Veckans fråga: Har du en 3D-skrivare?

Permalänk
Medlem

Jag började med en stock anycubic kossel linear plus för 3 år sen. Målet var att skriva ut ett ha tag till kyl/frys på landet.
Under 3år har jag både hunnit uppgradera den vad som går att uppgradera:
Nozzle/heatbreak/radiator/hotbed/heat-cartridge/heatblock/sensors/stepper/driver/firmware/PCB/convector/kossel-arms/display och jag känner lite att printern är inte längre vad den var när jag köpte den
Finns säkert något mer man kan uppgradera,
kanske i hur man slice'ar samt testa andra firmware som finns än Marlin.
Målet med uppgraderingarna har ju trots allt vart att få det tyst, snabbt och med acceptabel kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vilken fläkt köpte du till? Fläkten på våran här på kontoret håller på att dö så måste byta ut den.

Det vanligaste är att byta ut fläktarna till Noctua eller liknande.
För att få ner spänningen till 12v så köper du en lämplig step-down/buck converter/regulator (lite olika namn för samma sak när man ska googla efter lämplig produkt)

https://www.youtube.com/watch?v=yW9ovo9CHi0

I filmen finns hur man ska koppla för att få PWM att fungera korrekt med en buck converter.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja ha en men aldrig vågat ge mig in i det.

Permalänk

Självklart någon gång i framtiden. Men jag har ej tid just nu.

Jag ifrågasätter dock om jag kommer skriva ut så mycket så jag behöver en egen riktigt grym. Så jag kommer nog kombinera att ha något enklare hemma och vid behov hyra.

Permalänk
Medlem

Har en Ender-5 Pro som har tuggat på i ett år ganska exakt. Huvudsakligen blir det grejer till teleskopet som skrivs ut, men även en del brädspelsprylar (inlays och miljöer framför allt), och diverse nyttosaker emellanåt. Är lite sugen på en resinskrivare också, men det tar emot lite att ha en sådan i lägenheten tyvärr.

3D-skrivare är en sådan sak som man, innan man skaffar sig en, undrar vad tusan man skulle ha den till. Visst, man har någon enstaka idé på något, men knappast idéer nog att motivera ett inköp. När man väl skaffar sig en så undrar man lite hur man klarade sig utan och dess existens blir ett behov.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernie85:

Aldrig haft någon men är lite nyfiken. Hur svårt är det att hålla på med? Är det bara att sätta igång eller behöver man kalibrera grejerna hela tiden? Spelar en del brädspel så det skulle vara kul att göra 3d modeller av vissa spelbrickor.

Det är lite så svårt som du vill göra det, för brädspel skulle jag rekommendera harts/resin, sjukt hur mycket detaljer man kan få på utskrifterna.

Det som är "svårt" är att få byggplattan rätt inställd och rätt tid på exponeringen per lager (inte så svårt, men kan ta flera försök att få perfekt. Med det klart kan du skriva ut enklare modeller eller filer som någon annan förberett för utskrift med Resin skrivare, och man får från ok till riktigt bra utskrifter, men man stöter på saker som bara inte blir bra och man kommer till nedan.
Det som sen är svårt/en konstform är att förbereda filerna, var man sätter stöden, vilka stöd man använder, fler inställningar för att få allt perfekt. Kan nämna att jag hade modeller som jag laddade ner när jag beställde första skrivaren som jag gav upp på länge, och inte fick en bra utskrift på ut förrän kanske 6-12 månader hade gått och jag hade lärt mig mer.
Sen kräver resin mer runt kring, ångorna är inte bra för dig, allt hanteras med nitalhandskar, modellerna behöver tvättas och härdas extra efter utskriften osv.

Filamentskrivare har jag inte haft så länge, tycker det mer eller mindre är något vid varje utskrift som behöver justeras, och det är mycket mer beroende på vilken skrivare och filament man har än modellen i sig.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deth20:

Jag började med en stock anycubic kossel linear plus för 3 år sen. Målet var att skriva ut ett ha tag till kyl/frys på landet.
Under 3år har jag både hunnit uppgradera den vad som går att uppgradera:
Nozzle/heatbreak/radiator/hotbed/heat-cartridge/heatblock/sensors/stepper/driver/firmware/PCB/convector/kossel-arms/display och jag känner lite att printern är inte längre vad den var när jag köpte den
Finns säkert något mer man kan uppgradera,
kanske i hur man slice'ar samt testa andra firmware som finns än Marlin.
Målet med uppgraderingarna har ju trots allt vart att få det tyst, snabbt och med acceptabel kvalité.

Testat Klipper? Jag va sugen på SKR1.3 kontrollerkort till min Kossel men testade Klipper eftersom jag redan hade en RPI som körde Octoprint. Tycker det fungerar riktigt bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sivan:

Köpte förra veckan en Mars 2 Pro och skriver ut för fullt!

Jag kör mycket Warhammer så resin skrivare är ett måste med små detaljer.

https://i.ibb.co/59M3P0D/20220125-213138.jpg

Det här är vad jag skulle vilja göra med en 3d printer, men det känns som det är ett jäkla meck med resin skrivare

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Det är lite så svårt som du vill göra det, för brädspel skulle jag rekommendera harts/resin, sjukt hur mycket detaljer man kan få på utskrifterna.

Det som är "svårt" är att få byggplattan rätt inställd och rätt tid på exponeringen per lager (inte så svårt, men kan ta flera försök att få perfekt. Med det klart kan du skriva ut enklare modeller eller filer som någon annan förberett för utskrift med Resin skrivare, och man får från ok till riktigt bra utskrifter, men man stöter på saker som bara inte blir bra och man kommer till nedan.
Det som sen är svårt/en konstform är att förbereda filerna, var man sätter stöden, vilka stöd man använder, fler inställningar för att få allt perfekt. Kan nämna att jag hade modeller som jag laddade ner när jag beställde första skrivaren som jag gav upp på länge, och inte fick en bra utskrift på ut förrän kanske 6-12 månader hade gått och jag hade lärt mig mer.
Sen kräver resin mer runt kring, ångorna är inte bra för dig, allt hanteras med nitalhandskar, modellerna behöver tvättas och härdas extra efter utskriften osv.

Filamentskrivare har jag inte haft så länge, tycker det mer eller mindre är något vid varje utskrift som behöver justeras, och det är mycket mer beroende på vilken skrivare och filament man har än modellen i sig.

Hur mycket pengar behöver man betala för att få en ok instegs skrivare? Behöver inte vara värsta modellen men något som är bra som förstagångs köp. Vill inte ha någon som avger giftiga ångor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernie85:

Hur mycket pengar behöver man betala för att få en ok instegs skrivare? Behöver inte vara värsta modellen men något som är bra som förstagångs köp. Vill inte ha någon som avger giftiga ångor.

En Ender 3 kan du köpa för 1790:- hos till ex Webhallen https://www.webhallen.com/se/product/313840-Creality-Ender-3-...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | i5-13600KF | MSI Pro Z690-A DDR4 | ASUS RTX3080 TUF OC | Corsair 32GB | Corsair HX850W M | Acer Predator 27" | Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Jajjemen! En Creality cr-10v2 som är moddad och går nästan dygnet runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Testat Klipper? Jag va sugen på SKR1.3 kontrollerkort till min Kossel men testade Klipper eftersom jag redan hade en RPI som körde Octoprint. Tycker det fungerar riktigt bra.

Råkar köra en skr1.3 just nu.
Inte så märkbart bättre, men skönt att köra en 32bit arm än en vanlig 8bit atmega.
Octoprint är verkligen guld! Så skönt att köra remote print jämtemot gå fram och tillbaka med sitt sd-kort
I vissa fall har sd-kortet failat pga nån läsning, men det var i början av min 3dprint resa.
Kan rekommendera arc-welder som slimmar ner gcode ganska många % och kanterna blir inte så yxiga pga ful STL.

Jag tror att alla som har moddat sina printers kan hålla med om att stock-drivarn A4988 ger ett krappigt resultat samt får stegmotorerna att låta hemskt.
Allt som kör >=128/steg är acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Har en Creality cr10s pro v2.

Pågående projekt: Printa en kaffemaskin som styrs av en arduino.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Väntar nog typ fem år till.
Den ska vara en relativt liten men inbyggd enhet med helautomatiska justeringar och inte minst filtrering som uppfyller moderna konsumentregler för hemmet. Samt ruskigt snabb förstås, inte vänta en halv dag på att printa en solid smurf typ.
Så ja, fem år till kanske. 😉

Permalänk
Medlem

Köpte en Anet A8 för fem år sen.
Tokmoddad med vattenskuren ställning, styrning via OctoPrint, Kina-agget ersatt med ett ATX-agg med remote on/off via GPIO på RPi:n. RPi:n i sin tur drivs av +5vsb från nätagget.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Hade en billig från Kina först som bara krånglade. Bytte upp till en Prusa MK3 som funkar mycket bättre, rekommenderas om man bara vill skriva utan all annan huvudvärk.

Permalänk
Medlem

Det behövs bra ventilation för 3D-skrivare (eller laserskärare), och det har jag inte i min lägenhet.
Jag har haft tillgång till Stockholm Makerspace, men det har varit så krångligt och dyrt för det lilla behov jag har.
Så, när jag har behövt något 3D-skrivet (eller laserskuret) så har jag beställt det från någon firma. Det finns olika tjänster att anlita: från professionella fabriker till "hubs" som samlar andra hobbyister.

Annars är jag bra på att bygga enklare grejer i plast för hand, genom att skära ut och limma ihop. Jag har tillverkat mindre serier av grejer, och skulpterat saker som jag sålt resin-avgjutningar av.
Det är först när jag behöver mer precision eller komplexitet som 3D-utskrift (eller laserskärning) blir aktuellt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vilken fläkt köpte du till? Fläkten på våran här på kontoret håller på att dö så måste byta ut den.

Finns ett flertal alternativ beroende på hur "fixig" man känner sig, men jag köpte en TH3D Tornado till varma delen och Sunon Maglev till moderkortet, då det var de som lät mest för min (även om det verkar skilja rätt mycket mellan vilken revision man har).

Har inte upplevt någon större skillnad på utskrifter (annat än ljudnivån), men å andra sidan har jag under 20 utskrifter totalt så jag är knappast en expert inom ämnet...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag är inne på min andra 3D-skrivare. Den första var en Ender 3 v2 - den hade jag en vecka innan jag gav upp med höjdjusteringen (visade sig att plattan inte var riktigt platt så var omöjligt att få till). Lämnade tillbaka den och köpte en CR-6 SE, även den ifrån Creality, som har automatisk level-justering - SÅ SKÖNT (nu kommer säkert någon säga att det bara är att ta ett papper och några minuter så är det klart, men jag föredrar att ha det automatiserat).

Jag printar mest med PLA (X-PLA) då det är så superenkelt att få bra resultat. PETG warpar mycket lättare. Jag har printat allt möjligt - fläkttunnlar till chassin, adapter för någon ventil där storleken var lite off, ramp för robotdammsugaren, etc etc.

Kan varmt rekommendera att testa om man tycker om att bygga saker. Väldigt roligt!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Vilken ska man köpa om den får kosta mellan 5000-10000 ?

Permalänk
Medlem

Har ingen men funderat på det. Har haft behov som hittills fyllts av en bekant som har. Bl.a. en adapter för ett SFX-agg till min A4000 och en tunnare faceplate till mitt Reverb G2. Då jag pysslar mycket med mina gamla datorer så skulle jag lätt ha användning för en så kommer nog skaffa en vad det lider.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Testat Klipper? Jag va sugen på SKR1.3 kontrollerkort till min Kossel men testade Klipper eftersom jag redan hade en RPI som körde Octoprint. Tycker det fungerar riktigt bra.

Ser iaf ut som slutsteget är att testa klipper
Funkar display plus encoder då?

Permalänk
Medlem

Vi har en avdelning på företaget jag arbetar för som 3D-printar med järnpulvet, mestadels till fordonsindustrin. Det är väldigt intressant och spännande! Har bla. arbetat med kunder som Toyota, Koenigsegg och Aston Martin.

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av SuperSverker:

Finns ett flertal alternativ beroende på hur "fixig" man känner sig, men jag köpte en TH3D Tornado till varma delen och Sunon Maglev till moderkortet, då det var de som lät mest för min (även om det verkar skilja rätt mycket mellan vilken revision man har).

Har inte upplevt någon större skillnad på utskrifter (annat än ljudnivån), men å andra sidan har jag under 20 utskrifter totalt så jag är knappast en expert inom ämnet...

Nice! får nog prova den också... när jag orkar fixa det
Såg också att Noctua har en 24v-to-12v-adapter på gång, plus en 24v 40mm-fläkt. Men eftersom det är Noctua lär det ta lång tid innan dom faktiskt är klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernie85:

Hur mycket pengar behöver man betala för att få en ok instegs skrivare? Behöver inte vara värsta modellen men något som är bra som förstagångs köp. Vill inte ha någon som avger giftiga ångor.

För harts/resin, 2000-3000 kr, t.ex. just nu säljer Elegoo ut sina sista Mars 1 modeller för typ €130, men det är en äldre modell som skriver ut långsamt jfr de nyare, tror den låter lite mer osv. Helt ok utskrifter (hade denna som min första skrivare). Till det behöver du harts/resin, 1 kg kostar ett par hundra lappar, hur långt det räcker beror på hur vad du skriver ut (och hur mycket du du testar dig fram jfr hur mycket du "pluggar" mellan testerna), sista är lite förbrukningsmaterial, nitralhandskar, Isopropynolalkohol, nån form av bunke för tvätt och en UV lampa (ganska ont om naturligt UV ljus i ett par månader till), vilket är ett par hundralappar till, och sen lite frakt för det du inte kan köpa lokalt.

Nackdelen är om du fastnar för hobbyn kommer den snabbt kännas väldigt långsam, och kanske väldigt liten, för 1000 kr till får du samma utskriftstorlek men utskriftstiden minskar med många sekunder per lager, vilket blir en del när man skriver ut modeller med x tusen lager.

Filamentskrivare skulle jag gissa är runt samma, har som sagt inte hållit på med den lika länge, och skulle väl säga att den Ender-3 jag köpte, basversionen, var hyfsat enkelt att så igång och utskrifter med som var ok, men sen gick det en vecka med div felsökning och förbättringar.

Reddit och Youtube är dina vänner, kolla t.ex. Uncle Jessy, jämförelse utskrifter mellan Resin och filament https://www.youtube.com/watch?v=d33E7Lcvebk&ab_channel=UncleJ... och https://www.youtube.com/watch?v=1pXK0EY9AlA&ab_channel=UncleJ... om jämförelse i utskrifttid och utskriftskvalitet.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har på något sätt plötsligt 4 st. Började med en Ender 3 Pro. Uppgraderats en hel del med DirectDrive, BL-touch on senaste SKR-moderkortet. Tyvärr är något fel just nu då SKR-moderkortet inte gillar min BL Touch. Så ska gräva. Den får stå på Gotland just nu. När den funkar igen så tänkte jag testa den med XChange från www.printermods.com (https://printermods.com/products/xchange-v1-0-3d-printer-quic...) som gör det möjligt att enkelt byta skrivarhuvud. kickstartade dom så har ett gäng hemma.

Sen blev det en Creality CR6 SE via kickstarter. Den har tuffat på riktigt bra. Uppgraderats med lite saker, t ex nytt moderkort och community firmware.

Sen blev det också en Prusa MKS3. Dyr men damn, väl värt det. Köpte till en Prusa Box (https://www.printer-box.com/product/prusa-box-enclosure-reduc...) vilket varit ett lyft. Börjat skriva lite mer exotiska material med den.

Sist men inte minst blev det en Tronxy 3D XY3-SE (https://www.tronxy3d.com/products/xy-3-se?variant=39644443934...) med 2 skrivhuvuden och laser-tillsats via Kickstarter. Problemet med denna är att jag ännu inte lyckats får den att skriva ut ett första lager som fastnar. Trots autoleveling och att man kan ställa in Z-avståndet. Var sugen att ha denna p g a de två skruvhuvudena = 2 färger men just nu är jag lite trött på den. Någon som är sugen på en billig skrivare :)?

Jag skriver ut det mesta. Allt från prydnadssaker till hållare för mina Xbox-kontroller, ställningar för mina modellfärger och annat smått och gott. Tycker det är kul att hitta något bra att skriva ut. Är med i Hex3D-patreon och Clockspring-pateron som ger massor coola saker att skriva ut.

Den prylen jag är mest stolt att skrivit ut är faktiskt en sak jag modellerade själv åt min svärfar. Han frågade mig om jag kunde skriva ut en liten plast-del som sitter i 1957 Ford Fairline (och visst andra Ford-modeller från den tiden) och som ska se till att en list viks upp (eller ner, minns inte) när dörren öppnas eller stängs. Uppenbarligen går de sönder efter ett tag och de går inte att få tag i längre. Så tog en av de hela han hade, satt i Tinkercad (jag vet, behöver komma igång med bättre program) och efter ett antal test-runs så skrev jag ut ett antal i PETG. De passade och nu rör sig listen som den ska på hans bil. Fick skriva ut ett gäng till i julas då han ville ge dom till en kompis.

Just nu är jag lite sugen på en resin-skrivare som komplement ..... om jag får plats :). eller en till FDM-skrivare ....

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag är inne på min andra 3D-skrivare. Den första var en Ender 3 v2 - den hade jag en vecka innan jag gav upp med höjdjusteringen (visade sig att plattan inte var riktigt platt så var omöjligt att få till). Lämnade tillbaka den och köpte en CR-6 SE, även den ifrån Creality, som har automatisk level-justering - SÅ SKÖNT (nu kommer säkert någon säga att det bara är att ta ett papper och några minuter så är det klart, men jag föredrar att ha det automatiserat).

Jag printar mest med PLA (X-PLA) då det är så superenkelt att få bra resultat. PETG warpar mycket lättare. Jag har printat allt möjligt - fläkttunnlar till chassin, adapter för någon ventil där storleken var lite off, ramp för robotdammsugaren, etc etc.

Kan varmt rekommendera att testa om man tycker om att bygga saker. Väldigt roligt!

ABL fixar dock inte en skev platta, det den underlättar med är att få ett par bra första lager.
Alltså den löser inte problem med prints där du vill ha en helt plan botten.

Om skrivaren har justeringsmöjligheter för plattan så bör man göra en första inställning så att plattan är någorlunda i vinkel med bommen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

ABL fixar dock inte en skev platta, det den underlättar med är att få ett par bra första lager.
Alltså den löser inte problem med prints där du vill ha en helt plan botten.

Om skrivaren har justeringsmöjligheter för plattan så bör man göra en första inställning så att plattan är någorlunda i vinkel med bommen

Nej, givetvis gör inte automatisk höjdjustering av plattan det. Då var jag otydlig i det jag skrev.

Oavsett så tycker jag att det är väldigt skönt med automatisering av höjdjustering (i mitt fall har man ju dessutom typ 16 zoner, på enklare Ender-3 V2 finns bara fyra zoner som dessutom påverkar varandra.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Har ingen privat men kört trådskrivare i jobbet i ca 8 år. En Makerbot och en CreatBot har vi kört slut på och behöver snart kika på en tredje. Det har uteslutande varit PLA för snabba formprototyper, vilket har varit väldigt hjälpsamt. Det är ibland väldigt klurigt att få en bild av proportioner och storlekar när en sitter vid skärmen.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Noop.
Inget jag har nått intresse för.
Ser självklart att en del kan ha nytta qv en sådan.

Men inget jag sjjälv skulle lägga några pengar på.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar