Hur ska jag som absolut nybörjare börja?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag som absolut nybörjare börja?

Hej

Jag har några frågor om programmering. Jag ska dock börja med att ge er lite information. Jag har inte skrivit en enda rad programmering på 20 år. Då programmerade jag lite ASP på en ettårig kurs. Det bygger ju på Visual Basic. Men om jag nu ska lära mig att programmera lite så vill jag lära mig ett program där jag kan skapa program som man faktiskt kan ha nytta av, inte bara ett språk som man inte kan göra något vettigt.
C-programmering har jag aldrig testat. Men jag vet att om man åtminstone programmerar i det så KAN man åtminstone göra användbara program. Sedan om jag kommer så långt, det är en annan sak.

Jag har inte läst mycket alls om detta. Det enda jag har fått fram är att man kan göra ett program där man kan skriva ut texten Hello World. Det är väl en bra början.
Men det måste väl finnas något mera grafiskt läge att arbeta med, annars kan man ju inte alls bestämma hur programmet ska se ut. Ett läge där jag kan lägga in textfält för inmatning av text etc? Man vill ju inte köra det i dos-miljö utan i windowsmiljö.
Om jag till exempel vill göra mitt eget adressregister (Varför man nu skulle välja just det, det finns ju redan en uppsjö av just adressregister...) så vill jag ju lägga in fälten där jag skriver in adress och namn och annan info.

Detta kunde man ju göra i VB, och jag antar att det måste finnas något motsvarighet även i andra språk.
Vart laddar jag ner de program som jag behöver för att komma igång?

Missade en fråga
Permalänk
Medlem

Det låter som att C# troligtvis skulle vara lämpligt för dig att börja med. Likt VB så är det enkelt att komma igång och göra grafiska program i C#, men det är betydligt mer populärt och modernare än VB. Tyvärr så har jag inget tips på någon nybörjarguide för C#, men det finns ju tusentals om man bara söker på t.ex. "C# tutorial".

Permalänk
Medlem

Finns väldigt många guider om du söker som perost sa. Mycket material på youtube osv

Visual studio har det mesta för att börja utveckla och testa
https://visualstudio.microsoft.com/ -- community edition

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk

Ett annat, modernt, alternativ skulle kunna vara att kolla på Electron där du gör appar med JavaScript, HTML och CSS.

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett alternativ är Lazarus som du kan göra grafiska applikationer, tex adressbok.
Det finns även många exempelprojekt för att komma igång snabbt samt ett bra forum och wiki.

Permalänk
Medlem
Skrivet av protovaffe:

Ett annat, modernt, alternativ skulle kunna vara att kolla på Electron där du gör appar med JavaScript, HTML och CSS.

Jo om man will skapa program som glatt slukar 500-1000 MB RAM bara för att visa ett formulär så är det ju ett alternativ. Electron baserade program är definitivt något jag själv undviker.

+1 för Lazarus och FPC som dessutom gör att du kan skapa program för Windows/Linux/Mac/Android /... Programmen blir dessutom väldigt resurssnåla (något som många av dagens utvecklare inte verkar bry sig om).

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar också Visual Studio och C#. MS är rätt generösa med innehåll, både i form av mjukvaran men också kurser man får och så.

Permalänk
Medlem

Ser att bl.a C# rekommenderats och med C# går det ju att göra det mesta. Har själv börjat lite som nybörjare lite under hösten men läser kursen Programmering 1 för struktur. Läser främst boken Programmering 1 med C# av Krister Trangius. Tycker den varit bra men har även fått ta del av videos och annat ( Code.org uppskattade jag för det visuella gällande kodblock).

Har hittat https://csharpskolan.se/ och https://www.progsharp.se/ i sökningar men har själv inte provat dem.
Så det finns gott om gratis läromedel på nätet om du söker. Sen finns ju även prenumerationstjänster för mer struktur som ex. https://www.codecademy.com/catalog/language/c-sharp eller om du köper en kurs på ex. Udemy eller liknande.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Om du bara vill göra något simpelt eller leka runt lite finns det "online kompilatorer" till många språk där du bara kan mata in kod och köra utan att bry dig om att trixa med installation av saker som krävs för att komma igång lokalt (t.ex. ladda ned kompilator och förstå hur man faktiskt kompilerar sin kod och var den ska ligga etc, alternativt sätta upp en IDE så man kan börja skriva).

Kan vara en idé att kolla på lite i början för simpla saker innan du riktigt vet vilket språk du vill dyka djupare i, även om det kanske blir svårt om du vill spara/ladda data från t.ex. ett mer permanent adressregister. Men då kan du ju också fixa så du kan köra det lokalt och fixa sparandet/laddandet av dina filer.

Kom ihåg att copy pasta din kod från/till ett text dokument bara så du inte blir av med det

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Finns väldigt många guider om du söker som perost sa. Mycket material på youtube osv

Visual studio har det mesta för att börja utveckla och testa
https://visualstudio.microsoft.com/ -- community edition

Det programmet har jag använt en del. Visserligen var det då i samband med att jag programmerade sist och det var ju som jag skrev, länge sedan. Men man kan inte komma ifrån att det är bra.
Men är inte det ett program som kostar multum att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas3:

Det programmet har jag använt en del. Visserligen var det då i samband med att jag programmerade sist och det var ju som jag skrev, länge sedan. Men man kan inte komma ifrån att det är bra.
Men är inte det ett program som kostar multum att köpa?

Nej, community edition kostar inget

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W