Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare

Audeze LCD-GX för 5000kr. Inte min annons.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: AUDEZE LCD-GX + Periapt kabel https://www.blocket.se/annons/stockholm/audeze_lcd_gx_periapt...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Inte min annons heller, men jäkla grymt headset, rekommenderar starkt!

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

headset?

Ah eftermarknadskabel ser standardkabeln har mic

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Bra pris!

Som hörlurar betraktat är de säkert grymna om de påminner om LCD-X. Som headset är jag mer tveksam, man behöver nog en tjurnacke för att fixa de där en längre tid 😀

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Finns det någon fysik affär i Sverige som har ett jäkligt stort sortiment av alla möjliga hörlurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Finns det någon fysik affär i Sverige som har ett jäkligt stort sortiment av alla möjliga hörlurar?

Reference Audio i Stockholm skulle jag säga, det var dock länge sedan jag var där.

EDIT: Och Audio Concept.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Reference Audio i Stockholm skulle jag säga, det var dock länge sedan jag var där.

EDIT: Och Audio Concept.

Tycker ändå Reference Audio saknar ett flertal tillverkare... :/ Aja förstår att vi bor i Sverige som är en rätt liten marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

headset?

Ah eftermarknadskabel ser standardkabeln har mic

min lcd-gx har mic också, men du kan ta av den och byta till kabeln som syns på bilden på annonsen
Så... headset

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag tror inte du behöver vara orolig över ditt köp. Det är ett jättebra pris och det verkar vara riktigt bra lurar. Jag hade själv slagit till om det var den snygga färgvarianten på dem, vilka jag redan väntar på ska bli nedsatta i pris. Jag tycker om att ha många lurar.

Jag är relativt diskantkänslig och har själv uteslutit HD560S för personlig del, pga hur dess tuning i diskanten beskrivits. För din del, om du ska driva den (120 ohm men 110 dB/mW) från en PS-kontroll tycker jag att den kanske är lite tungdriven. Men jag kan egentligen för lite om PS-kontroller för att göra annat än att gissa.

Fidelio X3 kanske hade varit något, men den kostar å andra sidan det dubbla. Med HD 599 får du bra ljud för dina pengar, och jag tror att du kommer bli nöjd.

(För övrigt tycker jag fortfarande att X3 får oförtjänt dåligt rykte. Definitivt min favoritlur av de jag har eller har prövat. Har både X3 och X2HR, men X3 är så mycket bättre på allting jag vill att den ska vara bättre på. X2HR luktar bättre, men X3 har trevligare diskant och mycket bättre baston. Pga dess mindre aggressiva diskant kan den ta mer kräm än X2HR och kan därför spelas på högre volymer. Därför blir det även 'mer' bas än X2HR totalt, trots att det är något som X2HR har på samma volymer. Vill jag ha mycket bas kör jag på mina stängda oavsett )

Skrivet av Mumu55:

Beroende på vem som svarar kommer du få varierande svar. De där 4 har väl olika ljudkaraktär. Köp, testa, returnera eller sälj vidare. Behåll dom du gillar bäst ur ps5 handkontrollen. Jag har hört x2 och HD599 av dom du nämner, båda har sina styrkor och svagheter. 599 mot X2 där X2 är mer v-formad med mer baskvantitet, sitter skönare på mitt huvud och har större soundstage (har jag för mig). 599 mer korrekt och bättre mellanregister. HD599SE verkar vara en bra ingång för den som vill ha den äldre Sennheiser tuningen.

Skrivet av Roger W:

Lite andra intryck från mig: när jag bytte från mina gamla slitna X2 (inte HR) till X3 så upplevde jag det som diskanten gick upp med X3 snarare än ner...
Men det beror kanske på var i registret vi är nånstans: jag hör inte mycket över ca 13Khz längre
Men jag är rätt säker på att X3 är vassare och högre i volym runt 7khz och sannolikt även runt 10khz: "Essigheten" är klart förstärskt på X3 i jämförelse.
Basen på X3 är kontrollerad men påtagligt lägre - jag har svårt att se att den är i närheten även om man skulle volymmatcha på diskanten.
(Reservation: det kan ju vara så att X2HR är starkare i diskanten än mina gamla X2 icke HR...)

Nu har jag vant mig vid X3 så är väl rätt tillfreds, men ska prova ett varv till mot mina gamla X2 nångång när jag orkar för att se vilka jag uppskattar mest (fick tag på ett par billiga X2HR som jag kan byta till isåfall)

Jag tänkte rapportera lite så får ni skaka på huvudet åt mig!

Jag beställde HD 599 den 5:e januari och har fortfarande inte fått dem. Jag blev lite nyfiken/otålig och beställde därför ett par Fidelio X3 som fyndvara för 1100 kr från Webhallen samt ett par Sennheiser HD 560S för 1600 kr eftersom jag läst mycket gott om dem. Mina intryck:

Fidelio X3 är absolut ett par väldigt "smooth" hörlurar med stor soundstage med en rätt stor baspuckel men jag håller med om att den har en ganska sibilant diskant vid vissa tillfällen. Jag upplevde dem samtidigt som lite väl tillbakalutade, vilket kan vara ok för vissa men uppfattades som oengagerande av mig. Röster låg lite i bakgrunden.

Sennheiser HD 560S har en riktigt punchig och väldefinierad bas, framträdande mellanregister, hyfsat luftigt ljud, en bra diskant som ibland blir sibilant men mindre än Fidelio X3 enligt dessa öron. Däremot med en lite mindre soundstage vilket var synd. Men de hade något som Fidelio X3 eller mina Aeon Flow inte har: det var något jag bara kan beskriva som engagerande.

Det väckte något i mig. Jag kommer behålla HD 599 för spel om/när jag får dem, men istället har jag ett nytt mål: Jakten på ett par "engagerande" hörlurar har startat. De måste inte vara korrekta. Jag tror framför allt att de ska ha framträdande mellanregister och luftig diskant och med en stor soundstage, gärna lite högtalarkänsla. När jag tänkte efter en stund mindes jag när jag lyssnade i en halv minut på ett par Grado SR225i i butik en gång för länge sedan. De upplevde jag som otroligt engagerande. Därför är jag nu inne på att prova Grado SR325x eller SR225x. Erfarenheter av Grados nya x-serie eller andra tips på hörlurar som kan passa mig tas tacksamt emot!

tl;dr
Från att ha tänkt köpa ett par spellurar för 700 spänn håller jag nu på att lägga fyra lakan på ett par Grado. Oy vey.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Närå, alltid kul med mer intryck
Återkoppla gärna sen hur HD599 är i jämförelse!
...
Jag har inte testat Grados på typ fem år men minns de flesta som att de hade väldigt obekväma pads, och de 325 nånting jag testade då var alldeles för hissad i diskanten så blev väldigt vass att lyssna på.
(för egen del kan nog engagerande lurar funka i vissa lägen men jag är lite för orolig att de snarare riskerar låta jobbiga med en del sorters musik)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

...
Jag har inte testat Grados på typ fem år men minns de flesta som att de hade väldigt obekväma pads, och de 325 nånting jag testade då var alldeles för hissad i diskanten så blev väldigt vass att lyssna på.
(för egen del kan nog engagerande lurar funka i vissa lägen men jag är lite för orolig att de snarare riskerar låta jobbiga med en del sorters musik)

Absolut!

Ja, lyckligtvis finns det en uppsjö olika pads till bra priser att prova om en inte passar. Just 325-modellena ska vara de som har mest lyft övre register, medan 225 är mer neutrala (nåja) i tuningen. Därtill har den nya x-serien överlag mer sansade frekvensgångar: basen har lyfts lite och diskantspikarna rundat av en del jämfört med den föregående e-serien. Oavsett är det smart att provlyssna innan köp, det ska jag försöka göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Absolut inte. Venndiagrammet över vad vi gillar bildar inte en cirkel. Åh nej. Det går inte att mäta sig till preferenser, alla kommer inte tycka om samma saker. Allt vi kan göra är att försöka förmedla hur vi upplever det. Jag är väldigt bra på att uppleva, men rätt dålig på att förmedla.

Skrivet av JoBBi:

Fidelio X3 är absolut ett par väldigt "smooth" hörlurar med stor soundstage med en rätt stor baspuckel men jag håller med om att den har en ganska sibilant diskant vid vissa tillfällen. Jag upplevde dem samtidigt som lite väl tillbakalutade, vilket kan vara ok för vissa men uppfattades som oengagerande av mig. Röster låg lite i bakgrunden.

De är absolut tillbakalutade och röster tar onekligen ett steg tillbaka. Jag blandar musikstilar rätt friskt, och ofta beroende på vilken hörlur jag har på mig - och tvärtom. Beroende på genre så byter jag hörlur.
I klassisk musik så uppskattar jag den stora ljudbilden som Fidelio X3 har, men tycker att den saknar dynamik. Röster spelar inte så mycket in här. HD650 har mer dynamik, men saknar en bred ljudbild.

(Problemet med mina HD650 i allmänhet är att de inte låter som de HD600 jag hade för ~15 år sedan med en bortskänkt hemmabygd rörförstärkare, som jag själv var tvungen att skänka bort pga livet)

Skrivet av JoBBi:

Det väckte något i mig. Jag kommer behålla HD 599 för spel om/när jag får dem, men istället har jag ett nytt mål: Jakten på ett par "engagerande" hörlurar har startat. De måste inte vara korrekta. Jag tror framför allt att de ska ha framträdande mellanregister och luftig diskant och med en stor soundstage, gärna lite högtalarkänsla. När jag tänkte efter en stund mindes jag när jag lyssnade i en halv minut på ett par Grado SR225i i butik en gång för länge sedan. De upplevde jag som otroligt engagerande. Därför är jag nu inne på att prova Grado SR325x eller SR225x. Erfarenheter av Grados nya x-serie eller andra tips på hörlurar som kan passa mig tas tacksamt emot!

tl;dr
Från att ha tänkt köpa ett par spellurar för 700 spänn håller jag nu på att lägga fyra lakan på ett par Grado. Oy vey.

Lycka till, och jag beklagar ditt begynnande beroende! Jag känner till det alltför väl. Jag har som sagt inte hört 599, men jag har ett par 595 (eller, PC360 headset med samma drivare som 595 och 555, viss tuning gjord som går att återställa) och de har väldigt bred ljudbild, men lite platta och tråkiga i musik för mig. Ganska korrekta. Jag tror att de har uppdaterat just den biten till 599.
De som har provlyssnat dem tycker iaf att de ger "högtalarkänsla" i och med att de tar dem av sig och letar efter högtalarna.
Grados har jag inte hört.

Jag tittar härnäst på ett par K701. Basmodden ska tydligen förvandla dem till ett par engagerade lurar (från tillbakalutade), men behålla ljudbilden som jag tyckte om när jag hade dem förr i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jakten på ett par "engagerande" hörlurar har startat. De måste inte vara korrekta. Jag tror framför allt att de ska ha framträdande mellanregister och luftig diskant och med en stor soundstage, gärna lite högtalarkänsla.

Audioquest Nighthawk kan va värda att spana in om det är högtalarkänsla du är ute efter. Personligen har jag inte hört några som är lika nära. Vet inte om jag skulle kalla dem engagerande och diskanten är inte luftig men bra låter dem. Själv skaffade jag dem mest för jag va nyfiken då jag hört att de lät annorlunda. Slutade dock med att jag sålde av mina LCD, Focals, Hifimans och Sennheisers eftersom jag inte vill lyssna på några andra
Förstår att de inte faller alla i smaken men jag älskar dem

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

599SE annulerade, för bra pris LoL

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Absolut!

Ja, lyckligtvis finns det en uppsjö olika pads till bra priser att prova om en inte passar. Just 325-modellena ska vara de som har mest lyft övre register, medan 225 är mer neutrala (nåja) i tuningen. Därtill har den nya x-serien överlag mer sansade frekvensgångar: basen har lyfts lite och diskantspikarna rundat av en del jämfört med den föregående e-serien. Oavsett är det smart att provlyssna innan köp, det ska jag försöka göra.

Sist jag kände på ett par Grado var de väldigt obekväma. Då de som är under serien med trä kåpor. Tvungen att gå uppåt i pris för att de skall vara bekväma. Det Inger inget bra tecken att man som kund måste lägga nästan 10k för att få komfort när andra lurar gör det för runt halva priser.

Permalänk
Medlem

HD 660s refurbished för 2842 kr hos Sennheiser.

https://eu.shop.sennheiser.com/collections/outlet/products/hd...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Sist jag kände på ett par Grado var de väldigt obekväma. Då de som är under serien med trä kåpor. Tvungen att gå uppåt i pris för att de skall vara bekväma. Det Inger inget bra tecken att man som kund måste lägga nästan 10k för att få komfort när andra lurar gör det för runt halva priser.

Jag har ett par Grado sr80e, orginalpads klämde på örat så jag tog tag i saken i somras och köpte nya pads till dem, mycket bekvämare. Samt jag moddade de nya med bit av de gamla padsen. Ljudet tja, det är Grado

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Absolut inte. Venndiagrammet över vad vi gillar bildar inte en cirkel. Åh nej. Det går inte att mäta sig till preferenser, alla kommer inte tycka om samma saker. Allt vi kan göra är att försöka förmedla hur vi upplever det. Jag är väldigt bra på att uppleva, men rätt dålig på att förmedla.

De är absolut tillbakalutade och röster tar onekligen ett steg tillbaka. Jag blandar musikstilar rätt friskt, och ofta beroende på vilken hörlur jag har på mig - och tvärtom. Beroende på genre så byter jag hörlur.
I klassisk musik så uppskattar jag den stora ljudbilden som Fidelio X3 har, men tycker att den saknar dynamik. Röster spelar inte så mycket in här. HD650 har mer dynamik, men saknar en bred ljudbild.

(Problemet med mina HD650 i allmänhet är att de inte låter som de HD600 jag hade för ~15 år sedan med en bortskänkt hemmabygd rörförstärkare, som jag själv var tvungen att skänka bort pga livet)

Lycka till, och jag beklagar ditt begynnande beroende! Jag känner till det alltför väl. Jag har som sagt inte hört 599, men jag har ett par 595 (eller, PC360 headset med samma drivare som 595 och 555, viss tuning gjord som går att återställa) och de har väldigt bred ljudbild, men lite platta och tråkiga i musik för mig. Ganska korrekta. Jag tror att de har uppdaterat just den biten till 599.
De som har provlyssnat dem tycker iaf att de ger "högtalarkänsla" i och med att de tar dem av sig och letar efter högtalarna.
Grados har jag inte hört.

Jag tittar härnäst på ett par K701. Basmodden ska tydligen förvandla dem till ett par engagerade lurar (från tillbakalutade), men behålla ljudbilden som jag tyckte om när jag hade dem förr i tiden.

Att prata om ljud är väldigt svårt att göra, det håller jag helt med om. Man får prova och försöka hitta sin preferens och försöka förmedla det till andra så gott det går!

Skrivet av eFoppa:

Audioquest Nighthawk kan va värda att spana in om det är högtalarkänsla du är ute efter. Personligen har jag inte hört några som är lika nära. Vet inte om jag skulle kalla dem engagerande och diskanten är inte luftig men bra låter dem. Själv skaffade jag dem mest för jag va nyfiken då jag hört att de lät annorlunda. Slutade dock med att jag sålde av mina LCD, Focals, Hifimans och Sennheisers eftersom jag inte vill lyssna på några andra
Förstår att de inte faller alla i smaken men jag älskar dem

De skulle jag vilja prova men att döma av din beskrivning är det nog inget för mig eftersom jag vill ha lite mer energi i ljudet, men tack för förslaget!

Skrivet av Roger W:

...

Hur HD 599 skulle ha låtit vet jag inte och kommer inte att få reda på det heller, för även jag fick min beställning annullerad idag Men det löste sig ändå för jag åkte in till Reference Audio och provade Grado SR225X och SR325X på lunchen. Jag fick ockupera lyssningrummet och växla mellan dem genom en Naim-stärkare via en iPad med Tidal. Btw @D3str0yer så har de en massa Focal, Hifiman, Audeze, till och med Abyss, så utbudet går inte att klaga på (och vill man ha Dan Clark eller Meze så finns de på Audio Concept). Hur som helst, ljudet var snarlikt mellan de två lurarna men SR325X upplevdes som luftigare. Det slutade med att jag lämnade butiken med ett par. Jag kan inte sluta lyssna på dem, de låter otroligt naturtroget när det kommer till stränginstrument, trummor, röster och cymbaler. Det är betydligt mer bas än jag förväntade mig också, de funkar riktigt bra med mycket elektronisk musik. Mindre sibilant än jag väntade mig men det finns där ibland. Jag ska prova dem ordentligt för att se om det är lurar jag kan lyssna med en längre stund och om de i så fall får stanna med mig efter ångerrättsperioden.

När det kommer till komfort @Buddaz112 så nej, de medföljande padsen är inte sköna utan snarare något jag tolererar, men jag kan ändå sitta ett bra tag med dem och jag tycker ändå att de är skönare än Sennheiser HD25. Komforten är dock en enkelt sak att lösa: pads är billiga, finns i en uppsjö varianter, och tar tio sekunder att byta. Så nu kommer det roliga: köpa pads att prova hur de sitter och hur ljudet påverkas! Jag börjar med dessa som ska vara riktigt bra: https://www.amazon.se/-/en/dp/B0839KDL1W

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

ag fick ockupera lyssningrummet och växla mellan dem genom en Naim-stärkare via en iPad med Tidal. Btw @D3str0yer så har de en massa Focal, Hifiman, Audeze, till och med Abyss, så utbudet går inte att klaga på (och vill man ha Dan Clark eller Meze så finns de på Audio Concept).

Komplettera med Perfect Sense också som har bl.a. de elektrostatiska Audeze och HEDD.

Permalänk
Fyndjägare

Här är en kille som tycker HD6XX med Little Dot MKII (169€) och Voskhod 6J1P-EV (6ZH1P-EV) rör är kattens pyjamas. Han har alltså bytt ut ingångsrören de små Kinesiska 6J1 mot Voshkod. Och han brukar inte gilla HD6XX tydligen. Han har både Crack och Valhalla 2. Börjar fundera på om han har kassa rör i dom förstärkarna. Eller en taffligt byggd Crack.

Tyckte videon var intressant då jag har flera par av Voskhod rören själv. Spelar riktigt bra med andra förstärkare.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Att prata om ljud är väldigt svårt att göra, det håller jag helt med om. Man får prova och försöka hitta sin preferens och försöka förmedla det till andra så gott det går!

De skulle jag vilja prova men att döma av din beskrivning är det nog inget för mig eftersom jag vill ha lite mer energi i ljudet, men tack för förslaget!

Hur HD 599 skulle ha låtit vet jag inte och kommer inte att få reda på det heller, för även jag fick min beställning annullerad idag Men det löste sig ändå för jag åkte in till Reference Audio och provade Grado SR225X och SR325X på lunchen. Jag fick ockupera lyssningrummet och växla mellan dem genom en Naim-stärkare via en iPad med Tidal. Btw @D3str0yer så har de en massa Focal, Hifiman, Audeze, till och med Abyss, så utbudet går inte att klaga på (och vill man ha Dan Clark eller Meze så finns de på Audio Concept). Hur som helst, ljudet var snarlikt mellan de två lurarna men SR325X upplevdes som luftigare. Det slutade med att jag lämnade butiken med ett par. Jag kan inte sluta lyssna på dem, de låter otroligt naturtroget när det kommer till stränginstrument, trummor, röster och cymbaler. Det är betydligt mer bas än jag förväntade mig också, de funkar riktigt bra med mycket elektronisk musik. Mindre sibilant än jag väntade mig men det finns där ibland. Jag ska prova dem ordentligt för att se om det är lurar jag kan lyssna med en längre stund och om de i så fall får stanna med mig efter ångerrättsperioden.

När det kommer till komfort @Buddaz112 så nej, de medföljande padsen är inte sköna utan snarare något jag tolererar, men jag kan ändå sitta ett bra tag med dem och jag tycker ändå att de är skönare än Sennheiser HD25. Komforten är dock en enkelt sak att lösa: pads är billiga, finns i en uppsjö varianter, och tar tio sekunder att byta. Så nu kommer det roliga: köpa pads att prova hur de sitter och hur ljudet påverkas! Jag börjar med dessa som ska vara riktigt bra: https://www.amazon.se/-/en/dp/B0839KDL1W

Köpa pads för att öka komforten låter som en dålig historia. Är du nöjd så.
Själv är jag lite mer inne på Audio Technica

Permalänk
Medlem

Skaffade just Logitechs G435. Dagens tips för den som letar väldigt lätta lurar. Känns ungefär som att ha öronmuffar på sig.

Ljudmässigt är det inget speciellt. De funkar. Lite grötigt men det finns en del bas. Ljudbilden är inget att tala om. Förmodligen inte bästa ljudet du kan få för 600Kr men det funkar. Det fina är hur otroligt lätta och bekväma de är. Det är på den nivån att man nästan kan glömma att man har hörlurarna på.

Riktigt trevligt faktiskt. Jag köpte dem för att ha med mitt Quest 2 headset, där större och tyngre lurar bara skulle bli jobbigt.

Dagens tips eller nåt. Letar du efter ultralätta och bekväma lurar är G435 prisvärda.

(Om Logitech ser det här vill jag för övrigt ha pengar )

Permalänk
Medlem

Hej.
Är inne på att köpa ett par nya lurar, jag har kollat på några som verkar vara bra. Har ni tips eller testat dessa så tar jag gärna emot allt som är bra vs dåligt eller andra förslag.
1. Denon AH-D5200
2. B&O Beoplay H95
3. Sennheiser HD 660 S
Har just nu ett par äldre Sony lurar som vill gå i pension. Använder dom till musik/podd och det blir mest metall " Trash,Death osv"
Mvh Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Är inne på att köpa ett par nya lurar, jag har kollat på några som verkar vara bra. Har ni tips eller testat dessa så tar jag gärna emot allt som är bra vs dåligt eller andra förslag.
1. Denon AH-D5200
2. B&O Beoplay H95
3. Sennheiser HD 660 S
Har just nu ett par äldre Sony lurar som vill gå i pension. Använder dom till musik/podd och det blir mest metall " Trash,Death osv"
Mvh Mange

Jag har inte jämfört alla där men istället för HD660S skulle jag nog föredra HD600. Den är mer neutral och jämn över hela registret medan HD660S låter mörkare, som om den saknar lite diskant.

Sånt här är dock jäkligt svårt med hörlurar eftersom formen på öronen påverkar väldigt mycket hur de låter. Det är betydligt svårare att säga vad som är rätt eller fel jämfört med högtalare.

För mig är dock HD600 en av de bästa hörlurar jag hört, trots att den är gammal som gatan. Har ägt ett par tills jag slet ut dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej.
1. Denon AH-D5200
2. B&O Beoplay H95
3. Sennheiser HD 660 S
Mvh Mange

Det där är ju väldigt olika typer av hörlurar. Vill du ha stängda hörlurar, bluetooth lurar eller öppna hörlurar? Vad är viktigast för dig? Vad kan du vara utan? Vad ska du koppla in dem i?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mangee75:

Hej.
1. Denon AH-D5200
2. B&O Beoplay H95
3. Sennheiser HD 660 S
Mvh Mange

Ska du upp i den prisklassen är det lyssna på dem före som gäller, munskydd på och ta dig dit de finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej.
1. Denon AH-D5200
2. B&O Beoplay H95
3. Sennheiser HD 660 S
Mvh Mange

Har både ett par 660 S och ett par Sundara och de spelar båda väldigt bra, speciellt då jag lyssnar på en hel del death metal/ tech-death och diverse. Däremot föredrar jag Sundaras basrespons då det kommer till snabb musik med nedstämda basar och gitarrer. However så låter 660 S absolut inte dåligt alls om huvudtanken var metal och liknande musik!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Jag har också ett par Sundara och skulle även rekommendera dem som alternativ. De har en mer öppen ljudbild än Sennheiser och en extremt rapp respons (om man kan driva dem väl). En annan bra egenskap är att de svar bra på EQ och jag tycker EQ behövs för att få ut det mesta av dem.
Enda egentliga nackdelen tycker jag är basen. Det är förvisso ett klagomål jag har med alla hörlurar men jag önskar ändå att de gick djupare i basen. Inte så att de låter tunna på något vis utan bara att den där riktiga botten saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har också ett par Sundara och skulle även rekommendera dem som alternativ. De har en mer öppen ljudbild än Sennheiser och en extremt rapp respons (om man kan driva dem väl). En annan bra egenskap är att de svar bra på EQ och jag tycker EQ behövs för att få ut det mesta av dem.
Enda egentliga nackdelen tycker jag är basen. Det är förvisso ett klagomål jag har med alla hörlurar men jag önskar ändå att de gick djupare i basen. Inte så att de låter tunna på något vis utan bara att den där riktiga botten saknas.

Vad kör du då för EQ? Testat oratory1990?

https://www.reddit.com/r/oratory1990/wiki/index/list_of_prese...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Japp, det är just oratory1990's EQ jag testat. Funkar riktigt bra och ger lite stadigare botten till basen. Jag skulle även säga att det där är en mycket bra lista med EQ oavsett lurar. Sen är det bara köra Equalizer APO och Peace om det är ljud via Windows som gäller (grymt bra mjukvara som inte ger någon märkbar latens).

Ps. Jag tenderar faktiskt att köra samma EQ till mina Yamaha HS7 högtalare då de har rätt lik karaktär till Sundara. I varje fall i mitt rum där basen tenderar att försvinna lite (jag måste ta tag i att förbättra akustiken).