OLED-TV - bryt ej strömmen, endast stand by?

Permalänk
Medlem

OLED-TV - bryt ej strömmen, endast stand by?

Hejsan,

Har precis beställt min första OLED-TV (SONY A90J) och läser runt lite på olika forum om att man ej bör bryta huvudströmmen på en OLED-TV, man ska alltid låta den stå i stand by-läge eftersom den kör någon sorts cleaning-funktion efter en viss tid i stand by.

Hittar inget om det i nätmanualen för A90J, där står det att man bör låta TVen stå i stand by så att uppdateringar kan installeras i bakgrunden.

Vad säger ni kunniga om detta? Stand by eller bryta huvudströmmen?

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen låter jag min LG OLED55C7V vara inkopplad med ström och stå med standby. Det underlättar för automatiska uppdateringar, och gör att TV:n startar snabbare än från helt avstängd. Att den kör pixel refresher när den är avstängd är ju rätt smidigt det med.

Enda gången jag bryter strömmen till den helt är när jag är bortrest, då bryter jag ström till allt förutom kyl och frys i lägenheten.

Det är nog inte direkt skadligt att stänga av huvudströmmen dock, det är en avvägning mellan bekvämlighet och energiförbrukning. Du kan ju alltid köra pixel refresher manuellt om du känner att det behövs.

Permalänk
Medlem

Jag har sett olika tech-sidor på Youtube som också avråder en från att stänga av den helt då den "städar" bilden i avstängd läge av och till. Risken är också att om man bryter strömmen mitt under ett sånt intervall så kan det lämna konstiga inbränningsstreck på displayen. De försvinner förvisso av längre användning så inget som förstör TV:n men kan vara irriterande att leva med tills det försvunnit.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har också läst lite snabbt om detta ang OLED. @Laxpudding, vad har du för erfarenheter när det gäller detta?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Varför skulle du bryta strömmen till TVn, förutom att det är en långresa eller blixtoväder kanske?

"Strömförbrukning i viloläge: 0,5 W"

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Min Philips vill ha 10 minuter på sig att köra en pixelutjämning var fjärde timme. Går att trycka bort/fördröja tills TVn varit igång typ 10 timmar, men någon stans där i krokarna stänger den av sig själv och kör pixelutjämning vare sig man vill eller inte.

Är du en sådan nojjig typ som absolut måste bryta strömmen till allt skulle jag åtminstone ställa TVn i standby minst en kvart innan strömmen bryts. Men jag ser ingen anledning till att bryta strömmen överhuvudtaget, energiförbrukningen i standby är inget att tala om och åtminstone min Android TV är superlångsam att kallstarta.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför skulle du bryta strömmen till TVn, förutom att det är en långresa eller blixtoväder kanske?

"Strömförbrukning i viloläge: 0,5 W"

Skrivet av Mayhem SWE:

Är du en sådan nojjig typ som absolut måste bryta strömmen till allt skulle jag åtminstone ställa TVn i standby minst en kvart innan strömmen bryts. Men jag ser ingen anledning till att bryta strömmen överhuvudtaget, energiförbrukningen i standby är inget att tala om och åtminstone min Android TV är superlångsam att kallstarta.

Kör Telldus här hemma sedan flera år tillbaka, "Hey Google, stäng av/sätt på TVen i vardagsrummet" och i och med det bryts huvudströmmen till allt i och på TV-bänken. Men jag kanske borde lämna TVen utanför huvudbrytaren och låta den sköta sig själv framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pittsan:

Kör Telldus här hemma sedan flera år tillbaka, "Hey Google, stäng av/sätt på TVen i vardagsrummet" och i och med det bryts huvudströmmen till allt i och på TV-bänken. Men jag kanske borde lämna TVen utanför huvudbrytaren och låta den sköta sig själv framöver.

Sony A90J som du anger i ditt första inlägg anges ju vara en "Smart Google TV", så den borde väl gå att koppla direkt till Google Home och därmed kunna synkronisera standby med de andra enheterna där strömmen bryts helt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pittsan:

Kör Telldus här hemma sedan flera år tillbaka, "Hey Google, stäng av/sätt på TVen i vardagsrummet" och i och med det bryts huvudströmmen till allt i och på TV-bänken. Men jag kanske borde lämna TVen utanför huvudbrytaren och låta den sköta sig själv framöver.

Går utmärkt att styra en TV med Android/Google TV via Google Assistenten.
Brukar stänga av min TV den vägen när jag glömt den igång och inte orkar återvända till fjärren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Personligen låter jag min LG OLED55C7V vara inkopplad med ström och stå med standby. Det underlättar för automatiska uppdateringar, och gör att TV:n startar snabbare än från helt avstängd. Att den kör pixel refresher när den är avstängd är ju rätt smidigt det med.

Ahaaaa, är det därför min TV "klickar till" (antar stänger av sig "på riktigt") typ 4-5 min efter jag satt den i stand-by?
Har en LG OLED55A1.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Går utmärkt att styra en TV med Android/Google TV via Google Assistenten.
Brukar stänga av min TV den vägen när jag glömt den igång och inte orkar återvända till fjärren.

Funkar det även att väcka TVen från stand by på det sättet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pittsan:

Funkar det även att väcka TVen från stand by på det sättet?

Det ska det göra, fast kan inte påminna mig att jag gjort det. Det är sällan jag behöver starta min TV på distans.
Kan testa det senare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Ahaaaa, är det därför min TV "klickar till" (antar stänger av sig "på riktigt") typ 4-5 min efter jag satt den i stand-by?
Har en LG OLED55A1.

precis så. Man kan höra ett högljudt "klick" när tv faktiskt stänger av sig. Brukar hända ca 10min efter man tryckt på "off" knappen. Under tiden så körs pixel refresher

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RVX:

Har också läst lite snabbt om detta ang OLED. @Laxpudding, vad har du för erfarenheter när det gäller detta?

Har inte haft en och samma OLED-TV hemma tillräckligt länge för att erfara något. Men ja, LG:s OLED ska stå i standby för sina self-care-funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pittsan:

Funkar det även att väcka TVen från stand by på det sättet?

Testade nu, fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Ett litet sidospår

I manualen står det att man bör undvika att glo film i letterbox-formatet eftersom det kan orsaka inbränningar.

Fråga, är inte en svart pixel en avstängd pixel? Hur kan en svart pixel orsaka inbränningar?

Permalänk
Medlem

Min tv säger till innan den gör pixel uppfräshning. Har min inkopplad helatiden av bekvämlihetsskäl. Förstår om folk har en skarvsladd med flera saker och stänger av allt. Tvn har eget uttag. Har jag allt på tv bänken i standby drar det runt 30 watt.
Läs manualen där står ofta bra saker. Eller maila tillverkaren. Helt klart bäst.
Har en bil med "pistslapping". Dvs kolvarna glappar när den är kall med ett typiskt klickande ljud. Förödande läste jag på nätet och bilder med kolvar som lagt sig på sidled i cylindrar med totala haverier som följd.
Läste manualen där det stod att det är för min motor helt ofarligt och inget att oroa sig för.
Tro inte allt du läser på nätet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pittsan:

I manualen står det att man bör undvika att glo film i letterbox-formatet eftersom det kan orsaka inbränningar.

Fråga, är inte en svart pixel en avstängd pixel? Hur kan en svart pixel orsaka inbränningar?

Kanske att dom pixlarna slits mindre så det syns ljusskillnader? Men det borde ta år. Min tv har skärmsläckare som är svart med "fyverkerier". Den har jag glömt på många gånger.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pittsan:

I manualen står det att man bör undvika att glo film i letterbox-formatet eftersom det kan orsaka inbränningar.

Fråga, är inte en svart pixel en avstängd pixel? Hur kan en svart pixel orsaka inbränningar?

ordet inbränningar ger lite fel associationer. alla LED, även ickeorganiska, slits och tappar i ljusstyrka vartefter de används. Om du då har en panel med massa LED där vissa är tända ofta medan andra är tända sällan, så kommer de slitas ojämnt. Om det sen sker enligt något fast mönster, t ex letterbox eller att du alltid spelar gamla tv-spel i 4:3, får du till slut en skillnad i ljusstyrka som LED:arna kan producera som inverterat motsvarar det du visat på skärmen.

Det är det som refresh-cykeln är tänkt att motverka, den sliter helt enkelt lite extra på de LED-element som inte använts så mycket för att bilden ska se jämnare ut.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

ordet inbränningar ger lite fel associationer. alla LED, även ickeorganiska, slits och tappar i ljusstyrka vartefter de används. Om du då har en panel med massa LED där vissa är tända ofta medan andra är tända sällan, så kommer de slitas ojämnt. Om det sen sker enligt något fast mönster, t ex letterbox eller att du alltid spelar gamla tv-spel i 4:3, får du till slut en skillnad i ljusstyrka som LED:arna kan producera som inverterat motsvarar det du visat på skärmen.

Det är det som refresh-cykeln är tänkt att motverka, den sliter helt enkelt lite extra på de LED-element som inte använts så mycket för att bilden ska se jämnare ut.

Det här med slitage, märker man att en LED-TV är gammal och hur lång tid tar det innan det märks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pittsan:

Hejsan,

Har precis beställt min första OLED-TV (SONY A90J) och läser runt lite på olika forum om att man ej bör bryta huvudströmmen på en OLED-TV, man ska alltid låta den stå i stand by-läge eftersom den kör någon sorts cleaning-funktion efter en viss tid i stand by.

Hittar inget om det i nätmanualen för A90J, där står det att man bör låta TVen stå i stand by så att uppdateringar kan installeras i bakgrunden.

Vad säger ni kunniga om detta? Stand by eller bryta huvudströmmen?

Stand by. Demoexemplar i butiker har oftast inbränningar pga strömmen slås av när personalen går hem.