Framtida bygge av NAS, sista koll.

Permalänk
Medlem

Framtida bygge av NAS, sista koll.

Hej tänkte slå till och skaffa en NAS nu innan priserna på processorer skenar iväg. Tanken är att den ska gå som stationär dator tills(förhoppningsvis) GPU marknaden stabiliserar sig.

Jag skulle vilja att den klarade av följande saker:
1. Fillagring/Cloud
2. Plex
3. Transcoding(har ett 970 så tanken är 1080p)
4. WM's
Samt möjlighet till annat om de faller mig in.

Chassit: Node 804
Moderkort: https://www.amazon.se/ASRock-X570D4U-Rack-Moderkort/dp/B08XBP...
Kylare: Någon lågprofil Noctua.
Processor: Ryzen, här är jag mer tveksam till val och behöver förslag.
RAM: 32gb ECC
Lagring: Just nu 2x4TB WD Red, en ssd för OS.(Har)
GPU: RTX 970(Har)
PSU: EVGA Supernova G2 750W.(Har)

Vet om avsaknaden av usb portar och ljudkort så får bli en hub och usb ljudkort också.

Tacksam för all hjälp och råd.

Permalänk
Medlem

Har liknande setup själv:
Node 804
MSI B550M Mortar
Ryzen 3600 @ 4.4GHz
Noctua NH-D15 (jag vet, overkill och ja, den fick faktiskt plats i Node 804 med minimal marginal)
64GB DDR4 3200MHz, ej ECC
2 x 16TB, 2 x 10TB
2 x 2TB NVMe SSD som cache disk
Seasonic PX-650
10Gbit SFP+ kort från ASUS
Unraid 6.9

Har lagring, många tjäsnter (bl.a. Plex) i docker och VMs. Ingen GPU dock så ingen transcoding i Plex då jag har inget behov av det. Jag gillar Unraid starkt, väldigt lätt att sätta upp allt.

Jag ville också ha AsRock Rack moderkortet, men dom är extremt svåra att få tag på och jag kunde inte rättfärdiga 4x priset jämfört med MSI jag köpte. IPMI är bra att ha, men inte SÅ bra.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Har liknande setup själv:
Node 804
MSI B550M Mortar
Ryzen 3600 @ 4.4GHz
Noctua NH-D15 (jag vet, overkill och ja, den fick faktiskt plats i Node 804 med minimal marginal)
64GB DDR4 3200MHz, ej ECC
2 x 16TB, 2 x 10TB
2 x 2TB NVMe SSD som cache disk
Seasonic PX-650
10Gbit SFP+ kort från ASUS
Unraid 6.9

Har lagring, många tjäsnter (bl.a. Plex) i docker och VMs. Ingen GPU dock så ingen transcoding i Plex då jag har inget behov av det. Jag gillar Unraid starkt, väldigt lätt att sätta upp allt.

Jag ville också ha AsRock Rack moderkortet, men dom är extremt svåra att få tag på och jag kunde inte rättfärdiga 4x priset jämfört med MSI jag köpte. IPMI är bra att ha, men inte SÅ bra.

Har också den känslan att Asrock kortet kanske är lite overkill, men man får ju 10Gbit/IPMI vilket är trevligt. Frågan är bara vilken processor man ska trycka in.

Fan fick du in NH-15? Trodde den var för stor, har ett sådant nämligen i nuvarande burk.

Permalänk
Medlem

Kollar just nu på 3700x, är 4 mer trådar värt priset gentemot 3600x för ändamålet?

Permalänk
Medlem

Ja jamen, den får plats. Trodde inte heller det, men Fractal listar 160mm som max höjd för kylare i node 804 och NH-D15 är 160mm hög, så perfekt fit.

När det gäller CPU, jag valde att börja med det mest prisvärda och relativt energisnåla Ryzen 3600. Om jag vill köra mer på servern i framtiden kan jag alltid byta till 5950X eller något mitt i mellan och sälja 3600. Men jag har nu haft servern i 9 månader eller så och CPU idlar väldigt mycket, samtidigt när det behövs så är den väldigt snabb också (överklockade till 4.4GHz all-core) så jag är nöjd så som den är just nu.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

https://roland.host/upload/files/61e80bbc609ac.jpg

Ja jamen, den får plats. Trodde inte heller det, men Fractal listar 160mm som max höjd för kylare i node 804 och NH-D15 är 160mm hög, så perfekt fit.

När det gäller CPU, jag valde att börja med det mest prisvärda och relativt energisnåla Ryzen 3600. Om jag vill köra mer på servern i framtiden kan jag alltid byta till 5950X eller något mitt i mellan och sälja 3600. Men jag har nu haft servern i 9 månader eller så och CPU idlar väldigt mycket, samtidigt när det behövs så är den väldigt snabb också (överklockade till 4.4GHz all-core) så jag är nöjd så som den är just nu.

Minst sagt tight! Men blir nog att köra med min NH-D15 också.
Tanken var att göra samma, uppgradera till 5950x när priserna gick ner om sisådär två år. Får se fall jag väljer att svälja mellanskillanden eller inte 😂.
Enda nu är att bestämma mig för om Asrock blir för overkill, vill ha något som minst står sig 7år och krånglar minimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R544:

Har också den känslan att Asrock kortet kanske är lite overkill, men man får ju 10Gbit/IPMI vilket är trevligt. Frågan är bara vilken processor man ska trycka in.

Fan fick du in NH-15? Trodde den var för stor, har ett sådant nämligen i nuvarande burk.

https://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=X5...
Det är detta moderkortet som har 10gbit nät.

Finns i Tyskland från 550 euro, och det med 1gbit från 370 euro. Kolla om det inte är värt att beställa där ifrån istället i och med så dåligt utbud på dem i Sverige.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

https://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=X5...
Det är detta moderkortet som har 10gbit nät.

Finns i Tyskland från 550 euro, och det med 1gbit från 370 euro. Kolla om det inte är värt att beställa där ifrån istället i och med så dåligt utbud på dem i Sverige.

Ah tack! Var alltså 2L2T modellen jag ville ha. Får bli en kik på tyska utbudet.

Permalänk
Medlem

Ska du transcoda i Plex så kan ju en intel-processor vara ett bättre val med deras quicksync än ett gammalt grafikkort.
Ett 970 klarar inte att transcoda H265 om jag läser det rätt, men det kan intel Quick Sync sen Kaby Lake (7xxx).
https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...
https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_NVDEC
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Quick_Sync_Video

Permalänk
Medlem

3700X verkar mer prisvärd än 3600X, knappt någon skillnad i pris. 5600X är väl också i samma prisklass, färre kärnor men bättre singeltrådad prestanda. För en server med virtualisering tror jag 3700X med fler kärnor än 5600X kan vara att föredra. Prestandamässigt totalt sett är jag osäker. Misstänker att 5600X skulle kunna vara bättre överlag än 3700X trots färre kärnor.

ECC-minnen ställer krav på att moderkortet stödjer det. Som jag förstått det så finns stödet hos alla Asrock AM4 moderkort. Andra tillverkare är mer osäkert. Såg ett intressant moderkort från ASUS med ECC-stöd men det är full ATX och begränsat antal med SATA-portar. https://www.anandtech.com/show/14657/the-asus-pro-ws-x570ace-...
Sedan när jag kollade priser så kostar Asrock X570 Taichi mindre än det där ASUS workstation-kortet. Kanske overkill båda två men om man tänker sig vilja kunna köra 5950 stabilt någon gång framöver så gäller det att kunna leverera ström med bra kylning och stabilitet hos VRM. Finns säkert några billigare moderkort som också fixar detta men man ska nog undvika budget-klassen. Dessutom tror jag 5900X är vettigare val än 5950X om man ska snåla in på moderkortet. Billigare moderkort kan få problem att orka med en 5950X och vara på gränsen att klara 5900X.

Sedan började jag kolla på Alder Lake...
https://www.sweclockers.com/test/33062-intel-core-i9-12900k-o...
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=intel-126...
Tänker att Alder Lake är så pass ny så stödet i Linux kanske inte är optimalt? Jag kör Linux både på server och skrivbord. Man kan behöva köra en ny Linux-kärna i så fall. Sedan har jag DDR4-minnen till övers så i mitt fall hade det blivit något DDR4-moderkort ändå. Annars tycker jag Intel i7 12700K verkar intressant och relativt prisvärd jämfört med 5800X / 5900X. Även 12600K är intressant jämfört med 5600X och 3700X (samma pris). Men det är alltid en risk att köpa något helt nytt på marknaden. Barnsjukdomar och sådant. 12600K verkar prestera riktigt fint i förhållande till sitt pris. Men ECC-stöd får man ju inte. Den verkar behöva ordentlig kylning med och det följer inte med någon CPU-kylare.

Saken är den att min NAS/Filserver kör en gammal Intel i7 2600 och 16 GB RAM. Börjar kännas lite gammal och trött. Har en AMD 3800X på stationära datorn. Den skulle kunna bli server men då blir jag utan stationär. I alla fall jag upplever att 3800X kräver rätt mycket kylning och är på gränsen till vad mitt gigabyte X370 Gaming K5 moderkort klarar när det gäller VRM. Allt går stabilt men någon uppgradering till flera kärnor lär det inte bli utan att byta moderkort och bättre kylare. 3800X är overkill för servern men tänker att har jag något prestandakrävande kan jag fjärrstyra det på servern och klara mig med min laptop till vardags.

Kanske struntar i stationär dator och skaffar mig en bättre laptop istället. Men det är roligt att kolla vad som finns på marknaden.

Så sammanfattningsvis kolla på 3700X / 5600X / 12600K.

Permalänk
Medlem

Så har tittat runt lite på moderkort och de enda korten som har 8st sata portar är Supermicro eller Asrock, då är de server grade kort. Supermicro korten har dock inte 10gb/s nätverk.
Vanliga kort
Intel: Hittade inget kort(kanske är sämst på att söka) med 6 sata portar för socket 1700. I micro eller mini ITX ska tilläggas.
AMD: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386550 och https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5102549
Så de är alternativen att gå på om inte valet faller på Asrock X570D4U-2L2T, de har båda ECC stöd också.

Permalänk
Medlem

Om du inte hittar rätt moderkort m.a.p SATA-anslutningar så finns SAS-kontrollers. Kör så själv och det funkar under FreeBSD så Linux lär inte vara något problem.
Goda råd finns här: #18964461
Köpte mitt kort på eBay. Enda abret var att frakten tog lite lång tid, 6-8 veckor om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Medlem

Så verkar vara att antingen köpa från Tyskland(Asrock X570D4U-2L2DT) eller gå på vanligt mobo för Intel/AMD och köpa till 10Gbit nätverkskort samt SAS kort när det behövs.

Frågan blir då hur stor skillnad ECC gör jämfört med vanliga minnen för de tänkta ändamålen.

Permalänk
Medlem

Vad gör ni med så kraftfulla hemma servrar? Jag kör en gammal synology med någon gammal trött arm cpu och 512 mb ram tror jag den har och är helt nöjd med den som filserver och nedladdare samt sköter 2 kameror, den gör lite annat smått också.
Sen ser man folk som rockar med moderna ryzens med 64gb ram 😲
Ni kanske hostar spelservrar och har massor av folk på den? Eller sätter ni den i hårt arbete på annat sätt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ok så tror det blir Asrock X570M Pro4 med ett 3700x och 32gb ECC i ett Node 804.
Tack för alla goda råd och hoppas att andra som går i samma tankar finner lite matnyttigt i tråden 🙂.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad gör ni med så kraftfulla hemma servrar? Jag kör en gammal synology med någon gammal trött arm cpu och 512 mb ram tror jag den har och är helt nöjd med den som filserver och nedladdare samt sköter 2 kameror, den gör lite annat smått också.
Sen ser man folk som rockar med moderna ryzens med 64gb ram 😲
Ni kanske hostar spelservrar och har massor av folk på den? Eller sätter ni den i hårt arbete på annat sätt?

Det här undrar jag också väldigt ofta när hårdvara presenteras men inte vilket användingsområde. Själv har jag en Pentium G3258 som sköter själva filservern och en Odyssey86, Celeron J4105, som sköter flertalet dockers och dessa lever ett rätt lugnt liv generellt.

Jag arbetar däremot aktivt för att finna en anledning till att skaffa mig en flerkärnig proxmox server.

Permalänk
Medlem

Grejen är att den kommer fungera som min stationära tills GPU marknaden stabiliserat sig. Så det blir lite overkill för just NAS delen men med fler möjligheter längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Det här undrar jag också väldigt ofta när hårdvara presenteras men inte vilket användingsområde. Själv har jag en Pentium G3258 som sköter själva filservern och en Odyssey86, Celeron J4105, som sköter flertalet dockers och dessa lever ett rätt lugnt liv generellt.

Jag arbetar däremot aktivt för att finna en anledning till att skaffa mig en flerkärnig proxmox server.

Jag kör en FX-8150 med 8GB ram, kör unRaid med diverse Dockers och Vms rullandes 24/7.
Kommer inom en snar framtid byta till något energisnålare, då FX-serien inte direkt är känd för "effektivitet"...
Enda anledningen att det är vad som körs är för att det knappt finns andrahandsvärde i prylarna, och de ändå trådar ganska OK.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Det här undrar jag också väldigt ofta när hårdvara presenteras men inte vilket användingsområde. Själv har jag en Pentium G3258 som sköter själva filservern och en Odyssey86, Celeron J4105, som sköter flertalet dockers och dessa lever ett rätt lugnt liv generellt.

Jag arbetar däremot aktivt för att finna en anledning till att skaffa mig en flerkärnig proxmox server.

Misstänker att dom gör något vi missr eftersom annars kommer deras cpuer leva ett liv i ständig idle. min gamla arm cpu jobbar mest när jag är inne i UI och bråkar med den. marwell kirkwood 1.2 ghz sitter i min med massiva 512mb ram

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad gör ni med så kraftfulla hemma servrar? Jag kör en gammal synology med någon gammal trött arm cpu och 512 mb ram tror jag den har och är helt nöjd med den som filserver och nedladdare samt sköter 2 kameror, den gör lite annat smått också.
Sen ser man folk som rockar med moderna ryzens med 64gb ram 😲
Ni kanske hostar spelservrar och har massor av folk på den? Eller sätter ni den i hårt arbete på annat sätt?

Nu har jag inte precis en ryzen 9 med 64GB ram, men my pov.

Jag kör mitt eget cloud med google docs liknande funktioner samt plex, de är väl de tyngsta grejerna.
men sen VPN kan kräva en del och allt annat adderar ihop så man behöver en del.

Plus, det är kul! Nog det viktigaste.

Sen kollar jag också på att uppgradera i framtiden, t.ex kunna köra en gaming maskin och strömma lokalt till TVen eller använda som kraft när man redigerar film och bilder, så man kan ha en lätt och nätt laptop.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Nu har jag inte precis en ryzen 9 med 64GB ram, men my pov.

Jag kör mitt eget cloud med google docs liknande funktioner samt plex, de är väl de tyngsta grejerna.
men sen VPN kan kräva en del och allt annat adderar ihop så man behöver en del.

Plus, det är kul! Nog det viktigaste.

Sen kollar jag också på att uppgradera i framtiden, t.ex kunna köra en gaming maskin och strömma lokalt till TVen eller använda som kraft när man redigerar film och bilder, så man kan ha en lätt och nätt laptop.

Jo det är ju ofta roligt också. För oss vanliga dödliga som bara vill att det ska fungera hyfsat blir det extremt overkill eftersom mina 512mb ram och mina 2 arm kärnor på 1.2 ghz svettas nästan aldrig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

lite sent kanske men generellt: mindre cpu - mer minne.

Min nu mer nästan antika server har en I5 46xx och 32GB ram. Det är ram jag får slut på.......

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

lite sent kanske men generellt: mindre cpu - mer minne.

Min nu mer nästan antika server har en I5 46xx och 32GB ram. Det är ram jag får slut på.......

Kan bara instämma