Helgsnack: Vad får dig att byta mobiltelefon?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad får dig att byta mobiltelefon?

Mobiltillverkare lanserar nya modeller titt som tätt, med nya flaggskepp varje år. Berätta om vad som krävs för att du ska överväga en uppgradering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När min mobil går sönder eller att batteriet går ner för fort. har haft min mobil från 2017 fungerar fint fint.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

När batteriet blir så pass svagt... Härligt om de inför regel om lättare byte av batteri, för då kan jag bara byta batteriet istället för köpa nytt. Ekonomiskt o miljövänligt.

Bryr mig inte om små förbättringar i kamera eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Byter när det inte är ekonomiskt försvarbart att laga den gamla.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Avstängd

Enkelt. När den gamla går sönder eller slutar få uppdateringar. Har bara bytt telefon tre gånger sedan jag lämnade tonåren. 40+ idag. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

När mitt 2 åriga avtal med Comviq går ut.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Master of Overkill

När en ny kommer / känner för det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

När jag måste. Telefonreparationer eller batteribyte är en process som telefontillverkarna medvetet försvårat. Hade jag kunnat göra det själv så skulle jag inte ha anledning att byta.

Idag är det tre faktorer. Skärmen är trasig pga att jag har ramlat, batteriet vill inte, eller att jag inte kan uppdatera bank-id längre pga för gammal version av Android.

Permalänk
Medlem

Bytte från iphone 6S till 11 Pro för jag tänkte att det hade väl skett tillräckligt med nytt för att äntligen vara dags. Och ja, främst för kameran var det väl värt det. Men nu är jag liks "nöjd" och kan inte se något på spec-sheet eller från recensioner av nya telefoner något som motiverar ett egentligt byte.

Det ska till att jag har sönder nuvarande eller något. Batteri går att byta för en någorlunda rimlig peng ändå.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

När den gamla är i praktiskt taget småbitar efter fall och stötar, batteritiden blir så dålig att man måste ha laddare med konstant eller den annars bara med åldern blir obrukbar.

Permalänk
Medlem

Generellt sett när det skett stora förändringar i hur bra kameran än. Det är egentligen det enda som är intressant för mig numera då den allmänna prestandan på telefonen stagnerat så att de allra flesta telefoner känns rappa och bra (detta är dock positivt för oss konsumenter).

Permalänk
Hedersmedlem

Har hittills bytt när batteriet blivit kass eller något annat börjar krångla.

Prestandamässigt hittar jag egentligen inget som talar för ett byte trots att nuvarande mobil är inne på fjärde året.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag har haft mobil sedan början av 90talet. Jag gjorde mer på min mobil rent teknisk runt år 2000 än vad de som idag köper 10 000kr mobiler gör på deras.

Nå när man har ägt mobil så länge så skulle de bli extremt dyrt att byta mobil vid den minsta förändring. Ta exemplet en ny mobil för 10 000kr varje år i 30år och det blir 300 000kr utlagt på mobiler. (visst man får något för dem begagnat, men inflation jämnar ut detta)

Så jag byter när jag verkligen känner att jag inte står ut. Jag köpte för snart 2år sedan en Samsung A71 och var redan från dag ett besviken på prestandan då den var slöare än min föregående i vissa spel. Men jag kämpar och står ut.
Jag hoppas på att något nytt bra ska komma. Ett problem jag har är att jag är kräsen och jag vill hela tiden har bättre. Har mobilen inte usb c, så går den i princip bort direkt. Ett stort störande kamerahål i skärmen, ja då ser jag mobilen som en budgetlösning. Problemet är utbudet utan detta kamerahål är väldigt liten. Min lust att betala mycket för något som jag upplever som bristfälligt är inte stort.
-Att inte ha 1 månads batteritid är också en brist, skillnaden mellan denna och kamerahålet är att jag vet att kamerahålet senare på något sätt löses. Att då köpa en dyr mobil och ha länge känns för mig inte roligt.

*edit*
Sedan har de vik/rullbara gjort det ännu svårare. För min del känns det som om jag köper en icke vik/rullbar dyr mobil så kommer jag bli otroligt besviken på hur extremt begränsade detta lilla interface det är. Om jag tvärt emot köper en sådan så kommer jag också troligen bli otroligt besviken på hur klumpiga dessa är och kvaliten inte är bättre. Därför gissar jag att jag snart köper en till budget under tiden.

Permalänk
Medlem

Ska inte ljuga. För det mesta är det för att man är sugen på "vad som ligger på horizonten". Eller vi kan väl säga batteriet

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Tycker att telefonerna blev ”bra nog” runt 2015 och har sedan dess sjukt dålig koll på vad jag ens använder.

Senaste bytena har varit för att jag antingen förstört telefonen så att det blir menlöst dyrt att reparera eller för att batteriet blivit för dåligt över tid. (Det sistnämnda hände min iPhone 8 men det är enda gången)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Obrukbar eller har en batteritid som inte räcker en arbetsdag i fickan.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för två totaldöda telefoner. Svart skärm när de varit på laddning på natten och inte ett liv i dem sedan.
Annars när batteriet börjar bli dåligt vanligtvis.

Sist bytte frun till S10e för att hennes batteri hade svullnat upp så skalet glipade på hennes S7 (som var en av enheterna som hade fel på laddkrets i början och hade fått delar utbytta redan då). Sen dog vår reservmobil totalt bara en dag, som jag skrev ovan. Fick aldrig något liv i den, verkade vara en strömkrets som kunde ge sig på dem (S4).

Jag själv hade en S7 också som förra mobil, men jag tappade den i golvet och hade billigt fodral som sprack i plasten, så det blev bubblor bredvid högtalaren på fronten, så jag skaffade en ny S20 till slut för att dels ha en ny reserv och dels få en mobil som jag vågade spela spel med när det var lite regnigt ute, utan att oroa mig för vattentätheten.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Byter när det inte är ekonomiskt försvarbart att laga den gamla.

Detta. Behövde nytt batteri och skärm på min förra (OnePlus). Kostade typ lika mycket att laga/fixa den jmf. med S10+ som jag köpte på bra rea.

Jag spelar inget på mobilen så batteri, skärm och kamera är det som behöver funka. Typ. Inte haft problem med att mobilen blir seg senaste 3 modellerna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

När den går sönder eller batteriet blir för dåligt/inte går att byta enkelt.

Permalänk
Relik 📜

Att den gamla går sönder eller blir hopplöst utdaterad, i princip.

Var innan ganska intresserad av telefoner, utvecklingen gick snabbt och det kändes som stora hopp runt till exempel kamerakvalitet eller skärm. Det har jag tappat helt nu, senaste tre bytena har bara varit då de gamla blev såpass skadade att ett byte behövdes. För det kan jag erkänna, att jag har extremt dåligt tålamod med till exempel en sprucken skärm - det pallar jag inte, även om telefonen fungerar i övrigt.

Senaste bytet var från Pixel 3a XL till Pixel 4a av just den anledningen, 3a XL åkte i backen och skärmen sprack. Sedan behövde en släkting ny telefon med kort varsel, så hon tog min 4a och jag plockade hem en begagnad 5:a. Den "uppgraderingen" skulle jag absolut inte gjort annars...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

BankID krav etc.

Android 5+ krav 2018 (tror jag)
Android 6+ krav från Juni 2021
Android 7, vad min gamla mobil hade.

Så jag bytte upp mig till en mobil med android 11 (nu uppdaterad till 12), slipper jag tänka på det på ett bra tag.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Skaffade ny i höstas. Hade egentligen inte tänkt göra det då min förra fungerade alldeles utmärkt och räckte på alla sätt och vis. Dock började sambons mobil att balla ur så skaffade ny så hon kunde ta min gamla då hon som student inte har ekonomin att själv köpa nytt. Lär inte känna något behov av att skaffa ny på ett bra tag.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Brukar bli när batteriet börjar bli för dåligt. Fortfarande väldigt nöjd över batteriet på min iPhone 11 Pro. Räcker mer än väl efter en dag eller två av blandat användande. Haft sen releasen, så 2,5 år typ, helt problemfritt, väntar mig kanske 1-2 år till beroende på om det kommer något nytt som är för svårt att motstå. Annars kanske det blir ett batteribyte då.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

När den går sönder eller inte längre stöder viktiga appar som Bank ID.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag brukar byta när den nuvarande känns "gammal". T.ex. saknar mycket nya mobiler erbjuder.

Jag prioriterar ett bra GUI, någorlunda hög refreshrate och respons. Behöver inte jättemycket lagringsutrymme på mobilen.
Kamera är något jag tycker är viktigt. Har nog varit mest nöjd med iPhones och Huawei P30 Pro på den fronten.
Tycker Samsung, Xiaomi m.fl. tar grådaskiga bilder.

Känner än inget direkt behov av 5G.

Senaste åren har jag kört samma mobil både privat och för jobb med dual SIM.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag använder just nu en LG G5 som jag köpte för 4000:- i oktober 2016, jag har bytt batteri en gång då det hade blivit alldeles för dåligt och den börjat stänga av sig med ~20% kvar osv om det var kallt eller en försökte göra något lite tyngre.

Den börjar kännas småseg i vissa fall och batteriet hänger fortfarande med helt okej men lämnar ändå en del att önska om jag är iväg en längre dag och vill kolla på youtube och så när jag pendlar samt använda google maps och slösurfa. Nu har jag powerbank som backup ifall det skulle ta slut men det har inte direkt varit så aktuellt nu under pandemin.

Sen tycker jag den har rätt dålig wifi, i badrummet får jag 80mbit/s på min surfplatta men knappt 2 mbit på min mobil t.ex.

Så det börjar kanske bli dags att uppgradera snart, så har ögonen öppna på bra priser på prisvärda telefoner, en Motorola Moto G100 5G 128GB för 2990 som den kostade under black friday hade kanske varit något, men kändes inte så aktuellt då och 3 490:- som den kostar nu är ju fortfarande ett riktigt bra pris men min duger nog ett tag till så tänkte se vad 2022 års telefoner har att erbjuda och vad som händer med priserna på förra årets telefoner när dom släpps på bredare front.

TL;DR: När min gamla börjar bli för dålig och nya telefoner dyker upp för bra pris.

Permalänk
Medlem

Försöker hålla mig till en 2-3års-cykel men kommer sannolikt bryta den med nuvarande telefon då den fungerar utmärkt och mitt behov av att ha den senaste kameratekniken är begränsad så blir nog byte först i höst med iPhone 14.

120Hz-panel lockar och hoppas att den kommer till icke-pro modellen av iPhone 14 då jag som sagt inte är jätteintresserad av att ha eller behöver en superkamera.

Har bytt batteri några gånger, främst på 6s:en vars batterikapacitet var helt bedrövlig och när batteriet gick ner mot 60-70% kapacitet blev det ohållbart.

Bytt batteri en gång på Xs, har hållt uppe mycket bättre!

iPhone 4 2011
iPhone 5 2013
iPhone 6s 2015
iPhone Xs (Nuvarande) 2018

Permalänk
Medlem

Jag har en iPhone 12 och den planerar jag att behålla en lång tid framöver.

Skrivet av terun:

När batteriet blir så pass svagt... Härligt om de inför regel om lättare byte av batteri, för då kan jag bara byta batteriet istället för köpa nytt. Ekonomiskt o miljövänligt.

Bryr mig inte om små förbättringar i kamera eller dylikt.

Ett tips till andra iPhone-ägare är att Apple butikerna kan byta batteri för 769 kr när det blir dåligt - betydligt billigare än en ny telefon.

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/battery...

Permalänk
Avstängd

När jag får en ny från jobbet, dvs antingen när jag byter jobb eller ca vart 3:e år.

Permalänk
Medlem

Hade en Huawei P30 Lite i typ 2 år. Bytte till en Samsung S21 5G nu för någon månad sedan. Byter inte alls ofta, brukar ha samma lur i flertalet år. Nu hade det lite med version att göra.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers