iPhone 11 eller iPhone 12 mini? (Jobbtelefon)

Permalänk
Medlem

iPhone 11 eller iPhone 12 mini? (Jobbtelefon)

Chefen insisterar på att jag måste ha en nyare telefon på jobbet. Har i dagsläget en iPhone SE första generationen. Fungerar bra det lilla jag använder den. Sköter 95% av kommunikation på min pc med Microsoft Teams.
Jag har att välja mellan en iPhone 11 eller en iPhone 12 mini.
Det jag förstår är den största skillnaden är A13/A14 chip och 4G/5G.
Ska tilläggas att jag använder en iPhone SE andra generationen privat och är nöjd med den.
Kanske någon av er som kan hjälpa mig att väga över på ena eller andra sidan med er erfarenhet av båda telefonerna kanske?
Kommer mest att svara i telefon, fota och läsa (ej skriva/skicka) mail med den.

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av joantanstrand:

Chefen insisterar på att jag måste ha en nyare telefon på jobbet. Har i dagsläget en iPhone SE första generationen. Fungerar bra det lilla jag använder den. Sköter 95% av kommunikation på min pc med Microsoft Teams.
Jag har att välja mellan en iPhone 11 eller en iPhone 12 mini.
Det jag förstår är den största skillnaden är A13/A14 chip och 4G/5G.
Ska tilläggas att jag använder en iPhone SE andra generationen privat och är nöjd med den.
Kanske någon av er som kan hjälpa mig att väga över på ena eller andra sidan med er erfarenhet av båda telefonerna kanske?
Kommer mest att svara i telefon, fota och läsa (ej skriva/skicka) mail med den.

Tycker väl att en generation gamla Iphone 12 Mini är mycket roligare än Iphone 11, men det är ju även en viss storleksskillnad på enheterna. Gå till en butik och titta på mobilerna och gör en bedömning?
Iphone 13 mini har samma fysiska storlek som 12 mini. Om det är för litet så kör du på en Iphone 11.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

12 mini är ju rätt lik storleksmässigt som SE så om du föredrar det så är ju 12 mini rätta valet. Om du vill ha större skärm så kör på 11.

I övrigt är det inte giganiska skillnader mellan iphonegenerationer. Man behöver gå 2-3 gen för att märka skillnad. Om det inte är något specifik funktion som man verkligen behöver i den nyare.

Permalänk
Medlem

För de flesta av oss, så finns det i princip bara två skillnader mellan dessa: större skärm och mindre storlek.

Tekniska fördelar för 12mini: Oled, högre dpi, högre vattentålighet, processor, osv.

Största skillnaderna är skärm och mått, testa båda. Jag tror 11 har bättre batteritid dock.

https://www.apple.com/se/iphone/compare/?modelList=iphone12mi...

Permalänk
Medlem

iPhone 13mini är bra mycket bättre än 12mini så om du kan så hade jag försökt få en sån, speciellt batteriet blev mycket bättre (iPhone 12mini är ratad till 15 timmar, medan 13mini och 11 är ratad till 17 timmar, enligt Apples egna siffror (vilket inte är jätte specifika men det ger ett humm iallafall)).

A13/A14 och 4G/5G gör ingen skillnad för dina ändamål om du nu bara ska prata i telefon och läsa mejl. Däremot blir ju kamerorna i iPhones bättre för varje år så nyare = bättre. Så jag säger 13mini > 12mini > 11 (möjligtvis flippa om 12mini och 11 om du prioriterar batteri > kamera)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Tänk på att iPhone 11 har mycket bättre batteritid än iPhone 12 mini. Jag har tidigare haft iPhone 12 och även testat iPhone 13 (vanliga) samt iPhone 13 Pro. Jag har mycket känsliga ögon och får huvudvärk samt svårt att fokusera på text när det finns skärmflimmer (PWM) som det gör i de OLED modellerna. Jag är även ganska petig med färgåtergivning, och tyckte att de OLED modellerna generellt var sämre rent kvalitetsmässigt: mindre jämna paneler med skiftande röda och gröna toner som märks speciellt i lägre ljusnivåer, samt att de hade sämre vita enligt mig. Det pratas ofta om hur bra det är med OLEDs kontrast och svärta, men detta är inget som stör mig med LCD iPhones.

Är nu tillbaka till iPhone 11 och märker faktiskt ingen skillnad på prestandan och är mycket nöjd, speciellt när det gäller batteritiden och att kunna titta på skärmen utan problem. Däremot är iPhone 12 mini förstås närmare till din SE i storlek, så det är något du måste avgöra hur viktigt det är med storleken.

Permalänk
Medlem

iPhone 11 helt klart.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Om du är nöjd med din nuvarande telefon så blir det ju en uppgradering prestandamässigt oavsett. Välj 12 Mini om du vill ha en liten telefon. Välj 11 om du vill ha en större telefon.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Fast det är ju väldigt stor skillnad i form och känsla mellan 11 och 12 (och mini). Skillnad på skärmen också där 11 kör LCD och 12 mini OLED samt att 12 mini har högre upplösning trots den mindre skärmen (Detta har redan nämnts ovan, med lite mer baksidor). Kameran bör även vara snäppet bätter på 12 mini. Jag hade kört på den om du inte vill ha det större formatet.

Jag kör en iphone 11 till vardags via jobbet och har inte varit speciellt intresserad av nya telefoner senaste åren överlag, men iphone 12 och 13 skapar åtminstone en del ha-begär hos mig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450