Permalänk
Medlem

Websida inte säker

Hej!

Kan någon förklara varför en websida jag besöker med en Windows 7 laptop med Chrome klassas som "Inte säker" medan besök på samma sida på stationär Windows 10 dator, också med Chrome, klassas som säker? Trafiken går ju genom samma router med samma DNS.

Problem uppstår när jag försöker logga in på sidan på W7 laptop; inloggning misslyckas medan den lyckas på W10 datorn.

Permalänk
Medlem

killgissar att rootcertifikaten i Win 7 inte uppdateras längre då den har gått ur tiden? O då kan SSL certen inte verifieras

// LZ

Permalänk
Medlem

Killgissar att Tea42BBS gissar rätt
Testa att manuellt uppdatera rootcerten.

Permalänk

Testa med firefox då de använder sina egna rootcertifikat tillskillnad mot chrome som använder windows egna som troligen inte längre uppdateras på windows 7.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

En tanke, går klockan rätt på Win7 burken ?

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Se till att du har senaste patcharna till Windows, kolla klocka och datum. Köra denna easyfix https://support.microsoft.com/en-us/topic/update-to-enable-tl...

Permalänk
Medlem

Tänk även på att _ingen_ sida är säker med windows 7. Windows 7 har nått sitt slut och bör verkligen inte används på internet eller uppkopplad mot ett nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Tänk även på att _ingen_ sida är säker med windows 7. Windows 7 har nått sitt slut och bör verkligen inte används på internet eller uppkopplad mot ett nätverk.

Ja, Windows 7 är lika dåligt som Vista, XP osv osv. Så många gnällspikar som inte bytte upp till W10 gratis. Kört det sedan 2016 och inte haft issues.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Testade med Mozilla och det gjorde att jag inte längre fick felmeddelanden om icke säkra websidor och det tog ju mig vidare ett litet tag...

Jag behöver köra W7 av skäl som framgår här:

#19419583

och lyckades nu att installera Roblox på den gamla laptopen men Roblox startar ändå inte upp. Börjar fundera på om jag någonsin kommer få detta att fungera. Eftersom jag startade från en helt ren installation av W7 som jag hade hemma på DVD (och därmed inte har tillgång till den sista versionen av W7 innan Microsoft slutade göra uppdateringar) saknar jag ju tex SP1 som gjorde att jag tex inte kunde köra den easyfix som @jocke92 tipsade om och Microsoft har slutat tillhandahålla SP1. Hur jag ska kunna få tag i alla nödvändiga uppdateringar av W7 för att kunna köra Roblox fattar jag inte...men det kanske är värt en egen tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitaudi:

Testade med Mozilla och det gjorde att jag inte längre fick felmeddelanden om icke säkra websidor och det tog ju mig vidare ett litet tag...

Jag behöver köra W7 av skäl som framgår här:

#19419583

och lyckades nu att installera Roblox på den gamla laptopen men Roblox startar ändå inte upp. Börjar fundera på om jag någonsin kommer få detta att fungera. Eftersom jag startade från en helt ren installation av W7 som jag hade hemma på DVD (och därmed inte har tillgång till den sista versionen av W7 innan Microsoft slutade göra uppdateringar) saknar jag ju tex SP1 som gjorde att jag tex inte kunde köra den easyfix som @jocke92 tipsade om och Microsoft har slutat tillhandahålla SP1. Hur jag ska kunna få tag i alla nödvändiga uppdateringar av W7 för att kunna köra Roblox fattar jag inte...men det kanske är värt en egen tråd

Installera Linux och kör det istället?
https://roblox.fandom.com/wiki/Roblox_on_Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitaudi:

Testade med Mozilla och det gjorde att jag inte längre fick felmeddelanden om icke säkra websidor och det tog ju mig vidare ett litet tag...

Jag behöver köra W7 av skäl som framgår här:

#19419583

och lyckades nu att installera Roblox på den gamla laptopen men Roblox startar ändå inte upp. Börjar fundera på om jag någonsin kommer få detta att fungera. Eftersom jag startade från en helt ren installation av W7 som jag hade hemma på DVD (och därmed inte har tillgång till den sista versionen av W7 innan Microsoft slutade göra uppdateringar) saknar jag ju tex SP1 som gjorde att jag tex inte kunde köra den easyfix som @jocke92 tipsade om och Microsoft har slutat tillhandahålla SP1. Hur jag ska kunna få tag i alla nödvändiga uppdateringar av W7 för att kunna köra Roblox fattar jag inte...men det kanske är värt en egen tråd

Jag förstår, om du har funktion för gästnät på din router så föreslår jag att du använder det och sätter denna dator där. För att se till att du inte får in skit i ditt nätverk.

Men med det sagt så kör https://download.wsusoffline.net/wsusoffline1191.zip för att få de win7 updates som finns iaf, du måste inte köra dem på samma dator utan du kan kopiera dem via usb. Verktyget är egentligen tillför att ladda ner updates offline och sen flytta dem lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitaudi:

Testade med Mozilla och det gjorde att jag inte längre fick felmeddelanden om icke säkra websidor och det tog ju mig vidare ett litet tag...

Jag behöver köra W7 av skäl som framgår här:

#19419583

och lyckades nu att installera Roblox på den gamla laptopen men Roblox startar ändå inte upp. Börjar fundera på om jag någonsin kommer få detta att fungera. Eftersom jag startade från en helt ren installation av W7 som jag hade hemma på DVD (och därmed inte har tillgång till den sista versionen av W7 innan Microsoft slutade göra uppdateringar) saknar jag ju tex SP1 som gjorde att jag tex inte kunde köra den easyfix som @jocke92 tipsade om och Microsoft har slutat tillhandahålla SP1. Hur jag ska kunna få tag i alla nödvändiga uppdateringar av W7 för att kunna köra Roblox fattar jag inte...men det kanske är värt en egen tråd

Här är en länk till SP1 64-bit
http://download.windowsupdate.com/msdownload/update/software/...

Ett tag körde jag det här verktyget för att uppdatera Windows 7-datorer smidigt. Det borde kunna hjälpa dig här med om inte Windows update fungerar https://blog.simplix.info/update7/

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag förstår, om du har funktion för gästnät på din router så föreslår jag att du använder det och sätter denna dator där. För att se till att du inte får in skit i ditt nätverk.

Men med det sagt så kör https://download.wsusoffline.net/wsusoffline1191.zip för att få de win7 updates som finns iaf, du måste inte köra dem på samma dator utan du kan kopiera dem via usb. Verktyget är egentligen tillför att ladda ner updates offline och sen flytta dem lokalt.

Testade att köra detta verktyg men tyvärr så installeras inget. Får felmeddelande om att "error downloading / verifying updates for w61-x64 glb" med följande sista rader i loggen:

Warning: Deleted unsigned file 'C:\Users\zzz\Downloads\wsusoffline1191\wsusoffline\client\wsus\wsusscn2.cab'
Error: Catalog file ..\client\wsus\wsusscn2.cab signature verification failure

Sedan fattar jag inte om detta verktyg installerar samtliga uppdateringar som släppts av Microsoft för W7 såsom tex SP1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitaudi:

Testade att köra detta verktyg men tyvärr så installeras inget. Får felmeddelande om att "error downloading / verifying updates for w61-x64 glb" med följande sista rader i loggen:

Warning: Deleted unsigned file 'C:\Users\zzz\Downloads\wsusoffline1191\wsusoffline\client\wsus\wsusscn2.cab'
Error: Catalog file ..\client\wsus\wsusscn2.cab signature verification failure

Någon som har några idéer om varför?

Får du felet när du försöker ladda ner från internet eller efter den delen är klar? Vilken dator kör du det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Här är en länk till SP1 64-bit
http://download.windowsupdate.com/msdownload/update/software/...

Ett tag körde jag det här verktyget för att uppdatera Windows 7-datorer smidigt. Det borde kunna hjälpa dig här med om inte Windows update fungerar https://blog.simplix.info/update7/

Mitt virusprogram gillar inte SP1-filen men antar att den bara varnar för att det är en exe-fil? Vet du någon som använt denna SP1 download?

Verktyget du hänvisade till gick till en rysk sida jag inte förstod så mycket av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Får du felet när du försöker ladda ner från internet eller efter den delen är klar? Vilken dator kör du det på?

Nej, nedladdningen går fint och installationen går smidigt upp till 99% (tar några minuter). Sedan tuggar den på 99% i några minuter innan felmeddelandet kommer. Jag kör det direkt på den laptop jag vill ha in uppdateringarna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitaudi:

Nej, nedladdningen går fint och installationen går smidigt upp till 99% (tar några minuter). Sedan tuggar den på 99% i några minuter innan felmeddelandet kommer. Jag kör det direkt på den laptop jag vill ha in uppdateringarna på.

Har inga direkta tips. Men om jag får tid över kan jag se om jag får det att funka på en win7 vm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitaudi:

Mitt virusprogram gillar inte SP1-filen men antar att den bara varnar för att det är en exe-fil? Vet du någon som använt denna SP1 download?

Verktyget du hänvisade till gick till en rysk sida jag inte förstod så mycket av...

Sp1-länken är till Microsoft egen domän så den ska inte vara några problem. Har inte kört den på länge så vet inte om den fungerar.

Har kört verktyget mycket utan problem, men nu har Windows 10 tagit över så kör inte det längre. Men använde google translate

Permalänk
Medlem

Har inte kvar nån win7 iso längre och ms har plockat bort det från sin hemsida.. Kanske lite förståeligt men tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer. Jag vet inte hur trasigt win7 är ännu men eftersom jag ser att du nämnt cert fel så är det möjligt att alla dina root CA är utgångna eller har du fått in skit som försöker göra mitm.

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt på SP1 länken du fick ,det har ett root CA som gick ut 2021-05-10 så sätt klockan till 2010-01-01 eller nått sånt och testa installera igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitaudi:

Mitt virusprogram gillar inte SP1-filen men antar att den bara varnar för att det är en exe-fil? Vet du någon som använt denna SP1 download?

Verktyget du hänvisade till gick till en rysk sida jag inte förstod så mycket av...

Lyckades installera SP1 på den igår och Roblox kickar igång nu (med rätt grafikkort också). Dock nämnde dottern att hon också vill kunna köra Minecraft på denna dator och det verkar vara dåliga förutsättningar för det, laggar som bara den, trots att dGPU används, så den slog nog i taket där för vad den klarar.

Permalänk
Medlem

Tack till samtliga som engagerat sig och svarat

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitaudi:

Lyckades installera SP1 på den igår och Roblox kickar igång nu (med rätt grafikkort också). Dock nämnde dottern att hon också vill kunna köra Minecraft på denna dator och det verkar vara dåliga förutsättningar för det, laggar som bara den, trots att dGPU används, så den slog nog i taket där för vad den klarar.

Skoj att du fick till det men vad var lösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Här är en länk till SP1 64-bit
http://download.windowsupdate.com/msdownload/update/software/...

Ett tag körde jag det här verktyget för att uppdatera Windows 7-datorer smidigt. Det borde kunna hjälpa dig här med om inte Windows update fungerar https://blog.simplix.info/update7/

@varget, jag använde mig av den SP1-länk som @jocke92 bifogade