Google upphör med gratis G Suite

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Alltså i CloudFlare lösning så routar du alla mail till en adress du har uppe nån annanstans. Tex en helt vanlig GMail. Då har du GMails SMTP server.

Jag nämner det bara som ett alternativ för att kunna ha email hos sin egen domän utan att betala tex protonmail eller någon annan för det nöjet

Men för att använda Gmails smtp-server så måste man ha ett konto, visst, man har ju ett användarnamn xxx@gmail.com. Kommer den godkänna att du skickar från en annan avsändare i headern (xyz@xyz.xyz), när man loggar in som xxx@gmail.com?
(När man konfigurerar utgående mail för en annan domän får man fylla i en SMTP-server, ett användarnamn och lösenord för att skicka från den adressen/domänen.)
Är du med på (problemet)?

Permalänk
Medlem

Har slutat använda Google's tjänster öht. Använder dessutom simplelogin.io för att dölja min riktiga email - nice för att kunna se också vilken hemsida som läckt din email till spam

Permalänk
Skrivet av lAvliden:

Supporten för Workspace har alltid varit på topp för mig. Snabb respons via E-post eller telefon beroende på hur akut man anger att ärendet är. Återkoppling efter att felet är löst. Helt klart värt den en slant per månad och att utrymme för mailen och drive är obegränsad (nästan i alla fall, övre gräns ser ut att vara 1 EB) försämrar ju ingenting.

Aha, ok. Ja, då kanske det skiljer sig om man är privatperson eller företag. Bra att veta. Jag hade så gärna velat ha möjligheten att ladda hem dokumentet och bilderna från Google Drive att jag till och med hade varit villig att betala dem för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Men för att använda Gmails smtp-server så måste man ha ett konto, visst, man har ju ett användarnamn xxx@gmail.com. Kommer den godkänna att du skickar från en annan avsändare i headern (xyz@xyz.xyz), när man loggar in som xxx@gmail.com?
(När man konfigurerar utgående mail för en annan domän får man fylla i en SMTP-server, ett användarnamn och lösenord för att skicka från den adressen/domänen.)
Är du med på (problemet)?

Det verkar fungera, men om man har tvåfaktorsaktorisering så måste man generera ett "applösenord" som man använder. Dock verkar Outlook reagera på att något är märkligt med mejlet, att headrar och adress inte stämmer överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Men för att använda Gmails smtp-server så måste man ha ett konto, visst, man har ju ett användarnamn xxx@gmail.com. Kommer den godkänna att du skickar från en annan avsändare i headern (xyz@xyz.xyz), när man loggar in som xxx@gmail.com?

Om du i inställningarna på Gmail.com under Accounts har konfigurerat Send mail as med det andra kontot så borde det gå.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Jahapp..

Velat lämna gsuite länge då väldigt lite av googles egna tjänster fungerar med gsuite konton. Men ej orkat ta tag i det. Nu får man en anledning byta över till office365 eller något annat istället..

Någon som migrerat till någon annan likvärdig / bättre lösning (ej egen hostning) som kan tipsa?

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt detta är positivt.
Allt som "gratis" tar i blir till skit. Kika bara på "gratis" mobilspel på Android eller IOS eller vilken som helst "gratis" tidning på nätet.

Jag är i alla fall jävligt trött på att alltid vara produkten och betalar mycket hellre en slant för att slippa det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Skrivet av cp_:

Men för att använda Gmails smtp-server så måste man ha ett konto, visst, man har ju ett användarnamn xxx@gmail.com. Kommer den godkänna att du skickar från en annan avsändare i headern (xyz@xyz.xyz), när man loggar in som xxx@gmail.com?
(När man konfigurerar utgående mail för en annan domän får man fylla i en SMTP-server, ett användarnamn och lösenord för att skicka från den adressen/domänen.)
Är du med på (problemet)?

Jaså du menar skicka från. Ja det blir problematiskt om man använder gmail.

Hosta en egen SMTP-server bara för att skicka är åtminstone LITE mindre jobbigt än att hosta allt - men fortfarande out of reach för dom flesta.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Google apps/ Gsuite sedan 2012, men nu blir det att se över byte.. Undra när man får information om det från google själva, hittills har jag bara sett det på olika sidor på nätet.

För min del lutar det mot icloud+ (dock trist med så lite inställningar etc man kan göra, samt att spamhanteringen inte är den bästa, webbinterfacet lite långsamt). Alternativt inleed där jag har webbhotell.

Det jag kommer sakna mest tror jag är den snabba och smarta sökningen av gamla mail.
Frågan är bara om man ska ta tag i det hela när man väl får infon från google själva, så kan man skjuta på det tills andra hunnit testa på att migrera till andra tjänster..

Permalänk
Medlem

Det är runt samma pengar, men det kan vara värt kolla på mailkonton med Office 365 för de som funderar på alternativ till Gapps. Jag kan tyckta det är en bättre deal för många, då det inkluderar teams samt 1TB onedrive, jämte Gapps 30GB. Ett mailkonto med offlice online, 50GB exchange låda samt teams/onedrive ligger på runt 5.5 Eur i månaden så prismässigt är det nog bland de billigaste lösningarna som ger en full business mail.

Jag har hostat min mail själv i knappa 20 år, men som andra nämnt i tråden, behöver man lägga lite tid på det och det är väldigt svårt nå samma kvalitet på antispam som hos Google/MS och det kan ta ett tag få "whitelist" status hos vissa företag/mailservar samt att vissa vägrar helt enkelt leverar mail från servrar som aldrig skickat mail till de förut.

Så för de flesta, skulle jag säga att mailen är det sista man bör hosta själv även om man har ett intresse av att hosta saker själv. Man behöver vara beredd att lägga tid/energi på problem. En utgående SMTP är också en av de få saker de flesta inta kan hosta hemma då det kräver statiska IPn i praktiken, något som de flesta inte kan ha hemmavid, så det går inte komma undan helt gratis. Behöver man bara ett konto(kan ha flera domäner/alias med ett konto) så tror jag inte man kan självhosta en redundant maillösning för mycket mindre än vad ett konto kostar hos MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

Du som hostar själv, vad använder du?

Skrivet av BattleGeek:

En vanlig mail-stack i Linux.

Debianmaskin som kör
- postfix
- dovecot
- amavis
- spamassassin
- sieve
- opendkim
- opendmarc

Jag kör nästan en karbonkopia på detta. jag kör rspamd istället för spamassassin, och clamAV istället för amavis.

Och utöver det några saker till; roundcube för webmail och solr för fulltext-sök (löjligt mycket snabbare att söka igenom några GB mail) samt z-push för ActiveSync-liknande funktioner till mobiler.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sitter i exakt samma problem, men har ännu mer huvudvärk då jag har 3 andra jag "hjälpt" igång med denna lösning.

Har någon tips på vad man kan migrera till? Det enda som är intressant är alltså mail med egen domän.

https://oderland.se är ett bra Svenskt webbhotell med mejl
Om du fortfarande vill använda Gmail kan du vidarebefordra alla mejl till ett vanligt gratis Gmail-konto.
Du lägger till en SMTP-koppling på Gmail för att kunna skicka mejl från din egen domän.

Har man ingen SMTP hos sin domänleverantör kan man skicka via tjänster som sendgrid.com Den är gratis använder det själv för en domän.

Permalänk
Medlem

När jag ursprungligen skaffade "Google Apps for Your Domain", som det hette från början, var privatpersoner målgruppen för standardversionen som var kostnadsfri och mer eller mindre enbart bestod utav vanliga Gmail fast med en eget domännamn istället för gmail.com

Det fanns en betald Premium-version riktad mot företag med mer funktionalitet.

Med tiden har de kastat in mer och mer meningslös funktionalitet, men jag är fortfarande enbart intresserad av exakt samma sak nu som när jag skaffade det - ett vanligt Gmail-konto fast med mitt egna domännamn.

Problemet är att åratal av eposthistorik nu är knutet till detta konto, och nu måste man betala 870kr inkl. moms per år och användare för att ha kvar det. Visst, det går att få ut någon slags databasdump från Google, men denna går ju mig veterligen inte att importera till någon annan tjänst så den faktiska nyttan av den är ju diskuterbar.

Hade den inte marknadsförts som en gratistjänst för privatpersoner från början hade nog många nöjt sig med ett vanligt gmail.com-konto istället.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Om du fortfarande vill använda Gmail kan du vidarebefordra alla mejl till ett vanligt gratis Gmail-konto.
Du lägger till en SMTP-koppling på Gmail för att kunna skicka mejl från din egen domän.

Har man ingen SMTP hos sin domänleverantör kan man skicka via tjänster som sendgrid.com Den är gratis använder det själv för en domän.

Okej men detta kräver då alltså 3 steg så som jag förstår det:
1) https://blog.cloudflare.com/introducing-email-routing/
T ex den där. Jag signade upp men closed beta än så länge. Jag behöver ju alltså någonting som fortsätter ta emot email, och det kommer ju inte vanliga GMAIL kunna göra eftersom man inte kan ha en custom domain där(?).

2) Ett vanligt GMAIL-konto

3) En SMTP-tjänst som använder min egna domän, återigen så är alltså inte det något som standard GMAIL tillåter utan då behöver jag alltså t ex sendgrid.com?

Shit vilken soppa detta blev. Gah.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Okej men detta kräver då alltså 3 steg så som jag förstår det:
1) https://blog.cloudflare.com/introducing-email-routing/
T ex den där. Jag signade upp men closed beta än så länge. Jag behöver ju alltså någonting som fortsätter ta emot email, och det kommer ju inte vanliga GMAIL kunna göra eftersom man inte kan ha en custom domain där(?).

2) Ett vanligt GMAIL-konto

3) En SMTP-tjänst som använder min egna domän, återigen så är alltså inte det något som standard GMAIL tillåter utan då behöver jag alltså t ex sendgrid.com?

Shit vilken soppa detta blev. Gah.

Just nu gör jag så, men använder loopia som stödjer att skicka vidare mejl utan några extra kostnader förutom det man betalar för domänen. Sen använder jag Gmails SMTP-server, där jag använder inloggningsuppgifterna för mitt vanliga gmail-konto. Dock behövde jag skapa ett applösenord, på grund av tvåfaktorsauktoriseringen. Än så länge funkar det, men Outlook flaggar mejlen som att det skickas från fel domän. Osäker på om sendgrid löser det?

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag körde med någon av deras gratistjänster. Använder google workspace med domän privat och på jobbet (Självklart olika konton/domäner) och det fyller alla behov och lite till.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Just nu gör jag så, men använder loopia som stödjer att skicka vidare mejl utan några extra kostnader förutom det man betalar för domänen. Sen använder jag Gmails SMTP-server, där jag använder inloggningsuppgifterna för mitt vanliga gmail-konto. Dock behövde jag skapa ett applösenord, på grund av tvåfaktorsauktoriseringen. Än så länge funkar det, men Outlook flaggar mejlen som att det skickas från fel domän. Osäker på om sendgrid löser det?

Beror på. Du måste konfigurera SPF på din domän som informerar vilka SMTP servrar som är godkända att skicka med. Utan det är risken stor att du blir spamlistad.

Permalänk
Medlem

Jag funderade för några år sedan hur jag skulle göra med mailen, problemet är med de flesta (alla?) webbhotell är att de inte har en riktig 2fa på mailen, därför kom jag fram till att gmail är bättre än den egna mailen på sin domän. T.om ett svenskt webbhotell (som har bra betyg i tester) jag hade tyckte att 2-vägs kryptering var säkert på mail-lösenordet.

Att inte koppla sin mail till en egen domän gör att man är lite friare att byta domän eller om den på något sätt går förlorad/slutar fungera. Som i detta fall där många får jobba bort G suite när de har kopplade domäner, lider med er när ni måste ha support på allt strul som blir när familjmedlemmar och släktingar måste byta mailadress.

Att köra en outlook.com eller gmail.com adress så är det störst chans att den kommer fungera år efter år. De stora spionerar kanske på ens vanor och jag är emot det, men i fallet med att en mailadress ska vara säker och fungera utan problem så känner jag att jag får offra min integritet i detta fallet.

Om ni vill flytta många mail, kör Thunderbird. Där kan ni logga in båda kontona och dra över mailen direkt. Eller kan ni dra dom till en vanlig mapp på datorn och ha backup på gamla mail i filer istället. Och lägga tillbaka dom när ni vill till mailen.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Aj fan, detta var inte bra. Har min huvudmail där... och jag har inte hittat något annat alternativ som är bättre och gratis heller.
Men 60 spänn i månaden för starter har man väl råd med...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Problemet är att åratal av eposthistorik nu är knutet till detta konto, och nu måste man betala 870kr inkl. moms per år och användare för att ha kvar det. Visst, det går att få ut någon slags databasdump från Google, men denna går ju mig veterligen inte att importera till någon annan tjänst så den faktiska nyttan av den är ju diskuterbar.

Mjo, dålig stil att dom ändrat tjänsten till något helt annat. Dom kunde väl ha låtit g suite free vara kvar i alla fall... men även google är giriga.
Nåja... 696 kr per år blir det väl ändå? I alla fall för business starter.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neosophic:

Aha, ok. Ja, då kanske det skiljer sig om man är privatperson eller företag. Bra att veta. Jag hade så gärna velat ha möjligheten att ladda hem dokumentet och bilderna från Google Drive att jag till och med hade varit villig att betala dem för det.

Jag är privatperson med egna domäner. Och som sagt, betalande kunder får hjälp avsevärt snabbare. De ringer upp omgående om problemet är av högsta prioritet.

Permalänk
Medlem

https://yro.slashdot.org/story/22/01/22/0137254/google-could-...

Citat:

On Wednesday, Google announced that it is getting rid of the G Suite legacy free edition, "which allowed those that snuck in before 2012 to get free Google apps services tied to a custom domain rather than Gmail," reports Android Police. Since a lot of people will be left "in the lurch" after the shutdown, attorneys at Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith are opening an investigating into the matter for a potential class-action lawsuit.

Inte helt oväntat.

Permalänk
Medlem

@jaqob Ja Sendgrid guider dig till att sätta upp DKIM och SPF. Om jag kommer ihåg rätt måste du konfigurerar det innan du kan böja skicka mejl.

Skrivet av BasseBaba:

Okej men detta kräver då alltså 3 steg så som jag förstår det:
1) https://blog.cloudflare.com/introducing-email-routing/
T ex den där. Jag signade upp men closed beta än så länge. Jag behöver ju alltså någonting som fortsätter ta emot email, och det kommer ju inte vanliga GMAIL kunna göra eftersom man inte kan ha en custom domain där(?).

2) Ett vanligt GMAIL-konto

3) En SMTP-tjänst som använder min egna domän, återigen så är alltså inte det något som standard GMAIL tillåter utan då behöver jag alltså t ex sendgrid.com?

Shit vilken soppa detta blev. Gah.

Det är i regel så så vill man komma undan billigt får man anstränga sig 🙂. Sendgrid kan också i framtiden ta bort sitt grattis erbjudande och kräva betalt, det bör man vara medveten om.

Om man inte vill krångla till det så skulle jag rekommendera att man betalar för en riktigt E-posttjänst. https://Inleed.se är bland det billigaste. För 19 kr i månaden så får man utöver webbhotell möjlighet att skapa oändligt många E-postkonton.

Permalänk
Avstängd

Hm, betyder detta att man måste börja betala för varje Gmail-konto man har från och med 1 juni i år?

Relevansen är att du kan endast ha YT-konto genom att ha ett Gmailkonto först om jag inte missat något.

För övrigt blir 720 SEK per år att dra av från företaget då som kostnad. Så kan det gå!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Mjo, dålig stil att dom ändrat tjänsten till något helt annat. Dom kunde väl ha låtit g suite free vara kvar i alla fall... men även google är giriga.
Nåja... 696 kr per år blir det väl ändå? I alla fall för business starter.

696 kr/år exkl. moms. 870kr/år inkl. moms.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

G suit.. va är det? Är inte gmail mm gratis?
Letat fortfarande annan tjänst för mina bilder efter att google snopet tog bort möjligheten att ha nerbantade bilder gratis på deras tjänst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gramner:

696 kr/år exkl. moms. 870kr/år inkl. moms.

Var hittar du angett pris? Jag hittar inget om det trots att jag kikar i Prenumerationer i Google-kontot.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att Google inte tar chansen att skapa en familytier som bara har email. Säg 10kr/månad och användare hade jag troligen köpt rakt även om jag nu varit sugen på att byta i typ 1-2 år. Faktumet att jag har släkt som har adresser i min domän har hindrat mig och nu blir det plötsligt en deadline och frågan är väl hur jag ska tänka.

Spanat på protonmail med custom domain men frun vill inte att de ska krävas en separat app på telefonen så jag misstänker att detsamma troligen gäller övrig familj/släkt. Bridgelösningen verkar bara finnas för datorer så där går jag ju också bet.

Enklaste alternativet kanske är att be alla sätta upp gmail adreser och sen lägga en vidarebefordran från webhotellet? Vet inte hur sånt fungerar men det finns en forwarding lösning hos websupport (där jag har domänerna) som bara verkar vara att man matar in adressen hos sin domän och sen vart den ska landa i slutändan.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hm, betyder detta att man måste börja betala för varje Gmail-konto man har från och med 1 juni i år?

Nej, detta rör bara oss som har en gammal gratis-version av G Suite som inte erbjudits på väldigt länge. Det var i princip Gmail med egen domän.

Skrivet av MrGlad8:

G suit.. va är det? Är inte gmail mm gratis?
Letat fortfarande annan tjänst för mina bilder efter att google snopet tog bort möjligheten att ha nerbantade bilder gratis på deras tjänst.

Företagsversionen av Googles tjänster. Tar inte många sekunder att googla fram det svaret annars. Kort sagt kan man säga att om du inte vet vad det är så påverkar denna nyhet inte dig.

Jo, vanliga Gmail m.m. är fortsatt gratis.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Var hittar du angett pris? Jag hittar inget om det trots att jag kikar i Prenumerationer i Google-kontot.

https://workspace.google.com/intl/sv/pricing.html

58 kr/månad exkl. moms är standardpriset för den billigaste tjänsten, med ett något lägre introduktionspris för nya kunder det första året.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.