Testpilot: LG Ultrafine 32EP950 Pro Display – OLED som lämnar mer att önska

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: LG Ultrafine 32EP950 Pro Display – OLED som lämnar mer att önska

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman tar sig en titt på LG:s första tillskott med OLED-teknik ämnad skrivbordet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det räckte att läsa 60 Hz för att göra den skärmen fullständigt ointressant. Att den sedan har pinsamt dålig ljusstyrka gör inte saken bättre.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Musikälskare

Den lövtunna foten hade jag inte litat på

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Lego Master

Känns som att LG faktiskt kunde engagerat sig lite. OLED är ju inte ny teknik för dem, direkt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det verkar ju inte vara någon fullträff direkt…

Jag gillar din recension dock! Tack för den.

Visa signatur
Permalänk
Keeper of the Bamse

HDR400 borde inte få kallas för HDR.

Allt under vad LGs TV-apparater trycker ur sig är oacceptabelt. Jag trodde min Samsung G9 var trasig när jag slog på HDR och såg ur skit det såg ut.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Känns som att LG faktiskt kunde engagerat sig lite. OLED är ju inte ny teknik för dem, direkt.

Det skulle inte förvåna mig särskilt mycket om deras TV- och skärmavdelningar är helt separata och inte pratar med varandra, det verkar vara rätt vanligt i den branchen tyvärr.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av perost:

Det skulle inte förvåna mig särskilt mycket om deras TV- och skärmavdelningar är helt separata och inte pratar med varandra, det verkar vara rätt vanligt i den branchen tyvärr.

Mycket möjligt, men det är ju en dålig ursäkt mot konsumenterna som vet vad de faktiskt kan producera med OLED-paneler.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Precis som med Samsung. De har länge varit ledande på små OLED-skärmar men har först nu börjat göra stora paneler.
Kul med konkurens!

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Känns som att LG faktiskt kunde engagerat sig lite. OLED är ju inte ny teknik för dem, direkt.

Oledpanelen i EP950 har inget att göra med de paneler som sitter i Oled TVs. Den tillverkas inte ens av LG.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ipac:

Oledpanelen i EP950 har inget att göra med de paneler som sitter i Oled TVs. Den tillverkas inte ens av LG.

Som potentiell konsument skiter jag heligt i detaljerna. LG kan göra bra OLED-produkter, detta är inte en sådan. LG har sabbat mitt förtroende, delvis.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det här är en skärm för folk som jobbar med bild, att sen ni inte kan spela på den spelar mindre roll, så att ge den dåligt betyg pga det känns jävligt bakvänt o fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Som potentiell konsument skiter jag heligt i detaljerna. LG kan göra bra OLED-produkter, detta är inte en sådan. LG har sabbat mitt förtroende, delvis.

Må så vara men blanda då inte in tekniska argument i ditt resonemang.

Och jag jag förövrigt svårt att se hur engagemang hade kunnat göra produkten bättre...

Permalänk
Medlem

Huuur man LG misslyckas så fatalt??? Finns ingen som bör köpa denna över valfri OLED 48” från LG.
Sedan ha mage att ta det priset…

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk

Varför bara 60Hz? Jag vet, jag vet fotoredigering osv men fortfarande? bara 120Hz gör skrivbords upplevelsen bättre på alla sett och vis.

Lite besviken på LG faktiskt, dom har 120Hz OLED TV som är kanon ur den aspekten, hade gärna sett att denna skärmen också haft 120hz. Inte för gaming men för skrivbords upplevelsen för det känns helt klart bättre och responsivare!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det här är en skärm för folk som jobbar med bild, att sen ni inte kan spela på den spelar mindre roll, så att ge den dåligt betyg pga det känns jävligt bakvänt o fel.

Professionella skärmar har hög ljusstyrka eftersom deras arbete kräver det. Alltså är den inte för dem heller.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att den låga ljusstyrkan är för att begränsa inbränningseffekter? Det är ju något extremt relevant för en datorskärm, särskilt i en professionell miljö där man kanske huvudsakligen arbetar med en typ av gränsnitt med statiska element. Tyvärr inte så enkelt för en testpilot att utreda, såklart.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gurrrra:

Det här är en skärm för folk som jobbar med bild, att sen ni inte kan spela på den spelar mindre roll, så att ge den dåligt betyg pga det känns jävligt bakvänt o fel.

Jag förstår vad du menar, och jag tyckte jag lyfte fram i artikeln att skärmen är riktigt hedrans bra för just video- och bildredigering också!

Men det är med en stor kaviat: Man måste sitt i ett mörklagt rum.
Det uppstår alldeles för mycket reflektioner i skärmen om man så mycket som har ett fönster i andra änden av rummet eller en myslampa i ett hörn som jag hade under testandet. Men har man tillgång till total mörkläggning och jobbar som proffs? Kör, för priset lär man inte få tag på en bättre skärm för det ändanmålet.

Däremot kliver jag in i det flesta av mina Testpiloter som en allmän konsument, och testar produkterna utifrån vardagliga scenarier också, inte bara nödvändigtvis vad en produkt specifikt och nischat är menad för. Och för de absolut allra flesta, som gör mer än att sitta i ett mörkerrum, då håller helt enkelt inte LG Ultrafine 32EP950 måttet i min mening.

Skrivet av SwedenVirre:

Varför bara 60Hz? Jag vet, jag vet fotoredigering osv men fortfarande? bara 120Hz gör skrivbords upplevelsen bättre på alla sett och vis.

Lite besviken på LG faktiskt, dom har 120Hz OLED TV som är kanon ur den aspekten, hade gärna sett att denna skärmen också haft 120hz. Inte för gaming men för skrivbords upplevelsen för det känns helt klart bättre och responsivare!

Håller med!

Även om skärmen fortsatt inte är ämnad att spela på, så hade 120 Hz gjort underverk bara för flytet i skrivbordsmiljön. Mig veterligen är det inte LG själva som tillverkat panelen i fråga här.. Vilket också känns konstigt när de har en fullstor OLED-division som annars tar fram riktigt bra paneler.

Skrivet av deltascu:

Kan det vara så att den låga ljusstyrkan är för att begränsa inbränningseffekter? Det är ju något extremt relevant för en datorskärm, särskilt i en professionell miljö där man kanske huvudsakligen arbetar med en typ av gränsnitt med statiska element. Tyvärr inte så enkelt för en testpilot att utreda, såklart.

Det är min misstanke också (för att förhindra burn-in), men känns som att det skulle finnas andra sätt att kringgå det än att slakta ljusstyrkan som de gjort här. LG Ultrafine 32EP950 har dessutom redan två funktioner i form av pixel-shift och automatisk standby som är till för att förhindra det hela..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

30k?! Jag orkar inte ens... känns som man får mer för pengarna om man köper 6500XT för 4000kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Professionella skärmar har hög ljusstyrka eftersom deras arbete kräver det. Alltså är den inte för dem heller.

För video i HDR, men inte annars. Min Eizo har 120cd/m2 som target vilket är standard för fotoredigering, för print kan det vara ännu lägre beroende på hur det ska hängas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

30k?! Jag orkar inte ens...

Måste vara chockande för SweC att veta att denna LG faktiskt ska ses som ett budgetalternativ inom den nisch den är ämnad för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

jag tyckte jag lyfte fram i artikeln att skärmen är riktigt hedrans bra för just video- och bildredigering också!

Ja det gjorde du så ingen skugga ska falla på dig. Denna skärm är jätte-nischad. Verkar som om många Swec:are inte förstår det.

Citat:

Man måste sitt i ett mörklagt rum

Ja. Iaf ljuskontrollerat till den grad att inget ljus direkt landar på skärmen.
Och det är väl i det närmaste att betrakta som tjänstefel om en tilltänkt användare inte gör det. Jätte-nischad, som sagt.

Citat:

Mig veterligen är det inte LG själva som tillverkat panelen i fråga här.. Vilket också känns konstigt när de har en fullstor OLED-division som annars tar fram riktigt bra paneler.

Det är en ink-jet RGB OLED från JOLED. Den "fullstora OLED-divisionen" har än så länge ingen tillverkning av paneler i denna storlek.

Är väl, för ändamålet, inga större fel på panelen. Största bristen tycks vara att den inte trackar så bra strax ovanför svart. Iaf inte så bra som avsevärt dyrare modeller.

Citat:

Det är min misstanke också (för att förhindra burn-in), men känns som att det skulle finnas andra sätt att kringgå det än att slakta ljusstyrkan som de gjort här.

Nu vet jag inte vad du fick ut från din skärm men denna ska klara >250 nits full white. Det är mer än vad oled tv-apparaterna klarar (och mer än vad "legenden" Sony X300 klarar av, och den adderade, minst, en 0:a till på priset...)

Permalänk
Medlem

Varför ska så många skärmar inom ”pro” segmentet endast stödja 60 hz? Nån teknisk aspekt där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Professionella skärmar har hög ljusstyrka eftersom deras arbete kräver det. Alltså är den inte för dem heller.

Ja den kan jag däremot hålla med om. Dock gåår det ju med 250 nits om man inte har alltför stora fönster riktade åt "fel" håll. Har rockat 300 nits på min laptop o enbart haft problem på dagen när solen lyser in genom fönstret, så kan tänka mig om man har råd med den här till jobb så mörklägger man ändå hyfsat också. Men hade såklart önskat iaf en kanske 400 nits för det där priset.

Skrivet av Yatagarasu:

Däremot kliver jag in i det flesta av mina Testpiloter som en allmän konsument, och testar produkterna utifrån vardagliga scenarier också, inte bara nödvändigtvis vad en produkt specifikt och nischat är menad för. Och för de absolut allra flesta, som gör mer än att sitta i ett mörkerrum, då håller helt enkelt inte LG Ultrafine 32EP950 måttet i min mening.

Dock så köper ju inte en allmän konsument bildskärmar för 40 lax, så att recensera den utifrån det är ganska dumt Dock som jag skrev ovan håller jag med om den dåliga ljusstyrkan. För det priset så hade man önskat sig mer, o personligen så skulle jag lätt hellre gå på CX48 istället o kanske också köpt mig en 3090 eller nåt för mellanskillnaden.

Skrivet av Ryssfemma:

Varför ska så många skärmar inom ”pro” segmentet endast stödja 60 hz? Nån teknisk aspekt där?

För att proffs oftast jobbar med antingen stillbilder eller filmer i 24fps, eller möjligtvis 30 eller 60fps. Nåt högre än det finns det (än sålänge) inte mycket poäng med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Dock som jag skrev ovan håller jag med om den dåliga ljusstyrkan. För det priset så hade man önskat sig mer, o personligen så skulle jag lätt hellre gå på CX48 istället o kanske också köpt mig en 3090 eller nåt för mellanskillnaden.

Fast EP950 är ljustarkare än CX...
(förutom vid HDR-peakar, iaf de med låg mättnad)

Men ja, CX är förstås väldigt mkt mer "vardagsvänlig". Inget reflexfilter alls är hopplöst.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gurrrra:

Dock så köper ju inte en allmän konsument bildskärmar för 40 lax, så att recensera den utifrån det är ganska dumt Dock som jag skrev ovan håller jag med om den dåliga ljusstyrkan. För det priset så hade man önskat sig mer, o personligen så skulle jag lätt hellre gå på CX48 istället o kanske också köpt mig en 3090 eller nåt för mellanskillnaden.

Vi testpiloter är dock ämnade att testa ur konsumenters perspektiv, eller på "eget bevåg" om man ska formulera det lite mer officiellt. Därför vi är testpiloter och inte regelrätta recensenter. Vi är (nödvändigtvis) inte utbildade eller tränade i de produkter vi testar alls.

Vi har individuella referensramar, kunskapsnivåer och bakgrunder. Personligen jobbar jag inte med bildhantering alls faktiskt. Är student, jobbar extra som skribent här på Sweclockers och annars är jag utbildad inom El & Nätverk. Däremot är en gemensam faktor mellan oss piloter att vi har relativt bred kompetens"inom det mesta teknik".

Så att kalla det dumt att testa ur det perspektivet "vi är ämnade" att göra, känns lite långsökt som argument ärligt talat

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Citerar från recensionen:

Citat:

Kraftiga artefakter väldigt likt ghosting uppstår runt snabba objekt. Inte ens G-Sync rår någon som helst bot på detta.

... men skärmen har väl varken g-sync, freesync eller VRR stöd?
("Dynamic Action Sync" finns där, men det är såvitt jag fattar en input-lag minimerare och inte freesync)

Ändå skumt med ghosting-artefakterna dock, men konstigare saker har hänt...
(kanske udda jämförelse men min Oculus Rift CV1 med OLED paneler hade också ghosting/smearing lite liknande en VA-panel)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag kommer behålla min grådassiga 1440p144 TN-skärm tills QD-OLED kommer ner i pris lite, lär väl ta ett par år iaf.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Citerar från recensionen:
... men skärmen har väl varken g-sync, freesync eller VRR stöd?
("Dynamic Action Sync" finns där, men det är såvitt jag fattar en input-lag minimerare och inte freesync)

Ändå skumt med ghosting-artefakterna dock, men konstigare saker har hänt...
(kanske udda jämförelse men min Oculus Rift CV1 med OLED paneler hade också ghosting/smearing lite liknande en VA-panel)

Många mobiler med Oled-skärmar uppvisar smearing när ljusstyrkan dras ner. Kanske ett liknande fenomen med panelen i EP950? Inget jag upplever med min LG Oled-TV i alla fall.