Mobilt Bredband - Vad är acceptabel hastighet vid överbelastad mast?

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Enligt din profil så bor du i Skövde..
De är ingen större stad om man ska tänka ur en utbyggnads synpunkt av mobilt bredband.

Du får antingen köpa en antenriktare för ca 1000kr + eller prioritera en flytt för bättre bredband.
Rekomenderar de senare tyvärr.

Detta kommer från någon som är i samma sitts som du.

Har väntat på min fiber i 2 år nu (skulle komma 2020 februari ...) men "förseningar" gör att de inte kommit än, lustigt nog så har andra områden som inte va bestämda innan vi fick vårat besked fått fiber 🤔

Anyway även om du köper dyr utrustning så finns inga garantier..
Jag kör med dubbla modem och tvillingkort så jag bara har 1 till min dator för att få de att bli "okej" men pingen kommer du aldrig att få bra på trådlöst om du inte flyttar till malmö, Stockholm eller Göteborg.

Jag bor på 3 km utanför en ort med ca 5k invånare. Och med 1,5km till närmsta mast fick jag ändå ut 120-150 Mbit stabilt och med några få ms mer än nu när jag gått över till fiber. Dessa hastigheter var med Telias utskickade utrustning.

Med det sagt måste jag säga att du tyvärr har helt fel, det är oväsentligt vart man bor. Är förutsättningarna bra så får man hög hastighet även på landsbygden.

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ett annat alternativ kan vara att prova att låsa routern till 3G istället för 4G, 3G nätet kan vara mindre belastat än 4G nätet och routern kan ibland välja en annan station / mast som är mindre belastad.

Värt att påpeka är dock att 3G näten i Sverige har börjat stängas ner och Telia har redan släckt en hel del 3G täckning i Sverige, lika så Tele2.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Värt att påpeka är dock att 3G näten i Sverige har börjat stängas ner och Telia har redan släckt en hel del 3G täckning i Sverige, lika så Tele2.

Sant, glömde det. Har funkat bra ibland hittills dock.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Sant, glömde det. Har funkat bra ibland hittills dock.

Absolut, så länge det finns 3G i området

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Testa lås på 3g. När det är som mest överbelastat här så ger 4g typ 2mb ner, 0.5mb upp och en latens som svajar mellan 60 och 2000. Hspa+/h+ (3g) ligger för mig alltid stabilt på 15-20mb ner, 1-2mb upp och latens på drygt 30-40

Permalänk

Jag testade olika mobilnät och antenner mm innan vi fick fiber och det jag kan säga till 100% är att du kommer aldrig bli nöjd med vare sig hastigheter, pris, män gd data eller framförallt latency. Lägg inte pengar på massa prylar säger jag bara utan prioritera att försöka få dit fiber alt. flytta. Hade 100% flyttat från ett hus jag inte kan få en bra fast uppkoppling i 2022. Bedrövligt och borde lagstadgas att alla hyresvärdar borde se till att fixa detta.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stornärke:

Testa lås på 3g. När det är som mest överbelastat här så ger 4g typ 2mb ner, 0.5mb upp och en latens som svajar mellan 60 och 2000. Hspa+/h+ (3g) ligger för mig alltid stabilt på 15-20mb ner, 1-2mb upp och latens på drygt 30-40

Det har redan skrivits om det, och ja, det är ett alternativ, förutsatt att det fortfarande finns 3G kvar i hans område. Telia har börjat stänga ner 3G och det har tagit ner en hel del av deras 3G täckning nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat Tele2 och Telenor.

Vid 18:50 idag kommer jag upp till 90-110 mbit/s med Tele2 och Telenor med hjälp av bredbandskollen på min mobil (4G-nät).

Med Telia och dess router med kabel till en PC får jag 4-10 mbit/s med hjälp av bredbandskollen.

Ringt upp Telia och berättat om denna enorma skillnad och att man inte kan erbjuda en tjänst som inte fungerar. De uppger, i sin tur, att eftersom jag får bra hastighet UNDER NATTEN (då ingen använder masten) så funkar tjänsten som det ska. Informerar Telia att när användaren vill använda tjänsten (prime-time 16.00-21.00) så fungerar den inte. De rycker på axlarna och hänvisar till deras villkor som uppger att en temporär begränsning i hastighet kan förekomma.

Däremot står det i villkoren att begränsningarna är temporära medan dessa begränsningar är för mig vardagliga. Dessutom står det att Telia måste samtidigt vidta åtgärder för att fixa detta men eftersom det endast är en belastning på masten så uppger Telia att det finns inget de kan göra.

Nu är man fast med 12 månaders kontrakt. Oetiskt att erbjuda en tjänst som inte fungerar. Ingen information på deras hemsida hur en mast kan bli överbelastad vilket begränsar hastigheten mycket.

Börjar lukta ett ARN-fall för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Jag har nu testat Tele2 och Telenor.

Vid 18:50 idag kommer jag upp till 90-110 mbit/s med Tele2 och Telenor med hjälp av bredbandskollen på min mobil (4G-nät).

Med Telia och dess router med kabel till en PC får jag 4-10 mbit/s med hjälp av bredbandskollen.

Ringt upp Telia och berättat om denna enorma skillnad och att man inte kan erbjuda en tjänst som inte fungerar. De uppger, i sin tur, att eftersom jag får bra hastighet UNDER NATTEN (då ingen använder masten) så funkar tjänsten som det ska. Informerar Telia att när användaren vill använda tjänsten (prime-time 16.00-21.00) så fungerar den inte. De rycker på axlarna och hänvisar till deras villkor som uppger att en temporär begränsning i hastighet kan förekomma.

Däremot står det i villkoren att begränsningarna är temporära medan dessa begränsningar är för mig vardagliga. Dessutom står det att Telia måste samtidigt vidta åtgärder för att fixa detta men eftersom det endast är en belastning på masten så uppger Telia att det finns inget de kan göra.

Nu är man fast med 12 månaders kontrakt. Oetiskt att erbjuda en tjänst som inte fungerar. Ingen information på deras hemsida hur en mast kan bli överbelastad vilket begränsar hastigheten mycket.

Börjar lukta ett ARN-fall för mig.

Det brukar stå väldigt tydligt att ”utlovad” hastighet är vid optimala förhållanden, och att det i verkligheten kan variera pga hela världens olika orsaker. Svårt att se att du har något att hämta där.

På sin hemsida skriver Telia t.ex:
”Hastigheten är i normalfallet 10-60Mbit/s upp till 300 Mbit/s i 4G-nätet.
Normalhastighet i 3G-nätet 2-10Mbit/s upp till 32Mbit/s.”

Så 4 Mbit/s är ju faktiskt inom ramen för tjänsten.

Men nu vet du den hårda vägen att det varierar stort mellan operatörer på olika platser och att man inte bör binda sig på mobilabonnemang om hastighet och tillgänglighet är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

På sin hemsida skriver Telia t.ex:
”Hastigheten är i normalfallet 10-60Mbit/s upp till 300 Mbit/s i 4G-nätet.
Normalhastighet i 3G-nätet 2-10Mbit/s upp till 32Mbit/s.”

Jag har ett bredbandspaket från Telia där man garanterar (som du själv har noterat) minst 10mbit/s inom 4G-nätet.

Detta är ju något jag inte kan uppnå under primetime. Så 4mbit/s är inte inom ramen för den tjänst jag har köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Jag har ett bredbandspaket från Telia där man garanterar (som du själv har noterat) minst 10mbit/s inom 4G-nätet.

Detta är ju något jag inte kan uppnå under primetime. Så 4mbit/s är inte inom ramen för den tjänst jag har köpt.

Var har de garanterat det, står det ordagrant så någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Var har de garanterat det, står det ordagrant så någonstans?

https://www.telia.se/privat/bredband/bredband-via-mobilnatet

Under "Vilka villkor gäller?"

Citat:

För hastigheter gäller:

Bredband Plus:
Hastigheter mellan 30-130 Mbit/s vid nedladdning
Bredband Bas:
Hastigheter mellan 10-30 Mbit/s vid nedladdning

I beställningsbekräftelsen jag har fått vid beställning av tjänsten så står det även:

Citat:

Internettjänstens hastighet
Bredband Plus: Medelhastighet vid nedladdning 60 Mbit/s (30-130 Mbit/s)
Bredband Bas: Medelhastighet vid nedladdning 20 Mbit/s (10-30 Mbit/s)

Jag har köpt tjänsten "Bredband Plus".

Dessutom har jag haft flera telefonsamtal med Telias kundstjänst där de uppger att 30mbit är "garantin". Medans de andra gångerna man har ringt så uppger de att 10mbit är "garantin". Oavsett ligger jag ju under 10mbit/s.

I Telias allmänna villkor så står det däremot inget om just hastigheten. I villkoren som Telia hänvisar till är dessa två punkter:

Citat:

2.12 Telia vidtar åtgärder i nätet för att undvika överbelastning.
Sådana åtgärder kan avse prioritering eller annan särskild hantering
av viss trafik. De åtgärder som vidtas kan påverka vissa tjänsters
kvalitet, t.ex. i form av tillfälligt reducerad hastighet.

3.4 Telia har rätt att begränsa tillgängligheten av Tjänsten i den
omfattning som är nödvändig på grund av utbyggnad eller i övrigt av
tekniska, underhållsmässiga eller driftmässiga skäl. Telia ska i
sådant fall söka minimera avbrottstiden och vidta de åtgärder som
krävs för att Kunden ska vållas minsta möjliga olägenhet. Telia ska i
största möjliga utsträckning informera Kunden om planerade avbrott.

Jag upplever inte att dessa två betyder att man kan konstant begränsa min hastighet bara för att masten är begränsad vardagligen. Eller har jag fel? Tillfälligt reducerad hastighet när alla vill använda tjänsten är väl att ljuga att medelhastigheten då är 60mbit/s vid nedladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

https://www.telia.se/privat/bredband/bredband-via-mobilnatet

Under "Vilka villkor gäller?"

I beställningsbekräftelsen jag har fått vid beställning av tjänsten så står det även:

Jag har köpt tjänsten "Bredband Plus".

Dessutom har jag haft flera telefonsamtal med Telias kundstjänst där de uppger att 30mbit är "garantin". Medans de andra gångerna man har ringt så uppger de att 10mbit är "garantin". Oavsett ligger jag ju under 10mbit/s.

I Telias allmänna villkor så står det däremot inget om just hastigheten. I villkoren som Telia hänvisar till är dessa två punkter:

Jag upplever inte att dessa två betyder att man kan konstant begränsa min hastighet bara för att masten är begränsad vardagligen. Eller har jag fel? Tillfälligt reducerad hastighet när alla vill använda tjänsten är väl att ljuga att medelhastigheten då (när alla vill använda tjänsten) är 60mbit/s vid nedladdning.

Ja, 2.12 där är knepig för dig om du vill pröva det hos ARN. Som sagt, de ser till att friskriva sig. Du kan ju alltid prova, det kostar ju inget höra sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Ja, 2.12 där är knepig för dig om du vill pröva det hos ARN. Som sagt, de ser till att friskriva sig. Du kan ju alltid prova, det kostar ju inget höra sig för.

Tror knappast Telias 2.12 villkor står över statens lag:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/03/ny-sidanu-...

Staten ger en garanti på 10mbit/s. Följande är mina hastigheter:

https://imgur.com/IuzJRus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Tror knappast Telias 2.12 villkor står över statens lag:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/03/ny-sidanu-...

Staten ger en garanti på 10mbit/s. Följande är mina hastigheter:

https://imgur.com/IuzJRus

Du har missuppfattat ”lagen”. Det är en förordning som ger privatpersoner och företag på stöd på upp till 400 000 kr för få en uppkoppling på minst 10 Mbit/s. Den innebär inte att alla operatörer är skyldiga att ge dig 10 Mbit/s.

Här kan du ansöka om stödet:
https://pts.se/sv/privat/internet/bredband/pts-atgarder-for-a...

På den sidan kan du också läsa:
”Jag saknar täckning av mobilnäten inomhus – har jag rätt till åtgärden?
Saknar du täckning inomhus med din mobiltelefon eller med ditt mobila bredband? Prova mobiloperatörernas erbjudanden med utrustning som förstärker mobilnätens signaler. Kapaciteten på din plats kan även påverkas av hur mycket andra använder nätet i ditt område. Därför kan du behöva prova leverantörer i olika mobilnät.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Du har missuppfattat ”lagen”. Det är en förordning som ger privatpersoner och företag på stöd på upp till 400 000 kr för få en uppkoppling på minst 10 Mbit/s. Den innebär inte att alla operatörer är skyldiga att ge dig 10 Mbit/s.

Här kan du ansöka om stödet:
https://pts.se/sv/privat/internet/bredband/pts-atgarder-for-a...

På den sidan kan du också läsa:
”Jag saknar täckning av mobilnäten inomhus – har jag rätt till åtgärden?
Saknar du täckning inomhus med din mobiltelefon eller med ditt mobila bredband? Prova mobiloperatörernas erbjudanden med utrustning som förstärker mobilnätens signaler. Kapaciteten på din plats kan även påverkas av hur mycket andra använder nätet i ditt område. Därför kan du behöva prova leverantörer i olika mobilnät.”

Om detta är sant så försvinner mitt argument för garanterad 10mbit/s, även om Telias villkor säger 30mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Om detta är sant så försvinner mitt argument för garanterad 10mbit/s, även om Telias villkor säger 30mbit/s.

Det är klart det är sant, jag har återgett vad som står i förordningen du länkade till samt PTS… 🧐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Det är klart det är sant, jag har återgett vad som står i förordningen du länkade till samt PTS… 🧐

Känner att jag kommer ingen vart här. Jag gör en anmälan via ARN.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Om detta är sant så försvinner mitt argument för garanterad 10mbit/s, även om Telias villkor säger 30mbit/s.

Telia vet hur mobila nät funkar och har säkert aldrig gett en hård garanti om lägsta momentana hastighet, det är orealistiskt helt enkelt. Att masten är "överlastad" (ja det är förstås inte masten i sig, utan kapaciteten i utrustningen) är himla tråkigt för alla parter, problemet är att det inte finns någon enkel/billig lösning för detta.
Bygga kapacitet kostar pengar och ibland är det inte ens tekniskt möjligt utan att bygga en helt ny anläggning och det kan lätt ta 2år från beslut attt bygga tills den är i drift och kostar klart mer än en besviken kund, oavsett om han får hela familjen och närmsta grannarna att byta abbonemang till en konkurrent.

Se om du kan "byta" abbonemang med någon som har T2/Telenor som leverantör av mobilt bredband där Telia har bättre kapacitet.

Permalänk
Medlem

Varför hota med ARN? Skriv en reklamation bara.

Ska du reklamera ska du givetvis ha felanmält problemet tidigare. Kan inte se att de skulle ha något problem att bryta en mobiltjänst som inte fungerar.

Märkte du det här på en gång hade du kunnat bett om förlängd ångerrätt. Nu måste du felanmäla och därefter reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför hota med ARN? Skriv en reklamation bara.

Ska du reklamera ska du givetvis ha felanmält problemet tidigare. Kan inte se att de skulle ha något problem att bryta en mobiltjänst som inte fungerar.

Märkte du det här på en gång hade du kunnat bett om förlängd ångerrätt. Nu måste du felanmäla och därefter reklamera.

Jag började med tjänsten 1 december och tog kontakt med de antingen 3 eller 6 december p.g.a dålig hastighet och stabilitet. Då visste jag inte alls att hastighetsbegränsningen berodde på mastens kapacitet. Flera samtal och felsökningsanmälningar har skett till Telia inom den första månaden men tyvärr förstod jag försent att till exempel Tele2 har mycket bättre hastighet i Skövde än Telia har. Detta ledde till att min "pröva-på" månad gick ut.

Idag fick jag inte säga upp avtalet enligt Telias support. Därför just ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Jag började med tjänsten 1 december och tog kontakt med de antingen 3 eller 6 december p.g.a dålig hastighet och stabilitet. Då visste jag inte alls att hastighetsbegränsningen berodde på mastens kapacitet. Flera samtal och felsökningsanmälningar har skett till Telia inom den första månaden men tyvärr förstod jag försent att till exempel Tele2 har mycket bättre hastighet i Skövde än Telia har. Detta ledde till att min "pröva-på" månad gick ut.

Idag fick jag inte säga upp avtalet enligt Telias support. Därför just ARN.

Nej, du vill inte vänta 6-12 månader på beslut från ARN. Skriv en reklamation, kundservice eller uppsägning hanterar inte specifikt reklamationer och får inte bryta kontrakt hur som helst.

Ta det alltså till någon med andra befogenheter och skriv inte bara massor larv och hot, då kommer du definitivt få ta det via ARN eller domstol och säkert förlora.

Det handlar om bredband via mobilnätet, alltså att det ska fungera på en fast adress.

Permalänk
Medlem

Har precis flyttat och tyvärr finns det inte fiber här.

Jag testar lite med telenors mobila bredband just nu.

Hastigheterna varierar enormt mycket, klockan 8 fick jag ut 30-40mbit, en timme senare runt 20mbit.. och nu har jag svajjat mellan 4-6mbit senaste timmarna.

Fick en ZTE MC801A router av Telenor men hade även en Huawei B535 router, Telenor insisterade om att ZTE routern är mycket bättre och Huawei routern är väldigt gammal..

Men efter att jag har testat båda kan jag konstatera att jag får ut bättre hastigheter med Huawei routern, så ZTE routern åker tillbaka...

Har ringt runt lite då min hyresvärd sa att man kunde få ADSL här också, efter ha pratat med bahnhof så kan dom erbjuda adsl men hastigheterna ligger runt 10 mbit ned och 1 mbit upp.

Nu vet jag inte hur mycket hastigheterna varierar med ADSL, men det känns som det bättre valet om jag kan ligga runt 10mbit stabilt.

Vad hade ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Har precis flyttat och tyvärr finns det inte fiber här.

Jag testar lite med telenors mobila bredband just nu.

Hastigheterna varierar enormt mycket, klockan 8 fick jag ut 30-40mbit, en timme senare runt 20mbit.. och nu har jag svajjat mellan 4-6mbit senaste timmarna.

Fick en ZTE MC801A router av Telenor men hade även en Huawei B535 router, Telenor insisterade om att ZTE routern är mycket bättre och Huawei routern är väldigt gammal..

Men efter att jag har testat båda kan jag konstatera att jag får ut bättre hastigheter med Huawei routern, så ZTE routern åker tillbaka...

Har ringt runt lite då min hyresvärd sa att man kunde få ADSL här också, efter ha pratat med bahnhof så kan dom erbjuda adsl men hastigheterna ligger runt 10 mbit ned och 1 mbit upp.

Nu vet jag inte hur mycket hastigheterna varierar med ADSL, men det känns som det bättre valet om jag kan ligga runt 10mbit stabilt.

Vad hade ni valt?

Om du kan få 10/1 konstant utan att den varierar så skulle jag välja det, dock med förbehåll för hur mycket det kostar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@Proxann: Eftersom du frågar vad vi hade valt så hade jag i dagsläget skippat ADSL och möjligtvis kört DSL om det fanns VDSL2 och nära till station/nod. Eftersom allt avvecklar hade det inte blivit lång tid hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Proxann: Eftersom du frågar vad vi hade valt så hade jag i dagsläget skippat ADSL och möjligtvis kört DSL om det fanns VDSL2 och nära till station/nod. Eftersom allt avvecklar hade det inte blivit lång tid hur som helst.

När jag pratade med bahnhof sa han att det va runt 2000-2200m till närmaste station.

Annars kunde jag fått bättre ned- och upphastighet.

Hittar inte mycket om VDSL2, andra leverantörer erbjuder som sagt inte ADSL längre då det ska avverkas helt.

Men kostnaden är runt samma som mobilt här.

Och med tanke på att dom ska bygga ut 5G nätet så kanske man kan få det i samband med att ADSL släcks ner och byte därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Och med tanke på att dom ska bygga ut 5G nätet så kanske man kan få det i samband med att ADSL släcks ner och byte därefter.

Du kan inte räkna med att det finns 5G när ADSL slutar fungera. Här tog dom bort alla teleledningar flera år innan vi fick fiber. Måste vara typ fyra år sedan nu.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

När jag pratade med bahnhof sa han att det va runt 2000-2200m till närmaste station.

Annars kunde jag fått bättre ned- och upphastighet.

Hittar inte mycket om VDSL2, andra leverantörer erbjuder som sagt inte ADSL längre då det ska avverkas helt.

Men kostnaden är runt samma som mobilt här.

Och med tanke på att dom ska bygga ut 5G nätet så kanske man kan få det i samband med att ADSL släcks ner och byte därefter.

Där VDSL (VDSL2) är ett alternativ kan du nog inte välja någon annan än Telia eller möjligtvis Telenor – men du bor för långt bort för att VDSL ska kunna användas då gränsen går någonstans runt 1500 m kabel. Det är inte många andra som byggt VDSL på särskilt många platser. Bahnhof hade troligen inte kunnat erbjuda annat än 8/1 och 24/1 även om du bodde 10 meter från station.

Kopparnätet ska helt avvecklas i landet. Även om din ort kanske inte påverkas än så repareras normalt inte kablar vid fel. Det har inte någon koppling till mobilnätet.

Telia har lista på orter som påverkas 2022 och 2023 på sin hemsida.

Permalänk

Flytta inte in i bostäder där det inte finns fast uppkoppling. Bor man på ett sådant ställe så fundera på att flytta.

Grundproblemet är följande. Vi har några frekvensband för mobilkommunikation, dessa frekvensband är inte lätt att utöka. Det går dock förbättra tekniken som går sakta och man kan ha master tätare. Samtidigt så går vi användare emot att bara förbruka mer och mer datamängder genom internet för varje år. För länge sedan pratade man om MB nerladdad data, nu idag glor folk på filmer etc på deras mobiler.

När mängden data som går att skicka i luften med nuvarande teknik är begränsad så kan man prata om att införa regleringar för att det ej ska kollapsa ihop. Problemet med regleringar är att de alltid slår fel.
Men i vilket fall, de som väljer att köra mobilt bredband hemma istället för trådbundet är några som inte anstränger sig för att hålla nere datatrafiken i det trådlösa.

*edit*
Sedan prat med 5G. 5G kan förbättra dataöverföringen rejält, mycket till stor del genom att ha master tätare. Sedan kommer folk och säger, detta ska vi utnyttja, varenda tv, dator etc som vi har i hemmet ska gå över 5G. Och det finns risk att det likaförbaskat kommer gå segt då datamängden över det mobila bredbandet fullkomligt skenar iväg. Där ordvalet segt ska användas emot att vi också har högre prestandakrav i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Flytta inte in i bostäder där det inte finns fast uppkoppling. Bor man på ett sådant ställe så fundera på att flytta.

Ja, det är ju inte så roligt. Men hyresvärden sa att det fanns ADSL när jag var på visning så tänkte inte så mycket mer på det men nu när man sett hur illa det är känns det ju ganska surt.

Speciellt när grannarna på andra sidan vägen har fiber via stadsnätet.