Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

FiiO K5 Pro - DAC/hörlursförstärkare
1200:-
https://hifitorget.se/visa_annons.php/fiio_k5_pro_dac_horlurs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Letar efter trådlösa over ear lurar. Främst till pendling. Funderar lite på 2 modeller. Den senaste från DALI i fin färg eller de nya Audo Technica. Negativa är att AT lurarna är bara online. Ser på andra också. Inga Sony eller Bose. De gillar jag ej. Ser på runt 2-3k. Dyrare än så är onödigt för mina behov. Genre jag lyssnar på är Country, pop, blues och rock.
Bör klara lite väta eftersom jag använder de i alla sorters väder. De jag har idag har varit med om mycket. De nya bör helst klara samma fysiska användande.

Jag skaffade ett par Meze 99 Neo för samma anledning, de är jag väldigt nöjd med

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Jag skaffade ett par Meze 99 Neo för samma anledning, de är jag väldigt nöjd med

Lite svårt när jag letar efter ett trådlöst. Skall fungera till en S21u och sedan kanske nya S22u.

Gillar ljudet hos Audio Technica, de börjar bli slitna. Använder ANC700BT
Mest bara Sennheisers eller Beyerdynamic i hifi butiker. De är jag trött på. Bose passar mina öron de är dåliga i ljudet. B&O passar också på mig. Allt för dyrt för vad man får för pengarna. Gillar mer ärligt ljud. Låta som det är tänkt att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Lite svårt när jag letar efter ett trådlöst. Skall fungera till en S21u och sedan kanske nya S22u.

Gillar ljudet hos Audio Technica, de börjar bli slitna. Använder ANC700BT
Mest bara Sennheisers eller Beyerdynamic i hifi butiker. De är jag trött på. Bose passar mina öron de är dåliga i ljudet. B&O passar också på mig. Allt för dyrt för vad man får för pengarna. Gillar mer ärligt ljud. Låta som det är tänkt att göra.

Jabra Elite 85h, kan kanske vara ett alternativ.

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Jabra Elite 85h, kan kanske vara ett alternativ.

Ser att de säljs i vanliga butiken. Aldrig riktigt fastnat för märket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Ser att de säljs i vanliga butiken. Aldrig riktigt fastnat för märket.

Philips Fidelio L3? Jag är nöjd med mitt par.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Någon som kör denna Dac, Fosi Audio Q4?

Jag har ett par denon och DT770 80 jag skulle vilja testa fläska på lite. Jag kör dem direkt i mb idag (realtek ALC1200)

Jag gillar att den har rattar för det priset

Kanske jag borde köpa en tub-Dac istället, för att dämpa 770? Något förslag på en billig tube dac iaf?

Visa signatur

R5600x 3060ti 16gb
Xiaomi 34”
Logitech g302
Logitech g413

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mjoork:

Någon som kör denna Dac, Fosi Audio Q4?

Jag har ett par denon och DT770 80 jag skulle vilja testa fläska på lite. Jag kör dem direkt i mb idag (realtek ALC1200)

Jag gillar att den har rattar för det priset

Kanske jag borde köpa en tub-Dac istället, för att dämpa 770? Något förslag på en billig tube dac iaf?

Fosi Q4 verkar klen och har nåt ovanligt DAC-chip. Du får en Q5 med ESS 9018K2M DAC för 509kr (57$) med kod "TOP7" på AliExpress.
https://www.aliexpress.com/item/4001350928407.html

Ingen aning om någon av dom är bra.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Fosi Q4 verkar klen och har nåt ovanligt DAC-chip. Du får en Q5 med ESS 9018K2M DAC för 509kr (57$) med kod "TOP7" på AliExpress.
https://www.aliexpress.com/item/4001350928407.html

Ingen aning om någon av dom är bra.

Har en kompis som frågade mig för ett tag sedan om en kombi dac/hörlursförstärkare till datorn. Problemet han har är att han behöver en "optisk" ingång på den och denna var faktiskt intressant. Svårt att hitta något vettigt under tusenlappen.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av stoltz:

Har en kompis som frågade mig för ett tag sedan om en kombi dac/hörlursförstärkare till datorn. Problemet han har är att han behöver en "optisk" ingång på den och denna var faktiskt intressant. Svårt att hitta något vettigt under tusenlappen.

Tror denna finns under många namn. Säkert FX Audio mfl. Vore intressant veta om den är något att ha. 😀

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Någon som har provat DALI lurarna.
Hittar inget annat skoj. Eller kanske de nya Shure Aonic
Lyssnar även på en del böcker.
Skall helst vara trådlöst till telefonen. Hörlurarna börjar bli allt för slitna.

Permalänk
Medlem

Har precis fått hem ett LCD-GX, det står att det ska klara sig utan DAC/AMP men att det används med fördel med dessa.
Ljudet låter ju bra nu med i mitt inbyggda ljudkort men vill ju helst utnyttja fulla potentialen om möjligt. Lurarna är 20Ohm, räcker det med schiit Fulla 4 eller borde jag ta något saftigare som schiit hel 2? Blir det ens märkbar skillnad mellan dessa 2?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Någon mer som har provat Technicas senaste TWS? Jag är faktiskt oerhört imponerad, lätt dom bästa TWS-lurarna som jag har ägt

Ska jag dra någon jämförelse så är det väl till Sonys senaste, men Technicas är mycket mer bekväma. Dom har fått väldigt bra betyg på prisjakt, amazon etc också.

AZ60 uppfyller nästintill alla mina önskemål för äkta trådlösa hörlurar, framförallt så funkar touch-kontrollerna riktigt bra, samt att det är lätt att byta mellan ANC och ambient-mode när du snabbt vill prata med någon.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5876705

Permalänk
Medlem

Dagens I-landsproblem här då; fick hem mina Verité C i veckan, och nu har jag århundradets djävla vaxpropp i höger öra. Har spolat som en galning med revaxör i flera omgångar, men den släpper inte...

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Dagens I-landsproblem här då; fick hem mina Verité C i veckan, och nu har jag århundradets djävla vaxpropp i höger öra. Har spolat som en galning med revaxör i flera omgångar, men den släpper inte...

Fick tipset att använda alsolsprit istället när jag var på vårdcentralen och fick min propp bortrensad. Har inte fått någon mer än så kan inte berätta om det funkar

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Fick tipset att använda alsolsprit istället när jag var på vårdcentralen och fick min propp bortrensad. Har inte fått någon mer än så kan inte berätta om det funkar

Tack för tipset, blir nog en tripp till apoteket imorgon då om det inte släpper över natten!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Dagens I-landsproblem här då; fick hem mina Verité C i veckan, och nu har jag århundradets djävla vaxpropp i höger öra. Har spolat som en galning med revaxör i flera omgångar, men den släpper inte...

Du ska inte spola med Revaxör, men du kanske inte menar det bokstavligt. Får du inte loss den så gå antingen till VC och försök med öronspolning eller privat ÖNH och få den utsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Du ska inte spola med Revaxör, men du kanske inte menar det bokstavligt. Får du inte loss den så gå antingen till VC och försök med öronspolning eller privat ÖNH och få den utsugen.

Va? Jo? Först dropparna, sen spola med gummiblåsan? Det står i instruktionen!

EDIT:

Så här sköljer du ur örat med sköljblåsan

Dra upp handvarmt vatten i sköljblåsan.

För försiktigt in sköljblåsans spets några millimeter i hörselgången och skölj örat med ett lätt tryck på sköljblåsan. Blåsans spets ska inte tryckas djupt in i hörselgången! Om spetsen trycks djupt in i hörselgången kan trumhinnan skadas.

Upprepa sköljningen ett par gånger tills sköljvattnet är helt rent.

https://www.revaxor.se/produkter/orondroppar/

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Japp revaxör ligg och ha jäkligt trist ett tag sen spola med ljummet vatten. 3 svängar mer brukar inte behövas.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Va? Jo? Först dropparna, sen spola med gummiblåsan? Det står i instruktionen!

EDIT:

Så här sköljer du ur örat med sköljblåsan

Dra upp handvarmt vatten i sköljblåsan.

För försiktigt in sköljblåsans spets några millimeter i hörselgången och skölj örat med ett lätt tryck på sköljblåsan. Blåsans spets ska inte tryckas djupt in i hörselgången! Om spetsen trycks djupt in i hörselgången kan trumhinnan skadas.

Upprepa sköljningen ett par gånger tills sköljvattnet är helt rent.

https://www.revaxor.se/produkter/orondroppar/

Ja precis, därav att jag inte menade bokstavligen att spola med Revaxör-vätskan. Du kan gott ligga på sidan en stund med lite fetvadd (för att undvika läckage) så att det hinner verka. Må vara rätt trist men kan eventuellt vara mer effektivt.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av D3str0yer:

Någon mer som har provat Technicas senaste TWS? Jag är faktiskt oerhört imponerad, lätt dom bästa TWS-lurarna som jag har ägt

Ska jag dra någon jämförelse så är det väl till Sonys senaste, men Technicas är mycket mer bekväma. Dom har fått väldigt bra betyg på prisjakt, amazon etc också.

AZ60 uppfyller nästintill alla mina önskemål för äkta trådlösa hörlurar, framförallt så funkar touch-kontrollerna riktigt bra, samt att det är lätt att byta mellan ANC och ambient-mode när du snabbt vill prata med någon.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5876705

Hur upplever du ljudsignaturen? Bass-heavy? V-shaped? Harman? Mid-centric? Bright? eller nåt annat?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hur upplever du ljudsignaturen? Bass-heavy? V-shaped? Harman? Mid-centric? Bright? eller nåt annat?

Jag drog ner pyttelite på basen i appens EQ, annars är dom ganska så neutrala

Permalänk
Skrivet av klotim:

Har precis fått hem ett LCD-GX, det står att det ska klara sig utan DAC/AMP men att det används med fördel med dessa.
Ljudet låter ju bra nu med i mitt inbyggda ljudkort men vill ju helst utnyttja fulla potentialen om möjligt. Lurarna är 20Ohm, räcker det med schiit Fulla 4 eller borde jag ta något saftigare som schiit hel 2? Blir det ens märkbar skillnad mellan dessa 2?

Jag skulle lätt gå på en Hel om du redan satsat på de lurarna, eller kanske nått som en Burson Playmate 2!

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Kanske är olämpligt med enbart 20 ohms utgångsimpedans men stereo förstärkare kan va billigt och bra laborera med om det ska va stationärt. Inga barn i rummet som kan få för sig dra på volymen bara

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Jag skulle lätt gå på en Hel om du redan satsat på de lurarna, eller kanske nått som en Burson Playmate 2!

Hel 2 har inte varit i lager på ett bra tag i europa.
Burson Playmate 2 var ganska dyr.
Tror du https://mayflowerelectronics.com/arc-mk2/ kan vara värdig?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Hel 2 har inte varit i lager på ett bra tag i europa.

Vill bara flika in och säga att det fungerade utmärkt för mig att köpa direkt från Schiits amerikanska sida när jag köpte min Magni 3+. Den stannade inte i tullen, så jag var tvungen att ordna moms-betalningen själv. Kanske har du bättre tur. Tog 7-10 dagar, hittar inte exakt.

Permalänk

Nä, Hel verkar bökig att få tag på i Europa, Mayflower har jag inte koll på men driver säkert lurarna helt OK.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Riktigt bekväma in-ear, någon som har rekommendationer där? Komfort > allt annat i stort sett. Gärna något som nu i vintertider även fungerar någorlunda under mössa. Testade ett par Jabra 75T som första TWS men får alldeles för ont i öronen av dem, än värre under mössa.

Är AirPods Pro så bekväma som folk säger? Behöver inte vara TWS, bara jag slipper kabel ner i fickan Egentligen skulle man ju ha formgjutna "sleeves" eller liknande, men det kostar ju skjortan.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av fragande:

Riktigt bekväma in-ear, någon som har rekommendationer där? Komfort > allt annat i stort sett. Gärna något som nu i vintertider även fungerar någorlunda under mössa. Testade ett par Jabra 75T som första TWS men får alldeles för ont i öronen av dem, än värre under mössa.

Är AirPods Pro så bekväma som folk säger? Behöver inte vara TWS, bara jag slipper kabel ner i fickan Egentligen skulle man ju ha formgjutna "sleeves" eller liknande, men det kostar ju skjortan.

Sennheiser IE300 verkar vara klassledande på komfort pga sin storlek.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Sennheiser IE300 verkar vara klassledande på komfort pga sin storlek.

Den konstruktionen ser onekligen bekväm ut men är ju 3.5mm. Verkar finnas en BT-adapter men den ser ganska otymplig ut och lägger på ytterligare en tusenlapp på priset så det går nog bort tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070