Snabbkoll: Äger du ett domännamn?

Permalänk

Har ni några tips om vart man kan köpa ifrån?

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Har ni några tips om vart man kan köpa ifrån?

Finns hur många som helst.
Websupport, One, Inleed, Missdomain och Namecheap är bara några.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Har ni några tips om vart man kan köpa ifrån?

Jag har länge köpt domäner hos nameisp.com (svenskar) och sedan hanterat dns (gratis) på cloudflare.com.

Numera går det att köpa domäner direkt från cloudflare, dock lite begränsat med tld's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

När jag skulle regga mitt efternamn som domän var .se upptaget så det fick bli .es istället
På den tiden var det gratis att koppla domän till Outlook så har min mejl där kostnadsfritt. Bara årsavgiften för domänen som tillkommer.

Inte rädd för att folk skriver fel om du kör det som mail?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vill ha domännamn för mitt efternamn men även om det är extremt sällsynt så har var sin jävel snott .nu och .se.
Finns inte många släkten med det efternamnet och av de som finns så var det inte någon i min släkt som norpade det.
30-40 pers i hela sverige, varav ish 15 är mina släktningar...så lite surt

Edit: Hade varit väldigt trevligt med för@efternamn.se

Samma problem för mig. Både .com och .se upptaget sedan länge. Jag fick istället vara lite kreativ, eftersom jag har ett "a" i namnet så fixade jag istället

<bokstäver före "a">@<resten av namnet och efternamnet>.se

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Har ni några tips om vart man kan köpa ifrån?

Skrivet av gothenburg:

Finns hur många som helst.
Websupport, One, Inleed, Missdomain och Namecheap är bara några.

Tack så mycket.
Skaffa mig en fin domain. får se om det blir nått i framtiden Baxxa den iallfall. ehhe

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken domännamn. Det första jag skaffade var YM2149.com jag har inte uppdaterat sidan sedan 2009 dock, jag har mest nördgrejer där... spelsamling, kretskortfoto, kattfoto... etc.. jag håller inte direkt på med arkadspel längre dock även om det står som "main interest" på sidan

Mitt andra är Motherfuckenkiwibastard.com och det är alltså fuskkoden till spelet The NewZealand Story på Atari ST och Amiga...kanske Commodore 64 versionen också? Har ingen direkt motivering varför jag skaffade jsut det domännamnet men jag har länge känt att jag vill ha det 😂

Jag samlar på spelet James Pond 2: Robocod som synes på ym2149.com

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Har en domän för ett hobbyprojekt med IT-support. Mest för att det var skoj att fixa en hemsida och ha något att underhålla.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Jag har två stycken domännamn. Det första jag skaffade var YM2149.com jag har inte uppdaterat sidan sedan 2009 dock, jag har mest nördgrejer där... spelsamling, kretskortfoto, kattfoto... etc.. jag håller inte direkt på med arkadspel längre dock även om det står som "main interest" på sidan

Mitt andra är Motherfuckenkiwibastard.com och det är alltså fuskkoden till spelet The NewZealand Story på Atari ST och Amiga...kanske Commodore 64 versionen också? Har ingen direkt motivering varför jag skaffade jsut det domännamnet men jag har länge känt att jag vill ha det 😂

Jag samlar på spelet James Pond 2: Robocod som synes på ym2149.com

https://www.ym2149.com/oldbbpage/robocod_collection_b.jpg

Ganska säker att jag har det på någon tidnings-diskett (shareware?) till atari

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Stefan_JL:

Jag har två stycken domännamn. Det första jag skaffade var YM2149.com jag har inte uppdaterat sidan sedan 2009 dock, jag har mest nördgrejer där... spelsamling, kretskortfoto, kattfoto... etc.. jag håller inte direkt på med arkadspel längre dock även om det står som "main interest" på sidan

Mitt andra är Motherfuckenkiwibastard.com och det är alltså fuskkoden till spelet The NewZealand Story på Atari ST och Amiga...kanske Commodore 64 versionen också? Har ingen direkt motivering varför jag skaffade jsut det domännamnet men jag har länge känt att jag vill ha det 😂

Jag samlar på spelet James Pond 2: Robocod som synes på ym2149.com

https://www.ym2149.com/oldbbpage/robocod_collection_b.jpg

Det där var ingen dålig samling! Finns det någon historia bakom varför du samlar på just James Pond 2?

Permalänk

Så jag har nu en fin domän.
Vad ska jag göra nu ? Håller på skapa ett varumärke men vad ska man ha på så länge nu e den bara blank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det där var ingen dålig samling! Finns det någon historia bakom varför du samlar på just James Pond 2?

Nja... finns ingen ovanlig historia utan det är väl det som är vanligast när folk börjar samla på spel, man gillar spelet helt enkelt i mitt fall var det också kul att ha en fokuserad spelsamling på någon titel och James Pond 2 passade bra då det är ett charmigt och bra spel. Jag trodde också även att det max skulle finnas 7 eller 8 utgåvor av den... men där hade jag fel och det har blivit ett evighetsprojekt eftersom JP2 fortfarande ges ut i fysiska utgåvor... nu senast och förhoppningsvis sista så gavs det ut till Nintendo Switch. Jag försöker fokusera på enbart själva spelutgåvorna av JP2 och inte runt omkring saker... jag har dock varit i kontakt med han som målade spelomslaget till Amiga, Atari ST och C64 utgåvorna... jag köpte aldrig originalmålningen men han skickade en poster till mig och den syns i bakgrunden på bilden

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Klart man äger domäner. Man är ju drygast.nu

Visa signatur

——————
It’s life…