Komplett FLEX – frågor, svar & diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Känns som när folk hyrde TV av Thorn på det glada 80-talet, kostade sjukt mycket mer i slutändan än att helt enkelt spara ihop till den jävla TVn och köpa den.

Haha, jag var en av dem, fast på 90-talet. Hyrde en TV och en video när jag började plugga. Köpte loss TVn efter ett tag och fortsatte hyra videon. Det som var lite kul var att jag hade fått en studentrabatt på min hyra som tydligen var en fast summa i månaden, så när TVn försvann från räkningen återstod bara 10:-/månad att betala för videon!

Det här FLEX upplägget kan nog passa en del människor bra, som vill ha det senaste men inte vill/kan spara pengar. Avbetalning finns ju redan och används flitigt men då kan du inte "sälja tillbaka" prylen till butiken. En del människor kanske inte vill sälja på Blocket eller SweC-marknaden utan tycker det är värt en slant att ha det uppgjort från början. Personligen kommer jag inte nappa på det och jag vet ingen i min närhet som skulle passa in i målgruppen.

Kommer man kunna köpa billiga återköpta FLEX-prylar om 24 månader tro?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Förtydligande: Totalsummor är lättare att jämföra, istället för att låta den låga siffran vara framhävd och att man behöver leta efter det högre.

Men jo... det verkar som jag har missförstått detta. Man måste alltså ingå ett nytt FLEX-avtal för att kunna "sälja tillbaka" produkten till Komplett. Det kändes för märkligt för att vara sant så jag antog att det inte var så.

Ett av problemet är att när du täcknar ett FLEX-avtal så förbinder du dig att någon gång i framtiden köpa ut en produkt (till ett totalt påslag av ~10%). Det går helt enkelt inte att säga att "Nae, FLEX var inget för mig" och att man sen slutar leasa efter de 24 månaderna löper ut.

Alltså, ett totalt påslag på 10% på en avbetalningstid på några år är ändå rätt förmånligt om man jämför med andra avbetalningsprogram. Det är väl det snällaste jag kan säga om detta.

Senast jag lånade pengar blanco (ett par år sedan, några hundra tusen, inte till konsumption, avbetalt nu) så hamnade räntan på typ 3,6% per år. Då har jag en rätt hög kreditvärdighet, betydligt högre än vad som förmodligen krävs för Komplett Flex. På tre år blir det typ 11,1%. Så om man kan avbetala produkter till samma pris som ett blancolån är det inte jättehemskt. Klart bättre än alternativen. Gissar att det blir så billigt eftersom Komplett har en slags "säkerhet" i elektroniken. Dessutom att de räknar med att tjäna pengar på att folk hellre byter grejer än betalar klart.

Så om man tänker använda detta som en ren avbetalningsplan verkar det ju inte *helt* jättetrasigt. Givet att det FAKTISKT funkar så här alltså, systemet verkar ju inte direkt helt transparent, vilket är mitt största problem med upplägget.

(Sedan gäller ju all normala kritik mot kreditköp - man ska vara extremt försiktig med att köpa grejer man inte har råd att köpa kontant...)

Permalänk
Geeks
Grundare

Intressant diskussion och alla åsikter är såklart välkomna, speciellt konstruktiva sådana. Vi får inte glömma att vi som community tillsammans kan påverka hur saker fungerar till det vi tycker är bättre.

Ni som är negativa till tjänsten, ser ni att avbetalning i stort alltid är en dålig sak eller handlar det om hur just detta upplägg ser ut / otydlighet / val av bank etc? Eller handlar det om riktningen ”att vi inte ska äga något själva”?

Självklart är ett ändamål för företag att vara lönsamma men det finns ju också en ambition om att faktiskt erbjuda alternativ, möjliggöra, underlätta och göra det på ett sätt som uppskattas - speciellt om man som Komplett vill vara ett toppalternativ för entusiaster (så som jag uppfattat det).

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Är väl lite som leasa en bil? Fast här leasar man en telefon tex. Själva namnet på tjänsten syftar väl på att man snabbt kan få en ny pryl att flexa med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edin:

Intressant diskussion och alla åsikter är såklart välkomna, speciellt konstruktiva sådana. Vi får inte glömma att vi som community tillsammans kan påverka hur saker fungerar tills det vi tycker är bättre.

Ni som är negativa till tjänsten, ser ni att avbetalning i stort alltid är en dålig sak eller handlar det om hur just detta upplägg ser ut / otydlighet / val av bank etc? Eller handlar det om riktningen ”att vi inte ska äga något själva”?

Självklart är ett ändamål för företag att vara lönsamma men det finns ju också en ambition om att faktiskt erbjuda alternativ, möjliggöra, underlätta och göra det på ett sätt som uppskattas - speciellt om man som Komplett vill vara ett seriöst alternativ för entusiaster (så som jag uppfattat det).

Mitt största problem med den här specifika tjänsten är att villkoren är extremt luddiga, oöverskådliga, och otydliga mot slutkonsument. Risken är att man ingår ett avtal man inte förstår, vilket sällan är till kundens fördel. Och att det dessutom marknadsförs som att villkoren är "enkla" och "flexibla", gör att man gärna läser in möjligheter i avtalet som inte finns på riktigt.

Och givet att villkoren är så pass otydliga och svåra att förstå så är det svårt att ha några väl underbyggda åsikter om huruvida det är bra eller ej?

Sedan är det väldigt konstigt att marknadsföra sig med att man samtidigt vill rädda miljön genom att premiera återbruk, som man uppmuntrar en frekvent onödig konsumption?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Intressant diskussion och alla åsikter är såklart välkomna, speciellt konstruktiva sådana. Vi får inte glömma att vi som community tillsammans kan påverka hur saker fungerar till det vi tycker är bättre.

Självklart är ett ändamål för företag att vara lönsamma men det finns ju också en ambition om att faktiskt erbjuda alternativ, möjliggöra, underlätta och göra det på ett sätt som uppskattas - speciellt om man som Komplett vill vara ett toppalternativ för entusiaster (så som jag uppfattat det).

Avbetalning som koncept är jag inte så jättenegativ till. Lite, men inte mycket. Däremot så brukar alltid totalkostnaden vara undangömd så gott det går (så även här) men alla positiva aspekter framhävda. Dölj det negativa, framhäv det positiva, till resultatet är att det är svårt att förstå vad kostnaden egentligen är.

Det som lyfts fram här är:
"Köp med FLEX" - Köp brukar innebära att man äger och får behålla saken.
"Totalt X :- vid byte efter 24 mån" - Ett totalpris som inte är kopplat till att du faktiskt köper och behåller produkten. Denna totalkostnad gäller ifall du vill hyra den.
"Spara X :-" - Nu jämförs fallen kontantpris samt att du behåller produkten, med en 24-måns hyravtal där du inte behåller produkten. Går det ens att säga att man har sparat något? Om du hyr en fräsch Volkswagen Passat i en vecka för några tusenlappar, har du då sparat 200.000:-?

Att plocka fram fördelar med att köpa för att äga och blanda detta med låga totalkostnader för begränsad hyra, det är vilseledande.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av pv2b:

Mitt största problem med den här specifika tjänsten är att villkoren är extremt luddiga, oöverskådliga, och otydliga mot slutkonsument. Risken är att man ingår ett avtal man inte förstår, vilket sällan är till kundens fördel. Och att det dessutom marknadsförs som att villkoren är "enkla" och "flexibla", gör att man gärna läser in möjligheter i avtalet som inte finns på riktigt.

Och givet att villkoren är så pass otydliga och svåra att förstå så är det svårt att ha några väl underbyggda åsikter om huruvida det är bra eller ej?

Sedan är det väldigt konstigt att marknadsföra sig med att man samtidigt vill rädda miljön genom att premiera återbruk, som man uppmuntrar en frekvent onödig konsumption?

Utan att lägga någon värdering i ovan. Det är intressant vart marknaden är på väg kring komponenter med senaste årens utveckling. Vi verkar röra oss mer mot kvalitetskonsumtion (lyx) än volymkonsumtion med priser som stigit rejält på en bra PC exempelvis. Pratas också en del om att vi som konsumenter uppdaterar PC:n med längre cykel än tidigare på grund av detta.

Följer med intresse hur detta utvecklas och vilka tjänster som tillkommer när det blir svårare att spara ihop till den större summa som krävs. Självklart inte bra om konsumenten hamnar i kläm.

Det vi kan se till kring diskussionen är att Komplett tar del av den (vilket de uttalat vill) och att de kan hitta förbättringar som är bra för alla parter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jämför man med t ex webbhallens avbetalning under 24 månader så är räntan på 9.9% 299kr i uppläggningsavgift samt avi avgift på 29kr i månaden.

Jämförde två skärmar för 2.990kr i ursprungspris på webbhallen skulle du få betala 4584:- för skärmen när den är betald efter 24 månader. På komplett betalar du 3300kr för skärmen när den är fullbetald.

Sen kan man tycka vad man vill om avbetalning. Personligen skulle jag aldrig göra det. Sen att bara för att något är bättre betyder det ju inte att det är bra. Men jag vet iaf vilket av dessa två alternativ jag skulle valt om jag blev fattig student.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Jämför man med t ex webbhallens avbetalning under 24 månader så är räntan på 9.9% 299kr i uppläggningsavgift samt avi avgift på 29kr i månaden.

Ett stort argument för avbetalning i den här jämförelsen med är ju att du när som helst kan betala av hela skulden. Här är man låst i 24mån varje sig man vill det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Avbetalning som princip är väl inget konstigt alls, jag har köpt mitt hus på avbetalning och även bil som vilken svensson som helst. Men så som konsumentmarknaden marknadsför avbetalning verkar oftast handla om att försöka försköna betalningsformen framför direkt betalning och att tona ner eller dölja nackdelarna, det skulle jag kalla falsk marknadsföring. Jag är också övertygad att många människor, framför allt yngre, hamnar i skuldfällan och får sina liv förstörda pga. upplägg som dessa.

Att sedan SweC som jag upplever står på konsumenternas sida sponsrar och marknadsför dessa upplägg känns lite tråkigt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ett stort argument för avbetalning i den här jämförelsen med är ju att du när som helst kan betala av hela skulden. Här är man låst i 24mån varje sig man vill det eller inte.

Du kan väl betala av summan när du vill?

"Hur kan jag avsluta avtalet i förtid?"

"Genom att betala restsumman av lånebeloppet hos Resurs bank är du ägare av produkten och FLEX-avtalet avslutas."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edin:

Utan att lägga någon värdering i ovan. Det är intressant vart marknaden är på väg kring komponenter med senaste årens utveckling. Vi verkar röra oss mer mot kvalitetskonsumtion (lyx) än volymkonsumtion med priser som stigit rejält på en bra PC exempelvis. Pratas också en del om att vi som konsumenter uppdaterar PC:n med längre cykel än tidigare på grund av detta.

Följer med intresse hur detta utvecklas och vilka tjänster som tillkommer när det blir svårare att spara ihop till den större summa som krävs. Självklart inte bra om konsumenten hamnar i kläm.

Det vi kan se till kring diskussionen är att Komplett tar del av den (vilket de uttalat vill) och att de kan hitta förbättringar som är bra för alla parter.

Om Komplett på riktigt skulle vilja främja mer hållbar konsumption av datorer skulle de istället för att teckna ett avtal för avbetalning för att kunna sälja fler grejer, istället titta på om de kunde samarbeta med IT-återvinningsföretag för att låta en på ett enkelt sätt "trade:a in" sina gamla grejer när man köper nytt.

Kombinera det med att de själva skulle sälja begagnade grejer med garanti, så skulle det kunna få många som inte vågar eller orka köpa grejer på Blocket att köpa mer beg.

Priserna skulle förmodligen bli betydligt sämre för säljare och köpare om man gör så, Komplett skulle behöva få sitt, men det är ändå bättre än att grejerna står och samlar damm? Och de som vill ha maximalt för sina pengar kan ju sälja grejerna privat precis som innan. Lite som med bilar, med att sälja bilar privat eller hos handlare, eller ha dem som inbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Skaver mest att Sweclockers tjänar pengar på att marknadsföra en tjänst vars syfte är att få människor med dålig ekonomi att öka sin konsumtion. Påminner om när Lyxfällan kör reklam för Lendo. Är det i användarnas intresse? Leasing och lån fyller sin funktion inom en del områden (t.ex. investering, hus, bil) men det är en annan sak att uppmuntra folk att handla hemelektronikprylar vartannat år för lånade pengar.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av ducedo:

Skaver mest att Sweclockers tjänar pengar på att marknadsföra en tjänst vars syfte är att få människor med dålig ekonomi att öka sin konsumtion. Påminner om när Lyxfällan kör reklam för Lendo. Är det i användarnas intresse? Leasing och lån fyller sin funktion inom en del områden (t.ex. investering, hus, bil) men det är en annan sak att uppmuntra folk att handla hemelektronikprylar vartannat år för lånade pengar.

Respekterar din åsikt. Vi har en hård gräns kring betting, lotterier, odds som uppmuntrar till spelberoende och framförallt mot ungdomar. Samma sak gäller företag vars hela verksamhet bygger på snabblån etc.

Marknadsföring för en tjänst hos en återförsäljare som vi vet att många SweClockers-medlemmar handlar hos hamnar inte i den fållan. Diskussionen är öppen och ger dessutom folk att bilda sig en egen uppfattning och det är i grund en bra sak och ger också möjlighet att påverka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Käns ju som gamla Thorn på åttitalet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Pratas också en del om att vi som konsumenter uppdaterar PC:n med längre cykel än tidigare på grund av detta.

I bland får man vara försiktig med vad som är orsak och verkan. Tänk om vi uppgraderar mer sällan, därför har priserna kunnat gå upp.

En dator från 1992 var värdelös 2002, en dator från 2002 var också värdelös 2012. Men är en dator från 2012 värdelös 2022? Min fru kör på en i7 3770 med 32GB i ram än i dag.

Men trenden med konsument lån är som många reda sagt flera decennier gammal och den effektiva räntan efter 36 månader är inte horribel. Men värdet med att sälja tillbaka varan efter 24 månader för ~25% av priset (minus avdrag för onormalt slitage) och sen köpa nått nytt på avbetalning är väl kanske inte direkt nån bra deal för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Som andra har sagt, denna typ av konsumtion, som inte är "nödvändig" ska inte finansieras med "lån". Har du inte råd med saker idag har du definitivt inte råd med dessa imorgon om du dessutom har ett lån. Resultatet blir att de med dålig ekonomi tar "genvägar" som i längde gör att de får en ännu sämre situation.

Man kan ju fråga sig:
Varför gör komplett detta? För att öka omsättning och vinst, för att sälja mer varor. Man vill få nya kunder som man inte har idag, som kanske inte har råd med dessa sakerna som det är idag, så därför erbjuder man ett alternativ.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

När jag växte upp så var man tvungen att spara sej till sina nya grejer. Känslan när man äntligen kunde köpa det man trånat efter så länge var underbar! Tror inte dagens ungdom får den känslan eller respekten för pengar. Nu mera kan vem som helst "köpa" vad som helst. Lån, avbetalning, abonnemang.. Pris är numera helt irrelevant.

Fast det är väl ändå upp till föräldrarna? Det går fortfarande att betala kontant/direkt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jaså har komplett hakat på netonnets hyrkoncept?
Är det för att båda använder sig av resurs?

Tvärtom, Komplett började "långt" innan NoN. Men ja, det är väl liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Edin:

Tjena Edin, tack för att du tar dig tid att adressera de åsikter som kommit fram ur detta till synes kontroversiella ämne.

Mina två ören här är ni bör märka artikeln med en "Denna artikel är sponsrad av komplett" högst upp som ni brukar göra.

Risken att folk börjar misstänka fulspel med just hur artikeln är formulerad accelereras ju ENORMT just för att er förre chefsredaktör Emil Åkered ( @emilakered ) numera jobbar med "Marketing" (enligt Linkedin, vet inte riktiga titeln) på Komplett Group.

Jag själv misstänker ju att denna artikel skrev nästan som en kompistjänst gentemot komplett. Hur ställer du dig mot just det tankesättet?

ninjaedit: jag lägger själv ingen vikt kring upplägget; folk får avbetala bäst dom vill. Alla är inte köpstarka, och att köpa saker på avbetalning behöver inte vara något negativt.

edit2: Ser nu en smal svart banner ovanför bilden där det står "sponras av komplett", kan svära på att den inte var där vid första publicering, men det kanske var så, ursäkta i så fall

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Edin:

Blir det inte lite problematiskt att inleda med de orden när ni så gott som redan satt er stämpel på det? Det bara måste funnits något bättre för er att pusha för än någon tvivelaktig betalmodell. Jag förstår att balansgången inte alltid är enkel med att leverera oberoende nyheter, tester och rekommendationer från er sida och samtidigt vara beroende av annonsintäkter. Tänkvärt är väl just trovärdighet, när det blir allt för uppenbart att en artikel eller rekommendation är köpt så försvinner ju en stor del av dess trovärdighet och därmed dess existensberättigande som genom ett trollslag. Jag tror man ska vara väldigt rädd om sitt förtroendekapital, det är på lång sikt värt mer än en kortsiktig intäkt. För att inte tala om vad som händer när det är helt förbrukat.
Det blir lita flamsigt naivt att säga att man inte vill värdera det man publicerar, speciellt när avsändaren bakom är ett annat företag och syftet är marknadsföring från dom. Just i detta fallet en betalmodell, oavsett bra eller dålig som iallafall jag inte tycker ni borde beblanda er alls med.

Aaajaaa nu svamlar jag iväg.. nöjer mig där

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Dimestam förslag till veckan fråga "Köper du konsumentprodukter på avbetalning?" Med tydliga svar så som "Ja/Nej"

Det är enkelt att utgå från sig själv men jag vet helt ärligt inte hur vanligt det är att folk tar konsument lån. Såg att ni hade https://www.sweclockers.com/artikel/32819-veckans-fraga-hur-b... men det var ju inte riktigt den formuleringen.

Permalänk
Medlem

Bedrövligt att Konplett uppmanar folk att handla på krita. Man köper bostad/utbildning på krita. Resten betalar man kontant. Har man inte råd så ska man inte handla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Knotvillage:

Bedrövligt att Konplett uppmanar folk att handla på krita. Man köper bostad/utbildning på krita. Resten betalar man kontant. Har man inte råd så ska man inte handla.

Förstår inte varför du gnäller över komplett. ALLA gör såhär.

Mediamarkt:

Elgiganten:

Netonnet:

Dessa screenshots tog jag precis nu, från FÖRSTASIDAN. Att komplett hoppar på tåget är väl fan inget konstigt, eller?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Komplett.se

Först av allt, superintressanta diskussioner! Vi läser allt som skrivs och kommer hoppa in och besvara frågor löpande. Men vi uppskattar verkligen att höra era åsikter, positiva som negativa. Det hjälper oss att anpassa och optimera erbjudandet och kommunikationen kring FLEX.
Vi river av några frågor och kommenterar på inlägg från första sidan och återkommer löpande. Fortsätt gärna kommentera!

Skrivet av gashemi:

Läste igenom det och ser ingenstans om de gör en kreditupplysning på dig. Nu låter jag som en gammal gubbe men ni yngre var generellt försiktiga med att bli omfrågade på UC för många gånger. Kan ge er problem när ni verkligen behöver låna till något viktigt som lägenhet eller bil.

Det visas tydligt i kassan innan du slussas vidare för att genomföra köpet. Saxat från kassan: "Komplett FLEX innebär ett kreditavtal med Resurs Bank. I nästa steg uppger du ditt personnummer för en kreditupplysning."

Skrivet av Ibymafayhas:

Vad man "uppfunnit" är leasing av vara istället för att låna direkt till prylen. Är aldrig vettigt att låna pengar för konsumption så tveksamt rent moraliskt av Sweclockers att göra reklam för detta koncept.

Nej, detta är inte samma som som hyra eller leasing, se svaret nedan.

Skrivet av Chibariku:

Vad de egentligen menar med "Spara 539kr" är att du säljer tillbaka Switchen för 539kr efter två år. Känns som en riktig dålig deal och trend, Netonnet har något liknande.

Det Netonnet erbjuder är ett regelrätt hyresavtal. Med FLEX äger du produkten tills dess att du lämnar tillbaka den och kan göra vad du vill med den.

Skrivet av Don_Tomaso:

Det pratas också en del om att man "byter" varan efter avtalsperioden. Och det gör man väl inte? Man lämnar tillbaka den förra där avtalsperioden tagit slut på, och så sätter man upp ett nytt 24-månaders avtal för den nya prylen? När jag ser byta så tänker jag hela tiden att avtalsperioden är oförändrad men att prylen byts ut.

Ja det har du helt rätt i. Komplett borde väl kalla det leasing så skulle alla förstå direkt. Samt att man har valet att köpa ut produkten för ett 10% påslag på nypriset. Det skulle vara transparent och tydligt.

Du byter varan och avtal mot ett nytt. Man kan likna detta med en klassisk avbetalning som automatiskt övergår till en hyra om du väljer att byta produkt efter 2 år. Det kan också liknas med ett abonnemang där där du kan byta produkt löpande, eller slutbetala produkten när som helst.

Skrivet av Don_Tomaso:

Hrm... Inte helt transparent denna kampanj som det verkar framstå.
Vid köp av en Switch:
Kontant: 3179kr
Flex: 110kr/mån
("Byt till en ny produkt efter 24 månader. Spara 539kr")

Vid försök att köpa via Flex:
Så summa summarum:
Köp kontant: 3179kr
Köp med Flex: 3520kr (+10,7%)
Inbyte till annat efter 24 månader: 2640kr (-17%, alltså nästan betalat fullpris men du får inte behålla/sälja produkten)

Använder du det för att köpa produkter så kostar det mer. I övrigt fungerar det som en hyr-tjänst med bunden avtalstid på 24 månader. Är det inte bättre att bara köpa produkten för fullpris direkt, och om man inte vill ha den efter 24 månader så säljer man den på Blocket? En Switch har ju knappast förlorat 80% av sitt ursprungliga värde på två år.

Känns som en dålig deal hur man än vänder och vrider på det. Eller är det något jag har missuppfattat?

Skrivet av brainlessbob:

Flex känns användbart i de fallen man verkligen behöver det senaste. Personligen så skuille Flex kunna vara attraktivt när jag startar en firma.

Skrivet av Thor:

Det är ca 4% "årsränta" på exemplet om iphone de har. Relativt låg kostnad, skillnaden är att man inte äger produkten. Detta är ett utomordentligt sätt för personer som inte har råd att köpa elektronik att få tillgång till detta, men det låser också fast konsumenten något iom att de inte kan tillgodose sin investering vid en senare försäljning om de då inte väljer att abbonera de 37 månaderna som krävs för att få ägandeskap av produkten. Men den marginal som man betalar iom flex äter upp en ev summa pengar man kan få tillbaka i andrahandsvärde. Mao motiveras kunden att ta en ny vara efter 2 år och således har Komplett ett starkt incitament för kunden att vara kvar i tjänsten.

Detta är en guldgruva för komplett, men affäramodellen tycker jag riktar in sig på relativt köpsvaga konsumenter, vilket beroende på hur man ser det inte är särskillt etiskt.

FLEX är absolut inte för alla. Kan man köpa något kontant så bör man givetvis göra det. Samtidigt så finns det också kunder som värdesätter enkelheten i att äga en produkt under en period, sedan byta mot en ny modell och slippa krånglet med att sälja produkten begagnat.

Om en produkt är värd att köpa med Flex lämnar vi upp till varje konsument att avgöra, möjligheten finns.
Personligen skulle jag inte köpa just en Nintendo Switch och "Flexa" den då jag troligtvis vill behålla den längre än två år.
Prispåslaget blir 341kr om jag väljer att slutbetala switchen över totalt 32 månader, Så en "ränta" på 10,7%, vilket jag personligen kan tycka är helt ok om man jämför med andra aktörer som tar ut en ränta på ~20% eller mer.

FLEX riktas inte in mot köpsvaga konsumenter med dålig ekonomi. Vi är tydliga med alla kostnader, totalkostnader, löptider för avtalen och möjligheten att slutbetala produkten när som helst. Man kan tycka att all form av avbetalning är dåligt eller oetiskt. Men efterfrågan på avbetalning finns i marknaden och med FLEX vill vi erbjuda något som är mer flexibelt än att hyra och utan ockerräntor för avbetalningen.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Du kan väl betala av summan när du vill?

"Hur kan jag avsluta avtalet i förtid?"

"Genom att betala restsumman av lånebeloppet hos Resurs bank är du ägare av produkten och FLEX-avtalet avslutas."

Du missade den andra meningen som lyder:

Observera att restlånet behöver uppges av Resurs Bank.

Restlånet kan i princip vara vad som helst men dock kommer det garanterat inte vara lägre då Resursbank vill tjäna pengar på avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Förstår inte varför du gnäller över komplett. ALLA gör såhär.

Mediamarkt:
https://i.imgur.com/jcFqdHr.png

Elgiganten:
https://i.imgur.com/stsHWpT.png

Netonnet:
https://i.imgur.com/7MM0gzM.png

Dessa screenshots tog jag precis nu, från FÖRSTASIDAN. Att komplett hoppar på tåget är väl fan inget konstigt, eller?

Tror dem flesta har inget emot att komplett gör så här, de är ett företag som är fria att agera som de vill. Det folk är upprörd över (enligt mig) det är att det ser ut som Swec uppmanar att köpa på kredit eller uppmuntrar till detta genom att ha denna artikel och publicera den på det sättet som det görs.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av varget:

@Dimestam förslag till veckan fråga "Köper du konsumentprodukter på avbetalning?" Med tydliga svar så som "Ja/Nej"

Det är enkelt att utgå från sig själv men jag vet helt ärligt inte hur vanligt det är att folk tar konsument lån. Såg att ni hade https://www.sweclockers.com/artikel/32819-veckans-fraga-hur-b... men det var ju inte riktigt den formuleringen.

Ja, det vore intressant att undersöka! Vi kan också ha en följdfråga: "brukar du moralisera över andras privatekonomi?"

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du missade den andra meningen som lyder:

Observera att restlånet behöver uppges av Resurs Bank.

Restlånet kan i princip vara vad som helst men dock kommer det garanterat inte vara lägre då Resursbank vill tjäna pengar på avtalet.

Ditt slutpris blir exakt samma som du skulle betalat om du fullföljde alla månadsbetalningar? Dvs för skärmen som kostar 2990:- utan avbetalning kommer du betala 3300kr för totalt oavsett om du betalar imorgon eller fullföljer hela avbetalningsplanen.

Ser inget konstigt med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Ja, det vore intressant att undersöka! Vi kan också ha en följdfråga: "brukar du moralisera över andras privatekonomi?"

Bara om en redaktion gör reklam för en finansmodell som uppmuntrar personers om inte har resurser att köpa något idag att ta lån till det Men inte tydliggör att det är just reklam

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||