Crytek ber öppet om ursäkt efter att moddare tvingats plocka ned sina filer

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lille7:

Ville bara påpeka att ta betalt för addons till wow är strikt förbjudet, Blizzard tar ganska allvarligt på det. Ett par addons kommer runt det genom att inte sälja addonet i sig utan säljer datan som addonet använder istället. Men att sälja addons är förbjudet.

Jo såklart, men det är ju i effekt att ta betalt för modden

Det Otis isåfall kunde ha gjort här då med sina kamera mods är släppa verktygen fria, men lämnat alla config-filer blanka och sedan sälja dessa configs för den som faktiskt vill kunna nyttja kameran som tänkt. Det skulle i princip vara samma sak, bara jobbigare för slutanvändaren.

Är rätt säker på att det skulle gå att kringgå mer eller mindre alla spelbolags restriktioner på detta vis.. T.ex. finns det privata FiveM-servrar som tar "betalt". Det kostar inte att ladda ner FiveM, men man får sätta sig på en väntelista med "Prio" om man donerar - Verkligheten är att man kommer aldrig in utan att donera.

Att bara regelrätt inte kunna ta betalt för en spelmod skapar bara drygare omständigheter för moddarna och användarna i fråga. För det finns alltid kryphål i sådana här saker.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunde:

Att ta betalt för moddar låter bra först, men om varje mod kostar 30-70kr blir det snabbt väldigt dyrt. T.ex. Skyrim kan behöva tiotals eller 100+ moddar, så med bara 20st och varje går på 30kr är du uppe i 600kr direkt. Blir troligtvis som alla dlc's som företagen släpper.

Ingen kräver att alla mods ska kosta pengar, det är att man anser att folk ska ha rätt att ta betalt för sin tid och så. Inget kräver att du betalar för en mod eller att någon tar betalt, det är en avvägning för utvecklaren precis som med allt annat, i detta fallet gäller det en kamera-mod som då troligen används av content creators och även gissar jag att CryTek vill nyttja den då även de gör promotion material in-game. Dvs modden är något som har en direkt vinst för andra att tjäna pengar med, rimligt är då att om modden är värd pengar bör utvecklaren få ta betalt för sitt jobb.

En basic sorterings mod för inventory eller så lär få betala för och det är så lätt att troligen kommer någon erbjuda det utan kostnad till ett spel, ingen tjänar heller direkt på det utan det QoL. Men om någon gör ett system med mycket mer djup och som då kostar en slant, kan den QoL ökningen vara värd pengen för många, utvecklaren av spelet kan ju dock göra en update som gör det bättre eller breakar modden om de inte gillar den.

Marknaden är en fråga om tillgång och efterfrågan, om modden inte är värd pengarna kommer ingen köpa den men är den bra kan den både vara värd pengar och rent av generera försäljning av spelet långt efter att folk tröttnat på originalet. Jag har svårt att se varför moddare inte ska få ta del av vinsten de genererar om de vill, priset på en mod kan påverka hur många som kör den men det är ju isf upp till utvecklaren att avväga.

Varför är det ok för andra att tjäna pengar på någons arbete men inte de själva?
Content creators, Promo material, spel försäljning som stiger och håller längre, siter som tjänar pengar på reklam som hostar filerna, Streaming tjänster som visar content med modden alla dessa och fler får gärna tjäna en slant men inte den som spenderar tid åt att skapa modden.

Edit:

Skrivet av ryeshack:

Tycker inte Crytek har något att be om ursäkt för. Det är moddaren som är girig och på helt fel spår.

Känns fel att ta betalt för en modd till ett spel. Då får man helt enkelt utveckla något eget, som inte är beroende av någons annans verk.

Starta CryEngine utan produkter från Microsoft, Vulkan, Nvidia, AMD, Intel mm?
Stäng ner YouTube, Twitch, Sweclockers och alla content creators som inte skapar enbart helt eget från scratch utan koppling till annat. Stoppa alla taxi tjänster, all transport, alla butiker som är beroende av andras verk.

Saker är oftast beroende på andras verk/saker, att vara beroende av någon annans verk kan inte ses som ett hinder för utveckling.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ferrat:

Ingen kräver att alla mods ska kosta pengar, det är att man anser att folk ska ha rätt att ta betalt för sin tid och så. Inget kräver att du betalar för en mod eller att någon tar betalt, det är en avvägning för utvecklaren precis som med allt annat, i detta fallet gäller det en kamera-mod som då troligen används av content creators och även gissar jag att CryTek vill nyttja den då även de gör promotion material in-game. Dvs modden är något som har en direkt vinst för andra att tjäna pengar med, rimligt är då att om modden är värd pengar bör utvecklaren få ta betalt för sitt jobb.

En basic sorterings mod för inventory eller så lär få betala för och det är så lätt att troligen kommer någon erbjuda det utan kostnad till ett spel, ingen tjänar heller direkt på det utan det QoL. Men om någon gör ett system med mycket mer djup och som då kostar en slant, kan den QoL ökningen vara värd pengen för många, utvecklaren av spelet kan ju dock göra en update som gör det bättre eller breakar modden om de inte gillar den.

Marknaden är en fråga om tillgång och efterfrågan, om modden inte är värd pengarna kommer ingen köpa den men är den bra kan den både vara värd pengar och rent av generera försäljning av spelet långt efter att folk tröttnat på originalet. Jag har svårt att se varför moddare inte ska få ta del av vinsten de genererar om de vill, priset på en mod kan påverka hur många som kör den men det är ju isf upp till utvecklaren att avväga.

Varför är det ok för andra att tjäna pengar på någons arbete men inte de själva?
Content creators, Promo material, spel försäljning som stiger och håller längre, siter som tjänar pengar på reklam som hostar filerna, Streaming tjänster som visar content med modden alla dessa och fler får gärna tjäna en slant men inte den som spenderar tid åt att skapa modden?

Exakt detta!

Modskaparen ska förlita sig på välviljan från folk genom donationer, medan företagen själva kan fritt nyttja modden för att mersälja sitt egna spel. För att som du säger inte tala om andra led, där allt från content creators till streamare fritt ska kunna nyttja verktygen för att tjäna pengar. Tycker det är galet snett hur vissa resonerar att tid investerad för utveckling inte skulle vara värt pengar, mod eller annat.

Fast å andra sidan är jag egentligen inte förvånad.. Jobbade på ett utvecklingsprojekt för en massa år sedan nu, en konkurrent till monster (jobbsök-tjänsten). Inte nog med att de som beställde projektet low-ballade företaget jag jobbade för, de hade mage att anse att underhåll skulle vara gratis efter lansering då "jobbet redan var gjort". Verkar vara någon form av konsensus bland den generella populationen att utvecklare ska leva på luft och uppskattning

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

det var ju riktigt lågt av crytek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

En basic sorterings mod för inventory eller så lär få betala för och det är så lätt att troligen kommer någon erbjuda det utan kostnad till ett spel, ingen tjänar heller direkt på det utan det QoL. Men om någon gör ett system med mycket mer djup och som då kostar en slant, kan den QoL ökningen vara värd pengen för många, utvecklaren av spelet kan ju dock göra en update som gör det bättre eller breakar modden om de inte gillar den.

Här är en intressant delfråga som jag antagligen har en annan åsikt än de flesta här, men som är relevant i detta sammanhanget; jag tycker inte att spelföretag ska ge sig efter de som utvecklat fusk-mjukvara på det här sättet heller (som activision med aimbotten förra året).
Givetvis så länge inte fusket är olagligt på något annat sätt, men då är det det olagliga som de ska sättas dit för.
För att inte bli missförstådd; jag tycker inte att det är ok att fuska i spel, jag har aldrig använt något sådant själv, och jag tycker absolut att spelen ska patchas för att motverka användandet, och bevisade fuskare ska kunna bannas (obs multiplayer). Men jag tycker samtidigt att slutanvändaren i princip ska ha oinskränkt rätt att göra vad de vill med sin installerade mjukvara.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Här är en intressant delfråga som jag antagligen har en annan åsikt än de flesta här, men som är relevant i detta sammanhanget; jag tycker inte att spelföretag ska ge sig efter de som utvecklat fusk-mjukvara på det här sättet heller (som activision med aimbotten förra året).
Givetvis så länge inte fusket är olagligt på något annat sätt, men då är det det olagliga som de ska sättas dit för.
För att inte bli missförstådd; jag tycker inte att det är ok att fuska i spel, jag har aldrig använt något sådant själv, och jag tycker absolut att spelen ska patchas för att motverka användandet, och bevisade fuskare ska kunna bannas (obs multiplayer). Men jag tycker samtidigt att slutanvändaren i princip ska ha oinskränkt rätt att göra vad de vill med sin installerade mjukvara.

Fast när du fuskar (i multiplayer) så påverkar du andras spel, inte bara ditt eget. Singel player fusk är det få som jobbar för att få bort, samma med mods som påverkar andras förmåga negativt att spela ett spel eller mods som påverkar en tjänst negativt. Blizzard exempelvis har stängt stora delar av sitt API i WoW för att det inte använts på ett sätt de tänkt eller att de såg ett problem eller så, det är helt ok enligt mig att de gör så.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Tycker inte Crytek har något att be om ursäkt för. Det är utvecklaren/(arna) till modden som är girig/(a) och på helt fel spår.

Känns fel att ta betalt för en modd till ett spel. Då får man helt enkelt utveckla något eget, som inte är beroende av någons annans verk. Jag förstår att utvecklaren/(arna) har lagt ner tid och kanske t o m pengar på sin modd. Men modden är fortfarande beroende av någon annans verk för att fungera.

Samtidigt skrev thunde ovanför att Skyrim behöver en massa moddar för att hen ska kunna spela det. Då är spelet i beroende av moddar…

Det är väl kul om folk kan jobba och tjäna pengar och på så vis göra spel bättre? Vill sen någon släppa sitt gratis så är det ju bara att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast när du fuskar (i multiplayer) så påverkar du andras spel, inte bara ditt eget. Singel player fusk är det få som jobbar för att få bort, samma med mods som påverkar andras förmåga negativt att spela ett spel eller mods som påverkar en tjänst negativt. Blizzard exempelvis har stängt stora delar av sitt API i WoW för att det inte använts på ett sätt de tänkt eller att de såg ett problem eller så, det är helt ok enligt mig att de gör så.

Vilket ju också faller så som jag tycker att det ska göras; de patchar spelet så att fusket inte fungerar, och bannar de som bevisat fuskat i multiplayer.
Men de har (Blizzard) inte skickat några C&D till utvecklare till något sådant fusk (vad jag vet)
Det jag menar är egentligen, att så länge det bara är användarens spel som blivit modifierat (alltså bara filer på användarens dator som blivit modifierade) så har det inte skett något legalt fel. Användaren kan/ska givetvis bannas, och fusket patchas, men åtgärder som försöker påverka utveckling/distribution är fel i mina ögon.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vilket ju också faller så som jag tycker att det ska göras; de patchar spelet så att fusket inte fungerar, och bannar de som bevisat fuskat i multiplayer.
Men de har (Blizzard) inte skickat några C&D till utvecklare till något sådant fusk (vad jag vet)
Det jag menar är egentligen, att så länge det bara är användarens spel som blivit modifierat (alltså bara filer på användarens dator som blivit modifierade) så har det inte skett något legalt fel. Användaren kan/ska givetvis bannas, och fusket patchas, men åtgärder som försöker påverka utveckling/distribution är fel i mina ögon.

Ah du menar så, nja någon som utvecklar något som är designat medvetet som påverkar andra personers köp negativt ser jag som problematiskt. Det är som folk som skapar ransomware, virus etc som kan gör enorm skada, börjar man sedan sälja det som ett verktyg är det rimligt att det blir konsekvenser av det, där påverkar man ju även spel utvecklare negativt med att fusk driver bort spelarbasen och därmed sämre försäljning, mindre inkomst mm så det är på helt andra sidan mot mods som snarare genererar mervärde.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Det här kanske låter kontroversiellt men ska man ha betalt för att ha moddat ett spel kanske man ska ta å göra sitt egna spel.
Jag älskar mods, när man inte tar betalt för dom, för att mods för mig är en hobby man håller på med och en som man aldrig ska ta betalt för förutom möjligtvis reklam på sidan så den kan vara uppe. Modda spel är inte ett jobb, det FÅR INTE bli ett jobb att modda spel.
Mod program kanske där kan jag tänka mig nån kan ta betalt nån krona, men inte själva moddarna.
Då tycker jag man inkräktar för mycket och vill ha en del av en kaka som någon annan redan äter på.

Dom utvecklar sin egen programvara, så om du gör en ny start meny till Windows så skall du heller då inte ha rätten att ta betalt för den? Det är ju en moddning utav Microsofts operativ system, då kanske man skall göra sig ett eget operativsystem också?

En öppen marknad kan inte bygga på stängda principer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ah du menar så, nja någon som utvecklar något som är designat medvetet som påverkar andra personers köp negativt ser jag som problematiskt. Det är som folk som skapar ransomware, virus etc som kan gör enorm skada, börjar man sedan sälja det som ett verktyg är det rimligt att det blir konsekvenser av det, där påverkar man ju även spel utvecklare negativt med att fusk driver bort spelarbasen och därmed sämre försäljning, mindre inkomst mm så det är på helt andra sidan mot mods som snarare genererar mervärde.

Med ditt resonemang skall då med andra ord aktiemarkande förbjudas då elller? För där köper och säljer många föra att sänka och höja värdet på företag.

Eller valuta spekulering, där man går in för att höja och sänka värdet på en valuta med vilje?

Stora problemet när det kommer till fusk är att utvecklarna inte är speciellt intresserade av att lösa problemen, en gång i tiden var fusk betydligt lägre varför? Jo för att de flesta spel servers var community driven utav folk som brydde sig om en bra spel upplevelse på engen hand. Detta var en funktion som företagen tog bort för att motverka att folk moddade och gjorde egna lagliga tillägg till spel. Det gick ju så klart göra då man kunde gör tillägg till server programvaran också, vilket man inte kan göra idag.

I dessa fall utvecklade även communityn massvis med anti-cheat tools och du hade i regel Admins som brydde sig och övervakade dessa servers. Istället idag har vi företag som genom anti konsument tänkande istället väljer att dessa fusk med mera skall finnas. Inget företag har möjligheten att styra och manuellt övervaka servers. Det är företagen som skapar detta inte communityn eller de utvecklare som utvecklar fusken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är BS i min mening, det är ju upp till var och en men varför ska folk inte få ta betalt för sitt arbete. Det förstör inte mer än någon annan som tar betalt?

Mod-utvecklare som måste förlita sig på gåvor är samma som någon som lever på allmosor, varför ska de spendera timmar för att ge folk nöje utan att få något för det?

GitHub ägs av Microsoft och genererar ett par hundra miljoner dollar ...

För att utvecklaren av spelet, i det här fallet Crytek, inte har bett honom att göra något baserat på deras spel. Han tillåts ju göra det om han inte tar betalt. Han jobbar ju inte för crytek och har som uppdrag att utveckla.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

För att utvecklaren av spelet, i det här fallet Crytek, inte har bett honom att göra något baserat på deras spel. Han tillåts ju göra det om han inte tar betalt. Han jobbar ju inte för crytek och har som uppdrag att utveckla.

Inget av det du säger där är ju relevant däremot, de behöver inte Cryteks tillåtelse eller på något sätt deras support för att skriva sin egen programvara. Han har rätten att ta betalt för sin egen produkt både kod och tid nerlagd på att göra just detta.

Crytek har i detta ingen legal rätt att stoppa detta då det inte bryter emot deras ensamrätt att sälja sin produkt eller att själv styra över hur de vill sälja sin produkt. Som jag har skrivit förut det är lite som att Microsoft skulle kunna stoppa någon från att göra en mod till Windows vilket de heller inte har. Vill jag göra en egen startmeny som fungerar under windows har jag all rätt i världen att så göra oavsett om Microsoft skulle gilla det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Inget av det du säger där är ju relevant däremot, de behöver inte Cryteks tillåtelse eller på något sätt deras support för att skriva sin egen programvara. Han har rätten att ta betalt för sin egen produkt både kod och tid nerlagd på att göra just detta.

Crytek har i detta ingen legal rätt att stoppa detta då det inte bryter emot deras ensamrätt att sälja sin produkt eller att själv styra över hur de vill sälja sin produkt. Som jag har skrivit förut det är lite som att Microsoft skulle kunna stoppa någon från att göra en mod till Windows vilket de heller inte har. Vill jag göra en egen startmeny som fungerar under windows har jag all rätt i världen att så göra oavsett om Microsoft skulle gilla det eller inte.

Både ja och nej, men det här blir en skum diskussion om inte alla parter har juridisk kunskap. Jag tycker inte att han har rätt att göra det då Cryteks mjukvara krävs för att driva det han gör. Inget av moddarna fungerar utan grundspelet. Det blir ju då en vidareutveckling av spelet som han gör utan tillåtelse och sedan tar betalt för

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Med ditt resonemang skall då med andra ord aktiemarkande förbjudas då elller? För där köper och säljer många föra att sänka och höja värdet på företag.

Eller valuta spekulering, där man går in för att höja och sänka värdet på en valuta med vilje?

Stora problemet när det kommer till fusk är att utvecklarna inte är speciellt intresserade av att lösa problemen, en gång i tiden var fusk betydligt lägre varför? Jo för att de flesta spel servers var community driven utav folk som brydde sig om en bra spel upplevelse på engen hand. Detta var en funktion som företagen tog bort för att motverka att folk moddade och gjorde egna lagliga tillägg till spel. Det gick ju så klart göra då man kunde gör tillägg till server programvaran också, vilket man inte kan göra idag.

I dessa fall utvecklade även communityn massvis med anti-cheat tools och du hade i regel Admins som brydde sig och övervakade dessa servers. Istället idag har vi företag som genom anti konsument tänkande istället väljer att dessa fusk med mera skall finnas. Inget företag har möjligheten att styra och manuellt övervaka servers. Det är företagen som skapar detta inte communityn eller de utvecklare som utvecklar fusken.

Aktier är något bolaget säljer i sig själva initialt, ser inte hur det är kopplat till detta eller hur du drar paralleller mellan fusk och aktier.
Om någon aktivt förstör något så brukar samhället agera emot det.

Skrivet av HoboCop:

För att utvecklaren av spelet, i det här fallet Crytek, inte har bett honom att göra något baserat på deras spel. Han tillåts ju göra det om han inte tar betalt. Han jobbar ju inte för crytek och har som uppdrag att utveckla.

Vad har det med saken att göra?
Så om de som skapat grunderna för att CryEngine ska fungera inte uttryckligen bett CryTek skapa den så bör den inte få säljas?
Hur mycket saker hade vi inte gått miste om med det resonemanget

Edit:
Kan ju tilläggas att mycket av teknisk innovation bygger vidare på andras, hade IBM och de gamla grabbarna fått driva den linjen hade Microsoft, Apple, CryTek m.fl. inte existerat.

Edit2:
Med samma logik så bör ju inte heller Epics strid med Apple vara en diskussion, Apple har skapat Iphone som krävs för den versionen av Fortnite och därmed måste Epic lyda helt under vad Apple anser är ok med deras produkt och system.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hela moddscenen bygger på att folk gör moddar för att det är kul. Det är så det började och det är så det fortfarande är.
Ska pengar plötsligt bli det som motiverar folk så dör den.
Se bara på https://www.nexusmods.com/ gratis moddar och gratis programvara. En del går det att donera till om man vill.

Om du gör en modd och tar betalt för den, då måste du med ställa upp på följande.

1. Ge support i form av all hjälp folk kan behöva.
2. Försäkra köparna om att den inte slutar fungera vid en patch.
3. Hantera klagomål.
4. Annat ni kan fylla i som ni förväntar er av en köpt vara.

Hur många moddare tror ni kommer fortsätta modda om dom måste hantera detta på daglig basis?
Med försäljning kommer förpliktelser.
Jag är övertygad om att detta kommer suga lusten ur många som började modda för att dom tyckte det var kul.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hela moddscenen bygger på att folk gör moddar för att det är kul. Det är så det började och det är så det fortfarande är.
Ska pengar plötsligt bli det som motiverar folk så dör den.
Se bara på https://www.nexusmods.com/ gratis moddar och gratis programvara. En del går det att donera till om man vill.

Om du gör en modd och tar betalt för den, då måste du med ställa upp på följande.

1. Ge support i form av all hjälp folk kan behöva.
2. Försäkra köparna om att den inte slutar fungera vid en patch.
3. Hantera klagomål.
4. Annat ni kan fylla i som ni förväntar er av en köpt vara.

Hur många moddare tror ni kommer fortsätta modda om dom måste hantera detta på daglig basis?
Med försäljning kommer förpliktelser.
Jag är övertygad om att detta kommer suga lusten ur många som började modda för att dom tyckte det var kul.

Men vem har sagt att du måste ta betalt? Ja med försäljning kommer förpliktelser (delvis) och så, det är ingen som säger att moddare inte får göra det gratis så argumentationen för detta faller helt.
Det är folk som gör massa saker gratis som andra tar pengar för, det är ju upp till var och en.
Om du får en polare att hjälpa dig flytta kanske du bjuder på en pizza om du vill och en öl men du vet inte om personen dyker upp förrän det faktiskt är dags och personen ger ju inga garantier eller försäkringar, vänder du dig till en flyttfirma så förväntar du dig att de dyker upp när de ska, har försäkringar etc och garanterar jobbet men vad jag vet har inte folk slutat ha kompisar som hjälper till vid flytt bara för att flyttfirmor finns?

Edit:
NexusMods har själva sett problemet och delar ut delar av sina reklamintäkter etc till moddare för att locka moddare till att lista sina mods där så de kan tjäna pengar samt att ge ersättning till moddare.
Jag vet inte vart du fått detta att det är fråga om gratis, nexusmods tjänar pengar på reklam m.m. och verkar ha skattade inkomster på ett par miljoner om året, dvs ok att sidan tjänar men inte de som gör sidan möjlig?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SCORPIUS:

1. Ge support i form av all hjälp folk kan behöva.
2. Försäkra köparna om att den inte slutar fungera vid en patch.
3. Hantera klagomål.

Dessa saker är dock något de flesta seriösa moddare tillhandahåller i någon utsträckning. Otis som artikeln handlade hade 3 nivåer på sin Patreon för kamera-modden, där alla steg över första kom med bland annat teknisk support. Första nivån var modsen i sig och tillgång till en Discord, där man mest troligen kan be andra användare om hjälp också om inte annat.

Nu är detta inte fallet med alla moddare där ute såklart. Men de jag personligen backat och köpt mods av har till någon grad garanterat funktionalitet, hjälp eller pengarna tillbaka utan knussel. Så blir ju lite som med allt annat bara, där man väljer att stödja den moddaren som man känner ger valuta för pengarna

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag tycker ju inte att Crytek gör fel egentligen. Som nämnts tidigare, om du inte försvarar ditt IP så förlorar du rätten att göra det i prejudikatens land.

Men ursäkten är ju bara en "sorry not sorry".

Då menar du att folk som köper moddar (köper, dvs, betalar) till sina BMW bilar gör att BMW riskerar att förlora rätten till att bygga / sälja / tjäna pengar på sina BMW bilar? Har inte sett det hända, och den moddindustrin inom bilvärlden är gigantisk i omsättning till skillnad från moddar till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av organics:

Förstår inte problemet, tycker det är ganska självklart att han blir tvingad att stänga ner modden om han tar betalt för den. Om Crysis inte skyddar sitt IP kan de förlora rätten till det i domstol. Moddaren hade alternativet att släppa det fritt vilket inte infriades. Att modden i slutändan inte använde filer från spelet är irrelevant. Allt detta borde vara ganska självklart? Vill han fortsätta ta betalt för spelet/modden så får han bygga en egen spelmotor och göra ett eget spel. Så ser verkligen inte att Crytek gör något fel här. De är tvingade att skydda sitt IP för att inte förlora rätten till det. Kanske är den lagen som behöver ändras sådanfall, men det är knappast Cryteks fel att lagen ser ut så i nuvarande form. Är det här fortfarande nyheter efter så många år med nedstängda mods där Nintendo definitivt varit i spetsen för det. Då har det främst rört mods som varit "remasters" på IPn nintendo äger som givetvis inte går att göra. Men samma princip gäller även här. Man kan inte utveckla en mod hur som helst och ta betalt för den om inte skaparen av spelet ger sin tillåtelse, vilket som sagt är ovanligt att man tillåter just för att man i värsta fall kan förlora rätten till sitt IP.

https://www.google.com/amp/s/www.natlawreview.com/article/enf...

Fast varför skulle en mod inkräkta på spelets IP? Han säljer ju inte ett spelet med sina moddar, utan bara själva modifikationen och så länge han inte marknadsför det under Cryteks varumärke så finns det ingenting att skydda. Du får ju sälja modifikationer till olika bilar, så samma sak bör gälla här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Ser inget problem med Crytek's agerande här. Det är väl ganska självklart att du inte kan sälja något och tjäna pengar på någon annans spel / IP. Det vore ju som att jag skulle utveckla och börja sälja en addon/expansion till t.ex. Hoi 4 och börja sälja (utan Paradox vetskap och tillåtelse), det är väl självklart att det inte är tillåtet.

Sedan att moddaren inte har använt filer ifrån spelet för själva modden har väl ingen betydelse? Modden fungerar ju knappast utan grundspelet.

Jag ser inga problem med att moddare har patreons och andra sätt att få in pengar och att folk skänker pengar till dem. Men det är ju en helt annan sak att sälja specifika moddar.

Han tjänar ju inte pengar på spelet, han tjänar pengar på sina modifikationer. Det är en enorm skillnad, det är två separata produkter.

Permalänk
Medlem

Crytek är ju vidriga, moddarna som håller liv i deras avkommor pissar man på, hur tänkte man där?
Finns andra spelmotorer som man bör använda istället isåfall tycker jag.

Permalänk
Medlem

Någon säljer spoilers för att eftermontera på gamla volvo-modeller, skulle Volvo skicka "cease and desist"? Svårt att tro...

mindre korrigering...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl egentligen samma fråga som varför jag inte får tjäna pengar på att rita disneyfigurer på tröjor utan att ha frågat disney om lov/har ett avtal med disney att tjäna pengar på sådan verksamhet.
Min rätt att tjäna pengar när jobbet baseras på andras verk är inte helt givet.

Alltså även om jag lagt in arbetstimmar och det jag gör uppskattas av köpare så är det inte riktigt så enkelt som att det skulle vara fritt fram.

Det är ju fel jämförelse. Jämförelsen är att du köper svarta tröjjor, och sen ritar din EGEN teckning, och tröjjtillverkaren stämmer dig. Och än så länge har det inte hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Tycker inte Crytek har något att be om ursäkt för. Det är utvecklaren/(arna) till modden som är girig/(a) och på helt fel spår.

Känns fel att ta betalt för en modd till ett spel. Då får man helt enkelt utveckla något eget, som inte är beroende av någons annans verk. Jag förstår att utvecklaren/(arna) har lagt ner tid och kanske t o m pengar på sin modd. Men modden är fortfarande beroende av någon annans verk för att fungera.

Med den raison d'etre, hur många verk kan du claima följer den? Alla RTS borde ju inte få finnas, för Dune II och Warcraft I var först. Alla fotbollsspel borde inte få finnas, för det som gör att dom är populära finns ju redan, dom är baserade på någon annans verk. Etc etc etc. Det är en ohållbar strategi. Alla tycker att "youtube videos" ska va gratis, men hade dem varit gratis, så hade det funnits exakt 0 kvalitetskanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl egentligen samma fråga som varför jag inte får tjäna pengar på att rita disneyfigurer på tröjor utan att ha frågat disney om lov/har ett avtal med disney att tjäna pengar på sådan verksamhet.
Min rätt att tjäna pengar när jobbet baseras på andras verk är inte helt givet.

Alltså även om jag lagt in arbetstimmar och det jag gör uppskattas av köpare så är det inte riktigt så enkelt som att det skulle vara fritt fram.

Det är en ganska rejäl skillnad faktiskt, Disney hare trademark och upphovsrätt på sina figurer vilket gör det olagligt att använda deras intelektuella egendom. Du får inte avbilda Disney karaktärer annat än för helt privat bruk, alla spridning av ditt verk kräver då upphovsrättsmannens tillåtelse.

Det är däremot en helt annan sak att göra dina egna karaktärer på samma sätt som det är helt fritt att skriva din egna kod, och gör dina egna 3d modeller och texturer och din egen story. I detta fallet pratar vi om någon som skriver en helt egen kod, som sedan kan användas för att ändra och modifiera eventuella filer osv för privat bruk. Han säljer tekniskt sätt ett recept som du själv bakar in i det spelet du äger rätten till att använda som du vill. När du köper rätten till att använda en programvara får du nämligen använda den som du själv anser att du vill.

Hade denna moddare däremot använt sig av Cryteks egna kod hade de varit olagligt, men när han inte gör det är det fullständigt lagligt. Skulle en moddare göra avbilder av karaktärer i spelet och skriva en deriverat handling i sin modd som är baserad på spelets egna IP hade det också varit olagligt. Det är nämligen två helt olika saker,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Han har tagit bort modden och sagt att han inte kommer göra fler produkter till CryEngine, så vad är problemet?
Sniken för att han gjort något och vill ha betalt, jobbar du? Är du sniken och tar lön?

Det är en väldigt udda inställning att folk i vissa lägen inte ska få ta betalt för sitt arbete, vad skiljer på hans tid mot någon som gör något annat och säljer det?

Det som skiljer sig är att han skor sig på andras produkter i detta fallet spel. Det är ingen som har bett honom att göra en modd att ta betalt för - däremot har man klarlagt att det är okej att göra moddar men inte ta betalt för dem.

Du har en väldigt udda inställning till just detta fallet tycker jag. Crytek välkomnar moddare bara inte de som skor sig på något där grovgörat är gjort.

Klippa sig och skaffa sig ett jobb, det är vad han borde göra.

Och nej, jag vill inte frivilliga på gatan ska vara servitörer på min restaurang och ta betalt för det själva, undra just om du vet vad ett jobb är?

Antingen är du anställd eller så är du företagare. Sen kan man utföra ideellt arbete som detta fallet borde ha varit.

På Röda korsets second hand-butiker har de ideellt anställda. Om en anställd tar med sig grejer till second hand-butiken och börjar sälja dem och lägger pengarna i sin egen ficka, tycker du att den ideellt anställde gör rätt som skor sig på andra? Nej precis. Det är dessutom olagligt. Du vet inte vad ett jobb är, inte heller vad ideellt arbete är.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det som skiljer sig är att han skor sig på andras produkter i detta fallet spel. Det är ingen som har bett honom att göra en modd att ta betalt för - däremot har man klarlagt att det är okej att göra moddar men inte ta betalt för dem.

Du har en väldigt udda inställning till just detta fallet tycker jag. Crytek välkomnar moddare bara inte de som skor sig på något där grovgörat är gjort.

Klippa sig och skaffa sig ett jobb, det är vad han borde göra.

Och nej, jag vill inte frivilliga på gatan ska vara servitörer på min restaurang och ta betalt för det själva, undra just om du vet vad ett jobb är?

Antingen är du anställd eller så är du företagare. Sen kan man utföra ideellt arbete som detta fallet borde ha varit.

Det vi säger är att vi inte tycker att det ska vara upp till crytek, enligt artikeln använder han inte ens kod från motorn till sitt mod.

Ponera att jag skriver ett enkelt script till Windows och väljer att sälja det som Otis, är det inte ok eftersom scriptet kräver Windows?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det vi säger är att vi inte tycker att det ska vara upp till crytek, enligt artikeln använder han inte ens kod från motorn till sitt mod.

Ponera att jag skriver ett enkelt script till Windows och väljer att sälja det som Otis, är det inte ok eftersom scriptet kräver Windows?

Läs ovan inlägg, det är redigerat. Om liknelsen med en second hand-butik.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Läs ovan inlägg, det är redigerat. Om liknelsen med en second hand-butik.

Den haltar ju ännu mer...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P