Permalänk
Medlem

Vilken kabel kräver min monitor?

Hej! Bygger sim racing och köpte på mig en begagnad 43" ultrawide med 3840x1200 i upplösning och 120hz. Den har uttag för hdmi och dp 1.2 står där. Datorn har ett 3070 kort om det spelar någon roll. Ska ha 10 meter så prisskillnaden på displayport och hdmi blir ganska stor men vill kunna få ut max hz såklart

SÅ vilken behöver jag 🤣

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Musse69:

Hej! Bygger sim racing och köpte på mig en begagnad 43" ultrawide med 3840x1200 i upplösning och 120hz. Den har uttag för hdmi och dp 1.2 står där. Datorn har ett 3070 kort om det spelar någon roll. Ska ha 10 meter så prisskillnaden på displayport och hdmi blir ganska stor men vill kunna få ut max hz såklart

SÅ vilken behöver jag 🤣

Börja med att berätta vilken skärm det är?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Börja med att berätta vilken skärm det är?

https://www.samsung.com/se/monitors/business/curved-gaming-mo...

Permalänk

Skulle tro att skillnaden mellan en 10meters 2.1 kompatibel hdmi-kabel och en 10m DP-kabel är försumbar. Jag skulle kört på displayport.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Musse69:

Hej! Bygger sim racing och köpte på mig en begagnad 43" ultrawide med 3840x1200 i upplösning och 120hz. Den har uttag för hdmi och dp 1.2 står där. Datorn har ett 3070 kort om det spelar någon roll. Ska ha 10 meter så prisskillnaden på displayport och hdmi blir ganska stor men vill kunna få ut max hz såklart

SÅ vilken behöver jag 🤣

Du måste berätta vilken skärm det är. Förhoppningsvis vet du vilken skärm du köper? Utan den information blir det mest gissningar.

Begagnad och 3840x1200 med 120 Hz – då har den i alla fall inte HDMI 2.1 48 Gbps FRL utan är begränsad till TMDS 18 Gbps. Då är 120 Hz troligtvis över gränsen och det som kan vara möjligt i teorin är 100 Hz över HDMI. I teorin så. Annars borde handboken till skärmen (som säkert finns som PDF om man googlar) berätta vad som är tekniskt möjligt.

Displayport ska däremot inte vara problem med signalen. Dock är 10 meter i den bandbredden alltid kantat av risk för problem. Oavsett rekommenderas AOC-kablar.

Permalänk
Medlem

Missade att länka skärmen men klistra in den lite längre upp. Men om jag förstår det rätt är det en dp 1.2 jag behöver? Spelar det någon roll om det är 1.2 eller 1.4? Menar om min skärm kan få problem med 1.4

Permalänk
Medlem

Se "Tabell över standardsignallägen" i manualen för skärmen. Där framgår att du i full upplösning kan få ut 100 Hz via HDMI och 120 Hz via DisplayPort.

Skrivet av Musse69:

Missade att länka skärmen men klistra in den lite längre upp. Men om jag förstår det rätt är det en dp 1.2 jag behöver? Spelar det någon roll om det är 1.2 eller 1.4? Menar om min skärm kan få problem med 1.4

DP-kablar har inte versionnummer, även om många felaktigt säljs som t.ex. DP 1.4 ändå. Om du vill ha en kabel som är certifierad att klara bandbredden som krävs så är det en DP8K-kabel du istället ska leta efter.

Permalänk
Medlem

Tack! Som ni märker har jag ingen koll alls på detta 🤣

Men skulle denna funka?
https://www.themobilestore.se/displayport-kabel-10m?dfw_track...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Musse69:

Missade att länka skärmen men klistra in den lite längre upp. Men om jag förstår det rätt är det en dp 1.2 jag behöver? Spelar det någon roll om det är 1.2 eller 1.4? Menar om min skärm kan få problem med 1.4

Det finns inte versionsnummer på HDMI- och DP-kablar, utan vad du behöver är en certifierad kabel. Du kommer med DP använda HBR2-hastighet till den här skärmen (≈20+ Gbps) så du behöver en kabel där man kan utlova den hastigheten eller högre. DP8K är den certifiering som är aktuell för dagens krav på Displayport. Men till skillnad från HDMI:s Ultra High Speed-certifiering kan man inte verifiera om kabeln är byggd enligt spec. Därför måste man gå på försäljarens löften.

10 meter HBR2 är mer möjligt idag än vad det var för säg 5 år sedan. Men det är fortfarande en chansning och det kan mycket väl sluta med att du behöver en AOC-kabel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Musse69:

Tack! Som ni märker har jag ingen koll alls på detta 🤣

Men skulle denna funka?
https://www.themobilestore.se/displayport-kabel-10m?dfw_track...

Står i klartext: "Klarar 3840x2160@30Hz" vilket är 9 Gbps. Du behöver HBR2 som är ≈20 Gbps. När du finner en tillverkare/butik som talar rätt språk och berättar om kabeln klarar HBR2 eller HBR3, då kan du vara mer säker på att den fungerar. Och för att vara säker en gång för alla: AOC-kabel eftersom då är det kabelns optiska överföring som säkrar signalen. Snarare än godtycklig signal-EQ i båda ändarna över en passiv kabel som i långa längder alltid dras med risken att misslyckas.

Permalänk
Medlem

@Musse69: Här har du en kabel som bör fungera, notera att priset är utan moms. DP används nästan uteslutande för datorer där längder på mer än 2-3m sällan behövs, så utbudet av långa DP-kablar är inte det bästa.

Om du nöjer dig med 100 Hz via HDMI så kan du komma betydligt billigare undan, t.ex. med denna aktiva HDMI-kabel. De har även en passiv kabel för halva priset som kanske fungerar, men det är mer av en chansning.

En "positiv" sak med den skärmen är att den saknar alla former av adaptiv synkronisering, vilket bara brukar fungera via DP. Så du tappar egentligen inget annat än lite uppdateringsfrekvens på att köra på HDMI.

Permalänk
Medlem

Tackar alla för hjälpen! Börjat snegla i kontoret och har möjlighet att möblera om så jag får riggen nästan precis intill skrivbordet och det gör att jag behöver kablar på max 3 meter.. Känns nästan som det är det bästa viset, hade ingen aning om allt detta med kablar haha. Tack!