Komplett FLEX – frågor, svar & diskussion

Permalänk
Medlem

Det har aldrig varit en vettig affär hur man än betalar på Komplett, webhallen & klarna är mycket bättre, de är mindre giriga.

Permalänk
Musikälskare

Märklig post på förstasidan, förstår det är sponsring men ändå, att förespråka avbetalning tycker jag är väldigt fel. Speciellt när så många har dålig ekonomi och lockas på det här sättet då dom inte förstår bättre, på gränsen till att @komplett borde skämmas imo.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kanske lite fel av Komplett att "annonsera" detta på Swec där 99% har minst 100k i månadslön efter skatt, runt 30 mille sparat och kan köpa nästan vad de vill utan lån eller avbetalningar.

</sarcasm>

Känner mig attackerad av detta inlägget.
*Blossar vidare på sin cubanska cigarr*

/S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Det beror väl på om det är en uc3 eller uc13? Uc13 (begränsad upplysning) ska inte påverka ens kreditvärdighet, eller?

Ja precis, det finns 2 olika typer sist jag pratade med UC. En liten och en större för lån till bostad/bil etc.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag kan se fördelar med detta såsom enkelhet för de som vill ha det senaste. De flesta som klagar på upplägg som dessa är folk som inte räknar sin tid som pengar vilket är typiskt privatpersontänk.

Dock kan ju smidigheten strula när man räknar in frakt vid bytet osv. Förhoppningsvis kan man få sin nya TV, dator etc. innan man behöver skicka in sin gamla.

Ur Kompletts synvinkel känns det som att inlåsningseffekten är den primära drivkraften. De kunde lika gärna börja med någon sorts - köp alla dina prylar hos oss under X år och få 10% rabatt så hade de sluppit alla omkostnader kopplade till avbetalningen/leasingen.

Permalänk
Medlem

hur kan man se detta som något bra? varför vill man inte äga något ? ingen som ser nån paraleller till you will own nothing and be happy about it?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

För att koka ner mina kommentarer till bilder som faktiskt gör Komplett FLEX tydligt:
https://i.imgur.com/wHO6Rl9.png
https://i.imgur.com/Z3SrkNE.png

Du missar ju det som är ännu värre, det är ju om man lämnar tillbaka produkten.
Man har ju enbart "sparat" 3602:- förutsatt att produkten är värdelös och obrukbar när man lämnar tillbaka den.

FLEX hade kunnat vara vettigt givet två saker:
1) "restvärdet" hade varit högre, säg 50% efter 2 år, dvs kostnaden för mig hade varit hälften. Då hade det motsvarat att köpa cash och sen sälja för 50% två år senare när man byter upp sig.
2) Totalpriset hade motsvarat vad produkten kostar, då hade man gått +/- 0 om man valt att behålla produkten.

Permalänk
Medlem

Vilket gnäll... Använd om du vill, annars betala som vanligt. Enkelt

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Om vi bortser från att de allra flesta inte äger någonting (sammantaget) så vet i sjutton om det är särskilt snyggt av swclockers att göra reklam för denna ”betalmetod” som komplett inför. Tycker Komplett att det är en bra idé för att bygga deras varumärke så låt det stå för dom.

Smart av komplett att använda swec som budbärare kan tyckas, men långt ifrån säkert. Hursomhelst, mindre bra drag av swec, det är iallafall ett som är säkert. En del av problemet som swec sätter sig i är just att försvara något som man inte påverkar/äger men numera är delaktig av att uppmuntra för att man fått en del av kakan. ”Budbäraren”. Hade det varit i en reklambanner så hade man inte behövt backa det alls men nu är läget ett helt annat.

Osmidigt och dumt om ni frågar mig. Som tur är så har ingen frågat heller så jag återgår till mitt tyckande och går vidare

Trevlig fredag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Asså hur man än vrider och vänder på det så är det en otroligt dålig affär =/ Sure om man väl skulle byta säg tv eller laptop vartannat år så förlorar man ändå en hel del på det. då man lika bra kan köpa den för original pris, sälja den för 50-70% efter 24 månader och då köpa nytt.

ända positiva med detta är att det säkert är bekvämt, men kostar en del istället. (i förutsättning att man är pedantisk med prylar hemma och byter ut vald produkt oavsett vartannat år.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

För att koka ner mina kommentarer till bilder som faktiskt gör Komplett FLEX tydligt:
https://i.imgur.com/wHO6Rl9.png
https://i.imgur.com/Z3SrkNE.png

va? vad blev tydligt? förut var jag inte lost.. men nu är jag de

Du kan inte "återlämna" en produkt utan att ta en ny, dvs man byter produkt.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Det här togs emot väl av Sweclockers medlemmar, det får @komplett vara väldigt nöjda med

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

va? vad blev tydligt? förut var jag inte lost.. men nu är jag de

Du kan inte "återlämna" en produkt utan att ta en ny, dvs man byter produkt.

Hm... Så man kan inte avsluta hyrandet utan kan bara avsluta ett flexande med att betala fullpris+ för en produkt? Vad händer om du istället för att lösa ut en dator för 20.000kr "byter" till en pryl för 500kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hur brukar avbetalning kontrolleras i UC? Är det inte som ett lån, d.v.s full kreditupplysning? Medan köp av faktura bara är en "lätt" kreditupplysning som inte syns/sparas på samma sätt?

Det vet jag inte. Tycker generellt det är konstigt att det inte oftare visas vilken typ av kreditupplysning som görs, framförallt då det finns en hel del förvirring och oro kring det från oss kunder..

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Djävulens bank, Resurs Bank står bakom det hela, viktigt att tänka på för er som ens funderar på att nappa på kroken.
Jag kan bara starkt avråda samtliga medlemmar från att skaffa detta ”abonnemang”, det är betydligt bättre och billigare att köpa produkten och när ni lessnat sälja den vidare, det är lättare än många tror att sälja saker.
Sen gör ni såklart som ni själva vill med eran ekonomi.

T.ex MacBook Air 13 (2020) 256GB rymdgrå 8808kr total kostnad över 2 år, den kostar 11990kr ny och säljs på Tradera för runt 7000kr. Hyfsat dålig affär med andra ord att ”flexa” den.

Vill du behålla datorn själv betalar du 13212kr
Du betalar alltså 10,19% mer för datorn.

Skulle du ha köpt den för 11990kr och sålt den för 7000kr så har du ju bara betalat 4990kr för den, flexar du den ner till noll och sedan säljer den för 7000kr har du betalat 6212kr för den.

Permalänk

Känns som när folk hyrde TV av Thorn på det glada 80-talet, kostade sjukt mycket mer i slutändan än att helt enkelt spara ihop till den jävla TVn och köpa den.

Fel år
Permalänk
Medlem

Fy fasen så tröttsamt.. mer krediter och mer lån. Svensken är dummast i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Hm... Så man kan inte avsluta hyrandet utan kan bara avsluta ett flexande med att betala fullpris+ för en produkt? Vad händer om du istället för att lösa ut en dator för 20.000kr "byter" till en pryl för 500kr?

Förstår fortfarande inte vad bilderna gjorde tydligare. att man inte kan avsluta flexandet framgår ju redan och vad som händer om man väljer att byta in sin dator för en billigare pryl framgår ju inte från dina bilder heller.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Fy fasen så tröttsamt.. mer krediter och mer lån. Svensken är dummast i världen.

och mest belånad i världen.. haha!

Permalänk
Medlem

Det är ju ett försök att göra en försäljning av en lågmarginalprodukt t.ex. En iphone med 0/- marginal med detta upplägg med kickback på finans och gärna en försäkring på produkten och har då rätt skaplig marginal.

USPen saknas utan högre restvärden på produkterna.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Haha läser man "Vad har du i lön" eller "Hur investerar du" tråden så är det ju typ som du säger. Medellönen i Sverige på runt 36k i månaden för 2020 gäller inte på SweC.

Haha, tänkte också på det när jag såg den lönetråden en gång. Skulle tro att större delen av medlemmarna har sämre löner än dom som skryter i den tråden dock, det är väl roligare att skriva i en sån tråd om man tjänar 60k än om man bara tjänar 20k antar jag

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Vilket gnäll... Använd om du vill, annars betala som vanligt. Enkelt

Ja vad tusan varför ha möjlighet till att kommentera en artikel, eller varför ens och överhuvudtaget ha en åsikt om nått...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Det har aldrig varit en vettig affär hur man än betalar på Komplett, webhallen & klarna är mycket bättre, de är mindre giriga.

Klarna är ju en lika god kålsupare de också, ingen skillnad från resursbank som det är tal om här.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt otydligt upplägg.

För det första är 24 månader en väldigt kort tid för många sorters produkter. Vem är det som behåller sin PC, TV, bildskärm kortare tid än 2 år egentligen? Alla dessa produktkategorier har en betydligt längre livslängd. Om det inte är totalt skräp man köper, alltså.

Och är det bara efter exakt 24 månader man får byta sin produkt? Vad händer om man vill byta ut den efter 18 månader, eller 30 månader? Är det kört då?

Om man byter in sin vara, får man någon slags "credit" man kan använda mot sitt nya köp? Måste man byta produkt, eller kan man bara säga "nej, nu skiter jag i det här", lämna tillbaka sin grej och vara fri från avtalet? Risken är att man fastnar i ekorrhjulet... tills att man köper sig ur det, men utan att "flexa".

Kan man köpa sig ur avtalet på något sätt, så man kan sälja grejerna själv utan att sälja grejer som man själv inte äger?

Obegripligt, dåligt förklarat, och det framgår inte ens av villkoren, då står det bara vad man som konsument behöver göra, t.ex. inte vattenskada datorn etc.

Gör om, gör rätt, och förklara så att folk förstår hur det här upplägget funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Fy fasen så tröttsamt.. mer krediter och mer lån. Svensken är dummast i världen.

Kamma dig. Vi är inte alla likadana.

Håller mer eller mindre med dig kring krediter och lån. Små summor här och där, äter rejält på månadslönen.

Permalänk

Ytterligare ett sätt att få ekonomiskt sämre begåvade att hamna i skuld. Känns lika etiskt som att driva ett bettingbolag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Haha läser man "Vad har du i lön" eller "Hur investerar du" tråden så är det ju typ som du säger. Medellönen i Sverige på runt 36k i månaden för 2020 gäller inte på SweC.

Så klart att de med högst lön är högljuddast i en tråd där man tävlar om att ha högst lön.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Kamma dig. Vi är inte alla likadana.

Håller mer eller mindre med dig kring krediter och lån. Små summor här och där, äter rejält på månadslönen.

varför ska han kamma sig, har du sett hans hår eller? swec har gått ner sig märker jag....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Förstår fortfarande inte vad bilderna gjorde tydligare. att man inte kan avsluta flexandet framgår ju redan och vad som händer om man väljer att byta in sin dator för en billigare pryl framgår ju inte från dina bilder heller.

Förtydligande: Totalsummor är lättare att jämföra, istället för att låta den låga siffran vara framhävd och att man behöver leta efter det högre.

Men jo... det verkar som jag har missförstått detta. Man måste alltså ingå ett nytt FLEX-avtal för att kunna "sälja tillbaka" produkten till Komplett. Det kändes för märkligt för att vara sant så jag antog att det inte var så.

Ett av problemet är att när du täcknar ett FLEX-avtal så förbinder du dig att någon gång i framtiden köpa ut en produkt (till ett totalt påslag av ~10%). Det går helt enkelt inte att säga att "Nae, FLEX var inget för mig" och att man sen slutar leasa efter de 24 månaderna löper ut.

Permalänk
Medlem

Jaså har komplett hakat på netonnets hyrkoncept?
Är det för att båda använder sig av resurs?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB