Den som vill få bra betalt för sitt gamla grafikkort är försent ute nu.

Permalänk
Medlem

Den som vill få bra betalt för sitt gamla grafikkort är försent ute nu.

Har funderat på att köpa ett beg grafikkort ett tag då priserna på nya kort är så höga. Det som jag har sett senaste tiden är att mängden "äldre" (mer än 2år) grafikkort har ökat både här och på blocket. På tradera så är det få bud på de kort som är ute. Många kort når inte bud som säljaren önskar. Tittar jag på nya kort så är trenden solklar med priser som går ner och att alla modeller finns i lager.

Då nya serier grafikkort är på väg så kommer många vilja sälja sina kort innan priserna sjunker när nya serien kommer vilket kommer göra att priserna på nya kort i dagens serie får konkurrens från beg marknaden.

Ser även att folk som försökt sälja sina mining riggar nu väljer att sälja delar istället då det är få (inga) som satsar på att köpa färdiga riggar idag.

Min känslan är att grafikkorts marknaden börjar att bli mer rimlig då det finns beg kort att välja om man anser att nya är för dyra. Grafikkort utan stöd för Trådspårning (RT kärnor) kommer bli svårsålda framöver oavsett pris.

Tradera över 800 anonser om man söker på grafikkort (stämmer inte helt då även företag annonserar här)
Blocket finns nu över 160grafikkort till salu
SWEclockers finns det över 63 anonnser ute nu

Så över 1000 grafikkort som söker ny ägare. När mining bommen var som störst så fanns det nästan inga beg grafikkort till salu.

Håller ni med eller tror ni att Mining bommen kommer tillbaka och dammsuger alla grafikkort som finns till salu nya som gamla?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en snabb koll på tradera på 3080, rog strix , det hade ett bud på 15k Ej Lhr då givetvis.
Samt ett gigabyte 3080 hade bud på 13k
3080 tuf 14,5k bud, alla dyrare än inköpspris.

Så jag vet inte hur du har kollat? På väg ner ser jag inget klart tecken än. Tyvärr.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ser samma tendens. Färre och lägre bud på tradera och här på sweclockers.

Har spekulerat att det skulle kunna bli en begynnande nedgång av flera anledningar. Släpp av low-end kort. RX 6600, 6600XT, 3050 samt ökat utbud av 3060 m.fl. Delvis för att de som måste ha ett kort inte längre tvingas köpa ett onödigt bra kort.

Leveranserna börjar komma ikapp och skalpers kan inte köpa upp allt som finns i lager.

Den mindre nedgången i krypto-valutor i kombination med högre elpriser gör att efterfrågan dämpas.

Därpå har vi kommande kort som kan skapar en skepsis till att köpa kort idag samt att fler väljer att sälja för att förbereda sig på kommande generation eller bara skräck att deras investering snabbt kommer sjunka i värde.

Sen ska vi inte glömma tajmingen med att coronarestriktionera hävs. Några förutsätter kanske mindre tid hemma eller möjlighet att göra annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag gjorde en snabb koll på tradera på 3080, rog strix , det hade ett bud på 15k Ej Lhr då givetvis.
Samt ett gigabyte 3080 hade bud på 13k
3080 tuf 14,5k bud, alla dyrare än inköpspris.

Så jag vet inte hur du har kollat? På väg ner ser jag inget klart tecken än. Tyvärr.

Då nya kort är LHR så finns det miners som letar dessa kort vilket kan göra att priset håller fortfarande på dessa specifika modeller. Men gör du som jag och söker en viss spel prestanda oavsett modell eller leverantör så ser jag att marknaden på antal beg kort ökar och att priserna går ner.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Såg någon som försöker sälja ett GTX1080 för 4000:- och det är ett flera år gammalt kort. Har själv ett 1080ti som kostade mig drygt 8000:- nytt.

2000:- skulle vara mera rimligt för ett 1080 och 2500:- för ett 1080ti.

Permalänk
Medlem

Tror att grafikkortspriser just nu påverkas framför allt av hur man bedömer miningens framtid, där crypto senaste 1-2 månaden inte varit så hett. Dessutom som du säger, att nya generationer grafikkort väntas. Får vi se ethereum gå upp igen kommer det påverka grafikkortsmarknaden så att det blir dyrare. Vidare så är Januari ingen stark månad för retail och sånt, folk har generellt sett inte så mycket disponibel cash nu därför att man kört hårt under nov-dec. Men tror viktigaste faktorn är hur det går med eth. Dyr eth = dyra kort, "billig" eth = billigare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har funderat på att köpa ett beg grafikkort ett tag då priserna på nya kort är så höga. Det som jag har sett senaste tiden är att mängden "äldre" (mer än 2år) grafikkort har ökat både här och på blocket. På tradera så är det få bud på de kort som är ute. Många kort når inte bud som säljaren önskar. Tittar jag på nya kort så är trenden solklar med priser som går ner och att alla modeller finns i lager.

Då nya serier grafikkort är på väg så kommer många vilja sälja sina kort innan priserna sjunker när nya serien kommer vilket kommer göra att priserna på nya kort i dagens serie får konkurrens från beg marknaden.

Ser även att folk som försökt sälja sina mining riggar nu väljer att sälja delar istället då det är få (inga) som satsar på att köpa färdiga riggar idag.

Min känslan är att grafikkorts marknaden börjar att bli mer rimlig då det finns beg kort att välja om man anser att nya är för dyra. Grafikkort utan stöd för Trådspårning (RT kärnor) kommer bli svårsålda framöver oavsett pris.

Tradera över 800 anonser om man söker på grafikkort (stämmer inte helt då även företag annonserar här)
Blocket finns nu över 160grafikkort till salu
SWEclockers finns det över 63 anonnser ute nu

Så över 1000 grafikkort som söker ny ägare. När mining bommen var som störst så fanns det nästan inga beg grafikkort till salu.

Håller ni med eller tror ni att Mining bommen kommer tillbaka och dammsuger alla grafikkort som finns till salu nya som gamla?

Jag tror det handlar mer om att folk skiter i att köpa grafikkort och väntar, därför så ligger det så mycket ute hos både återförsäljare och begagnat samt att folk blivit mycket bättre på att vänta och hitta bra deals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Såg någon som försöker sälja ett GTX1080 för 4000:- och det är ett flera år gammalt kort. Har själv ett 1080ti som kostade mig drygt 8000:- nytt.

2000:- skulle vara mera rimligt för ett 1080 och 2500:- för ett 1080ti.

Det är bara att lägga upp en annons i marknaden med ett köp nu pris på 2500:-, skicka iväg ett meddelande i förväg så tar jag det när annonsen är uppe

Permalänk
Medlem

Sålde mitt 1080 Ti Strix för 6000:- för ett par veckor sedan. Det kallar jag en bra affär!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Såg någon som försöker sälja ett GTX1080 för 4000:- och det är ett flera år gammalt kort. Har själv ett 1080ti som kostade mig drygt 8000:- nytt.

2000:- skulle vara mera rimligt för ett 1080 och 2500:- för ett 1080ti.

För några veckor sen såg jag ett 1060 6gb för 3200 på Tradera så håller tyvärr inte med. Skulle säga att kurvan står ganska still. Skulle säga att det sjönk en del när 3080 Ti dök i på hyllorna. Fick 17300 för ett 3080 dagen efter jag köpt det för 9999kr. Sen kom Ti och dom sjönk direkt ner till runt 13-14 tusen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Folk lever fortfarande kvar i villfarelsen om att 10-serien var så fantastisk att 4-5 år gamla kort är något konkurrenskraftigt idag, mycket baserat på korkat kortsiktiga recensioner av 20-serien där ett flertal reviewers inte hade framsyn nog att förstå att RTX var framtiden.

Men ja, säljläge på 10-serien!

Permalänk

Icke LHR kort säljs fortfarande för rätt bra priser, FOMO miners har försvunnit då crypto under senaste månaderna har trendat ner men håller på igen o vänder. Att ej LHR kort fortfarande har så pass högt värde är att dom har bättre efficiency watt per hash än LHR, med dagens elpriser så är detta självklart val. Det som kostar mest i längden är inte par tusen mer eller mindre för själva kortet utan elräkningen. Själv skulle jag aldrig betala dagens löjliga priser på äldre generationer av gpus för mining då dessa är skit i form av watt per hash samt är rätt dåliga på andra algos än ETH, ska man mina ett par år på sina kort så får man räkna med ETH blir POS och man får byta till nåt annat coin/algo. 3060ti/3070 ej LHR imo är fortfarande kung när det gäller mining (value, watt per hash, versatilitet) sen kommer 3080, allt annat är inte värt.

Permalänk

När allt är tillbaka på det normala igen gissar jag på att Nvidia kommer skicka ut Bios som tar bort LHR spärren.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

När allt är tillbaka på det normala igen gissar jag på att Nvidia kommer skicka ut Bios som tar bort LHR spärren.

ETH kommer förmodligen gå över till proof of stake detta året så LHR eller ej spela 0 roll sen.

Permalänk
Medlem

Får väl se vad nästa generations grafikkort kommer kosta och leverera i prestanda samt vad Intel lanserar sina kort för. De som har köpt runt MSRP på 30xx serien har nog fortfarande gjort ett relativt bra inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Sålde mitt 1080 Ti Strix för 6000:- för ett par veckor sedan. Det kallar jag en bra affär!

Jäklar. Vart sålde du det?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har funderat på att köpa ett beg grafikkort ett tag då priserna på nya kort är så höga. Det som jag har sett senaste tiden är att mängden "äldre" (mer än 2år) grafikkort har ökat både här och på blocket. På tradera så är det få bud på de kort som är ute. Många kort når inte bud som säljaren önskar. Tittar jag på nya kort så är trenden solklar med priser som går ner och att alla modeller finns i lager.

Då nya serier grafikkort är på väg så kommer många vilja sälja sina kort innan priserna sjunker när nya serien kommer vilket kommer göra att priserna på nya kort i dagens serie får konkurrens från beg marknaden.

Ser även att folk som försökt sälja sina mining riggar nu väljer att sälja delar istället då det är få (inga) som satsar på att köpa färdiga riggar idag.

Min känslan är att grafikkorts marknaden börjar att bli mer rimlig då det finns beg kort att välja om man anser att nya är för dyra. Grafikkort utan stöd för Trådspårning (RT kärnor) kommer bli svårsålda framöver oavsett pris.

Tradera över 800 anonser om man söker på grafikkort (stämmer inte helt då även företag annonserar här)
Blocket finns nu över 160grafikkort till salu
SWEclockers finns det över 63 anonnser ute nu

Så över 1000 grafikkort som söker ny ägare. När mining bommen var som störst så fanns det nästan inga beg grafikkort till salu.

Håller ni med eller tror ni att Mining bommen kommer tillbaka och dammsuger alla grafikkort som finns till salu nya som gamla?

Är du en miner som vill få tag på billiga kort?

Priserna på nya och gamla GPUer har ju varit helt galna över en lång tid.

Jag har hobbymineat lite tidigare, men sålde både ett Vega 64 och farsans 1060 6GB förra året, just för att man fick så bra betalt för korten.

Jag har lista på grafikkortspriser och ranking i min signatur, men jag har gett upp att uppdatera den under de här galna tiderna.
Men kan vara intressant för de som vill se vad korten var värda innan.

Många miners tittar mest på vad de kan tjäna idag och tänker inte vad händer om vinsten går ner 50% om en eller tre månader.
Men det mesta med 6-8GB eller mer och någorlunda energieffektivitet har varit lönsamt.

I slutändan så får väl folk betala vad de tycker det är värt, och säljer folk för dyrt får de väl sitta och hålla på sina kort.

Det kommer säkert fler toppar och dalar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Är du en miner som vill få tag på billiga kort?

Priserna på nya och gamla GPUer har ju varit helt galna över en lång tid.

Jag har hobbymineat lite tidigare, men sålde både ett Vega 64 och farsans 1060 6GB förra året, just för att man fick så bra betalt för korten.

Jag har lista på grafikkortspriser och ranking i min signatur, men jag har gett upp att uppdatera den under de här galna tiderna.
Men kan vara intressant för de som vill se vad korten var värda innan.

Många miners tittar mest på vad de kan tjäna idag och tänker inte vad händer om vinsten går ner 50% om en eller tre månader.
Men det mesta med 6-8GB eller mer och någorlunda energieffektivitet har varit lönsamt.

I slutändan så får väl folk betala vad de tycker det är värt, och säljer folk för dyrt får de väl sitta och hålla på sina kort.

Det kommer säkert fler toppar och dalar.

nop men sitter och spelar med Fury X (3st) Gillar även att toppa 3D mark listan med liknande kort/system som mitt. så skulle vara kul att testa något annat kort.

men din lista klipper jag in här för de som vill följa.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Bara 3060, 3070 och 3080 som inte finns i 100+ i lager för närvarande så det verkar vända. Dock kommer det ta lång tid innan något nytt "normalpris" finns. För var sänkning så kommer några nya tycka priset är OK. Gissar att BF2022 faktiskt kan bli en dag då ens gamla dator går att uppgradera!

Det stora trendbrottet var väl ändå första rean på grafikkort: https://www.komplett.se/product/1197029/datorutrustning/dator...

Speciellt AMD's kort verkar väldigt svårsålda så gissar vi får se justerade priser där först.

Denna sida är lysande för att hålla koll på lagernivåer och pris, har tyvärr ingen inbyggd prishistoria annars hade den vart perfekt.
http://gpukollen.ingman.me/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

nop men sitter och spelar med Fury X (3st) Gillar även att toppa 3D mark listan med liknande kort/system som mitt. så skulle vara kul att testa något annat kort.

men din lista klipper jag in här för de som vill följa.
https://i.gyazo.com/3a600f7a75dd77222a38565e4df7c856.png

Ska tilllägga att beg. priserna är en blanding av observationer och uppskattningar.
Såg vid den tiden till höger inga 1080 ti för 2500kr utan snarare 3000kr. Inte ett enda 3090 var till salu beg.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Bara 3060, 3070 och 3080 som inte finns i 100+ i lager för närvarande så det verkar vända. Dock kommer det ta lång tid innan något nytt "normalpris" finns. För var sänkning så kommer några nya tycka priset är OK. Gissar att BF2022 faktiskt kan bli en dag då ens gamla dator går att uppgradera!

Det stora trendbrottet var väl ändå första rean på grafikkort: https://www.komplett.se/product/1197029/datorutrustning/dator...

Speciellt AMD's kort verkar väldigt svårsålda så gissar vi får se justerade priser där först.

Denna sida är lysande för att hålla koll på lagernivåer och pris, har tyvärr ingen inbyggd prishistoria annars hade den vart perfekt.
http://gpukollen.ingman.me/

bra länk, så över 4500 grafikkort i lager i lilla Sverige. kollade nu på prisjakt över mest populära kort. All på topp tio lista har pil ner på priset. Men fortfarande så är det mycket luft i priserna mot rekommenderade priser. Men priserna är på väg åt rätt håll så snart kanske det blir ett nytt kort istället för begagnat.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jäklar. Vart sålde du det?

Blocket

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

bra länk, så över 4500 grafikkort i lager i lilla Sverige. kollade nu på prisjakt över mest populära kort. All på topp tio lista har pil ner på priset. Men fortfarande så är det mycket luft i priserna mot rekommenderade priser. Men priserna är på väg åt rätt håll så snart kanske det blir ett nytt kort istället för begagnat.

https://i.gyazo.com/c749704c527f40b7bef9ed246131da13.png

Bra lista, kommer nu också Intel ut med sina kort och att tester visar att de faktiskt kan göra jobbet lika bra som AMD och Nvidia så tror jag det kommer förändras en hel del. Priserna kommer falla neråt, så är det bara och kommer det då även finnas GPU:er i lager i framtiden så kommer man kunna köpa bra kort för lägre priser än idag snart. Kanske ska man satsa på ett 3080Ti när 40-serien släpps.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag har noterat samma sak. Priserna är på väg ner. Troligtvis beror det på att miners börjar se stora risker, med lägre värde på ETH och PoS på horisonten.

Mindfactory har senaste dagarna haft rea på grafikkort. Trots ordentligt sänkta priser så verkar korten inte gå åt så väl. De har t.ex. ett XFX RX 6600 för 479 euro, vilket är mest prisvärda kortet jag har sett på ett år, och ändå så säljer det inte slut. Av 20 ex har de sålt 17 st på två dagar.

Med den här farten, och Intels inträde på marknaden, så kommer vi antagligen att närma oss riktpriser mot sommaren, speciellt när rykten kommer igång ordentligt om nästa generations kort.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ja, någon stans lär det ju vända och gå ned igen. Jag lär nog missa chansen. Vill köra klart Skyrim innan jag säljer mitt kort. Sen kan jag leva med bara iGPU ett tag. Måste inte spela de senaste spelen jag har.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

För några veckor sen såg jag ett 1060 6gb för 3200 på Tradera så håller tyvärr inte med. Skulle säga att kurvan står ganska still. Skulle säga att det sjönk en del när 3080 Ti dök i på hyllorna. Fick 17300 för ett 3080 dagen efter jag köpt det för 9999kr. Sen kom Ti och dom sjönk direkt ner till runt 13-14 tusen.

Antar att ditt 3080 var en non LHR kort? De får du fortfarande inte tag i för 13 000 väl?..

Permalänk
Medlem

Svårare att sälja radeon kort än geforce, försöker sälja ett red devil 6800 xt för 11000 men det är svalt intresse. De kostar ändå ca 14000 nya i butik.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är lite komiskt när de flesta av oss klagar på priserna på GPU:er och sedan går ut med att det är förbi att sälja de begagnade "dyrt"....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Med tanke på den mycket höga inflation som pressar riksbanker att höja räntan så även om det känns långsiktigt så påverkar det allt, speciellt GPUer för crypto kommer sjunka om räntan stiger. Jag tror inte de kan fortsätta späda ut valutor med så här hög inflation för det har gått så långt att även de som tjänar på utspädningen nu börjar se problem där med.

Det går inte att tjäna på "luft" hur länge som helst.

När det svänger vilket jag tror det börjat göra även om det kan kännas lite hackigt just nu, då kan det gå fort. Plötsligt sitter en hel hög miners med GPUer de inte kan tjäna pengar på.

Vi kanske vet om en månad redan

Permalänk
Inaktiv

Marknaden rör sig både upp och ned. När förra miningboomen var över så dumpades det ut grafikkort. Det är lite som när tidningarna skriver att världen går under och "så räddar du dina pengar från börsen". Om ni inflationen sticker iväg så vill man ju ha något värdebevarande. Med andra ord. Det är på tiden att priset på grafikkort går nedåt.