Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Veckans fråga: Har du en 3D-skrivare?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Har du en 3D-skrivare?

En 3D-skrivare kan användas till ett närmast oändligt antal projekt av olika slag. Den här veckan undrar vi om du har någon 3D-skrivare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad av att skaffa en kollade senast igår på 3D skrivare.
Vill ha en som klarar 400x400mm utskrifter samt som går att vika ihop så den inte tar mycket plats vid lagring.
Jag tror det blir att bygga en själv.

Permalänk
Bildexpert

Nej, men jag har pluggat 3D-teknik på YH och har jobbat med en handfull olika modeller. Det var verkligen inget för mig.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har ingen, men på sikt skulle jag vilja ha. Dock ogillar jag materialen som man kan skriva med. Det blir väldigt spröda och ömtåliga stycken. Jag hade gärna sett att man kunde skriva ut i nån segare plast, alternativt att man tog fram en plast som kan skrivas ut i ohärdat tillstånd och sen sluthärdas i värme, UV-belysning eller med hjälp av nån gas. För som det är nu är 3D-utskifter inte dugliga till mycket mer än prydnadsföremål.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem

Nej inte än men när metallskrivare får överkomliga priser så blir det nog svårt att stå emot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Ender-3 V2 (såld), kör numera en Ender-6.

Skrivet av cyklonen:

Nej, jag har ingen, men på sikt skulle jag vilja ha. Dock ogillar jag materialen som man kan skriva med. Det blir väldigt spröda och ömtåliga stycken. Jag hade gärna sett att man kunde skriva ut i nån segare plast, alternativt att man tog fram en plast som kan skrivas ut i ohärdat tillstånd och sen sluthärdas i värme, UV-belysning eller med hjälp av nån gas. För som det är nu är 3D-utskifter inte dugliga till mycket mer än prydnadsföremål.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, jag har ingen, men på sikt skulle jag vilja ha. Dock ogillar jag materialen som man kan skriva med. Det blir väldigt spröda och ömtåliga stycken. Jag hade gärna sett att man kunde skriva ut i nån segare plast, alternativt att man tog fram en plast som kan skrivas ut i ohärdat tillstånd och sen sluthärdas i värme, UV-belysning eller med hjälp av nån gas. För som det är nu är 3D-utskifter inte dugliga till mycket mer än prydnadsföremål.

Hur pass tåliga vill du ha dem. visst när plasten "läggs" så blir det svagare just där. Men det finns många plaster. Delar jag skrivit ut till mina longboards (mest komprisionslaster) för att få truckarna längre från brädan, håller hur bra som.
Sen har du resin skrivare, som du härdar med uvljus.
Har precis börjat labborera med nylon. visst, det ställer högre krav på skrivaren. Men helt okej resultat är möjliga.
Pet plaster är annars ganska lätta och sega. har inte haft någon pet utskrift som spruckit.

Har precis börjat titta på att bygga en voron. verkar kul att bygga en högpresterande skrivare själv. Men får kanske få de jag har att bli färdig modiderade först och pålitliga. Annars blir det bara dyrt.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Nej, men kompisen har en så har tillgång till en genom honom. Köpte istället en laser graverare/skärare

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddap:

Jag har haft en Ender-3 V2 (såld), kör numera en Ender-6.

https://www.youtube.com/watch?v=zSuOBLVQpmA&t=545s

Att det finns idioter som inte bryr sig om sin egen hälsa säger inget som helst om 3D-utskrifters hållbarhet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag hade gärna sett att man kunde skriva ut i nån segare plast, alternativt att man tog fram en plast som kan skrivas ut i ohärdat tillstånd och sen sluthärdas i värme, UV-belysning eller med hjälp av nån gas. För som det är nu är 3D-utskifter inte dugliga till mycket mer än prydnadsföremål.

Du menar som HTPLA, TPU eller Nylon? ;P
Du har ju också blandningar med trä, metaller, kolfiber och m.m.
Sen har du ju resin 3D skrivare, är efterhärdar du med UV och det finns resin med keramik som du bränner likt lera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, jag har ingen, men på sikt skulle jag vilja ha. Dock ogillar jag materialen som man kan skriva med. Det blir väldigt spröda och ömtåliga stycken. Jag hade gärna sett att man kunde skriva ut i nån segare plast, alternativt att man tog fram en plast som kan skrivas ut i ohärdat tillstånd och sen sluthärdas i värme, UV-belysning eller med hjälp av nån gas. För som det är nu är 3D-utskifter inte dugliga till mycket mer än prydnadsföremål.

Det är nog en gammal sanning. Det finns nu massor med olika material som liknar allt från hårdplast till gummiliknande av den typ mobilskal kan vara av. Säkert 10-20 olika varianter som är olika hårda och sega. Jag har läst på en del på senaste för att köpa en skrivare själv och det är vad jag kommit fram till åtminstone.

Permalänk
Medlem

Har en Mars (första, mer eller mindre helt pensionerad), en Saturn och en Ender-3 (bas modellen, väldigt bra pris senaste black friday)

Skriver mest ut modeller/prydnader/figgar till spel, men det går framåt med funktionella saker, även om jag inte kommer på så mycket praktiska problem som kan lösas med utskrifterna just nu.

Bara en varning om någon inspireras att skaffa en iom tråden; det är lätt att fastna i hobbyn av att bara skriva ut, vilket är kul, men har en väldigt stor backlogg av saker att göra klart för tiden läggs på att preppa nästa utskrift så skrivaren inte står utan jobb.
En varning till; fundera igenom vad du ska med skrivaren till, harts och filamen är väldigt olika, och fundera på hur mycket frustration/problem du orkar med, och kolla upp hur mycket problem det är i hjälpforum innan köp. Även om vissa är "plug and play" precis när du köpt den kommer det komma problem att både felsöka och lösa, man behöver reservdelar m.m.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av cyklonen:

Att det finns idioter som inte bryr sig om sin egen hälsa säger inget som helst om 3D-utskrifters hållbarhet.

what? Du fick ju ett rätt tydligt svar på att det faktiskt går att printa saker som är hållbara och användbara men väljer att bara kasta det åt sidan?

Permalänk
Medlem

Fick en Ender 3 v2 i julklapp. Har skrivit ut ett tangentbord, en mikrofonhållare, samt en tratt till luftfiltret på grabbens cross. Och en massa krimskrams såklart!

Sitter i skrivande stund och väntar på att få komma hem till min första rulle PETG som borde komma på posten idag.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Köpte förra veckan en Mars 2 Pro och skriver ut för fullt!

Jag kör mycket Warhammer så resin skrivare är ett måste med små detaljer.

Permalänk

Senaste Black Friday så köpte jag en Ender 5 Pro och det var länge sedan jag hade så kul som jag har haft senaste tiden. VIsst blir det att man skriver ut en massa figurer och andra prydnasföremål men även uppgraderingar till skrivaren samt diverse småsaker till hemmet. Har nu införskaffat en DirectDrive till skrivaren så jag kan skriva ut lite mer exotiska plaster såsom TPU, Nylon och liknande, då blir det en hel del saker till bilen som står på tur att skrivas ut.

Som @during skriver här ovan så tänk igenom ett köp väldigt noga, vad skall du ha den till, vad kommer du senare ha den till, har du plats för skrivaren samt alla filament man samlar på sig osv osv osv...

Det är en überkul hobby som fler borde upptäcka!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddap:

Jag har haft en Ender-3 V2 (såld), kör numera en Ender-6.

https://www.youtube.com/watch?v=zSuOBLVQpmA&t=545s

Youtube filmen länkade vidare till många intressanta detaljer. Verkar som han printade delarna på en ender 6, så inte någon sorts magisk industriprinter. Att kunna göra allt detta hemma i en garderob är ju kul.

Permalänk
Medlem

Nej, men jag vill väldigt gärna ha! En högupplöst resin-printer är det jag vill ha för att printa diverse 3D-modeller jag gjort genom åren. Det som hållit mig tillbaka är dock att jag hört att det luktar ganska mycket o kräver lite kemikalie-trixande, o med tanke på att jag bor i en lägenhet utan sådär jättebra plats eller vädringsmöjligheter så har det ännu inte blivit av. Men jag vill såå gärna ha!

Permalänk
Medlem

Köpte en XYZ da vinci mini för 900:- och är verkligen förvånad och glad över att den levererar vettiga utskrifter!
Har skrivit ut lite allt möjligt från krokar o glidskenor till figurer o statyer.
Gillar verkligen att man var igång med första utskriften inom en halvtimme efter uppackning. Fast, nu har jag köpt på mig mer plast och hittat dom avancerade inställningarna ,så nu börjar väl resan ner i 3d träsket 😆

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Har en Creality CR10 V2 Pro 300x300x400 Jävligt fin maskin! Om någon behöver något utskrivet ifrån Thingiverse dra ett PM

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Vill ha men har redan för mycket projekt och prylar så skulle inte bli glatt här hemma om jag släpade in en 3d-skrivare också som tar plats. Kanske i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Vill ha men har redan för mycket projekt och prylar så skulle inte bli glatt här hemma om jag släpade in en 3d-skrivare också som tar plats. Kanske i framtiden.

Behövde ett skal till en Rpi-dator (7 tums skärm) som rullar Android Auto + Apple Carplay i bilen.

Köpte en 3D-skrivare för att få en större frihet och kändes som en bra ursäkt.
Sambon var väl knappast extatiskt, men med lite andra fläktar låter dem inte mer än datorn gör normalt

Edit*
Köpte då en Ender 3 V2 ifall det är relevant. Bra pris/prestanda och med filament från 3D Prima så finns det gott om möjligheter att göra lite allt möjligt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en för att bygga Gundam-modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Behövde ett skal till en Rpi-dator (7 tums skärm) som rullar Android Auto + Apple Carplay i bilen.

Köpte en 3D-skrivare för att få en större frihet och kändes som en bra ursäkt.
Sambon var väl knappast extatiskt, men med lite andra fläktar låter dem inte mer än datorn gör normalt

Mjo är sugen helt klart då jag håller på med drönare/FPV så där finns det massvis med utskrifter man vill göra.
Har en kontakt som skriver ut åt mig nu dock men vore kul att lära sig själv.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av SuperSverker:

Behövde ett skal till en Rpi-dator (7 tums skärm) som rullar Android Auto + Apple Carplay i bilen.

Köpte en 3D-skrivare för att få en större frihet och kändes som en bra ursäkt.
Sambon var väl knappast extatiskt, men med lite andra fläktar låter dem inte mer än datorn gör normalt

Edit*
Köpte då en Ender 3 V2 ifall det är relevant. Bra pris/prestanda och med filament från 3D Prima så finns det gott om möjligheter att göra lite allt möjligt.

Vilken fläkt köpte du till? Fläkten på våran här på kontoret håller på att dö så måste byta ut den.

Permalänk
Medlem

Inte än... Har behov av att skriva ut saker, men inte hittat någon vettig skrivare som kan utföra jobbet med skäligt resultat.

Kort och gott, tekniken är inte mogen nog för min del.. Har ingen större lust att spendera en halv förmögenhet på en skrivare i nuläget.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, jag har ingen, men på sikt skulle jag vilja ha. Dock ogillar jag materialen som man kan skriva med. Det blir väldigt spröda och ömtåliga stycken. Jag hade gärna sett att man kunde skriva ut i nån segare plast, alternativt att man tog fram en plast som kan skrivas ut i ohärdat tillstånd och sen sluthärdas i värme, UV-belysning eller med hjälp av nån gas. För som det är nu är 3D-utskifter inte dugliga till mycket mer än prydnadsföremål.

Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet av 3d- skrivare. Det finns hållbara material att skriva ut med och hur det skrivs ut. Skriver man ut med PLA så förstår jag att det är inte hållbart. Jag skriver ut i PETG, ABS, ASA, Nylon och Carbon. Beroende vad det ska användas till. Jag använder min 3d-skrivare för att skriva ut reservdelar och olika nyttoprylar med. Prydnadsföremål förstår jag inte heller varför man skriva ut och fylla bokhyllan med.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Aldrig haft någon men är lite nyfiken. Hur svårt är det att hålla på med? Är det bara att sätta igång eller behöver man kalibrera grejerna hela tiden? Spelar en del brädspel så det skulle vara kul att göra 3d modeller av vissa spelbrickor.

Permalänk
Medlem

Äger en Ender 3 (basmodellen men den har uppgraderats med olika bitar över tiden).
Skriva ut både prylnatsgrejer men även användbara delar som använda dagligen eller i alla fall rätt ofta.
Man hitta även ursäkt att skriva ut mer då man hitta mer och mer användsområden till det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Har en prusa mk2 klon. Kör orginal firmware men med en vanlig reprap mk3 bed och plywoodram. Funkar faktiskt ganska bra. Om man vet vad man kan spara på och vilka delar som behöver vara av bättre kvalité kan man få ihop bra saker för billiga pengar. Sen har det ju på senare tid blivit enormt mycket enklare att köpa billiga maskiner som faktiskt är helt ok än det va 4 år sen när jag byggde ihop min skrivare.

Om man gillar att pyssla och bygga saker eller har massa projekt på gång är 3d skrivare ett av de mest mångsidiga verktygen jag använt (undantagen är väl en hel jävla verkstad med fräs och svarv), speciellt om man bor i lägenhet. Byggt allt ifrån olika klockor till en låda för ett labbaggregat till hållare för olika saker. Ska du fästa ihop två jobbiga geometrier? Inga problem, in i fusion360 o skriv ut en detalj som är gjord specifikt för dina behov.