bilar, bara inte lika extrem-mycket som de med nya bilar. Och det är ju rimligt, just för att man träffar de med mest pengar hårdast.

Det är nyproduktionen av bilar man vill ställa om, och det har man också lyckats med. Det är inte miljövänligt bättre att straffskatta gamla bilar så hårt att de skrotas istället för att fortsätta användas.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Random-person:

Malus-systemet fungerar utmärkt - och det påverkar de med mycket pengar (de som köper eller leasar helt nya bilar) mest. Och man HAR höjt skatten även för äldre bilar, bara inte lika extrem-mycket som de med nya bilar. Och det är ju rimligt, just för att man träffar de med mest pengar hårdast.

Det är nyproduktionen av bilar man vill ställa om, och det har man också lyckats med. Det är inte miljövänligt bättre att straffskatta gamla bilar så hårt att de skrotas istället för att fortsätta användas.

Precis, man vill ju påverka vilka nya bilar som köps och tillverkas. Gamla bilar finns ju redan så de kommer ju att fortsätta användas oavsett skatten liksom, höjer man den rejält kanske de säljs i ett annat land visserligen, men det gör ju inte utsläppen bättre.

Permalänk
Skrivet av superapan:

Läs gärna artikeln du själv länkar till. "Eon uppges skylla problemen på Svenska Kraftnät. Stamnätet klarar helt enkelt inte de behov som Malmöregionen väntas ha i framtiden."

Problemet är inte att producera tillräckligt mycket el, utan att transportera den till rätt plats.

Att elen sedan är så dyr är för att resten av Europa inte producerar ett överflöd av el, och frihandel gör att elpriserna går upp i Sverige p.g.a. det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vilken sits är det? Ett överflöde av el och exportrekord? Vi kanske bara får vänja oss vid att priset kommer att variera mer och inte satsa på mer fossilt utan någon anledning.

Jag tror att du försöker förneka kontexten för att göra en poäng. Om Sverige har överflöde av el och exportrekord finns ingen anleding till att vi ska ha höga elpriser såvida inte situationen ingår i en större kontext, i detta fall energibristen i Europa som vi är en del av i och med sammanbyggning av näten.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Jag tror att du försöker förneka kontexten för att göra en poäng. Om Sverige har överflöde av el och exportrekord finns ingen anleding till att vi ska ha höga elpriser såvida inte situationen ingår i en större kontext, i detta fall energibristen i Europa som vi är en del av i och med sammanbyggning av näten.

Vilken kontext menar du? Att vi har (well, hade i alla fall, för de som inte har bundet avtal förstås) väldigt höga elpriser? Hur menar du att vi ska lösa det problemet genom att bli kompis med Putin? Tror du han sänker priserna på den typ enda tillgång de har i hans land bara för att vi går han till mötes med hans inbillade löften från NATO om att inte "expandera" österut och liknande? Och hur ska det hjälpa, ska vi bygga gaskraftverk, pipelines från Ryssland eller hur tänkte du dig?

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det är är trefaldigt:
1: Det är ett väldigt dyrt stöd som endast till en liten del hjälper de ekonomiskt svaga. Husägare är i normalfallet inte ekonomiskt utsatta.
2: Det uppmuntrar konsumtion av el i ett läge när det är bristen som drivit upp priserna.
3: Det riskerar att ge upphov till moral hazard. Varför genomföra investering som på sikt kommer minska elförbrukningen (tilläggsisolera, installera värmepump, smart styrning av konsumtionen etc) när ändå staten kommer gå in och betala för elen?

Nu får vi väl hoppas på att de som lagt fram förslaget vet vad de pysslar med, men skulle jag själv lagt fram det skulle det varit mycket större fokus på de mest utsatta i en sådan här situation, i.e. gamla eller ensamstående med svag ekonomi. Men hur stor del av stödet kommer nu gå till välbetalda medelålders par som inte skulle ha några som helst bekymmer att handskas med en extra utgift på några tusenlappar? Speciellt så om elbolagen kunde vara lite flexibla i sin avbetalningsplan, exempelvis låta dem betala av summan över sex månader (så att allt är avbetalat till vintern 2022 när kylan åter är här).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Läs gärna artikeln du själv länkar till. "Eon uppges skylla problemen på Svenska Kraftnät. Stamnätet klarar helt enkelt inte de behov som Malmöregionen väntas ha i framtiden."

Problemet är inte att producera tillräckligt mycket el, utan att transportera den till rätt plats.

Att elen sedan är så dyr är för att resten av Europa inte producerar ett överflöd av el, och frihandel gör att elpriserna går upp i Sverige p.g.a. det.

Nja, stämmer ganska dåligt, vi har stängt ner Oskarshamn och Barsebäck. Vilket elområde tror du dom låg i?

Vårat kraftnät var byggt för dom och nu när dom är borta så "klarar" inte stamnäten att flytta energi från norr till söder, när Northvolt, Hybrit och Greensteel H2 kommer dom äta upp det överskottet som finns från norr.

Så ja det är just energibrist vi har och inte egentligen ett transportproblem, eller ja det kommer bli ganska stora problem på dom regionala och lokala stamnäten men inte bara "från norr till söder"

Permalänk
Medlem

Fick en ökning från 250kr till 888kr, känns surt. 247öre/kwh.

Inga stora siffror, men kan tänka mig det svider för de med större hushåll (jag bor i en trea, värmen ingår).
Har gjort allt jag kan hemma, bytt vitvaror, bytt ut alla lampor till LED etc.

Det som drar mest är nog speldatorn när jag spelar. Annars ligger den på runt 50w när den idlar.

Med det sagt är det ju inte svårt att se hur det har blivit så här.
Stängning av kärnkraftverk, import av Storbritanniens priser genom kabel till Norge, utbyggnad av nätet som kostar pengar, elbilar som ska laddas

Jag är bara förvånad att man inte sett problemet komma.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så vi ska bli bundis med en av de värsta diktatorerna/diktaturerna för att kanske få lite bättre elpriser?

Better the devil you know? (...men håller med dig, klart vi inte ska närma oss den sidan!)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Men det faktum att endast de som använder mycket el ska få en allmosa medans resten av Sverige som inte använder mycket el får inget är bara ren och skär orättvisa.

Jag tror som sagt inte detta stämmer, även om det fanns formuleringar om att det skulle handla om de med "högst" elräkning. Det enda som någorlunda tydligt framgår är att 2000kWh/mån är taket för ersättningen, dvs den som förbrukar mer får inte mer kompensation.

Här är det enda skrivna som framgick av presskonferensen:

Citat:

Förslag: Elpriskompensation

  • Sex miljarder avsätts till de hushåll som drabbats av höga elräkningar

  • Kompensation sker för tre månader till elkunder baserat på storleken på förbrukning

  • Den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kwh per månad. Till dem utgår en ersättning om 2000 kr per månad, totalt 6000kr

För mig är det inte heller helt uppenbart att det bara kommer att gälla villor. Men jag blir inte förvånad om det blir så. Sen kan man ju undra varför de lägger fram så pass mycket detaljer som de gör, av ett uppenbart ofärdigt förslag.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

förstår att folk är griniga när priserna skenar iväg men samtidigt får man ju skylla sig själv när man chansar på rörligt avtal eller låsa priset ( försäkring att priset är detsamma i si o så många år )

Ska staten hoppa in och rädda alla med rörligt bolån dagen boräntorna stiger också?

I slutändan så lär det väl bli som vanligt, de som har det gott ställt kommer få maxat belopp medans de som verkligen behöver det ( ensamstående, sjukskrivna osv ) kommer inte få ett smack eller ytterst lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vilken kontext menar du? Att vi har (well, hade i alla fall, för de som inte har bundet avtal förstås) väldigt höga elpriser? Hur menar du att vi ska lösa det problemet genom att bli kompis med Putin? Tror du han sänker priserna på den typ enda tillgång de har i hans land bara för att vi går han till mötes med hans inbillade löften från NATO om att inte "expandera" österut och liknande? Och hur ska det hjälpa, ska vi bygga gaskraftverk, pipelines från Ryssland eller hur tänkte du dig?

Tråkigt att diskutera med det ständiga kontextförnekandet. Om du har något att invända mot följande scenario - kontexten för diskussionen - kan vi väl ta det först?

* Det råder energibrist i Europa
* Ryssland är en avgörande energiexportör till Europa
* Sverige påverkas av detta trots energiöverskott på grund av sammanbyggnad av elnät och handelsavtal

Om det är OK går vi vidare. Ifall jag har förstått dig rätt menar du att i följande situation så är svaret att svenskarna ska bita ihop och betala, i alla fall på kort sikt? Eftersom energiunderskottet i Europa inte går att lösa på kort sikt förefaller det rimligt att antingen försöka förhandla ner priset på rysk gas på EU-nivå eller sätta upp elhandelshinder som ser till att svenskarna får billig el. Givet att EU-medlemskapet och den inre marknaden är djupt rotade i Sverige vid det här laget verkar ryssen vara det mest troliga alternativet och vad man rent pratiskt kan göra från svenskt håll är att försöka påverka EU i den riktningen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Kör till närmsta sågverk, hör om du kan få köpa ytor. Du kan med sannolikhet få några kubik för nästan ingenting/gratis. Köp en billig motorsåg på jula och dela upp dem i bra bitar att elda med, sen låt dem torka.

Notera dock att privatpersoner som eldar för värme står totalt för högre utsläpp av partiklar än hela Sveriges industri.
https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/luft/utsla...

Jo, det är just det där. Allt jobbet som det innebär att elda plus det utsläpp det ger. Inte värt det.
Kan köpa mig några vedklabbar ibland för att det är mysigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror du behöver tänka om lite. Alla bostäder får betala fastighetsavgift, att den är en del av hyran/avgiften för lägenheter betyder inte att den inte betalas. Samma för lånekostnader. Däremot får man inte ta del av rotavdrag om man bor i hyresrätt, man får heller exempelvis inget ränteavdrag för man betalar inte ränta (det gör hyresvärden). Men den stora grejen är förstås prisökningen på bostäder som har skapat en väldig massa "miljonärer" bara genom att de bor liksom, räknar man på kostnaden för ett boende så är det extremt fördelaktigt att äga bostaden på alla sätt och vis.

Jag betalar 8400 kr i fastighetsavgift varje år, menar du att detta inte är en nackdel för mig som villaägare jämfört mot en boende i hyresrätt eller bostadsrätt?

När jag köpte hus var jag tvungen att betala ca 150 000 kr för lagfart och pantbrev. Är det inte ett extremt missgynnade jämfört med om jag hade köpt tex ett bostadsrättsradhus?

Bostadspriserna kan även sjunka så att en villaägare säljer med förlust. Det är en större ekonomisk risk än att bo i hyresrätt.

Jag vidhåller att villaägare är missgynnade gentemot andra boendeformer, åtminstone ekonomiskt/skattemässigt. Att jag ändå väljer att bo så är för att ha mitt eget hus och tomt att rå om och slippa dela detta med andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Malus-systemet fungerar utmärkt - och det påverkar de med mycket pengar (de som köper eller leasar helt nya bilar) mest. Och man HAR höjt skatten även för äldre bilar, bara inte lika extrem-mycket som de med nya bilar. Och det är ju rimligt, just för att man träffar de med mest pengar hårdast.

Det är nyproduktionen av bilar man vill ställa om, och det har man också lyckats med. Det är inte miljövänligt bättre att straffskatta gamla bilar så hårt att de skrotas istället för att fortsätta användas.

Malus funkar inte alls utmärkt i implementation. Man borde inte ge bidrag till nybilsköp. Man borde lösa det på annat sätt, skatteavdrag eller reducerad moms eller något annat. Det som har hänt är bara att priserna har kunnat öka rakt av med 60-70000 på elbilar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Tråkigt att diskutera med det ständiga kontextförnekandet. Om du har något att invända mot följande scenario - kontexten för diskussionen - kan vi väl ta det först?

* Det råder energibrist i Europa
* Ryssland är en avgörande energiexportör till Europa
* Sverige påverkas av detta trots energiöverskott på grund av sammanbyggnad av elnät och handelsavtal

Ja.

Citat:

Om det är OK går vi vidare. Ifall jag har förstått dig rätt menar du att i följande situation så är svaret att svenskarna ska bita ihop och betala, i alla fall på kort sikt?

Vad föreslår du istället då? Slicka Putins röv under förhoppningen att han ska ge oss rabatt på världsmarknadspriset?

Citat:

Eftersom energiunderskottet i Europa inte går att lösa på kort sikt förefaller det rimligt att antingen försöka förhandla ner priset på rysk gas på EU-nivå eller sätta upp elhandelshinder som ser till att svenskarna får billig el.

Energiunderskottet går uppenbarligen att lösa eftersom det inte har haft några faktiska konsekvenser mer än ökat pris. Detta är också en tillfällig situation som beror på flera sammanfallande händelser, "torrår", lite blåst i december, ett något förhastat nedläggningsbeslut för kärnkraft i Tyskland och en extrem prisutveckling på naturgas. Nu blåser det på bra, inte bara här utan även i Tyskland exempelvis. Om detta år blir ett torrår får vi se, men sannolikheten att få två sådana i rad är inte så stor även om den förstås är ökande tack vare klimatförändringarna. Priset på naturgas kan dock gå åt alla håll och lär inte stabilisera sig förrän situationen i Ukraina har löst sig på ett eller annat sätt.

Citat:

Givet att EU-medlemskapet och den inre marknaden är djupt rotade i Sverige vid det här laget verkar ryssen vara det mest troliga alternativet och vad man rent pratiskt kan göra från svenskt håll är att försöka påverka EU i den riktningen.

Mest troligt för vad? För att ge oss någon procent i rabatt på gaspriserna som är fem gånger högre än förra året? Om vi går dem till mötes, ber NATO lämna EU och Europa helt, vänder blickarna från exempelvis Ukraina, låter Putin bestämma helt enkelt? I mina ögon är det absolut inte värt det någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

förstår att folk är griniga när priserna skenar iväg men samtidigt får man ju skylla sig själv när man chansar på rörligt avtal eller låsa priset ( försäkring att priset är detsamma i si o så många år )

Ska staten hoppa in och rädda alla med rörligt bolån dagen boräntorna stiger också?

Under 80- och 90-talen när räntorna var astronomiska fanns ränteavdrag på 50 % av räntekostnaderna. Så jo, staten hoppade in och räddade alla med bolån.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Jag betalar 8400 kr i fastighetsavgift varje år, menar du att detta inte är en nackdel för mig som villaägare jämfört mot en boende i hyresrätt eller bostadsrätt?

Nej jag menar inte att det inte är en nackdel, bara att fördelarna med att äga sin bostad har en sjukt stor övervikt. Men även hyresfastigheter innebär en fastighetsavgift som förstås tas ut på hyran, även om den förstås är lägre per lägenhet än vad den är för en villa.

Citat:

När jag köpte hus var jag tvungen att betala ca 150 000 kr för lagfart och pantbrev. Är det inte ett extremt missgynnade jämfört med om jag hade köpt tex ett bostadsrättsradhus?

Nej du har fel, pantbrev kom av att du var tvungen att ta lån. Hade du betalat huset utan lån hade du inte behövt något. Lagfarten däremot men det är en del av kostnaden för att köpa hus och gör inte att det inte är ekonomiskt fördelaktigt.

Citat:

Bostadspriserna kan även sjunka så att en villaägare säljer med förlust. Det är en större ekonomisk risk än att bo i hyresrätt.

Ja absolut, under min levnadstid har det hänt en gång tror jag, tidigt nittiotal, och då fick man ju ändå ha rätt stor otur för att man faktiskt skulle gå back. Som att man köpte ett hus kort innan och var tvungen att sälja det precis under krisen.

Å andra sidan går kostnaden för ett hus stadigt nedåt, så länge man amorterar, medan hyran går upp varje år i all evighet. Min hyresvärd exempelvis propsade på 4,5% i senaste förhandlingen trots pandemin som gjort att de inte gjort någon som helst underhåll utom det absolut akuta på hela året.

Citat:

Jag vidhåller att villaägare är missgynnade gentemot andra boendeformer, åtminstone ekonomiskt/skattemässigt. Att jag ändå väljer att bo så är för att ha mitt eget hus och tomt att rå om och slippa dela detta med andra.

Fullständigt verklighetsfrånvänt. Staten ger ju dig pengar för att du ska göra din bostad bättre och öka värdet på den exempelvis (genom ROT). Du får ränteavdrag på dina lån. Du uppmuntras att hyra ut delar av din bostad genom att slippa skatter och regler, medan jag hade riskerat att bli bostadslös om jag vågade mig på att hyra ut min bostad eller delar av den. Du kan få bidrag för att isolera exempelvis, eller bygga solpaneler, elbilsladdare eller liknande, medan varken jag eller min hyresvärd kan få det.

Och vi har ändå inte kommit in på fördelarna med att äga sin bostad utöver de ekonomiska. Som att du får göra vad fan du vill med den, vill du riva en vägg så gör det, vill du bygga en altan runt hela huset (och kommunen säger ok) så är det bara att göra. Medan jag som bor i en hyresrätt riskerar att få betala dyrt om jag så mycket som borrar ett hål i väggen för att sätta upp en tavla liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Under 80- och 90-talen när räntorna var astronomiska fanns ränteavdrag på 50 % av räntekostnaderna. Så jo, staten hoppade in och räddade alla med bolån.

men då satt inte normalt folk med bolån på flera miljoner, Mina föräldrar köpte villan "89 för typ 800k, med lån på ca 400 000.
Med 15% ränta betalade de nästan 25% mer än vad jag betalar i ränta idag på typ 1.3% i snitt

Sen att inkomsterna garanterat var lägre på den tiden kan man också diskutera

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej jag menar inte att det inte är en nackdel, bara att fördelarna med att äga sin bostad har en sjukt stor övervikt. Men även hyresfastigheter innebär en fastighetsavgift som förstås tas ut på hyran, även om den förstås är lägre per lägenhet än vad den är för en villa.
Nej du har fel, pantbrev kom av att du var tvungen att ta lån. Hade du betalat huset utan lån hade du inte behövt något. Lagfarten däremot men det är en del av kostnaden för att köpa hus och gör inte att det inte är ekonomiskt fördelaktigt.
Ja absolut, under min levnadstid har det hänt en gång tror jag, tidigt nittiotal, och då fick man ju ändå ha rätt stor otur för att man faktiskt skulle gå back. Som att man köpte ett hus kort innan och var tvungen att sälja det precis under krisen.

Å andra sidan går kostnaden för ett hus stadigt nedåt, så länge man amorterar, medan hyran går upp varje år i all evighet. Min hyresvärd exempelvis propsade på 4,5% i senaste förhandlingen trots pandemin som gjort att de inte gjort någon som helst underhåll utom det absolut akuta på hela året.
Fullständigt verklighetsfrånvänt. Staten ger ju dig pengar för att du ska göra din bostad bättre och öka värdet på den exempelvis (genom ROT). Du får ränteavdrag på dina lån. Du uppmuntras att hyra ut delar av din bostad genom att slippa skatter och regler, medan jag hade riskerat att bli bostadslös om jag vågade mig på att hyra ut min bostad eller delar av den. Du kan få bidrag för att isolera exempelvis, eller bygga solpaneler, elbilsladdare eller liknande, medan varken jag eller min hyresvärd kan få det.

Och vi har ändå inte kommit in på fördelarna med att äga sin bostad utöver de ekonomiska. Som att du får göra vad fan du vill med den, vill du riva en vägg så gör det, vill du bygga en altan runt hela huset (och kommunen säger ok) så är det bara att göra. Medan jag som bor i en hyresrätt riskerar att få betala dyrt om jag så mycket som borrar ett hål i väggen för att sätta upp en tavla liksom.

Det låter mest som att du är bitter över att bo i hyresrätt. Det står dig fritt att köpa ett hus. Det verkar vara rena pengamaskinen enligt dig. Lycka till!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Det låter mest som att du är bitter över att bo i hyresrätt. Det står dig fritt att köpa ett hus. Det verkar vara rena pengamaskinen enligt dig. Lycka till!

Jag hade föredragit att bo i hus men eftersom jag trivs där jag bor och inte är rik som ett troll så är det inget alternativ. Men jag är inte bitter över att bo i hyresrätt utan trivs ganska bra med det, dock kan jag ibland vara bitter på min hyresvärd, men det hör väl till liksom. Och jag är något sur på politiker som, nästan oavsett parti eller politisk inriktning, verkar bara bry sig om medelklassen, avdrag för hushållsnära tjänster samtidigt som sjukvården går på knäna, extrema sparkrav på exempelvis utbildning i min kommun tack vare överskottsmål ("sunda finanser"), skattelättnader för de med medel-höga inkomster samtidigt som man drar ner kraftigt på försörjningsstöd och sjukersättningar, och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mest troligt för vad? För att ge oss någon procent i rabatt på gaspriserna som är fem gånger högre än förra året? Om vi går dem till mötes, ber NATO lämna EU och Europa helt, vänder blickarna från exempelvis Ukraina, låter Putin bestämma helt enkelt? I mina ögon är det absolut inte värt det någonstans.

Ja typ så. På kort-meddelång sikt sikt tycker jag att EU ska vända sig från USA - som med näbbar och klor försökt förhindra Nordstream 2 - och mot Ryssland i stället. På lång sikt ska vi (i meningen EU) eftersträva autarki så att vi slipper beakta varken USAs eller Rysslands intressen. Att göra sig beroende av rysk naturgas och samtidigt lajva kulturkrigare mot ryssarna är helt bakvänt. Det tjänar inte våra intressen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Ja typ så. På kort-meddelång sikt sikt tycker jag att EU ska vända sig från USA - som med näbbar och klor försökt förhindra Nordstream 2 - och mot Ryssland i stället. På lång sikt ska vi (i meningen EU) eftersträva autarki så att vi slipper beakta varken USAs eller Rysslands intressen. Att göra sig beroende av rysk naturgas och samtidigt lajva kulturkrigare mot ryssarna är helt bakvänt. Det tjänar inte våra intressen.

Ja men varför? Ryssland har naturgas, som vi knappt behöver, och inte mycket mer så vad är meningen? De är ingen stormakt längre även om de själva inte verkar ha fattat det, de kan inte hjälpa oss med något utom möjligtvis gas då, men så fort vi säger emot dem så är det ju bara ytterligare ett påtryckningsmedel för Putin liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hade vart bättre om Dumberg sänkte elskatten istället...

Sossar och sänkt skatt, jo jag tackar jag

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition