Pricerunner stämmer Google på 22 miljarder kronor

Permalänk
Avstängd

Google shopping? Hade ingen aning om att det existerade...

Har millenials inget närminne? Född 80 talet här, vi skriver in våra adresser eftersom vi kan dem i huvudet.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen länkar inte Pricerunner till Google shopping heller. Är det lika nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperNova:

Samtidigt så väljer ju "konsumenten" att använda googles sökmotor så det är ju inte jättekonstigt att man ser googles alternativ. Det är ju knappast så att om man surfar in på pricerummer så visas googles (motsvarande) resultat i topp på pricerunners sajt.

Jag är självklart för en rättvis konkurrens men det blir ju lite konstigt om Google inte får visa sina saker på din egna sida.

Vad blir nästa steg? Att Google stämmer duckduck för att man exkluderat googles (och alla andras) resultat?

EU har redan bestämt att det Google sysslade (sysslar?) med bröt mot eu-konkurrensregler. Det är väl även därför detta kommer in nu, det öppnar ju upp för aktörer att söka ersättning.

https://www.euronews.com/2021/11/10/google-loses-appeal-again...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Nej det där är köpt marknadsföring. Här har du det https://i.imgur.com/cJSTKqu.png

3 av 5 länkar är till Klarna, och en är till Google själva. Ouf, lär bli svårt att vinna detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

snarare shopping som står i raden ovanför

Jaha, den funkar inte för mig tack vare Pi-Hole
Aldrig ens tänkt på att det fanns där..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Prisjakt brukar hamna längst upp om jag söker en produkt. Kände inte ens till Google Shopping. Så så farligt kan det väl inte vara?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nja... jag tycker ju att de är olika och inte riktigt överlappar i funktion.
enda gången jag använt googles resultat är när produkten "inte finns" på pricerunner eller prisjakt, (när resultaten visar 20 olik-stavade titlar/produkter som är samma men inte är kategoriserade korrekt, så man måste kolla alla var för sig)
Då kan det vara bra för att se om den nya produkten finns på te.x amazon eller alixpress eller el.giganten.

Vill man jämföra priser på prisjakt går man ju till prisjakt även om det ä på 3:e eller 5:e raden. om man nu använder google som prisjkat-sökmotor av någon konstig anledning.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Pricerunner är helt värdelös som hemsida, använde dem tills prisjakt kom, Pricerunner gjorde något med sökfunktionen som gjorde att jag inte fann vad jag ville och efter det fann jag aldrig tillbaka.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av GizmoTheGreen:

Nja... jag tycker ju att de är olika och inte riktigt överlappar i funktion.
enda gången jag använt googles resultat är när produkten "inte finns" på pricerunner eller prisjakt, (när resultaten visar 20 olik-stavade titlar/produkter som är samma men inte är kategoriserade korrekt, så man måste kolla alla var för sig)
Då kan det vara bra för att se om den nya produkten finns på te.x amazon eller alixpress eller el.giganten.

Vill man jämföra priser på prisjakt går man ju till prisjakt även om det ä på 3:e eller 5:e raden. om man nu använder google som prisjkat-sökmotor av någon konstig anledning.

Jag tänker att man får utgå från en mer neutral synvinkel.
Om Google skulle starta en butik likt amazon och konsekvent manuellt lade sig överst på alla sökresultat så hade ju folk sparkat bakut.

Det är ju de facto det de gör här: de har en prisjämförelsetjänst vars sökresultat de alltid placerar ovan andra prisjämförelser. Att vi som är lite mer insatta går direkt till prisjakt eller pricerunner eller tycker att googles resultat är för dåliga förmildrar inte den omständigheten IMHO.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

EU har redan bestämt att det Google sysslade (sysslar?) med bröt mot eu-konkurrensregler. Det är väl även därför detta kommer in nu, det öppnar ju upp för aktörer att söka ersättning.

https://www.euronews.com/2021/11/10/google-loses-appeal-again...

Det är sant! Tog pricerunner som exempel nu iom att det var detta som togs upp i artikeln. Men det blir ju en balansgången. Samtidigt som man inte vill ha ett google monopol så tycker jag att man ska få visa det man vill i sin tjänst. Som konsument finns det ju alternativ man kan välja när det gäller sökmotorer.

Det känns lite som att många hoppar på tåg likt detta, där problemet egentligen är att deras tjänst "är för dålig" snarare än att de blir hindrade. Hade deras egen tjänst varit superbra så hade man ju gått till dem direkt eller struntat i de andra förslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nä, det där är ju bara en annons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Bra sätt för klarna att subventionera sitt uppköp

Jag slogs av samma tanke.

Permalänk
Medlem

Jag testade lite fint att söka på RTX 3080. Fick upp ett för 747 kr från Datagrottan. Klickade in och den fanns inte i lager.
Kändes ganska klumpigt rent generellt. Mest annonser.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

"en fight för konsumenterna" OK! Får jag vara med på kakan? 22 miljarder

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

"en fight för konsumenterna" OK! Får jag vara med på kakan? 22 miljarder

Ja vad skönt att filantroperna fick med den lilla detaljen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jaha, den funkar inte för mig tack vare Pi-Hole
Aldrig ens tänkt på att det fanns där..

Ja söker man på en vara så kommer det även en rullista högst upp med "matchande" produkter

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att man får utgå från en mer neutral synvinkel.
Om Google skulle starta en butik likt amazon och konsekvent manuellt lade sig överst på alla sökresultat så hade ju folk sparkat bakut.

Det är ju de facto det de gör här: de har en prisjämförelsetjänst vars sökresultat de alltid placerar ovan andra prisjämförelser. Att vi som är lite mer insatta går direkt till prisjakt eller pricerunner eller tycker att googles resultat är för dåliga förmildrar inte den omständigheten IMHO.

Om det inte framgick av mitt inlägg, jag upplever inte det som en prisjämförelse, de visar helt enkelt bara vilka (om några) butiker har produkten, då de inte står rankade efter pris (inte default), och oftast mycket dyrare priser, eftersom en (stor?) del av butikerna är nisch-butiker och/eller betalda annonser.

De överlappar helt enkelt inte i funktion, i mina ögon.

sen vad en lekman uppfattar det som när de googlar på en produkt kan jag inte säga men jag har svårt att se att man skulle uppleva det som en prisjämförelesetjänst som får prioritet framför "riktiga" tjänster såsom pricerunner/prisjakt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Prisjakt > Pricerunner

Använder prisjakt nästan uteslutande när jag letar och jämför produkter.
Har även anmält uppenbart felaktiga produkter och lämnat synpunkter på små förändringar, som vissa av dem har genomförts.

Google shopping och pricerunner bara är där vare sig jag vill eller inte 🤷‍♂️

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om Google Shopping verkar vara någon vidare konkurrent. Den verkar rätt kass när jag kollar (nu när jag ens vet vad det är). Men som det nämns i nyheten är det kanske inte främst den Svenska marknaden som avses utan det är Brittiska och Danska marknaden som nämns. Möjligt att det ser annorlunda ut där.

Skrivet av MellanMjoelk:

Google shopping? Hade ingen aning om att det existerade...

Har millenials inget närminne? Född 80 talet här, vi skriver in våra adresser eftersom vi kan dem i huvudet.

Jag är ledsen att behöva informera dig. Men du är en millenial. Du kanske syftar på Gen Z?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av epaaj:

Jag vet inte om Google Shopping verkar vara någon vidare konkurrent. Den verkar rätt kass när jag kollar (nu när jag ens vet vad det är). Men som det nämns i nyheten är det kanske inte främst den Svenska marknaden som avses utan det är Brittiska och Danska marknaden som nämns. Möjligt att det ser annorlunda ut där.

Jag är ledsen att behöva informera dig. Men du är en millenial. Du kanske syftar på Gen Z?

Ja det är kanske det jag syftar på, boomer som jag är så trodde jag faktiskt man sa att millenials var kidsen från 2000 talets start och fram.
Ack så fel man har, bieffekt av boomer-ism antar jag. Den får jag äga

Permalänk
Medlem

Har inte använt Pricerunnner sedan jag upptäckte Prisjakt så 😴
Sen visste jag inte att Google Shopping faktiskt fungerar, alltid ignorerat den där fliken, antagit att det bara är reklam o skit där.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Lika goda kålsupare, men det kanske vore på sin plats om Göggle tvingades skippa annonser till ett värde på 22 miljarder så att vanliga användare kan få lite andrum istället. Personligen undviker jag Göggle då dem inte är i närheten av hur bra dem var när det fanns riktigt seriösa sökmotorkonkurrenter.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MellanMjoelk:

Ja det är kanske det jag syftar på, boomer som jag är så trodde jag faktiskt man sa att millenials var kidsen från 2000 talets start och fram.
Ack så fel man har, bieffekt av boomer-ism antar jag. Den får jag äga

Men du sa ju att du var född på 80-talet hur kan du då vara boomer?

Permalänk
Medlem

Vem använder Pricerunner?

Permalänk
Medlem

Om Pricerunner ska ha 22 miljarder, ska Prisjakt då ha 1 biljon?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Om Pricerunner ska ha 22 miljarder, ska Prisjakt då ha 1 biljon?

Värt att notera är kanske att Pricerunner inte bara finns i Sverige, finns även i Danmark, Norge och UK. Omsättning på 460 millioner sek 2021, så 22miljarder lär ju inte vara baserad på förlorad inkomst iaf :), men tror inte prisjakt är så mycket större (351 millioner sek 2020).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är väl det här som kommer upp när man söker på varor?

https://i.imgur.com/EoO9wHD.png

Mer än hälften var Klarna.... Pricerunners ägare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

jösses vilken fantasi summa dom hittat på.. vet inte när jag senast var inne på den sidan.. är bara prisjakt som gäller förmig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Värt att notera är kanske att Pricerunner inte bara finns i Sverige, finns även i Danmark, Norge och UK. Omsättning på 460 millioner sek 2021, så 22miljarder lär ju inte vara baserad på förlorad inkomst iaf :), men tror inte prisjakt är så mycket större (351 millioner sek 2020).

"För tillfället finns Prisjakt i – och delar omdömen mellan – Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Norge, Sverige och Storbritannien.".

Så prisjakt finns ju i fler länder, kanske inte lika populära där?

Permalänk
Sötast

Tror de räknat med den omsättning och vinst de hoppas att göra fram till år 4022 för att nå summan