TSMC bygger fabrik exklusivt för Intel

Permalänk
Melding Plague

TSMC bygger fabrik exklusivt för Intel

Processorjätten får en egen produktionslinje och specialanpassad 3-nanometersteknik, som skiljer från Apples dito hos TSMC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man väntar på när AMD ska tillverka något hos Intel

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Datavetare

Ska man säga ”äntligen” eller ”WTF?” om detta? Har själv ingen aning faktiskt…

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Så Intel har mutat sig in hos TMSC eller hur ska man tolka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så Intel har mutat sig in hos TMSC eller hur ska man tolka det?

Intel har lagt fram en stor påse pengar som bekostar hela linan plus vinst. Det har ingenting med mutor att göra.

Permalänk

Inget illa menat. Men det blir lite lätt aftonblad artikel resonemang över det hela.
Jag som läsare är ofta dåligt insatt och man kan klaga och gnälla utan att ha bra informationsunderlag.

För mig känns det som det kan vara rimligt att ha egna produktionslinjer för Intel när de är så stora och kanske har egna önskemål. Om detta är bra eller dåligt för Intel kommer det visa sig.

Permalänk
Medlem

Så....
Intel hyr ut sina "gamla" fabriker för kontraktstillverkning och kontrakterar TSMC att tillverka Intels senaste kretsar?
Känns inte som en vidare bra affärsidé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så....
Intel hyr ut sina "gamla" fabriker för kontraktstillverkning och kontrakterar TSMC att tillverka Intels senaste kretsar?
Känns inte som en vidare bra affärsidé?

Bättre än att inte ha någon produktion alls? Sen om Intel köper kapacitet av TSMC så är det kapacitet som Intels konkurrenter inte kan få.

Intel slåss ju i toppen för CPUs och måste hålla sig där. Företag som köper tillverkning av Intel är inte lika brydda.
Intel bygger ju fortfarande egna nya fabriker.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så....
Intel hyr ut sina "gamla" fabriker för kontraktstillverkning och kontrakterar TSMC att tillverka Intels senaste kretsar?
Känns inte som en vidare bra affärsidé?

Det tar för lång tid att bygga upp kompetensen och det kostar för mycket pengar, de lämnar det till TSMC som sitter på kompetensen och som kan bygga de här linorna. Intel hamnade långt efter när de själva inte lyckades få till det. Nu kan Intel fokusera på att göra kretsar (som AMD) samtidigt som de hittar kunder för att köra sina fabs nära full kapacitet. För mig ser det ut som välplanerade satsningar som använder kapitalresurserna på ett optimalt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bättre än att inte ha någon produktion alls? Sen om Intel köper kapacitet av TSMC så är det kapacitet som Intels konkurrenter inte kan få.

Intel slåss ju i toppen för CPUs och måste hålla sig där. Företag som köper tillverkning av Intel är inte lika brydda.
Intel bygger ju fortfarande egna nya fabriker.

Om intel bygger nya fabriker med TSMC är det ju inte kapacitet som tas från Intels konkurenter. Det handlar enbart om att Intel inte klarar av att bygga dom själva.

Permalänk
Medlem

Det är väl ’bra’ att de inte tar kapacitet rakt av från andra, men antar att dessa fabriker lika väl skulle kunna tillverka vilka chip som helst i grunden...

Mer fabriker totalt sett är ju bra för alla, men man kan ju undra vad detta betyder för Intels egna fabriker framöver

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inget illa menat. Men det blir lite lätt aftonblad artikel resonemang över det hela.
Jag som läsare är ofta dåligt insatt och man kan klaga och gnälla utan att ha bra informationsunderlag.

För mig känns det som det kan vara rimligt att ha egna produktionslinjer för Intel när de är så stora och kanske har egna önskemål. Om detta är bra eller dåligt för Intel kommer det visa sig.

Det är ovanligt med egna produktionslinjer hos en kontraktstillverkare, utan man köper ett antal wafers över en period och får sina kretsar tillverkade den vägen. Därtill justerar TSMC sina designregler för 3 nanometer efter Intels önskemål. Det är en räkmacka många andra storkunder bara kan drömma om. Att få den förmånen är något exklusivt och talar om något för hur stor/viktig kund TSMC ser Intel som.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Så....
Intel hyr ut sina "gamla" fabriker för kontraktstillverkning och kontrakterar TSMC att tillverka Intels senaste kretsar?
Känns inte som en vidare bra affärsidé?

Det kan låta märkligt, men problemet har att göra med kostnader. Om Intel skulle göra allt till sig själva som de vill göra skulle de behöva en jävla massa olika fabriker och produktionslinjer. Istället för detta är de redo att gå till TSMC (snart även Samsung? Det ryktas om det) som har noder som lever upp till de mål Intel satt för en specifik produkt och som de inte hade kunnat göra lika bra själva. Det finns bokstavligen tusentals olika parametrar att ta hänsyn till vid tillverkning, så mycket mer än bara transistordensitet, prestanda (klockfrekvens) och energieffektivitet. Att göra en massa olika tillverkningstekniker på egen hand vore inte gångbart när Intel nu också går över till chiplet-designer av produkter.

För att dra en liknelse har vi AMD, som förvisso inte har egna fabriker, men deras Ryzen-processorer tillverkas hos två olika aktörer – Globalfoundries och TSMC. Det är delvis av kostnadsskäl, men också för att båda parter med sina respektive tekniker klarar av att leva upp till olika önskemål AMD har för sina produkter. Annars kan man tycka det "logiska" vore att ha alla ägg i en kort, att tillverka både I/O-die (12 nanometer hos Globalfoundries) och chiplet (7 nanometer hos TSMC) hos en aktör.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Intel har pengar, bara slänga massor på TSMC och strama åt tillgången av tillverkning för AMD för nya framtida noder. Inte första gången Intel använder pengar för att stoppa konkurrensen.

Permalänk
Medlem

Jag tror vissa i kommentarsfältet missförstår detta. Det är inte på bekostnad av någon annans kapicitet... Utan de bygger om befintlig fabrik som inte används för produktion idag.

Läs artikeln igen, fast utan fanboiglasögona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Intel har lagt fram en stor påse pengar som bekostar hela linan plus vinst. Det har ingenting med mutor att göra.

Stor? Hade nog sagt gigantisk. Säkerligen summor som AMD inte hade kunnat hosta upp.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Jag fortsätter köpa Intel aktier, long term investment 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Jag fortsätter köpa Intel aktier, long term investment 🤷

Kan va rätt, lite rädd för ARMs framfart dock.. Hamnar de efter där kan det bli lite väl long time investment för min smak, även om jag tror att de till slut skulle bli stora även där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Om intel bygger nya fabriker med TSMC är det ju inte kapacitet som tas från Intels konkurenter. Det handlar enbart om att Intel inte klarar av att bygga dom själva.

Skrivet av medbor:

Det är väl ’bra’ att de inte tar kapacitet rakt av från andra, men antar att dessa fabriker lika väl skulle kunna tillverka vilka chip som helst i grunden...

Mer fabriker totalt sett är ju bra för alla, men man kan ju undra vad detta betyder för Intels egna fabriker framöver

Skrivet av dlq84:

Jag tror vissa i kommentarsfältet missförstår detta. Det är inte på bekostnad av någon annans kapicitet... Utan de bygger om befintlig fabrik som inte används för produktion idag.

Läs artikeln igen, fast utan fanboiglasögona.

Den stora begränsningen är främst EUV maskiner från ASML. EUV maskiner är extremt advancerade att tillverka och det är inte lätt att skala upp tillverkningen. TSMC, Intel och Samsung är begränsade i hur fort de kan öka tillverkningskapaciteten pga av detta. TSMC bygger redan ut i "maximal hastighet". Att Intel köper tillverkningskapacitet av dem kommer inte att öka den totala tillverkningskapaciteten. Du flyttar bara runt resurserna inom företaget och de som blir lidande är de övriga som konkurerar om tillverkningskapacitet.

Permalänk
Avstängd

För TSMC handlar det om att diversifieria inkomstkällor samt välja tillvärkning av chips som ger bäst avkastning och då i synnerhet på låmg sikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skewgen:

Kan va rätt, lite rädd för ARMs framfart dock.. Hamnar de efter där kan det bli lite väl long time investment för min smak, även om jag tror att de till slut skulle bli stora även där...

Man kan ju aldrig veta framtiden, men jag tror priset reflekterar risken, men också att om det går väl så är uppsidan stor (alltså på 10 år).

Permalänk
Medlem

Intressant att DG3 ARC kommer med 3nm för laptop. Man kan gissa att en laptop får dra mer än ett äpple, men det får framtiden utvisa. Äpplet faller inte långt från trädet...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

Detta är en mycket bra nyhet för mig. Jag har kastat in shitloads of money i just TSMC. Jag har vetat att dom kommer att dra iväg som en raket såfort dom kommer att kunna leverera. Titta på den här videon så förstår ni hur företaget kommer att växa till den gigant jag förutspåde redan för drygt 1 år sedan. Jag har haft tålamod och fortsatt investera i dom.

https://www.youtube.com/watch?v=GU87SH5e0eI

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Detta är en mycket bra nyhet för mig. Jag har kastat in shitloads of money i just TSMC. Jag har vetat att dom kommer att dra iväg som en raket såfort dom kommer att kunna leverera. Titta på den här videon så förstår ni hur företaget kommer att växa till den gigant jag förutspåde redan för drygt 1 år sedan. Jag har haft tålamod och fortsatt investera i dom.

https://www.youtube.com/watch?v=GU87SH5e0eI

Ja aktien kommer förmodligen fortsätta gå bra
Men dom är redan en gigant och den stora uppvärderingen börja redan vid pandemins start om inte innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Detta är en mycket bra nyhet för mig. Jag har kastat in shitloads of money i just TSMC. Jag har vetat att dom kommer att dra iväg som en raket såfort dom kommer att kunna leverera. Titta på den här videon så förstår ni hur företaget kommer att växa till den gigant jag förutspåde redan för drygt 1 år sedan. Jag har haft tålamod och fortsatt investera i dom.

https://www.youtube.com/watch?v=GU87SH5e0eI

De har vä varit en gigant ganska länge nu? De har haft ett övertag sedan 2016 när N7 släpptes ungefär. De har stigit mycket sen Intel erkände (mitten av 2020 typ) att de behövde fördröja 7nm till 2022 och deras nuvarande värdering är ganska högt för ett så pass kapitalintensivt bolag tycker jag. Utöver det införde USA ett handelsembargo mot SMIC någon gång i slutet av 2020. De har en fin moat förstås men ändå. Hur mycket utrymme tror du det finns kvar?

Jag gissar på att SMIC kommer bli en stor konkurrent i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De har vä varit en gigant ganska länge nu? De har haft ett övertag sedan 2016 när N7 släpptes ungefär. De har stigit mycket sen Intel erkände (mitten av 2020 typ) att de behövde fördröja 7nm till 2022 och deras nuvarande värdering är ganska högt för ett så pass kapitalintensivt bolag tycker jag. Utöver det införde USA ett handelsembargo mot SMIC någon gång i slutet av 2020. De har en fin moat förstås men ändå. Hur mycket utrymme tror du det finns kvar?

Jag gissar på att SMIC kommer bli en stor konkurrent i framtiden.

Problemet med SMIC är att de är bannade från att köpa EUV maskiner från ASML vilket nästan är ett måste för 7nm och lägre. De skulle kunna försöka kopiera maskinerna från ASML men då är det tveksamt om de skule få sälja produkterna utanför Kina. Att utveckla EUV maskiner från början utan att använda några redan excisterande patent är en enorm utmaning och kommer att ta lång tid. Sen kan allt vända snabbt om USA lyfter embargot.

Men på marknaden för över 7nm kan de ta en stor del av kakan och den är större än 7nm och mindre. Särskilt med tanke på Kinas mål att nästan allt kisel ska vara egentillverkat och att de spenderar enorma summor på att subventionera den egna industrin för att nå dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Problemet med SMIC är att de är bannade från att köpa EUV maskiner från ASML vilket nästan är ett måste för 7nm och lägre. De skulle kunna försöka kopiera maskinerna från ASML men då är det tveksamt om de skule få sälja produkterna utanför Kina. Att utveckla EUV maskiner från början utan att använda några redan excisterande patent är en enorm utmaning och kommer att ta lång tid. Sen kan allt vända snabbt om USA lyfter embargot.

Det är exakt varför jag tror de kommer bli en stor konkurrent, de har blivit tvingade att bygga upp en helt egen industri på grund av embargot. Det spelar inte längre någon roll om USA lyfter embargot, de har insett hur beroende de är och det är ett stort problem som de måste lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är exakt varför jag tror de kommer bli en stor konkurrent, de har blivit tvingade att bygga upp en helt egen industri på grund av embargot. Det spelar inte längre någon roll om USA lyfter embargot, de har insett hur beroende de är och det är ett stort problem som de måste lösa.

"Made in China 2025" sattes dock redan 2015, långt innan USA började med embargon och var nog en stor orsak till att de infördes. Målet är att öka produktionen från 10% självförsörjande till 70% år 2025. Dock lär de ha ökat investeringarna ännu mera efter att embargot kom på plats =).

typo
Permalänk
Medlem

Så detta kan vara Meteor Lake om tidsramen '23 stämmer. Misstänker att det blir ett mindre segmentet initialt med tanke på volym, eller möjligtvis enbart I/O och/eller iGPU tack vare chiplet-designen som bör vara i bruk i och med denna generation.

Sen har vi ju den arkitektur Jim Keller arbetade med (Nova Lake), som möjligen behöver High-NA EUV (~2025). Skulle inte förvåna mig om de behöver alla tillgängliga resurser för att få både arkitektur och tillverkning på banan, och då ter sig möjligen en outsourcing av en beprövad generation relativt rimlig under en period, där Meteor, Arrow och Lunar Lake alla är kandidater. Alternativt god backup om de får problem med "upprampning" av sin egna Intel 4- resp 3-noder.

Spännande år som kommer!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så....
Intel hyr ut sina "gamla" fabriker för kontraktstillverkning och kontrakterar TSMC att tillverka Intels senaste kretsar?
Känns inte som en vidare bra affärsidé?

Skulle vara kul att se dig säga det på ett ledningsmöte hos ett multimiljardföretag.

”Detta är kanske inte en sån bra affärsidé grabbar”

Då får du ju automatiskt frågan ”vilken affärsidé är bättre och mer lönsam långsiktigt menar du?”

Eftersom jag inte är VD på ett multimiljardföretag tänkte jag bara höra med dig som verkar vara insatt i det hela; varför känns inte detta som en bra affärsidé?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skewgen:

Kan va rätt, lite rädd för ARMs framfart dock.. Hamnar de efter där kan det bli lite väl long time investment för min smak, även om jag tror att de till slut skulle bli stora även där...

Där finns såklart risk, men de gör stora framsteg på flera fronter, men de bygger även många fabs och kommer agera foundry åt andra aktörer, har redan Google, Amazon och Qualcomm som kund för detta. Så även om efterfrågan på deras egna chips skulle minska så finns möjligheten att producera andras till större grad. Efterfrågan på semiconductors ökar med ca 7% per år i genomsnitt.