Har ni datorn på golvet eller bordet?

Permalänk
Hjälpsam

Har min på en flyttbräda, på golvet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/dator...

Sån använder jag, funkar prima Känns stabilare än remmar

Tack för tipset, tyvärr är mitt medium tower chassi 233 mm brett... Ibland saknar jag desktop lådorna man kunde ställa skärmen på i ens ungdom, ganska ofta tom 😂

Eller varför inte Amiga 1000 som man kunde skjuta in tangentbordet under.

Jag vill väl egentligen bygga in datorn i skrivbordet men då är vi tillbaka i diy spåret med någon gång i framtiden som tidsram 😉

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Kan inte tänka mig en bättre skärm än det här. Möjligen en nyare modell som klarar 4k i 120Hz, men har ändå ingen HDMI-port som klarar det. Det här är min primära dator, tillsammans med laptopen som är med utanför hemmet.

PS. finns mycket annat i världen än film och spel. Visst spelar jag också lite, men högst Cities Skylines och sånt.

Jo, men spelar du lite så är det ju en finemang skärm för ändamålet, om inte riktigt bra om vi ska vara ärlig.
Lite vad jag var inne på i början. Jag har ingen OLED, men jag skulle inte använda OLED som skärm till datorn. Trots bildkvalitén och färgåtergivningen.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

På Bordet.

Mest för att ena radiatorn ligger i botten och suger in massa damm annars...
Och sen är det ju inte speciellt smidigt att flytta runt klumpen när man dammsuger...

Inga vibrationer, allt vattenkylt och både pump och bra fläktar(10 st) på låg hastighet.

Dock har jag 3d skrivaren på samma bord, och den lever om och skapar rörelse så ska fixa något där. troligen fästa den i väggen istället på något sätt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att ha en dator på golvet.
Röstade 'annat' för att jag har använt hurtsar dom senaste +25 åren. Innan dess så var det skrivbordet.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk

På bordet, sen jag byggde en Mini-ITX burk, NR200P.

Blir dammigare än jag förväntade mig, i alla fall på toppen där det fastnar i filtret.

Trodde inte det skulle bli så jävla dammigt när man flyttade till stan men tyvärr så Funderar nästan på att köpa en luftrenare som komplement till robotdammsugaren...

Permalänk
Medlem

Den står på en IKEA-HELMER Hurts bredvid.

Perfekt för ett kub-chassi, ett vanligt chassi hade nog blivit för vingligt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Skrivbordet, Lian Li 011 Mini

Permalänk
Medlem

Har nästan alltid haft datorn på golvet. Nu när jag har ett större skrivbord och chassit har glaspanel på sidan får den stå på bordet. Ingen direkt rgb men man ser ju komponenterna och datorn är nästan ljudlös. Däremot server står på golvet.

Permalänk
Medlem

Bordet såklart och även väggen tidigare. Att inte behöva damma datorn alls är guld värt. Ser ingen anledning alls till att ha datorn i närheten av golvet.

Allt annat än itx 2022 är ju att glömma

https://i.imgur.com/JVY3Dmj.png
https://imgur.com/a/kGfFno2

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

"CPU-hållare" givetvis!

Det har nackdelen att det blir svårare att komma åt att damma av på toppen...

Permalänk
Medlem

Vad är det för "Vibrationer" alla skriver om? Har ni en jetmotor i chassit eller? Bra chassifläktar och noctuakylare i låg hastighet + NVMe, då håller det sig svalt och vibrerar ingenting. Enda rörliga delarna är ju fläktarna.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Har min +20 kilo tunga gamla Cosmos stående på bordet nu för den är för hög för att jag ska kunna sitta korrekt vid bordet om den står på golvet+ att alla sladdar inte skulle nå.

Ska bli otroligt skönt att skaffa mindre chassi när jag uppdaterar till AM5 plattformen.

Hoppas att allt är redo i början av andra hälften av det här året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Vad är det för "Vibrationer" alla skriver om? Har ni en jetmotor i chassit eller? Bra chassifläktar och noctuakylare i låg hastighet + NVMe, då håller det sig svalt och vibrerar ingenting. Enda rörliga delarna är ju fläktarna.

Ja, vibrationer är det inte speciellt mycket av. Fläktljud, visst, men det är bara vid belastning och då har jag (och troligen de flesta) antingen lurar på eller högtalare igång.

Hade man haft hus/extrarum, så hade man kanske placerat datorn där och bara haft en skärm vid arbets/spelplatsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Har datorn på golvet, men har tagit ett hyllplan i trä och satt fast hjul under till. Så den är lätt att flytta på när man ska komma åt.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Kör en sån här ifrån IKEA. Tidningsförvaringen är perfekt som förvaring av hårddiskar, USB-donglar/-kablar och grejer.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Hylla under skrivbordet. Har oftast haft med på golvet när jag haft vanliga ATX-lådor. Har även haft en kub-formad låda och då stod en på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Annat.
I ett skåp, Ikea Brimnes.

Som jag monterat utan bakstycke och satt hyllplanen annorlunda än vad instruktionen säger, även placerat skåpet några cm ut från väggen för luftflödet och kablaget.
Får då tre separata hyllplan där nedersta huserar UPS, switch m m. I mitten får jag plats med en vanlig stationär med gott om plats på sidan om också för att t ex ha extern disk el docka för diskar. Överst har jag plats för ett antal minidatorer och har även monterat en grendosa i taket där med klammer.
Ovanpå har man även en yta att placera saker på, hamnar i en sådan höjd att de syns rätt väl.

Om ni undrar över värmen så gör avsaknaden av bakstycke en hel del, men det är ju även enkelt att (helt eller delvis) öppna någon av dörrarna vid behov.

Skåpet eliminerar inte helt damm och ljud, men reducerar dessa. För dammet gör det mycket att datorn kommer upp en bit från golvet. Då ljudet p g a dörrarna inte får en rak väg mot platsen där man sitter minskar även det något, man skulle dock även kunna klä insidan av dörrarna med ljuddämpande material.

På det stora hela en mycket praktisk lösning som även ser bra ut.
Hade funkat fint t o m i vardagsrum, men även som jag har i mitt datorrum/kontor/gästrum.

Det finns även en variant av skåpet med glasdörrar, men det är uppbyggt annorlunda och lämpar sig inte alls för just detta ändamål.

På jobbet har jag datorn (bärbar) på en hylla ovanför bordet.
När vi byter kontor får jag se hur det blir. Kan ev bli att fixa hylla dit också, samt ev även stationär dator.

Att ha datorn fast under bordet kan vara en bra lösning för många. Föredrar helt klart modellen med en metallställning istället för sådana med remmar.

Permalänk
Medlem

Har datorn ståendes på ett litet billigt ikea sidobord bredvid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Har datorn i mitt eget modifierade datorskåp.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

På bordet ovanpå ett till bord

Permalänk
Medlem

Golvet och trots att jag bor i ett dammigt hus så klarar den sig utmärkt. Gillar å ha mycket fri plats på skrivbordet

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

PÅ golvet. Trots all jäkla RGB:) Dessutom fönstret emot skrivbordshurts så man ser ingenting:D

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

På golvet, fast upphöjt på fyra små uppsågade träplankor för att komma upp från mattan. Syns inte, men fungerar toppen.

Ljuddämpat chassi, gömd långt under skrivbordet. Så lite ljud som möjligt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Floortop computer? Under-desk computer? Nej, det heter ju desktop computer!

Permalänk
Medlem

Golvet. Annars skulle jag förlora skrivbordsyta som katterna kan ligga på.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Keeper of Traditions

I en CPU-hållare, såklart Eller vad nu Ikea kallade hållarna som sitter på deras höjbara skrivbord.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

På en kista/hurts vid sidan av skrivbordet. Lättillgänglig utan att ta plats på själva skrivbordet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av Json_81:

På CPU-hållaren såklart.

CPU-hållaren!
Är den kompatibel med mer än en ”socket”?

Golvet för min del. Där den också agerar avlastningsyta för ett par saker.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Annat... på väggen

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se