Vill odla så stark chilli som möjligt, i litet format

Permalänk
Medlem

Vill odla så stark chilli som möjligt, i litet format

Tja!

Jag brukar odla chilli hemma och brukar lyckas ganska bra med det. Så stark att ansiktet domnar av, jättekul!

Men mina buskar brukar bli galet stora, vi snackar 1.5m breda och lika höga fast jag klipper ner dem. Någon som vet någon sort där trädet/busken håller liten storlek men fortfarande packar en riktig käftsmäll?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk

Jo, dom brukar bli rätt stora, Har odlat Borg 9 Yellow ett par år nu men själva plantan har inte blivit så olidligt stor. Har den i en kanska stor kruka, typ 40-50 cm i diameter samma i höjd. Producerar väldigt bra mängd och styrka första och andra året om du lyckas hålla den vid liv över vintern.

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

Som med alla växter här på jorden blir de större ju mer vatten och gödsel de får, krukans storlek spelar också roll, då kan rötter breda ut sig. Vad gäller sol får man kolla från art till art, vissa tål att bli sönderbrända i ett söderfönster och andra vill ha det halvskuggigt. Att växa under hårdare omständigheter ger mindre bladverk och frukter med strävare och mer komprimerad smak.

Tänk dig stora odlade blåbär från nerdländerna VS nordiska blåbär som växt på nått kargt berg med tallar. Vem är mindre och mer smakrik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlsson86:

Jo, dom brukar bli rätt stora, Har odlat Borg 9 Yellow ett par år nu men själva plantan har inte blivit så olidligt stor. Har den i en kanska stor kruka, typ 40-50 cm i diameter samma i höjd. Producerar väldigt bra mängd och styrka första och andra året om du lyckas hålla den vid liv över vintern.

Ok, körde Trinidad Scorpion eller vad den nu heter. Klarade sig ett år till med betoning på "klarade sig". Det är ju NU man ska sätta dem om man vill ha vårsolen när dem börjar få riktiga blad. Drömmen vore en tätväxt sak som håller sig smal. Fick nästan ett kilo chillis från förra plantan vilket är många gånger mer än vad jag behöver.

Varför just Borg 9 Yellow? Smak, lättodlad i vårt klimat, styrka?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Tja!

Jag brukar odla chilli hemma och brukar lyckas ganska bra med det. Så stark att ansiktet domnar av, jättekul!

Men mina buskar brukar bli galet stora, vi snackar 1.5m breda och lika höga fast jag klipper ner dem. Någon som vet någon sort där trädet/busken håller liten storlek men fortfarande packar en riktig käftsmäll?

Använder du växtlampor?
Så som jag har förstått det brukar växter generellt sett "sträcka på sig" om de får lite ljus. Har man en växtlampa som inte genererar så mycket värme har jag förstått det som att man ska försöka ha den ganska nära plantan, då får plantan mycket ljus och behöver inte sträcka på sig. Då lägger den istället fokus på att bilda en tjock och stark stam (som man ju vill, om den ska klara av vikten av alla chili-frukter).

Är ingen expert på växter, så jag kan inte lova att det stämmer, men det är det jag har hört

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Som med alla växter här på jorden blir de större ju mer vatten, gödsel och soljus de får, krukans storlek spelar också roll, då kan rötter breda ut sig. Att växa under hårdare omständigheter ger mindre bladverk och grenar samt frukter med strävare och mer komprimerad smak.

Tänk dig stora odlade blåbär från nerdländerna VS nordiska blåbär som växt på nått kargt berg med tallar. Vem är mindre och mer smakrik?

Kört ganska stora krukor med "rätt" näring och vatten. Sveriges sol på sommaren är minst lika bra som i länder söderut. Tanken är att skörda i sensommarn/förhösten.

Vill inte hämma växten så tänkte om det fanns någon chilli med genetiskt mindre träd. Googlat men inte hittat det jag letar efter

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Använder du växtlampor?
Så som jag har förstått det brukar växter generellt sett "sträcka på sig" om de får lite ljus. Har man en växtlampa som inte genererar så mycket värme har jag förstått det som att man ska försöka ha den ganska nära plantan, då får plantan mycket ljus och behöver inte sträcka på sig. Då lägger den istället fokus på att bilda en tjock och stark stam (som man ju vill, om den ska klara av vikten av alla chili-frukter).

Är ingen expert på växter, så jag kan inte lova att det stämmer, men det är det jag har hört

Den har aldrig blivit spinkig utan bara stor som ett as. Brukar sätta frön typ nu på året så dem har stam och typ 10blad i april då solen börjar gassa. Har gamla fönster, alltså utan UV skydd som man har i växthus. Så att få växten att må bra är inget problem utan det är att jag vill ha en genetik som inte växer sig stor. Typ en dvärgsort som andra växter jag har, har

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Skrivet av Fjalls:

Ok, körde Trinidad Scorpion eller vad den nu heter. Klarade sig ett år till med betoning på "klarade sig". Det är ju NU man ska sätta dem om man vill ha vårsolen när dem börjar få riktiga blad. Drömmen vore en tätväxt sak som håller sig smal. Fick nästan ett kilo chillis från förra plantan vilket är många gånger mer än vad jag behöver.

Varför just Borg 9 Yellow? Smak, lättodlad i vårt klimat, styrka?

var in på chililovers.se och kollade runt mest. Fick lite känsla och beställde en massa häftiga och snubblade över den. såg att den var nån korsning som var starkare än Reaper så jag tänkte att de kunde vara intressant. Styrkan var det inge fel på, Tycker den har var väldigt lättodlad, klarar lite misskötsel med;)

Utmaning med att odla 15 olika chilis är ju att när man har 15 små är de lätthanterligt men 15 större krukor är mindre smidigt, särskilt när.man bor i lägenhet. Sambon var mindre nöjd att hantera 15 krukor vsrje dag ut och in på balkongen.

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

Här är några små plantor, men vet ej om de har "rätt" styrka

https://www.bing.com/images/search?q=chili+small+plants+reall...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Den har aldrig blivit spinkig utan bara stor som ett as. Brukar sätta frön typ nu på året så dem har stam och typ 10blad i april då solen börjar gassa. Har gamla fönster, alltså utan UV skydd som man har i växthus. Så att få växten att må bra är inget problem utan det är att jag vill ha en genetik som inte växer sig stor. Typ en dvärgsort som andra växter jag har, har

Okej, då är jag med
Kan tyvärr inte hjälpa då, men lycka till med letandet!

Permalänk
Medlem

Jag har en Carolina Reaper planta som är 25cm hög och 40cm bred som ger nog med frukt för de mest chili älskande.
Liten kruka och gott med ljus och näring.

Men den har tagit nästan ett år på sig att växa till med ganska lite klippning.

Permalänk
Medlem

Alla chinense jag odlat hittills har blivit ganska så stora i 5l hydro eller 6l jord, men viss skillnad har det varit, har just nu en T Scorpion som tar upp större delen av ett 160cm högt växttält(har katter som äter allt grönt), hade en P de Neyde tidigare som gjorde samma sak. Har under samma förhållanden haft en piri-piri (frutescens) som blev en hanterbar liten buske, en Serrano (annum) som blev ett trevligt litet lågt träd. Har dock haft en F Roxa (chinense) som inte blev så stor heller. Den skulle jag kunna rekommendera, faktiskt..köttfärgade små saker med studs och en del smak i (men inte Bhut-studs).

Har aldrig provat att beskära saker.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Alla chinense jag odlat hittills har blivit ganska så stora i 5l hydro eller 6l jord, men viss skillnad har det varit, har just nu en T Scorpion som tar upp större delen av ett 160cm högt växttält(har katter som äter allt grönt), hade en P de Neyde tidigare som gjorde samma sak. Har under samma förhållanden haft en piri-piri (frutescens) som blev en hanterbar liten buske, en Serrano (annum) som blev ett trevligt litet lågt träd. Har dock haft en F Roxa (chinense) som inte blev så stor heller. Den skulle jag kunna rekommendera, faktiskt..köttfärgade små saker med studs och en del smak i (men inte Bhut-studs). Har aldrig provat att beskära saker.

(Hej PS: Ge dina stackars katter grönt gräs, det är naturligt för dem att gnaga på sånt, annars ger de sig på krukväxter eller grönt på matbordet. De behöver verkligen det.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag har en Carolina Reaper planta som är 25cm hög och 40cm bred som ger nog med frukt för de mest chili älskande.
Liten kruka och gott med ljus och näring.

Men den har tagit nästan ett år på sig att växa till med ganska lite klippning.

Jag köpte en sån för någon månad sen. Den producerade en och annan chili första-andra månaden. Alla såg dock mer ut som habanero eller nå, alltså de skrynklade inte ihop sig, och så föll de flesta innan de ens blev oranga. Har inte sett en röd än.

Just nu är det frukt galore, många stora chilis hänger överallt sen någon vecka tillbaks, men de är fortfarande lena och gröna!

Låter detta rätt i din erfarenhet? Kan jag vänta mig att jag vaknar upp till en röd chili ihopskrynklad som satans pungsäck någon gång?

Planterad i trädgården, typ samma dimensioner som din om inte lite större. Växt ordentligt sen jag köpte den, säkert dubblat i storlek!

ps. sommar här nu

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jag köpte en sån för någon månad sen. Den producerade en och annan chili första-andra månaden. Alla såg dock mer ut som habanero eller nå, alltså de skrynklade inte ihop sig, och så föll de flesta innan de ens blev oranga. Har inte sett en röd än.

Just nu är det frukt galore, många stora chilis hänger överallt sen någon vecka tillbaks, men de är fortfarande lena och gröna!

Låter detta rätt i din erfarenhet? Kan jag vänta mig att jag vaknar upp till en röd chili ihopskrynklad som satans pungsäck någon gång?

Planterad i trädgården, typ samma dimensioner som din om inte lite större. Växt ordentligt sen jag köpte den, säkert dubblat i storlek!

ps. sommar här nu

Första Carolina Reaper frukterna föll av och jag hade ingen tur föränn jag tog in plantan i växthuset inomhus med 12h växtlampa per dag.
För stora temperarurväxlingar kan få både frukt och blommor att trilla av.
Men små lena gröna frukter är precis som de ser ut innan de mognar och skrovlar till sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Första Carolina Reaper frukterna föll av och jag hade ingen tur föränn jag tog in plantan i växthuset inomhus med 12h växtlampa per dag.
För stora temperarurväxlingar kan få både frukt och blommor att trilla av.
Men små lena gröna frukter är precis som de ser ut innan de mognar och skrovlar till sig.

Härligt, och hur länge brukar det ta skulle du säga? Får hoppas då att klimatet vi haft här på senaste inte sviker efter så många chilis som hänger nu.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Navicula:

Tänk dig stora odlade blåbär från nerdländerna VS nordiska blåbär som växt på nått kargt berg med tallar. Vem är mindre och mer smakrik?

Odlade blåbär och skogsblåbär är inte ens samma art, så det är ju inte direkt någon bra jämförelse även om man förstår poängen du gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

(Hej PS: Ge dina stackars katter grönt gräs, det är naturligt för dem att gnaga på sånt, annars ger de sig på krukväxter eller grönt på matbordet. De behöver verkligen det.)

Tämligen irrelevant för ämnet men "de stackars katterna" åt krukväxter ändå så har numer inga sådana. Grävde i jorden och gav sig på varenda växt. Det går att ha bara gräs men det är inte så kul när de sprätter jord överallt. Vad gäller nödvändigheten till tillgång till gräs så litar jag på min veterinär. Jag vet inte vad du har för grönt på matbordet.

Mer relevant för ämnet så sägs chinense-växter vara tropiska och det stämmer delvis i min erfarenhet, att ha dom i ett växttält ökar luftfuktigheten en del. Inomhusklimat i Sverige under vintern tenderar att vara torrt. Det beror lite på om man vill försöka få frukter under vinterhalvåret som jag ser det.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

skördade lite carolina reaper idag.
De flesta är ca 1 cm stora

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

skördade lite carolina reaper idag.

Din planta var då lite finare omhändertagen än min Jag kanske borde kolla upp hur man trimmar dessa..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Kul, vad har du för setup? Ser nästan ut som en quantum board för belysning. Dedikerat rum? Jord ser det ut som.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Apache är en chilisort som blir som en liten buske. Stark så det räcker och blir över enligt mig. (ska vara 80 000 - 100 000 scoville).

Min erfarenhet annars är att växter som får för lite ljus blir långa och rangliga. För första året har jag nu växtbelysning, ska bli intressant om det blir någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av dust79:

Apache är en chilisort som blir som en liten buske. Stark så det räcker och blir över enligt mig. (ska vara 80 000 - 100 000 scoville).

Min erfarenhet annars är att växter som får för lite ljus blir långa och rangliga. För första året har jag nu växtbelysning, ska bli intressant om det blir någon skillnad.

Hade en växtlampa på en planta. den gillade de men en gren stack iväg och växte mot lampan så de skadar nog int att rotera plantan lite eller nå.

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

Liten hijack av tråden:
Började odla förra året, och hade 2 plantor som stod i perfekt söderläge.
Dom satt i rabatten fram till sommarens slut, men ville inte riktigt hinna börja blomma, så dom sattes nog lite för sent.
Jag tog in dom i krukor till slutet av sommaren och hade växt lampa och grejer.
Men på något sätt tog sig bladlöss in och förstörde båda två
Försökte med såpvatten, spola av dom osv flera gånger, men blev verkligen inte av med lössen.
Skulle vilja prova i år igen, men var riktigt segt att lägga energi på dom och så fick man inte ut en enda chili innan dom dog.
Hade ett gäng blommor som kom, men lössen tog alla!
Första gången också, så vet inte om jag gjorde rätt med pollinering osv.

Några tips på vad man borde tänka på? Skulle gärna också hitta någon chili som är sådär medium stark.
Med andra ord fortfarande bra för matlagning, och där man kan ha i en del utan att det tar över all smak.
Så lite starkare än piripiri iaf, men inte riktigt reaper nivå.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Liten hijack av tråden:
Började odla förra året, och hade 2 plantor som stod i perfekt söderläge.
Dom satt i rabatten fram till sommarens slut, men ville inte riktigt hinna börja blomma, så dom sattes nog lite för sent.
Jag tog in dom i krukor till slutet av sommaren och hade växt lampa och grejer.
Men på något sätt tog sig bladlöss in och förstörde båda två
Försökte med såpvatten, spola av dom osv flera gånger, men blev verkligen inte av med lössen.
Skulle vilja prova i år igen, men var riktigt segt att lägga energi på dom och så fick man inte ut en enda chili innan dom dog.
Hade ett gäng blommor som kom, men lössen tog alla!
Första gången också, så vet inte om jag gjorde rätt med pollinering osv.

Några tips på vad man borde tänka på? Skulle gärna också hitta någon chili som är sådär medium stark.
Med andra ord fortfarande bra för matlagning, och där man kan ha i en del utan att det tar över all smak.
Så lite starkare än piripiri iaf, men inte riktigt reaper nivå.

Svårt att undvika bladlöss utomhus, men jag har hört att neemolja ska vara bra. Annars har jag inga tips, själv odlar jag inne och i hydro (utan jord) så jag får aldrig ohyra...

Habanero och Scotch bonnet brukar vara populära sorter. Tycker de är lagom starka men ger ändå en bra fart på maten och det finns många smakrika sorter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Kul, vad har du för setup? Ser nästan ut som en quantum board för belysning. Dedikerat rum? Jord ser det ut som.

Oj, jag kör bara "växthus" med 30watt odlingsled för att få växterna att överleva vintern. Så mycket grönt som möjligt för att hålla luftfuktigheten uppe.