Skrivet av ncox:
Hej! Letar nya lurar för runt 2000 och dem behöver va trådlösa!
Har kollat en hel del på Arctic pro som säljs nu för 2500 som verkar va riktigt bra. Men finns det andra med liknande kvalité för en mindre peng?
Tacksam för tips!
Beror lite på vad dina prioriteringar ligger. Själv har jag nog avverkat 20-talet rådlösa headset senaste 5-6 åren.
Mina topp 3
1. Audeze Penrose
2. Corsair Virtuoso RGB XT
3. Steelseries Arctis Pro Wireless
Alla dessa har en sak gemensamt och det är att de kan spela både bluetooth och wifi samtidigt.
Steelseries va mina favoriter när jag spelade på PS4 och använde Discord på PC. Detta funkar inte lika bra på PS5 då den inte har optisk ut. Där får man köra BT och Wifi till mottagaren. För detta är Corsair bättre imo. Mindre störningar osv. Batterilösningen är dock överlägsen på Steelseries genom att man lätt kan byta batteri och alltid ha ett fulladdat och ett som ligger på laddning.
Micen är klart bättre på Corsairs modell, men också mycket känsligare för bakgrundsljud (ifall du har någon som gillar att glo på TV i bakgrunden).
Sen har du Audezes Penrose. Ljudmässigt tycker jag att de utklassar de andra två (och allt annat jag hört av ”trådlös gaming”). Funktionsmässigt är det dock sämst av de 3. Inte alls lika bra räckvidd och BT funkar sådär. Ibland bra, men ofta störningar.
Så om ljudet är prio och wifi räcker skulle jag säga Penrose. Om du värdesätter Steelseries batterilösning, vill ha ett headset med många funktioner och en mic som inte plockar upp allt bakgrundsljud så Arctis Pro. Om du vill ha många funktioner och ett HS där allt funkar, en bättre mic (och inte har folk runt dig) så Corsair.
Komforten tycker jag är rätt bra på alla 3. Men Steelseries är nog bäst (dock sämst byggkvalité). Corsair har ganska grunda pads (vilket kan åtgärdas med att köpa tredjepart). Penrose är lite cup-heavy men sitter man bra.
All dessa 3 ligger i 2500-3000 kr klassen sist jag kollade, om du kan sträcka din budget något.
Edit:
Om dubbla anslutningar inte är ett måste så kan du hitta flera bra trådlösa under 2k.
Arctis Pro 7 är väldigt nära Pro Wireless min inte samma batterilösning och funktioner som Pro Wireless mottagare erbjuder.
Logitech G PRO X Wireless är säkerligen ett bra alternativ också. Jag har bara haft den trådade varianten.
Köp med öppet köp/ångerrätt (de flesta erbjuder ju detta).
Ifall Penrose är aktuell så kan det va bra att känna till att X-modellen till Xbox även fungerar till PS, medan den blå Penrose till PS inte fungerar till Xbox