Google skrotar cookie-ersättaren Floc och inför Topics API

Permalänk
Melding Plague

Google skrotar cookie-ersättaren Floc och inför Topics API

Google återgår till individualiserad datainsamling som ska samlas i kategorier baserat på intressen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha ... ska man hitta en ersättare till interest-cohort=() då ...

Permalänk
Medlem

Aha så Google har kommit på ett nytt sätt att kartlägga oss mer exact så de kan sälja ännu mera uppgifter vidare och skicka mer riktad reklam, gotcha.

Permalänk
Medlem

Min favorit är kladdkaka.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Samma sak med annat namn, väl?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Kan medge att jag satt rätt länge och mestadels kände såhär:

Det presenterades först på ett sätt som fick mig att tro att det gick att välja bort helt, men det ser endast ut som att man kan välja bort vissa specifika kategorier helt. Typ "jag vill aldrig tilldelas kategorin sport". Samtidigt ändå marginellt trevligare än att få 300 riktade annonser om sportsockar för män efter att ha köpt en födelsedagspresent till brorsan eller nåt.

Permalänk
Testpilot

Ärligt talat verkar detta mycket bättre än Cookies i nuvarande form.

Detta ihop med att exempelvis Chromium by default blockerar vanliga tracking-cookies ser jag som en mycket ljusare framtid. Får hoppas att åtminstone de lite mer privatinriktade webbläsarna som Edge totalt ger möjligheten att blockera i framtiden, om Topics API tar fart.

Även om Google besitter samma information på mig som idag, kommer den informationen (i teorin) spridas mycket mindre utanför Googles serverhallar åtminstone. Att sprida ut direktannons över potentiellt flera hundra olika områden med en randomisering-faktor varje vecka, bör lämna mindre spår och indirekt ökad integritet på nätet - Speciellt om inget användar-ID kan kopplas till det som delas ut till tredjepart.

Jag ger tummen upp som konsument, åtminstone initialt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Pest eller kolera, lika jävliga

Permalänk
Medlem

Wohoo, äntligen pest och kolera samtidigt!

Sluta med riktad och spårad reklam alls istället...

Tillräckligt många besök med 350 kategorier går det fortfarande att sammaställa vem du är via statistik. Långt från alla kommer få samma kategorier när de är så många...

Tillägg som randomiserar tilldelningen kommer säkerligen blockeras, detta är bara ett svar på adblock

Permalänk
Medlem

Personligen är jag glad att FLOC inte gick igenom. (Topics API såg inte bättre ut)
Jag använder en annons blockerare av en anledning.
Är verkligen inte intresserad av att behöva försöka hitta ett nytt sätt och blockera ads på.
Finns ett väll ett par sidor där jag kan acceptera reklamen som t.ex. sweclockers.com men många andra sajter är det inte!

Allt google utvecklar som har och göra med riktade annonser där dom kan tjäna pengar på oss användare är bra för google.

Vill man ha reklam på en sajt kan man tillfälligt stänga av sin adblocker, och kolla om det finns något som intresserar.

Påtvingade ads p.g.a google ska ha in mer $$.... No thx!

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Lite OT, men personligen tycker jag att EU kunde införa en skatt mot datainsamling; Ju mera data Google m.fl. ju mera data de samlar in utöver vad som är absolut nödvändigt för att en websida, webshop m.m. ska fungera, desto högre skatt. Då kanske äntligen Google skärper till sig och slutar upp med dumheter som FLOC, Topic APIs m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Personligen är jag glad att FLOC inte gick igenom. (Topics API såg inte bättre ut)
Jag använder en annons blockerare av en anledning.
Är verkligen inte intresserad av att behöva försöka hitta ett nytt sätt och blockera ads på.
Finns ett väll ett par sidor där jag kan acceptera reklamen som t.ex. sweclockers.com men många andra sajter är det inte!

Allt google utvecklar som har och göra med riktade annonser där dom kan tjäna pengar på oss användare är bra för google.

Vill man ha reklam på en sajt kan man tillfälligt stänga av sin adblocker, och kolla om det finns något som intresserar.

Påtvingade ads p.g.a google ska ha in mer $$.... No thx!

Men är inte både Floc och Topics bättre än nuvarande Cookies för oss användare? Alltså mer anonymiserad data? Eller har jag missuppfattat det här?

Permalänk
Medlem

Åt helsefyr med all riktad reklam. Lägg ned skiten.

Åt helsefyr med ALL reklam.

Dold text
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Är för dåligt insatt ännu, men känner spontant att det nog ändå kommer att finnas möjligheter för t.ex. Google att identifiera användare precis som med cookies. Bara ett annat "namn" för att komma runt att många tycker spårningskakor blivit negativt.

Kommer nog stänga av detta och går inte det får jag försöka stänga av 347 av de olika ämnena förutom tre helt skilda motsatser.

Permalänk
Medlem

Om jag fattat det rätt så kommer Chrome webbläsare få ett inbyggt ad-system.
Som det är nu så kan man stänga av reklam, hur blir det när man bygger in ett API i själva webbläsaren? Då kan man säkert inte stänga av detta genom ett plugin. Låter som en bra idé för Google men en dålig idé för alla som är för en fri webb.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Lite OT, men personligen tycker jag att EU kunde införa en skatt mot datainsamling; Ju mera data Google m.fl. ju mera data de samlar in utöver vad som är absolut nödvändigt för att en websida, webshop m.m. ska fungera, desto högre skatt. Då kanske äntligen Google skärper till sig och slutar upp med dumheter som FLOC, Topic APIs m.m.

Är på samma nivå som att införa länkskatt... Sen vad händer med NSA och company?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tittar inte på reklam, varför ska jag slösa min tid på att bli övertalad om en produkt jag inte ens vill ha från första början?
Om någon måste leva på reklam så får de leva på andra.

Permalänk

Blockerar all reklam på mina enheter men när det slinker igenom nån då och då så blir man nästan glad. Då vet man vilket företag man ska undvika i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Om jag fattat det rätt så kommer Chrome webbläsare få ett inbyggt ad-system.
Som det är nu så kan man stänga av reklam, hur blir det när man bygger in ett API i själva webbläsaren? Då kan man säkert inte stänga av detta genom ett plugin. Låter som en bra idé för Google men en dålig idé för alla som är för en fri webb.

Då kanske folk som använder Chrome-skiten får tummarna ur och går över till Firefox i stället.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Då kanske folk som använder Chrome-skiten får tummarna ur och går över till Firefox i stället.

Problemet som jag ser det är att Chromium fungerar riktigt bra och både Chrome, Edge och de andra har en så otroligt stor marknad. Att få användarna att börja använda Firefox är mycket svårt eftersom Firefox har en så liten marknad och de flesta bryr sig inte om sin integritet på internet.
Nu har jag efter många försök börjat köra Firefox men använde Edge länge innan, och då tror jag inte så många byter bara för att. Och de flesta surfar på sina telefoner där Chrome är förinstallerad, så att byta till Firefox på mobilerna blir ännu svårare för androidversionen är inte så bra. Det är så synd att inte DuckDuckGo ska använda Gecko utan Chromium.

Och kommer Firefox fungera med det nya systemet? Eller kommer Brave & Edge ha detta system. Kommer de blockera och kommer de i så fall fungera på alla hemsidor? Kommer det bli döden för Ublock, Adblock? Google får genom att föreslå och jobba in sådana här system mer makt över Internet. Cookies är inte bra, men det är bättre än att Google ska bestämma reglerna helt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Mitt genuina långfinger till Google som har gjort det till stor sak exakt HUR de ska samla in information om mig utan mitt samtycke.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Hur skulle detta bli mer anonymt menar de? De vet ju fortfarande exakt mina uppgifter, men nu kan de även kategorisera mig? Wooho?