Snabbkoll: Har du testat Linux på desktop?

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Gissar att användningen av linux är högre bland sweclockers medlemmar än motsvarande åldersgrupper i hela befolkningen, kanske dock inte 15%...
Gissar att de som kör linux är mer benägna att läsa artikeln och svara.
Sweclockers/Geeks AB borde ha rätt så bra data på hur många av besökarna/medlemmarna som kör linux primärt.

Nja: tittar man på min statistik kommer man troligen se iOS eller möjligen iPadOS som primärt operativ om man bara bedömer hur jag interagerar med Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu på jobbet men råkade installera en annan Nvidia drivrutin och då sa den ifrån genom att bara ge mig bild på en skärm. Så blev färsk installation, denna gång pop os då Nvidia gpu + and Apu är för svårt för vanliga Ubuntu ge bild tills man installerat.
Men stötte på något som tog alldeles för lång tid att fatta. Kör vscode som editor. Och via pop shop så installerar den flatpack by default för vscode...det var inte lätt att lista ut varför modulen gi inte existerade i Python, fattade när jag klickade uninstall igen på vscode och det stod flatpack och polätten trilla ner....debuggen fick inte tillgång till allt jag redan satt upp för att bygga och köra. Den hade sin egen lilla miljö. Vem vill ha sin editor som flatpack? Inte stött på det på andra datorer med pop innan så måste ha ändrats med 21.10

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nja: tittar man på min statistik kommer man troligen se iOS eller möjligen iPadOS som primärt operativ om man bara bedömer hur jag interagerar med Sweclockers.

Man får filtrera på desktop os.

Permalänk
Medlem

Kali vm på stationära för ctf lekande samt ubuntu dualboot på bärbar.
Ubuntu server på 4 pi's samt 1 server.

När det fungerar är linux bra, har man otur med drivare och liknande kan det vara ett helvete...

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag ser inte att jag kommer inköpa Windows 11. Mina datorer är inte ens redo för det. När Windows 10 blir för gammalt, då undrar jag om jag verkligen kommer göra mig besväret att dualboota längre.
Men frågan är vilken distro som är bäst, för min del går det inte att säga så för alla har någon fördel.
Archlinux är trots inlärningströskeln den enklaste och snabbaste enligt mig, men det är ju för att även om Ubuntu kan vara enklare så kan ubuntu vara rätt struligt om man vill försöka och mecka med det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag ser inte att jag kommer inköpa Windows 11. Mina datorer är inte ens redo för det. När Windows 10 blir för gammalt, då undrar jag om jag verkligen kommer göra mig besväret att dualboota längre.
Men frågan är vilken distro som är bäst, för min del går det inte att säga så för alla har någon fördel.
Archlinux är trots inlärningströskeln den enklaste och snabbaste enligt mig, men det är ju för att även om Ubuntu kan vara enklare så kan ubuntu vara rätt struligt om man vill försöka och mecka med det.

Jag höll på med Arch Linux ett tag men tröttnade och gick över till Manjaro och är ganska nöjd med det. Lite mindre nöjd då jag skulle ha in R och R-studio, vilket inte var alldeles enkelt men det gick. Gillade alltid Fedora, minns inte varför jag bytte, funderar på Fedora igen men tvekar lite eftersom jag nu är van vid Arch/Manjaro. Kommer nog installera Fedora på försök på en dator och se om det blir tillbaka till Fedora eller fortsätta med Manjaro. Vi får se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag höll på med Arch Linux ett tag men tröttnade och gick över till Manjaro och är ganska nöjd med det. Lite mindre nöjd då jag skulle ha in R och R-studio, vilket inte var alldeles enkelt men det gick. Gillade alltid Fedora, minns inte varför jag bytte, funderar på Fedora igen men tvekar lite eftersom jag nu är van vid Arch/Manjaro. Kommer nog installera Fedora på försök på en dator och se om det blir tillbaka till Fedora eller fortsätta med Manjaro. Vi får se...

Jag borde prova Fedora, jag har inte provat Manjaro heller ärligt talat. Nu är jag ganska van vid Gentoo som jag absolut inte skulle kalla enkelt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag borde prova Fedora, jag har inte provat Manjaro heller ärligt talat. Nu är jag ganska van vid Gentoo som jag absolut inte skulle kalla enkelt.

Jag körde Gentoo under en kort period, kanske ett år, men tröttnade på den också. Har kört de flesta av de stora men slutade "irra omkring" för c:a femton år sedan. Manjaro har det varit i ungefär 2 år nu och innan dess Ubuntu i flera år. Sedan Mate kom har jag hållit mig till Mate eftersom det stämde bra med Gnome som det var i forntiden och som jag vande mig vid under just forntiden. Har testat alla möjliga window managers men det får förbli Mate. Sämst har jag tyckt om "tiling" window managers och jag har aldrig vant mig vid att använda docka i nederkanten. Sedan en period på jobbet med MacOS har jag också blivit van vid att flytta panelen på Linux-distarna till överst på skärmen och så får det också förbli. Men, som alltid i Linux, var och en blir salig på sin privata tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag borde prova Fedora, jag har inte provat Manjaro heller ärligt talat. Nu är jag ganska van vid Gentoo som jag absolut inte skulle kalla enkelt.

Som Larrybroder och gammal gentooare så borde du gilla solus om du vill ha en mer färdig upplevelse. Filer ligger där de borde och är rätt bloatfritt. Manjaro är också trevligt men känns inte alls lika polerat. Mer hemmabyggekänsla som är kul om man fortfarande vill pilla. Vill du köra wayland är nog fedora ett väldigt bra val. sway börjar se moget ut.

Saknar lite att saker går sönder ibland. Allt är för stabilt numera.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Saknar lite att saker går sönder ibland. Allt är för stabilt numera.

Samma här fast jag kan lätt överleva att man slipper sitta och skriva drivrutiner för allt mellan himmel och jord. Men det är sant att det var mer pillande förr och ganska kul med felsökning och testande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gissar att användningen av linux är högre bland sweclockers medlemmar än motsvarande åldersgrupper i hela befolkningen, kanske dock inte 15%...
Gissar att de som kör linux är mer benägna att läsa artikeln och svara.
Sweclockers/Geeks AB borde ha rätt så bra data på hur många av besökarna/medlemmarna som kör linux primärt.

Håller med där, tror det är många av entusiasterna som röstar.
Många gamers här bryr sig nog inte.

Kört lite diverse distros det senaste(Ubuntu, Pop, Mint, Manjaro) men har landat på Debian nu och kommer nog stanna där ett bra tag.

BTW I don´t use Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumfukk:

Håller med där, tror det är många av entusiasterna som röstar.
Många gamers här bryr sig nog inte.

Kört lite diverse distros det senaste(Ubuntu, Pop, Mint, Manjaro) men har landat på Debian nu och kommer nog stanna där ett bra tag.

BTW I don´t use Arch

https://i.imgur.com/1k1sdtW.png

Well.

I use arch btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag borde prova Fedora, jag har inte provat Manjaro heller ärligt talat. Nu är jag ganska van vid Gentoo som jag absolut inte skulle kalla enkelt.

Jag har alternerar mellan nixos och fedora ett par år, och båda är verkligen fenomenala distros. Selinux är ovant för många men går att lära sig nog om för att hanka sig fram, medan nixos är rätt komplext men helt galet fint när en är inne i det.

Alla borde testa fedora.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Jag har alternerar mellan nixos och fedora ett par år, och båda är verkligen fenomenala distros. Selinux är ovant för många men går att lära sig nog om för att hanka sig fram, medan nixos är rätt komplext men helt galet fint när en är inne i det.

Alla borde testa fedora.

Jag har installerat senaste Fedora (35) på min arbetsstation och på en laptop efter ett par år med Manjaro och gått över till btrfs från ext4 och är (hittills) nöjd. Framförallt med farten, som är bättre, och med dokumentationen som också är bättre (eller som jag trivs bättre med, åtminstone)

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag har helt gått över till EndeavourOS sedan augusti och i nuläget finns det inget som får mig att vilja gå tillbaka till Windows.

Spelar väldigt sällan och vill jag väl spela något kollar jag ProtonDB och Lutris först. Läser folks recensioner och är det för många som upplever problem så struntar jag helt enkelt i det spelet.

Timeshift är ovärderligt om man vill testa något nytt t.ex ett nytt DE eller något. Gör en återställningspunkt i Timeshift och installera det man behöver, blir man inte nöjd återställer man bara till hur det var innan. Gör även automatiska backuper vid varje boot som sparas i 7 dagar ifall något skulle gå fel av misstag.

Jag har sedan ca två veckor gått över till Fedora Workstation 35 och det är verkligen en superb distro. Jag hade lite problem med dubbla skärmar i Endeavour med Gnome att dom ibland "bytte plats" med varandra, det problemet är som bortblåst nu med Fedora. Fick heller aldrig wayland att lira med mitt nvidia-kort, det funkar också i Fedora.

Jag hade förvisso inga problem med att några uppdateringar förstörde för mig i EOS heller, men rätt skönt att veta att paketen till Fedora är ganska väl testade innan dom släpps ut också. Är inte riktigt lika "bleeding edge" men fick iaf kernel 5.16 igår vilket är ca en månad efter Arch.

Förstår inte att Fedora inte är populärare än vad det är, tycker det ligger på ungefär samma nivå som Ubuntu i användarvänlighet.

Rekommenderar varmt till både nybörjare och mer avancerade användare!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av immutable:

Jag har sedan ca två veckor gått över till Fedora Workstation 35 och det är verkligen en superb distro. Jag hade lite problem med dubbla skärmar i Endeavour med Gnome att dom ibland "bytte plats" med varandra, det problemet är som bortblåst nu med Fedora. Fick heller aldrig wayland att lira med mitt nvidia-kort, det funkar också i Fedora.

Jag hade förvisso inga problem med att några uppdateringar förstörde för mig i EOS heller, men rätt skönt att veta att paketen till Fedora är ganska väl testade innan dom släpps ut också. Är inte riktigt lika "bleeding edge" men fick iaf kernel 5.16 igår vilket är ca en månad efter Arch.

Förstår inte att Fedora inte är populärare än vad det är, tycker det ligger på ungefär samma nivå som Ubuntu i användarvänlighet.

Rekommenderar varmt till både nybörjare och mer avancerade användare!

Har också kört Fedora ett tag nu och är väldigt nöjd. Som du säger är det inte någon större skillnad i användarvänlighet mot Ubuntu vid vanlig användning. Däremot måste jag säga att communityn runt Debian och Ubuntu är så mycket större att om du får problem är det inte lika enkelt att få hjälp av andra att lösa det i Fedora som i Ubuntu.
Men vet du vad du pysslar med - eller om dina behov inte går utanför huvudfåran som är välsupporterad - så ser jag även fördelar med det här systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har också kört Fedora ett tag nu och är väldigt nöjd. Som du säger är det inte någon större skillnad i användarvänlighet mot Ubuntu vid vanlig användning. Däremot måste jag säga att communityn runt Debian och Ubuntu är så mycket större att om du får problem är det inte lika enkelt att få hjälp av andra att lösa det i Fedora som i Ubuntu.
Men vet du vad du pysslar med - eller om dina behov inte går utanför huvudfåran som är välsupporterad - så ser jag även fördelar med det här systemet.

Fedora har i rpm-fusion lösningar för det mesta och har ett mycket aktivt användarforum även om communityn inte är lika stor som för Ubuntu och Debian och det som skiljer är ju mest kommandon för installation av paket. De problemen jag sett på Fedoras forum är sånt man lätt kan lösa genom att leta i Debian-, Ubuntu- och Arch-forum om man inte hittar det i Fedoras egna forum. Ofta verkar det räcka med att ställa en fråga.

Nu har jag inte haft några problem mer än med en av mina bärbara och det var med ett broadcom-wi-fi-chip. Lösningen var enkel, aktivera rpm-fusion för proprietära programvaror och installera, i mitt fall med en usb-sticka med ett chip som fanns stöd för och annars hade det gått bra med en kabel.

Nu har dessutom resten av mina datorer utom servrarna fått gå över till Fedora och så har jag aktiverat autouppdatering på alla maskiner utom arbetsstationen, där jag vill ha kontroll främst för att en del databaser kräver handpåläggning innan uppdatering av databasserverprogramvaran. Ska nog skriva ihop nåt script som sköter handpåläggningen. Det är väldigt bekvämt med autouppdatering och finns bra instruktioner på https://fedoraproject.org/wiki/AutoUpdates.

Överhuvudtaget verkar det numera finnas mycket stöd, dokumentation och möjligheter att ställa frågor på https://fedoraproject.org/wiki/Fedora_Project_Wiki

Permalänk
Medlem

Kört Linux som primär desktop i minst 15 år, har bara kvar en Windows maskin för ett fåtal spel, men med tanke på hur snabbt Proton utvecklats senaste tiden börjar jag undra om inte Windows 10 blir den sista versionen jag installerar (3.0 var den första).

Permalänk

Började med Linux 2004 och då med Ubuntu, det var i oktober om jag minns rätt. Innan använde jag Windows xp samt de andra fram började med UbuntuAnvände det de införde Unity vilket jag inte alls gillade, så då fick det bli Linux Mint Cinnamon under några få år. Under den tiden provade jag de flesta andra Linux systemen, men kom alltid tillbaka till Linux Mint med Cinnamon. Efter några år med det systemet tröttnade jag på att man var tvungen att fibbla med apt-källorna för att få in program, så jag letade runt och fann Manjaro KDE, vilket jag använde fram till att jag hitta Garuda Linux med KDE, som de senaste 2 åren varit mitt system. Är mycket nöjd, både stabilt och snabb, och då jag bara lägger patiense men inga andra spel så är det perfekt för mig.