Snabbkoll: Äger du ett domännamn?

Permalänk
Medlem

Jag har mitt efternamn.nu så att jag har min egen domän som epost.
Haft den i många år nu, betalar för domänen per år och gratis eposttjänst.
Det är en som hann före mig och tog se domänen och vill inte dela eller släppa den.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Ett par stycken, för privat bruk. E-post och webbar hos webbhotell, och några hemmahostade tjänster (t.ex. Tiny Tiny RSS).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Nån som vet var man bör ha sin domän registrerad? Har en som jag haft sedan 00-talet som dock inte använts till något vettigt. Den gick automatiskt över till Loopia för något år sedan, men jag vet inte om det är billigast att behålla den hos dem, eller om man kan spara nåt på att flytta den till någon annan.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

1999 så fanns det en hemsida som man kunde regga ett gratisdomän namn på, om man orkade med reklam. Jag reggade peterjackson.com. Det är det enda som jag haft.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Svar: nej, inte ännu, men har funderat på saken, främst för subdomäner för egna högst lokala webbservrar, för webbläsare -> https; och om man nu någonsin vill ha något offentligt. Men främst för att det är trist att försöka få webbläsare att lita på självsignerade cert eller agera egen CA, så offentligt cert (med offentlig domän) för internt bruk. Ingen spikad plan ännu men just nu ser den lösa planen ut så.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ja, ett. Jag tyckte det kändes vettigt att ha en webbsida där folk kan ladda ner min musik så att man inte är helt i händerna på streamingtjänsterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Två använder dom bara för e-post idag. Tror det ligger någon default ” Lorem ipsum” sida på webhotellet

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vill ha domännamn för mitt efternamn men även om det är extremt sällsynt så har var sin jävel snott .nu och .se.
Finns inte många släkten med det efternamnet och av de som finns så var det inte någon i min släkt som norpade det.
30-40 pers i hela sverige, varav ish 15 är mina släktningar...så lite surt

Edit: Hade varit väldigt trevligt med för@efternamn.se

Jag fick skaffat mitt nu i höstas för just det syftet. Tog det på 10 år (väntat nästan lika länge).

Permalänk
Medlem

Jag har com/nu/se/eu av namnet på bolaget jag tänker starta någon gång i framtiden samt en .se till Brf:en.
Hade även en domän tidigare en för eve corpet för några år sedan.

Visa signatur

5800X3D, RX 7900 XTX, 32gb RAM.

Permalänk
Avstängd

Domännamn kan vara som aktier: en potentiell investering som ger rejäl avkastning i framtiden. Själv har jag ett par domännamn som jag har tänkt att använda till mina digitala verksamheter.

Inom internetmarknadsföringsvärlden så finns det en hel underkategori som avhandlar "Hur du tjänar pengar på att köpa och sälja vidare domännamn". Inget jag har fördjupat mig i men någon annan kanske är sugen!

T.ex. rackaren som satt på Amazon.se gjorde nog en fin vinst vid försäljningen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag har ägt ett par stycken men sagt upp dem då jag inte använder dem längre.
Det jag har nu är ett gratis domännamn via DuckDNS.org för att kunna ansluta till hemmaservern som har dynamisk IP.

Permalänk
Medlem

Som många andra så ville jag har [at]efternamn.se. Tyvärr delar jag efternamn med en annan som ägt typ alla efternamn.xx sen 95. Frågade om jag fick köpa en men ne se icke det. Så kör på första bokstaven i förnamnet + efternamn.se istället. Slipper jag dessutom hantera resten av släkten.

Sen har jag ett 10-15-tal till som jag bara håller eller har en hemsida på

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har tre stycken alla mitt efternamn en .com med ö de andra två med oe, .se för e-post .net för mina domännamn för vpn eller annat.
Det älsta är min .se domän som jag registrerade när de äntligen tog bort den dumma regeln om att privatpersoner var tvugna att ha länsbokstaven med i domänen eller pp. Innan des hade jag .de då tyskara inte hade dessa regler.

Permalänk
Medlem

Har ej, men vem hade inte en gratis tk domän som ung.
Skulle vara lite kul med efternamn.se. Ser att oljenissarna inte paxat alla domäner

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett, har använt främst till mail. Registrerat 2002. Har även en hemsida med ett fåtal intressanta saker och resten skräp.
Hade tre som mest ett tag; den ovanstående, en blogg och en till ett program jag lagt ner utvecklingen för.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

har ett par st, samlar på domännamn jag vid något tillfället har funnit hysteriskt roliga.. så fullkomligt meningslösa men jag har uppskattat dom vid något tillfälle iaf.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Hade mitt domän och webbserver sen tidigt 2000 talet, men senaste året såldes bolaget som min webbsida hostades hos, och priset steg från 500 per år till 3200,- Jag fick chock.

Fick dock ner beloppet, men med alla features avslagna och extremt reducerat kapacitet.

Permalänk
Avstängd

Mitt efternamn är inte supervanligt men förstås upptaget. Så nu har jag förnamnefternam.se. Detta har jag endast för epost än så länge. Det är lite tråkigt att det inte finns något billigt sätt att få egen epost till typ outlook.com eller gmail. Jag har Office 365+ men inte företagsvarianten så då ingår det inte, och företagsvarianten kostar ju typ lika mycket per månad och användare som fyra månader för fem pers på familjevarianten.

Permalänk
Medlem

Ja, en domän. Största anledningen är att ha "egen" mail. Men även möjlighet att lägga upp lite bilder och filer osv. (Domän tillsammans med webhotell alltså.)

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Jag passade på att registrera mitt efternamn.se 2003/2004 när internetstiftelsen släppte på reglerna så att man som privatperson kunde registrera/köpa en domän. Det har jag behållit sedan dess.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att kolla, sen Juli 2001 har jag haft min lilla domän. Nu används den mest till familjemedlemmarnas mail... och en något naiv förhoppning om att någon ska erbjuda snuskigt mycket pengar för att köpa den.

Permalänk
Medlem

Alldeles för många

Permalänk
Medlem

Självklart, för mailen.

Även ett för spelservrar, minecraft etc.

Permalänk
Medlem

För många nuförtiden
Men de viktigaste är ju förnamnefternamn.se, förnamnefternamn.com efternamn.com och efternamn.se, varav de med svenskt tld även varianter med åäö.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

För många nuförtiden
Men de viktigaste är ju förnamnefternamn.se, förnamnefternamn.com efternamn.com och efternamn.se, varav de med svenskt tld även varianter med åäö.

Intressant! Ser att jag kan spara i en del då varken jag, fru eller barn har åäö i något av våra namn.

Permalänk
Medlem

japp både hemsida o mail. + Server Namn@Efternamn.se

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Vill ha domännamn för mitt efternamn men även om det är extremt sällsynt så har var sin jävel snott .nu och .se.
Finns inte många släkten med det efternamnet och av de som finns så var det inte någon i min släkt som norpade det.
30-40 pers i hela sverige, varav ish 15 är mina släktningar...så lite surt

Edit: Hade varit väldigt trevligt med för@efternamn.se

Jag fick köra med .info på med mitt efternamn för nästan alla andra var tagna.

Permalänk
Medlem

Jag har 16 domäner, senast jag kollade - används dock inte så flitigt. Använder det mest för snabblänkar, tex steam.ampy.se, yt.ampy.se, twitch.ampy.se osv.

Det är även trevligt att kunna göra nya mailadresser om man måste regga sig på någon random-sida eller om man vill göra flera konton på någon sida.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig köpt en domän. Om jag vill ha XXXXX.xxx (.se, .com, .org) vart vänder jag mig? Vad händer om jag köper en domän via exempelvis one.com och dem försvinner, vad händer med min domän? Ja, helt enkelt. Hjälp en nybörjare

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

Jag har aldrig köpt en domän. Om jag vill ha XXXXX.xxx (.se, .com, .org) vart vänder jag mig? Vad händer om jag köper en domän via exempelvis one.com och dem försvinner, vad händer med min domän? Ja, helt enkelt. Hjälp en nybörjare

Namecheap.com kör jag primärt, och där kan du hantera dns själv.