Crytek ber öppet om ursäkt efter att moddare tvingats plocka ned sina filer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Pennor är lite trixigt.
Moddarna är skräddarsydda för ändamålet och helt anpasssad till spelet och kan knappast användas utanför sammanhanget. Allt med modden bygger helt på grundspelet även om verktyget är skrivet med egen kod. Det gäller knappast för pennor som i högsta grad är generella verktyg.

Det är svårt att jämföra med materiella ting här ser jag. För frågan om man får skriva egen kod - ja det får man ju göra. Får man sälja egenskriven kod? Rimligen - ja.
Men får man ändra i andras verk - och om man gör det - kan de då villkora vad som får göras? Ja det är inte omöjligt.

Den är skriven för motorn, men i princip samma sak.

Skrivet av Söderbäck:

Ja den delen om äganderätten till verket är väl ganska enkel här tänker jag mig.
Rättigheterna för verket innehas av crytek i det här fallet. De säljer aldrig rättigheterna till att göra något annat med verket utan de säljer en licens för nyttjanderätt - och den nyttjanderätten är villkorad enligt licensavtalet som följer med spelet

Tycker att @Gandir skriver det väldigt bra om äganderätt och hur mycket TOS gäller.
Frankrike har ju även dömt mot steam i frågan om ägandet av din kopia av spelet.
För att bygga vidare så blir ju ToS-frågan ännu luddigare av att du som konsument inte behöver läsa den egentligen, du kan förutsätta vad det "rimligen bör omfatta" och det är detta som gäller, tex saker som att man inte får använda gratislicenser av solidwork/teamviewer i kommersiella syften etc.

I grunden är väl min åsikt att det egentligen behövs tydligare, och mer genomtänkta, lagar kring mjukvara så att ingen blir trampad på i frågor liknande denna.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Den är skriven för motorn, men i princip samma sak.

Tycker att @Gandir skriver det väldigt bra om äganderätt och hur mycket TOS gäller.
Frankrike har ju även dömt mot steam i frågan om ägandet av din kopia av spelet.
För att bygga vidare så blir ju ToS-frågan ännu luddigare av att du som konsument inte behöver läsa den egentligen, du kan förutsätta vad det "rimligen bör omfatta" och det är detta som gäller, tex saker som att man inte får använda gratislicenser av solidwork/teamviewer i kommersiella syften etc.

I grunden är väl min åsikt att det egentligen behövs tydligare, och mer genomtänkta, lagar kring mjukvara så att ingen blir trampad på i frågor liknande denna.

Tycker lagen är rätt så tydligen egentligen, problemet är att företag tar sig rätten att utpressa användare och mindre utvecklade. Det man behöver gör är att att ändra så att pengar inte är det som avgör om du skall kunna försvara dig emot någon som har väsentligt större plånbok än dig själv.

Man måste göra det möjligt att avgöra denna typen av rättsfall mellan företag med relativt mycket pengar och väl betalda advokater och när de stämmer eller hotar privatpersoner och små entreprenörer som i detta fallet. Företagen måste kunna få driva sina påståenden till domstol, men den som skall försvara sig måste kunna göra det utan att riskera att förstöra sitt liv.

I ett fall som detta borde man kunna frysa den lilla utvecklarens konton tills att rätten kollat på fallet försäljningen skall få fortgå däremot och utvecklaren skall få fortsätta sina åtagande emot sina kunder. Den med högre resurser skall betala rättegångskostnaderna för båda parterna vid både vinst och förlust. Däremot skall förtjänsten som finns kvar i deras frysta konton tillfalla vinnaren av fallet.

Tror inte tydligare lagar eller liknande kommer att hjälpa, då företagen ser möjligheten att vinna med utpressning. Det är för enkelt för någon som har gott om pengar att jävlas juridiskt med någon som har lite pengar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag tycker ju inte att Crytek gör fel egentligen. Som nämnts tidigare, om du inte försvarar ditt IP så förlorar du rätten att göra det i prejudikatens land.

Vad har detta med prejudikat att göra? Prejudikat finns för övrigt i fler länder än Tyskland/USA eller vilket land det nu är du svamlar om - och det finns gott om exempel där moddar inte tagits ned och företaget har fortsatt nyttja sitt IP i årtionden efteråt. Half-Life är ett utmärkt exempel men jag kan säkert komma på några fler om du vill tramsa vidare.

Däremot kan du välja att skriva in i din EULA att man inte får skapa "derivative works" från produkten eller distribuera detta kommersiellt. Då måste du såklart skydda dig om någon bryter mot licensen. Men det är något du väljer själv.

Här är ett exempel där detta gjorts där företaget lyckades försvara sig:
https://cyber.harvard.edu/people/tfisher/IP/1998%20Micro%20St...

Men du måste alltså inte.

Permalänk
Medlem

När en börjar ta betalt för modden så anser jag att en har förverkat rätten till att släppa modden. Så länge moddarna är gratis ser jag inga problem.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Min produkt hade ju fortfarande krävts för att någon ska kunna modifiera den, eller hur?
Hade snarare blivit glad att min produkt kan modifieras till att bli med attraktiv och därmed troligtvis sälja mer exemplar.

Precis detta som jag finner konstigt, man måste ju köpa deras spel i slutändan för att kunna modda på deras spel ändån, så hur fan kan det vara dåligt för dem att moddare tar betalt för modds i deras spel? låter jävligt galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Om du har en pryl och någon väljer att tjäna pengar på den, skulle du tycka det var ok?
De är ju good guy här och tillåter det om det är gratis...

Om jag släppte en mjukvara och någon byggde ett tillägg till den mjukvaran skulle jag inte ha några som helst problem om de tog betalt för tillägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av organics:

Förstår inte problemet, tycker det är ganska självklart att han blir tvingad att stänga ner modden om han tar betalt för den. Om Crysis inte skyddar sitt IP kan de förlora rätten till det i domstol. Moddaren hade alternativet att släppa det fritt vilket inte infriades. Att modden i slutändan inte använde filer från spelet är irrelevant. Allt detta borde vara ganska självklart? Vill han fortsätta ta betalt för spelet/modden så får han bygga en egen spelmotor och göra ett eget spel. Så ser verkligen inte att Crytek gör något fel här. De är tvingade att skydda sitt IP för att inte förlora rätten till det. Kanske är den lagen som behöver ändras sådanfall, men det är knappast Cryteks fel att lagen ser ut så i nuvarande form. Är det här fortfarande nyheter efter så många år med nedstängda mods där Nintendo definitivt varit i spetsen för det. Då har det främst rört mods som varit "remasters" på IPn nintendo äger som givetvis inte går att göra. Men samma princip gäller även här. Man kan inte utveckla en mod hur som helst och ta betalt för den om inte skaparen av spelet ger sin tillåtelse, vilket som sagt är ovanligt att man tillåter just för att man i värsta fall kan förlora rätten till sitt IP.

https://www.google.com/amp/s/www.natlawreview.com/article/enf...

Om min bil inte har något enkelt sätt att ha en mobilhållare, och jag 3d skriver en och låter andra göra samma sak för en mindre summa för att biltillverkaren vägrar göra det.

Eller om jag hjälper Agda 85 att handla i en matvarubutik, då är jag beroende av att det finns en butik för att kunna tjäna pengar.

Så länge jag inte använder företagens logotyp etc för marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Det här kanske låter kontroversiellt men ska man ha betalt för att ha moddat ett spel kanske man ska ta å göra sitt egna spel.
Jag älskar mods, när man inte tar betalt för dom, för att mods för mig är en hobby man håller på med och en som man aldrig ska ta betalt för förutom möjligtvis reklam på sidan så den kan vara uppe. Modda spel är inte ett jobb, det FÅR INTE bli ett jobb att modda spel.
Mod program kanske där kan jag tänka mig nån kan ta betalt nån krona, men inte själva moddarna.
Då tycker jag man inkräktar för mycket och vill ha en del av en kaka som någon annan redan äter på.

Permalänk
Medlem

De som tycker alla mods ska vara gratis vet förmodligen inte ens vad de snackar om.

Vissa utvecklare har säkert lagt 1000-tals med timmar på sina mods. De flesta använder Patreon för att kompensera för det ekonomisk eftersom man förmodligen får dra ner på sitt vanliga arbete.

Många indie-utvecklare började med att programmera spelmoddar innan man släppte sitt egna spel. Kanske till och med är det här man lär sig programmera.

Om nu CryTek inte vill ha gratis marknadsföring av snygga cinematiska videos till deras spel, så är det ju deras sak. Det är enkelt uträknat vem som som är förloraren här.

https://graphtreon.com/creator/Otis_Inf

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

De som tycker alla mods ska vara gratis vet förmodligen inte ens vad de snackar om.

Vissa utvecklare har säkert lagt 1000-tals med timmar på sina mods. De flesta använder Patreon för att kompensera för det ekonomisk eftersom man förmodligen får dra ner på sitt vanliga arbete.

Många indie-utvecklare började med att programmera spelmoddar innan man släppte sitt egna spel. Kanske till och med är det här man lär sig programmera.

Om nu CryTek inte vill ha gratis marknadsföring av snygga cinematiska videos till deras spel, så är det ju deras sak. Det är enkelt uträknat vem som som är förloraren här.

Jag vill att andra ska få ha det som jag hade det när jag växte upp med mods och spel, som jag sa det får inte bli ett jobb att modda spel då får man tänka på andra sätt att livnära sig på, som en del gjort med annonser och app som installerar moddarna åt en osv. Patreon får man ju också ha vad är fel på det? Bara moddarna i sig är fria och gratis som dom alltid varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Det här kanske låter kontroversiellt men ska man ha betalt för att ha moddat ett spel kanske man ska ta å göra sitt egna spel.
Jag älskar mods, när man inte tar betalt för dom, för att mods för mig är en hobby man håller på med och en som man aldrig ska ta betalt för förutom möjligtvis reklam på sidan så den kan vara uppe. Modda spel är inte ett jobb, det FÅR INTE bli ett jobb att modda spel.
Mod program kanske där kan jag tänka mig nån kan ta betalt nån krona, men inte själva moddarna.
Då tycker jag man inkräktar för mycket och vill ha en del av en kaka som någon annan redan äter på.

Folk tycker att man inte ska få betalt för att göra sin hobby. Men finns ju alla möjliga brancher folk gör det: film, fiske, programmering, spel etc också då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Folk tycker att man inte ska få betalt för att göra sin hobby, gäller det film, programmering, spel etc också då?

Det jag menade var att moddarna ska vara gratis och fria, sen donationer osv får man ju såklart ha hur mycket man vill bara man inte sätter en prislapp på själva modden. Då är det inte längre moddning då håller man istället på med spelutveckling som inte skaparna gått med på. Förstår ingen det?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Modifikation_(datorspel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag vill att andra ska få ha det som jag hade det när jag växte upp med mods och spel, som jag sa det får inte bli ett jobb att modda spel då får man tänka på andra sätt att livnära sig på, som en del gjort med annonser och app som installerar moddarna åt en osv. Patreon får man ju också ha vad är fel på det? Bara moddarna i sig är fria och gratis som dom alltid varit.

När jag växte upp kom en mod till det nyligen släppta Half-Life vid namnet Counter-Strike. Vet du hur många gånger den bytt pris, varit gratis respektive kostat? Det finns inget rätt och fel i den här frågan

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

När jag växte upp kom en mod till det nyligen släppta Half-Life vid namnet Counter-Strike. Vet du hur många gånger den bytt pris, varit gratis respektive kostat? Det finns inget rätt och fel i den här frågan

"It was initially released as a modification ("mod") for Half-Life that was designed by Minh "Gooseman" Le and Jess "Cliffe" Cliffe before the rights to the mod's intellectual property were acquired by Valve, the developers of Half-Life, who then turned Counter-Strike into a retail product."
En mod som blev ett spel, modden va gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

"It was initially released as a modification ("mod") for Half-Life that was designed by Minh "Gooseman" Le and Jess "Cliffe" Cliffe before the rights to the mod's intellectual property were acquired by Valve, the developers of Half-Life, who then turned Counter-Strike into a retail product."
En mod som blev ett spel, modden va gratis.

Men spelet var inte. Sen blev modden ett eget spel, och började kosta pengar. Sedan slutade spelet kosta pengar. Sedan började spelet kosta pengar igen. Sedan slutade det kosta pengar osv osv osv.
Poängen är; när är en mod mer än en mod, vart går gränsen för vad man "får" och inte "får" ta betalt för i din mening?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Men spelet var inte. Sen blev modden ett eget spel, och började kosta pengar. Sedan slutade spelet kosta pengar. Sedan började spelet kosta pengar igen. Sedan slutade det kosta pengar osv osv osv.
Poängen är; när är en mod mer än en mod, vart går gränsen för vad man "får" och inte "får" ta betalt för i din mening?

Antingen moddar man eller så utvecklar man ett spel, spel kan man ta betalt för absolut men samtidigt kan man göra så stora och komplexa moddar man vill men som alltid ska moddar i sig själva vara gratis. Gränsen går väl där man väljer vad man vill man göra? En mod eller ett spel. Moddar ska alltid vara gratis såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Det här kanske låter kontroversiellt men ska man ha betalt för att ha moddat ett spel kanske man ska ta å göra sitt egna spel.
Jag älskar mods, när man inte tar betalt för dom, för att mods för mig är en hobby man håller på med och en som man aldrig ska ta betalt för förutom möjligtvis reklam på sidan så den kan vara uppe. Modda spel är inte ett jobb, det FÅR INTE bli ett jobb att modda spel.
Mod program kanske där kan jag tänka mig nån kan ta betalt nån krona, men inte själva moddarna.
Då tycker jag man inkräktar för mycket och vill ha en del av en kaka som någon annan redan äter på.

Varför? Och med den logiken bör ju CS, PUBG, DayZ, DOTA, Killing Floor, Garys mod och The Stanley Parabel genast upphöra att generera vinst, eller är det ok för vissa att ta betalt för mods?
Att modda ett spel kan mycket väl vara ett jobb, om du inte vill betala för det så är det ju upp till dig.

Så du anser att alla som tjänar pengar på en mod för exempelvis hostning genom reklam, vinst genom mer försäljning av sitt spel pga moden mm de får gärna göra vinst på den men inte skaparen?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Good guys?
Snarare jobbar de emot utveckling och utvecklare, verktyg för saker som Machinima i spel genererar pengar åt dem, deras spel med motorn får mer exponering, lever längre med mods etc.

Angående saker någon gör som även andra tjänar pengar på..
Bil -> taxi, buss, transport
Dator -> nästan vart enda program som kör som inte är från utvecklaren av OS:et osv
Mat -> mataffären, restaurangen

Det är få saker i samhället där någon enskild står för hela ledet, de mesta bygger på tidigare arbete av någon annan och det är ofta underförstått att det mervärde som uppstår är bra för den innan i ledet med.

Bra exempel! Jag lägger till ett som är nära till hands och som berör digitala tillgångar:

Originalartikeln -> SweClockers modifierade artikel

Med reservation för att detta är en helt originell artikel som inte förekommit tidigare i någon form på internet. Men jag hittade några liknande med en snabb sökning, så jag gissar att detta är en "mod" av någon/några av dessa:

https://www.toisthe.com/2022/01/crytek-removed-crysis-2-3-rem...
https://gamerant.com/crysis-2-3-remastered-photo-mods-removed...
https://kotaku.com/crytek-threatens-modder-with-legal-action-...
https://www.sportskeeda.com/esports/crytek-takes-photo-mods-c...
https://www.eurogamer.net/articles/2022-01-14-crytek-requests...
https://www.pcgamer.com/crytek-forces-patreon-supported-crysi...
https://www.gamesradar.com/uk/crysis-2-and-3-remastered-photo...
https://www.jioforme.com/crytek-forces-pc-modder-to-remove-cr...
https://www.gamepressure.com/newsroom/crysis-2-remastered-and...

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Tack. Står inte att det är förbjudet att ta betalt, men står att de kan ta bort vad de vill. Jag hade jag kollat upp om det var tillåtet att ta betalt för moddar om jag skulle sälja en mod.

ja altså hela delen med ToS är ganska luddigt. Tyvärr, är inte alltid ToS så klarskrivna man önskar.. De är ganska kryptiska :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Där är det en sak folk missuppfattar i det grövsta, en TOS kan aldrig gå över din lagstadgade rätt att använda din produkt. En TOS kan heller inte stoppa dig från att utveckla tjänster som företag, i detta fallet i alla fall i EU så är en TOS inget dokument som styr och ställer. Utan om lagen säger att du har en rätt står den alltid över en TOS.

Sedan är det inte upp till Crytek att skriva en TOS som är övergripande utöver vad som gäller för dig som kund, och det är ett avtal och inte en lag. I Sverige och många EU länder är det flesta TOS inte ens giltiga i en punkt, då du oftast innan köp inte blir informerad om att en produkt innehar ett avtal.

För att ett avtal skall vara giltigt måste säljaren av produkten tydligt på peka att denna produkten omfattas av ett avtal, och avtalet skall sedan på något sätt skrivas under och kunna knytas till dig som person. Lånar jag ett spel av en kompis till ex så är jag inte skyldig att följa ett avtal som står i en TOS heller då jag inte är en aktiv part i avtalet.

Det är bara den person som accepterar ett avtal och på något sätt skriver under att du ingår ett avtal som kan anses vara skyldig att fullfölja det avtalet.

Ett avtal kan heller helt sonika inte ta bort min rättigheter att utföra saker som lagen ger mig rätt att utföra. Samt att ett avtals villkor inte heller kan gälla något som inte gäller produkten som sådan. Att själv utveckla och skapa verk är inte en rätt som en TOS kan ta bort från en person. Då vi alla har rätten att skapa och tillverkar våra egna produkter för försäljning.

I detta fallet gör heller inte utvecklaren någon form av intrång i företagets intellektuella ägande, då alla kod och alla resurser som används i projektet är egen utvecklade och inte något som Crytek på något sätt har skapat eller har någon som helst copyright eller ägnade rätt på.

Tänk om det var så lätt som du skriver, då hade inte det varit ett problem med modifierade filer. Blizzard gjorde samma sak med WoW och agumented reality i spelet. dvs tog bort möjligheten att modda in så man kan rita i spelet även om det inte förstörde något.

Detta blir på samma sätt skyddad på samma sätt som spel under NDA och bryter du mot de som sägs i avtale så är det på dig.
. De kan sätta in att spel inte får modifieras, får modifieras med OK av utvecklare eller tillåta moddning om alla kan ta del av detta kostnadsfritt.

Lagen har inget att säga till om, så länge du har ett avtal. På samma sätt:
Jag köper ett hus, jag skriver kontrakt med en hantverkare, hantverkaren fullföljer inte avtalet genom att bygga ett extra rum du inte skulle ha. Detta är inte OK även om det inte är olagligt. Men blir något du kan dömmas för, eftersom du inte följer de skrivna avtalet. Då får du göra om detta, ta bort detta rum utan att ta betalt.

Så avtal är avtal, hur du än verkar tycka att dem inte är "lagliga".

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad problemet är? Luktar väldigt mycket Jante här tycker jag.
Varför skulle man inte få ta betalt för sin mod för?
Jag tycker också att det var nice när moddar och tillägg alltid var gratis. Men vem är jag att kräva det av någon som kanske vill leva på att göra såna här verktyg?

Vi betalar ju gladeligen för skins och dlc? Det var också gratis förut.

Avla hundar är också en hobby, ska det också vara gratis?

Teknikbranschen har fått varit mobbare tillräckligt länge tycker jag. Dom vet att ingen vettig människa har energi eller ekonomi att lägga på en utdragen rättstvist.

Sen att få folk att skänka pengar för mods.. Det har aldrig fungerat. Det kommer aldrig fungera heller.

Testa att sälja ett skärp till ett par Levi's. Med enda kravet att kunden måste betala för det om han uppskattar det, och tycker att det är värt det. Jag lovar att de flesta skulle inte skänka i närheten av vad det var värt. Om ens någonting alls.

Hur många sidor finns det inte med detaljerade instruktioner för hur man te.x lagar sin bil själv och sparar tusentals kronor? Folk uppskattar det väldigt mycket, men gratis är godast, väldigt få som skickar pengar till öl-kassan..

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Tänk om det var så lätt som du skriver, då hade inte det varit ett problem med modifierade filer. Blizzard gjorde samma sak med WoW och agumented reality i spelet. dvs tog bort möjligheten att modda in så man kan rita i spelet även om det inte förstörde något.

Detta blir på samma sätt skyddad på samma sätt som spel under NDA och bryter du mot de som sägs i avtale så är det på dig.
. De kan sätta in att spel inte får modifieras, får modifieras med OK av utvecklare eller tillåta moddning om alla kan ta del av detta kostnadsfritt.

Lagen har inget att säga till om, så länge du har ett avtal. På samma sätt:
Jag köper ett hus, jag skriver kontrakt med en hantverkare, hantverkaren fullföljer inte avtalet genom att bygga ett extra rum du inte skulle ha. Detta är inte OK även om det inte är olagligt. Men blir något du kan dömmas för, eftersom du inte följer de skrivna avtalet. Då får du göra om detta, ta bort detta rum utan att ta betalt.

Så avtal är avtal, hur du än verkar tycka att dem inte är "lagliga".

Ööö va? Ett avtal står inte över lagen! Eller?

Jag kan ju te.x inte diktera vilka vänner mina hyresgäster ska få ha, bara för att vi har skrivit kontrakt? Då skulle nog lagen ha något att säga till om. I domstol väger nog vissa kontakt väldigt lite.

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Tänk om det var så lätt som du skriver, då hade inte det varit ett problem med modifierade filer. Blizzard gjorde samma sak med WoW och agumented reality i spelet. dvs tog bort möjligheten att modda in så man kan rita i spelet även om det inte förstörde något.

Detta blir på samma sätt skyddad på samma sätt som spel under NDA och bryter du mot de som sägs i avtale så är det på dig.
. De kan sätta in att spel inte får modifieras, får modifieras med OK av utvecklare eller tillåta moddning om alla kan ta del av detta kostnadsfritt.

Lagen har inget att säga till om, så länge du har ett avtal. På samma sätt:
Jag köper ett hus, jag skriver kontrakt med en hantverkare, hantverkaren fullföljer inte avtalet genom att bygga ett extra rum du inte skulle ha. Detta är inte OK även om det inte är olagligt. Men blir något du kan dömmas för, eftersom du inte följer de skrivna avtalet. Då får du göra om detta, ta bort detta rum utan att ta betalt.

Så avtal är avtal, hur du än verkar tycka att dem inte är "lagliga".

Blizzard gjorde inte samma sak, de ändrade saker i patch 3.3.5 så att det inte längre fungerade, de skickade inte en C&D utan låste ner funktionalitet i sin produkt (vilket de gjort flera gånger) som visade sig ha en väg in i deras system som de såg en risk med eller som var för inkräktande. Det är något helt annat än att detta.

Lagen har allt att säga till om när det kommer till avtal (ofta finns lagar om hur avtal får/ska se ut mm), det är flera ställen där avtal är ogiltiga pga att de inkräktar på konsumentskydd och andra liknande saker som finns där för att skydda konsumenterna. I Sverige och EU har vi dock andra regler än i USA så mer komplex fråga globalt men lagar överskrider i många fall avtal oavsett vart i världen du är.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hade spelet moddaren moddat inte funnits så hade han inte haft något att modda…

Att då gnälla över att han inte får ta betalt längre och får två andra val, ta bort eller släpp fritt - borde han ju släppt det fritt och tagit emot donationer istället.

Är en modd verkligen bra så finns det många som vill donera en slant - där hade den snikne moddarens problem i princip varit över och därtill hade han rent teoretiskt kunnat tjäna mer på det - som en välrenommerad moddare som folk vill skänka pengar till för att hans arbete är så jäkla bra och för att han ska släppa mer.

Han hade nått ut till alla användare istället, dessutom.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Bra ursäkt!

-Förlåt att jag stal dina pengar!
-Okej! Kan jag få tillbaka pengarna då?
-Aldrig i livet!

Allt är bra!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Hade spelet moddaren moddat inte funnits så hade han inte haft något att modda…

Att då gnälla över att han inte får ta betalt längre och får två andra val, ta bort eller släpp fritt - borde han ju släppt det fritt och tagit emot donationer istället.

Är en modd verkligen bra så finns det många som vill donera en slant - där hade den snikne moddarens problem i princip varit över och därtill hade han rent teoretiskt kunnat tjäna mer på det - som en välrenommerad moddare som folk vill skänka pengar till för att hans arbete är så jäkla bra och för att han ska släppa mer.

Han hade nått ut till alla användare istället, dessutom.

Han har tagit bort modden och sagt att han inte kommer göra fler produkter till CryEngine, så vad är problemet?
Sniken för att han gjort något och vill ha betalt, jobbar du? Är du sniken och tar lön?

Det är en väldigt udda inställning att folk i vissa lägen inte ska få ta betalt för sitt arbete, vad skiljer på hans tid mot någon som gör något annat och säljer det?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Att det skulle vara ett krav från en utvecklare att stoppa ett betald mod är dock delvis myt, delvis sanning och delvis gråzon.

Det finns gott om betalda mods till allt från Skyrim, GTA IV/V och andra populära titlar som WoW. Även betalda Reshades och ENBS. Det är faktiskt till ovanligheten att spelutvecklare går ur vägen kring dessa saker så länge det inte rör sig om rent fuskande eller att det kan skada deras IP/försäljning.

Eller ja.. Det är ovanligt om man inte har Nintendo eller Disney någonstans i sitt namn. De verkar bara hata sina användare och fans. De slåss gladeligen med näbbar o klor för ensamrätten till sina produkter, även efter den hamnat hos slutkund (oberoende av att skydda sin IP eller ej).

Ville bara påpeka att ta betalt för addons till wow är strikt förbjudet, Blizzard tar ganska allvarligt på det. Ett par addons kommer runt det genom att inte sälja addonet i sig utan säljer datan som addonet använder istället. Men att sälja addons är förbjudet.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Krakkan:

Det jag menade var att moddarna ska vara gratis och fria, sen donationer osv får man ju såklart ha hur mycket man vill bara man inte sätter en prislapp på själva modden. Då är det inte längre moddning då håller man istället på med spelutveckling som inte skaparna gått med på. Förstår ingen det?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Modifikation_(datorspel)

Ska försöka leta reda på källan igen, men läste på ett annat webforum om en populär ENB-moddare som hade donationer först. Han tjänade hela 20~ USD första året på det viset. En summa han kunde lägga en nolla bakom första veckan redan, när han övergick till att ta betalt för modden.

Personligen har jag full förståelse för folk som vill ta betalt för sina moddar. Speciellt när det kanske ligger praktiskt taget ett deltidsjobb bakom den bara i underhåll eller fortsatt utveckling.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Att ta betalt för moddar låter bra först, men om varje mod kostar 30-70kr blir det snabbt väldigt dyrt. T.ex. Skyrim kan behöva tiotals eller 100+ moddar, så med bara 20st och varje går på 30kr är du uppe i 600kr direkt. Blir troligtvis som alla dlc's som företagen släpper.

Permalänk
Medlem

Tycker inte Crytek har något att be om ursäkt för. Det är utvecklaren/(arna) till modden som är girig/(a) och på helt fel spår.

Känns fel att ta betalt för en modd till ett spel. Då får man helt enkelt utveckla något eget, som inte är beroende av någons annans verk. Jag förstår att utvecklaren/(arna) har lagt ner tid och kanske t o m pengar på sin modd. Men modden är fortfarande beroende av någon annans verk för att fungera.