Asus ZenWifi AX8 problem man anslutning och mesh.
Jag har problem med mina 2 Asus ZenWifi AX8 som dels inte hittar nodén och inte heller alla enheter går att ansluta.
Det började för ca ett år sedan då strulade det direkt när de var nya. Routern hittade inte alla LAN anslutna enheter. Efter att ha startat om routern mängder med gånger hoppade det igång och det har fungerat väldigt bra. Fick sedan strömavbrott för en vecka sedan och det började med att den inte kunde ansluta nodén. Försökte starta om den ett antal gånger utan resultat. Sen gjorde jag en fabriksåterställning på nodén. Sen uppdaterade jag programvaran i bägge enheterna. Sen fabriks återställde jag både router och nod. Vid installation hittar den bägge enheterna och installationen lyckas, men det fungerar ändå inte. Noden står bara och blinkar blått och går inte att hitta i GUI.
Nu så har jag dessutom problem att ansluta till både det trådade och trådlösa nätverket. Det trådlösa nätverket funkar kanon på vissa enheter men andra kan ansluta men har ingen internetkontakt. Samma gäller det trådade, vissa enheter fungerar. Andra får jag bara fram i Routern att de är anslutna men kommer inte åt dem från nätet och de enheterna kommer inte heller ut på nätet.
Som sista desperata försök så fabriks återställde jag båda enheterna och bytte platts på dem. dvs router fick bli nod och nod router men inte heller det gav resultat.
Kört fast rejält och behöver förslag nästa steg i felsökningen.