Mobilt Bredband - Vad är acceptabel hastighet vid överbelastad mast?

Permalänk
Medlem

Mobilt Bredband - Vad är acceptabel hastighet vid överbelastad mast?

Tjena!

Jag har fixat ihop Telia 4G Mobilt Bredband eftersom ADSL upphör och fiber är inget som min hyresvärd vill fixa för tillfället. Den garantin Telia ger mig är att 30mbit/s skall vara medelhastigheten jag bör uppnå vid nedladdning.

Sedan jag började med mobilt bredband har man noterat att nedladdningshastigeten kan sträcka sig allt från 4mbit/s till knappt 15mbit/s mellan "rush-hours" (eftermiddagar/kvällar).
Efter en massa felsökningar kom Telia fram till att det är ett belastningsproblem för masten och att problemet inte kan lösas. Jag får helt enkelt vara nöjd med en medelhastighet på cirka 8-10mbit/s med 4G mobilt bredband enligt Telia. Detta med tanke på att jag har köpt en tjänst där Telia har garanterat mig en medelhastighet på 30mbit/s.

Detta har resulterat till att man kan inte spela online-spel på kvällarna eftersom jag får enorma lagspikes varannan minut (hoppar upp till 150-200ms någon sekund och sedan går den ner). Att streama Twitch på 360p och spela League of Legends/Valorant är inte tänkbart.

- Modemet som Telia har gett mig är ZTE MF286D.
- Min maximala nedladdningsanvändning för hela nätverket ligger på cirka 5-8mbit/s.
- Ingen extern antenn finns.
- Närmaste mast ligger cirka 500m (bor i en större stad - centralt) och enligt Telia har jag mycket god signalstyrka (-86dBm enligt modemet för tillfället).
- Antalet anslutna enheter är cirka 7-8st samtidigt men vissa är i "sleep mode". Inte alla enheter som används samtidigt.

Min fråga är:
Ska jag vara nöjd med nedladdningsresultatet och Telias svar om kapacitetsbrist?
Är det modemet Telia har gett mig som är dålig och orsakar problemet?
Hur kan jag lösa problemet?

Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

-86dB är inte "mycket god signalstyrka" i min bok iaf. Om det är RSSI vi pratar om.

Permalänk
Medlem

Du kan inte göra mer än att pusha din hyresvärd till att erbjuda fast uppkoppling eller klaga hos Telia över den dåliga farten. Antingen får Telia utöka kapacitet på sitt håll, eller så får din hyresvärd punga ut och dra in vettig uppkoppling.

Hur man inte kan ha fast uppkoppling är obegripligt, handikappar rejält. Jobba hemifrån som många gör med kanske video-möten eller filer som skickas fram och tillbaka blir ju omöjligt. Jag hade allvarligt sökt ett nytt boende och flyttat.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@Sammyc51, "bor i större stad, centralt" men då undrar jag finns det ingen möjlighet till någon form av permanent uppkoppling.

Fiber är en sak men oftast brukar det ju finnas någon form av fast uppkoppling, t.ex. kabel-TV, den tekniken är bättre än 4G även om det också kan strula. Om det är många som bor centralt och nu förlorar sitt ADSL så har dom säkert också skaffat 4G vilket gör att masten är överbelastad. När man tar bort ADSL är det ofta ganska många som blir av med sin uppkoppling omgående. Då är det kanske inte förvånande att 4G är så segt eftersom det är för många som har flyttat över till den typen av uppkoppling i just din stad och i det området där du bor.

Jag tror inte du kan göra så mycket annat än att prova köpa en extern antenn från t.ex. kjell. Det kan hjälpa men det är inte säkert om Telia själva säger att masten är överbelastad.

Det låter helt absurt, om du bor centralt i Skövde borde ju nästan alla ha någon form av permanent stabil uppkoppling så länge som man har byggt ut bredband i Sverige. Jag trodde det var självklart att alla hyresvärdar numera hade bredband, med undantag för mycket små bestånd som då finns på en liten ort där man kanske saknar kabel-TV, fiber och annat sedan tidigare eller inte fått fram fiber ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det låter helt absurt, om du bor centralt i Skövde borde ju nästan alla ha någon form av permanent stabil uppkoppling så länge som man har byggt ut bredband i Sverige. Jag trodde det var självklart att alla hyresvärdar numera hade bredband, med undantag för mycket små bestånd som då finns på en liten ort där man kanske saknar kabel-TV, fiber och annat sedan tidigare eller inte fått fram fiber ?

Tack för era svar. Antar att det inte finns så mycket att göra..........

Hyresvärden vill inte fixa fiber eftersom att de andra i bostaden har tackat nej till en förhöjd hyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Tack för era svar. Antar att det inte finns så mycket att göra..........

Hyresvärden vill inte fixa fiber eftersom att de andra i bostaden har tackat nej till en förhöjd hyra.

Jag hade 100% prioretar en flytt i ditt läge. Beror väl på hur viktig sjysst uppkoppling är för en själv dock.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Det finns andra mobiloperatörer om du bor centralt och har som enda alternativet att ha mobilt bredband. Prova de andra.. skaffa kontantkort från de andra operatörerna och se om någon annan fungerar bättre.

Permalänk
Medlem

Du kan prova att köpa extern antenn och använda den, men då måste du ha tillgång till ett fönster, som siktar i rätt håll. Finns säkert nån möjlighet att installera den inomhus. Men om du bor i tätort och masten är ej långt bort tror jag att det ej kommer göra nån större skillnad. Annars köp massa kontantkort från alla större operatörer och testa med vilken du får bäst hastighet. Jag tycker att Telia borde uppgradera till VDSL iställer för stänga ner allt adsl och satsa på mobilt bredband... Och om det nu måste vara trådlös, då borde man fixa radiolänk. Mobilt bredband är inget alternativ till en fast uppkoppling... Finns massa trådar om folk som har fått ADSL nedstängd och behöver använda mobilt med en överbelastad mast. Är ju inte sällan att den blir överbelastad eftersom alla går över till mobilt. (Sitter själv i liknande situation dock kör jag Tele2 och det fungerar ok får i alla fall över 15 mbit på kvällerna)

Permalänk
Medlem

Beroende på hur stort behovet är av en snabb uppkoppling vs pris, så kommer ju Starlink till Sverige.
Om jag fattat det rätt så kommer det kosta 1079kr/mån + runt 5000kr för utrustningen.

Lite saftigt kanske, men finns behovet och pengarna, så varför inte, om inget annat fungerar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Ett alternativ som kanske inte är okej avtalsmässigt men inte är olagligt för det är ju att kolla med någon granne i ett granne som har tex fiber om de kan tänka sig att låta dig dela på deras fasta uppkoppling via wifi eller riktad antenn...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Tjena!

Jag har fixat ihop Telia 4G Mobilt Bredband eftersom ADSL upphör och fiber är inget som min hyresvärd vill fixa för tillfället. Den garantin Telia ger mig är att 30mbit/s skall vara medelhastigheten jag bör uppnå vid nedladdning.

Sedan jag började med mobilt bredband har man noterat att nedladdningshastigeten kan sträcka sig allt från 4mbit/s till knappt 15mbit/s mellan "rush-hours" (eftermiddagar/kvällar).
Efter en massa felsökningar kom Telia fram till att det är ett belastningsproblem för masten och att problemet inte kan lösas. Jag får helt enkelt vara nöjd med en medelhastighet på cirka 8-10mbit/s med 4G mobilt bredband enligt Telia. Detta med tanke på att jag har köpt en tjänst där Telia har garanterat mig en medelhastighet på 30mbit/s.

Detta har resulterat till att man kan inte spela online-spel på kvällarna eftersom jag får enorma lagspikes varannan minut (hoppar upp till 150-200ms någon sekund och sedan går den ner). Att streama Twitch på 360p och spela League of Legends/Valorant är inte tänkbart.

- Modemet som Telia har gett mig är ZTE MF286D.
- Min maximala nedladdningsanvändning för hela nätverket ligger på cirka 5-8mbit/s.
- Ingen extern antenn finns.
- Närmaste mast ligger cirka 500m (bor i en större stad - centralt) och enligt Telia har jag mycket god signalstyrka (-86dBm enligt modemet för tillfället).
- Antalet anslutna enheter är cirka 7-8st samtidigt men vissa är i "sleep mode". Inte alla enheter som används samtidigt.

Min fråga är:
Ska jag vara nöjd med nedladdningsresultatet och Telias svar om kapacitetsbrist?
Är det modemet Telia har gett mig som är dålig och orsakar problemet?
Hur kan jag lösa problemet?

Tacksam för all hjälp.

Testa med någon annan mobiloperatör och se hur deras hastighet är

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Tack för era svar. Antar att det inte finns så mycket att göra..........

Hyresvärden vill inte fixa fiber eftersom att de andra i bostaden har tackat nej till en förhöjd hyra.

Enligt din profil så bor du i Skövde..
De är ingen större stad om man ska tänka ur en utbyggnads synpunkt av mobilt bredband.

Du får antingen köpa en antenriktare för ca 1000kr + eller prioritera en flytt för bättre bredband.
Rekomenderar de senare tyvärr.

Detta kommer från någon som är i samma sitts som du.

Har väntat på min fiber i 2 år nu (skulle komma 2020 februari ...) men "förseningar" gör att de inte kommit än, lustigt nog så har andra områden som inte va bestämda innan vi fick vårat besked fått fiber 🤔

Anyway även om du köper dyr utrustning så finns inga garantier..
Jag kör med dubbla modem och tvillingkort så jag bara har 1 till min dator för att få de att bli "okej" men pingen kommer du aldrig att få bra på trådlöst om du inte flyttar till malmö, Stockholm eller Göteborg.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Jag skulle testa en annan mobiloperatör innan du köper ett nytt modem. Är masten överbelastad kommer nog inte ett nytt modem lösa det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Högst troligt inget alls. Din bästa chans är att ta hem några kompisar som har andra operatörer och köra bredbanskollen i deras telefoner.
/Jobbar med mobilnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Ett nytt modem hjälper ca 0% vid operatörens överbelastning.

Du kan byta operatör.
Så som för mig.
Testade telia, fick ut 10 mps
Testade tele2 och fick ut 30-40 mps..

Blev tele2 trotts att jag bor i ett telia område 😉

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Högst troligt inget alls. Din bästa chans är att ta hem några kompisar som har andra operatörer och köra bredbanskollen i deras telefoner.
/Jobbar med mobilnät.

Haha de va exakt så jag gjorde när jag valde leverantör 😂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Har samma situation i sommarstugan. Har tele2 där och brukar få kring 16mbit. när det är högsäsong på campingen som ligger mellan mig och masten får jag ut 0.5-2mbit större delen av dygnet.
Då kör jag temporärt med telia vars mast levererar 40-50mbit samtidigt.
Tele2 bekräftar att antennen överbelastad.

Surt bara att den överbelastade perioden sammanfaller med semestern.

Permalänk
Medlem

Beställ hem en lunta kontantkort för mobilt bredband från olika operatörer och prova innan du börjar labba med modem och antenner. Det kan skilja enormt. Telia är oanvändbart för mig (2-10 Mbit/s), 3 OK (10-20 Mbit/s) och Tele2 godkänt (30-50 Mbit/s).

Det kan se annorlunda ut för dig, det beror helt på belastning och teknik hos de olika operatörerna.

Permalänk
Medlem

Den information som jag har fått är att flera av operatörerna använder sig utav samma mast vilket leder till ingen skillnad alls?

Tyvärr har jag en bindningstid på 12 månader och Telia vill inte häva avtalet pga kapacitetsproblemet.

Enligt lag är det ju även obligatoriskt för alla hushåll att uppnå minst 10mbit/s. När jag ligger under gränsen borde väl Telia agera?

Permalänk
Medlem

Jag hade också prioriterat flytt. Hyresvärdar som lever kvar på 80-talet är inget att ha.

Men -86dB är dåligt, och kommer inte ge någon bra hastighet. Jag hade satsat på utomhus-antenn/router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Den information som jag har fått är att flera av operatörerna använder sig utav samma mast vilket leder till ingen skillnad alls?

Tyvärr har jag en bindningstid på 12 månader och Telia vill inte häva avtalet pga kapacitetsproblemet.

Enligt lag är det ju även obligatoriskt för alla hushåll att uppnå minst 10mbit/s. När jag ligger under gränsen borde väl Telia agera?

De må använda samma mast, men kapacitet i nätet är individuellt, så det bara för att man använder samma mast så behöver inte det betyda något gällande kapacitet. Sedan så bygger Telia sitt 4G och 5G själv, Tele2 och Telenor bygger själva täckning på 2G 4G och 5G tillsammans, dock så är själva kapacitet i nätet individuellt även när de bygger själva täckningen tillsammans. Tre bygger 3G på 900 MHz bandet samt 4G och 5G själv.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Jag hade också prioriterat flytt. Hyresvärdar som lever kvar på 80-talet är inget att ha.

Men -86dB är dåligt, och kommer inte ge någon bra hastighet. Jag hade satsat på utomhus-antenn/router.

-86 är väl bra? Jag brukar ha betydligt sämre mottagning med mobilen och få höga hastigheter.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

De må använda samma mast, men kapacitet i nätet är individuellt, så det bara för att man använder samma mast så behöver inte det betyda något gällande kapacitet. Sedan så bygger Telia sitt 4G och 5G själv, Tele2 och Telenor bygger själva täckning på 2G 4G och 5G tillsammans, dock så är själva kapacitet i nätet individuellt även när de bygger själva täckningen tillsammans. Tre bygger 3G på 900 MHz bandet samt 4G och 5G själv.

Tack för svaret.

Får tänka på det.

Permalänk

Tror inte hyresvärden kan ha så stora problem att få godkänt för fiber, just för att ADSL är borta och att det höjer standarden:
https://lawline.se/answers/kan-hyresvarden-hoja-hyran-pa-grun...

That being said, prova kontantkort från andra leverantörer
Är det någon eller några som ger mycket bättre resultat, så har du en väldigt god förhandlingsposition mot Telia från ett konsumentperspektiv
Och även om du inte kommer ur kontraktet så kan du använda det gamla för allt annat, och ett nytt för dig själv att spela på
Gissar att få möjligheten att spela är rätt ovärderlig?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Telia har ju lite olika tjänster.
"BREDBAND VIA MOBILNÄTET" skall ju ge förtur i masten enligt deras hemsida.
Mobilt bredband har inte detta.
Annars är det ju inget man själv kan göra vid överbelastad mast, utom att byta operatör.
Är ju inte säkert att de andra är bättre. Man får skaffa simkort och testa vid 8 tiden på kvällen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Bor du i lägenhet med fönster på "båda" sidorna så testa flytta modemet. Jag bor utanför Lund i en etta. Går jag till köket (ena sidan) så har jag max 12 Mbit hastighet på mobila nätet, går jag in i vardagsrummet så kommer den åt en annan mast som ger mig uppemot 50 Mbit.
Kan vara lönt för dig att testa.

Permalänk

Ett annat alternativ kan vara att prova att låsa routern till 3G istället för 4G, 3G nätet kan vara mindre belastat än 4G nätet och routern kan ibland välja en annan station / mast som är mindre belastad.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vill du inte köra antenn till routern eller byta operatör (finns 3 olika 4G-nät – Telia, Tre och Tele2/Telenor) så kolla om någon annan fortfarande erbjuder DSL, Telenor har VDSL på en del håll. Antar dock att Telia avvecklar koppar på din ort.

Har du bundet med Telia bör du kunna backa ur avtalet med dina resultat.

Vad har du för abonnemang på mobilen? Vad får du på Bredbandskollen där? Har du testat att låsa Telia-routern till olika band?