Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem

Archive 81

Välgjord, ibland jäkligt spännande, men ballade ur lite på slutet.

3/5

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Snusfri

Såg att Elementary kommit till Viaplay så började kolla på den grymma serien från start.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Hudson & Rex. En ny version av Kommissarie Rex. Alltså polisen och den där hunden.
Jag äskade serien som barn.

Nå serien Hudson & Rex är intressant ur flera perspektiv. Ett är hur det är anpassat för målgruppen som är folk som älskar hundar utöver något annat. Med jämna mellanrum måste de visa hur hunden reagerar när något händer, är det ett problem så måste hunden vara den som kan lösa det. Precis allt handlar om hunden.

Jag minns inte om originalet var lika extrem på detta sätt, men det är lite roligt att se hur extrem filmen var på att visa hundkaraktären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Witcher vilket jag tyckte var toppen, säsong 2 leverade verkligen enligt mig. Men har även kommit till säsong 4 på the wire, jävligt intressant, första säsongen är lite seg men sedan tar den fart och gillar verklgen den, inte den bästa jag sett men bra.

Ja, vi såg nyligen sista avsnittet av säsong 1 igen, för att komma igång, sedan plöjde vi säsong 2 med 1-2 avsnitt per kväll. Varpå vi såg om säsong 1. Följt av säsong 2 igen. Jag har inte läst böcker eller spelat spel så hade noll koll när jag såg säsong 1 första gången. Att se säsong 1 och 2 ganska nära i tid är inte så dumt då man, som oinsatt, missar en del annars.

Bra serie. Bättre än Wheel of Time, om man ska göra sådan jämförelse. Men jag tyckte om Wheel of Time också, ska nog se den igen snart. (Ser vanligen bra serier att par gånger, hellre än att ge sig på någon annan serie som säkert är sämre...)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

The Crown.
Ingen "typisk" serie för mig. Men jag fastnade rejält.
Så ibland är det trevligt att krypa ur comfort-zonen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Såg att Elementary kommit till Viaplay så började kolla på den grymma serien från start.

Vi började kolla på den igår efter ditt tips som gjorde mig nyfiken. Blev sex avsnitt direkt.
Både kul och spännande även om den kanske kan bli lite tjatig om man nu ska se sju säsonger men än så länge över förväntan. Är inget fan av Sherlock Holmes sen tidigare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Dopesick

Om en familj vars företag lanserar OxyContin under falsk marknadsföring om att den inte är beroendeframkallande. Vad som istället händer är att de också startar den största opiodberoendet i landets historia. De blir inte bara sjukligt beroende, utan många dör också. Ofta i samband med användande av andra droger för de är billigare än "medicinen". Riktigt bra, och otrolig viktig, serie där vi får följa en familjs gränslösa girighet samt olika människors relation till drogen. Även de som försöker kämpa mot korruption och få bort Oxy från marknaden. Väldigt bra skådespelarinsatser på många håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Dopesick

Om en familj vars företag lanserar OxyContin under falsk marknadsföring om att den inte är beroendeframkallande. Vad som istället händer är att de också startar den största opiodberoendet i landets historia. De blir inte bara sjukligt beroende, utan många dör också. Ofta i samband med användande av andra droger för de är billigare än "medicinen". Riktigt bra, och otrolig viktig, serie där vi får följa en familjs gränslösa girighet samt olika människors relation till drogen. Även de som försöker kämpa mot korruption och få bort Oxy från marknaden. Väldigt bra skådespelarinsatser på många håll.

Instämmer, toppserie!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Du har 5 säsonger att kolla genom, jag är avundsjuk. Har bara de avsnitt kvar som finns i S6 sen är det slut för mig.

Jag kommer garanterat se om The Expanse, något aldrig övervägt för någon annan serie tidigare. Har även läst alla (snart iaf) böckerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vi började kolla på den igår efter ditt tips som gjorde mig nyfiken. Blev sex avsnitt direkt.
Både kul och spännande även om den kanske kan bli lite tjatig om man nu ska se sju säsonger men än så länge över förväntan. Är inget fan av Sherlock Holmes sen tidigare.

Ja, det är en bra serie. Vi är lite av Sherlock Holmes-nördar, både jag och min fru (=läst ungefär alla Sherlock-historier Conan Doyle skrev, sett de flesta TV-serier och filmer värda att se), och Elementary är klart sevärd även om det är långt från böckernas Sherlock - vilket nog är lika bra.

7 säsonger, eller vad det nu är, är många avsnitt, men överlag håller serien bra. Bättre än de flesta skulle jag säga.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Gomorra säsong 5 har kommit! Kollar nu.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Blev lite nostalgisk så nu iår har jag sett om Grimm och håller nu på med Chuck
https://www.imdb.com/title/tt1830617/
https://www.imdb.com/title/tt0934814/

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Bingekollade Reacher igår på Prime. Var helt okej tidsfördriv. Tycker dock Tom Cruise är lite mer, trovärdig kanske är fel ord för jag har ingen aning om hur ex. militärer funkar, men ja lite mer subtil.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

The Witcher. Besatt. Bättre än jag trodde långväga.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Kollat klart på allt vad Marvel heter i princip, så nu blir det mest Fantasy/Sci-Fi-serier man haft på "att se"-listan.
Witcher säsong 2 var riktigt bra!

Just nu har vi Amazon Prime en stund och passar på att kolla Wheel of Time, vilken än så länge är hyfsat bra. Jag har inte läst böckerna, men serien är välgjord och några av karaktärerna är riktigt bra.

Annars var vi mitt i "A Discovery of Witches" på HBO Max, som också är en bra serie.

Jag gillar när karaktärer känns lite mer realistiska i hur de reagerar.
Sense8 är nog fortfarande en av de bästa, om inte den bästa serien jag sett.
Misfits är ju annars en sån gammal klassiker, när de som får superkrafter inte är superskurkar eller hjältar utan småkriminella ungdomar med sina vardagsproblem.

Jag har absolut höjt nivån av vad jag orkar kolla på när jag blivit äldre. En del saker som var häftiga och "roliga" när man var yngre känns väldigt löjliga eller förlegade idag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Visserligen inte tittat klart än, men tanten har lurat in mig (sig ) på att titta på Vox Machina. Inte helt rumsrent dock

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Archive 81 är den senaste jag sett klart, riktigt spännande men tappade det tyvärr lite mot slutet. Trots det värd att se.

Börjat titta på Peacemaker nyligen och har sett 3-4 avsnitt, var lite skeptiskt inställd men den har varit riktigt rolig!

Permalänk
Medlem

Archive 81 här också.
Blir Reacher innan helgen är slut.

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Bingekollade Reacher igår på Prime. Var helt okej tidsfördriv. Tycker dock Tom Cruise är lite mer, trovärdig kanske är fel ord för jag har ingen aning om hur ex. militärer funkar, men ja lite mer subtil.

Råkade också se igenom hela Reacher igår kväll/natt. Inte riktigt lika bra som det bästa Amazon producerat (Bosch), men ljusår bättre än genomsnittsserien idag.

Inte läst böckerna men av allt jag läst om dem (Wikipedia) så är serien mycket närmre hur karaktären skall vara än vad Tom Cruise har möjlighet till. Även om Cruise givetvis är vältränad så är han typ 1.70 lång, Jack Reacher skall vara närmare 2 meter och avsevärt mer muskulös. Han backar inte ner för någon och är inte en kille du vill starta en fight med. Det visar de rätt bra redan i typ den allra första scenen i serien där han är med, utanför dinern. Den scenen hade aldrig fungerat med Cruise.

Serien höll kanske inte riktigt hela vägen in i mål då det mot sista episoden eller två började bli lite förutsägbart. Det som skulle föreställa en mindre plot twist var fullkomligt uppenbart att det skulle komma eftersom det är så man gör i Hollywood. Tydligen var det likadant i boken men tycker ändå de kunde kommit med något annat. Och i flashbackscenerna med Reachers familj, varför kallar mor och bror honom för Reacher som om det inte vore även deras eget efternamn? Tror de att medeltittaren inte kan komma ihåg att hans förnamn är Jack?

Nåväl… stark rekommendation från mig.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Råkade också se igenom hela Reacher igår kväll/natt. Inte riktigt lika bra som det bästa Amazon producerat (Bosch), men ljusår bättre än genomsnittsserien idag.

Älskar Bosch, och inte bara för att det är en vän till mig som är exekutiv producent. Helt underbar serie.

Skrivet av Mayhem SWE:

Inte läst böckerna men av allt jag läst om dem (Wikipedia) så är serien mycket närmre hur karaktären skall vara än vad Tom Cruise har möjlighet till. Även om Cruise givetvis är vältränad så är han typ 1.70 lång, Jack Reacher skall vara närmare 2 meter och avsevärt mer muskulös. Han backar inte ner för någon och är inte en kille du vill starta en fight med. Det visar de rätt bra redan i typ den allra första scenen i serien där han är med, utanför dinern. Den scenen hade aldrig fungerat med Cruise.

Misstänkte att det var så det egentligen ska vara enligt böckerna, annars hade det ju varit en underlig casting, Cruise har ju pull nog att produktionen kan göra ett undantag för hans namn på filmpostern.

Helt okej serie tycker jag. Håller med om att man visste ganska bra vad som skulle hända. Men jag hade ju inte kollat igenom hela i typ ett streck om det inte höll för det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Foundation. Riktigt bra och snygg sci-fi. Lite mer grandios stil än Expanse och för mig kanske något bättre till och med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Skrivet av Mayhem SWE:

Serien höll kanske inte riktigt hela vägen in i mål då det mot sista episoden eller två började bli lite förutsägbart. Det som skulle föreställa en mindre plot twist var fullkomligt uppenbart att det skulle komma eftersom det är så man gör i Hollywood. Tydligen var det likadant i boken men tycker ändå de kunde kommit med något annat. Och i flashbackscenerna med Reachers familj, varför kallar mor och bror honom för Reacher som om det inte vore även deras eget efternamn? Tror de att medeltittaren inte kan komma ihåg att hans förnamn är Jack?

Nåväl… stark rekommendation från mig.

Skrivet av Jumpcut:

Älskar Bosch, och inte bara för att det är en vän till mig som är exekutiv producent. Helt underbar serie.

Misstänkte att det var så det egentligen ska vara enligt böckerna, annars hade det ju varit en underlig casting, Cruise har ju pull nog att produktionen kan göra ett undantag för hans namn på filmpostern.

Helt okej serie tycker jag. Håller med om att man visste ganska bra vad som skulle hända. Men jag hade ju inte kollat igenom hela i typ ett streck om det inte höll för det.

ENORMT mycket bättre casting i TV-serien än "den lilla personen" i filmen. (Jag tror att det kan vara den sämsta castingen/rollbesättningen genom tiderna att sätta Tom Cruise som Jack "NO Middle name" Reacher, det inkluderar all modern "whitewashing"-casting!)!
Nu har jag inte sett sista avsnittet ännu (så jag kan mycket väl vara ute och cykla) men "Lee Child" har inte mycket "twist" i sina böcker: det är EXTREMT förutsägbart (Vilket jag gillar) och på sin höjd en handfull personer/karaktärer som är vesäntliga. Varav de flesta introduceras i första kapitlet.

Kortare(?) sagt: (Hittills - 1 avsnitt kvar) Är TV-serien grymt mycket bättre än "Filmerna med den lilla personen (dvs den mest felcastad genom tiderna!)".
Följer böckerna väldigt troget viill jag påstå:
((Anti-)Hjälten, Kvinnan/Princessan som är stark och kompetent och som han kopulerar med, Onda elakingen som är jäötteond och sen en final med extremt och överdrivet våld där elakingen åker på stryk, men först efter att hjälten, nästan, misslyckats (I princip tre karaktärer att hålla reda på) och sen någon form av påstådd "twist" där den "oväntade" bi-karaktären som vi (leddes att tro) var "god", visar sig (oväntat) vara "ond".

Kort sagt: Jag gillar!

Permalänk
Moderator
Moderator

Såg igår klart Devs. Miniserie omfattande åtta avsnitt, skriven och regisserad av Alex Garland (som bland annat skrivit 28 Days Later, Sunshine samt regisserat och skrivit Ex Machina och Annihilation). Kontemplativ sci-fi några enstaka år framåt i tiden som i stora drag avhandlar determinism och därmed fri vilja. Kliniskt fri från technobabble och försök att förleda tittaren med korkade vetenskapliga förklaringar som mer är avsedda att lura tittare som ändå inte förstår istället för att försöka förklara komplicerade koncept. Även om kvantmekanik är ett återkommande tema så tror jag serien fungerar bra oberoende av förkunskaper. Garland har en rätt unik stil vilket går igen även i Devs, så de som gillade tonen i Ex Machina och/eller Annihilation kommer antagligen uppskatta även Devs. Därtill skitbra soundtrack

Stark rekommendation!

Även kikat på det som kommit av 1883 och det verkar lovande hittills. En westernserie som inte har något större behov av konstanta moraliska pekpinnar utan vågar låta tittaren tolka berättelsen på egen hand. Väldigt uppfriskande med en intern dialog/berättare i form av en ung kvinna som inte framställs som ett våp eller ett offer, utan en driven person som både vågar ta för sig och får lida konsekvenser i en miljö som lämnar lite utrymme för misstag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Första halvan av Ozark S04. Tror inte jag känner någon som tittar på denna, men jag tycker iaf den är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Första halvan av Ozark S04. Tror inte jag känner någon som tittar på denna, men jag tycker iaf den är riktigt bra.

Känner inte heller någon som talar om denna. Sjukt bra serie dock, AAA.

Permalänk

Poirot.
Jag saknar gamla deckarserierna. Jag blev delvis besviken, men jag får se fler avsnitt.

Jag gillar deckare där man som tittare kan försöka lista ut vem mördaren är. Även det omvända med Columbo går bra. Det som jag dock inte gillar är att manusförfattaren har helt fria händer på slutet och kan hitta på vad den vill.
Så upplevde de avsnitten jag såg senast. Nå jag ska kolla mer. Även se om ett avsnitt när jag vet svaret och se om min bild med för fria händer var korrekt.

Permalänk
Medlem

Såg precis klart S1 av Wheel of Time / Sagan om Drakens återkomst.

Har inte läst böckerna.
Tyckte serien va stundtals lite förvirrande och gjorde inte alltid ett bra jobb med att förklara vad som händer, även om man kom in i det lite mer efter några avsnitt. Fantasy-världen i sig är intressant och lite annorlunda och känner att det nog hade varit bra med 2 avsnitt till i säsongen för att fläska ut världen lite mer, f.a. då sista avsnittet i säsongen kändes lite...anti-klimaktiskt/ofärdigt?

Skådespelarprestationerna är för det mesta acceptabla, Rosamund Pike (och Daniel Henney) bär mycket av serien på sina axlar.

Helt okej tidsfördriv, inte den bästa fantasy-serien jag sett men inte den sämsta heller.
Kommer se säsong 2 när den släpps, men det är inget jag kommer gå och tråna efter.

En svag 3/5.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Reacher. Jag var positivt överraskad. Den var bättre än vad jag förväntade mig. 8/10.

I hur många familjer tilltalar man den yngre sonen konsekvent med hans efternamn? Storebror hette Joe, men Reacher hette bara Reacher redan vid fjorton års ålder...

Permalänk
Medlem

Jaha, då har man till slut sett säsong 6 av The Expanse. Rätt OK. Men de kunde gjort fler än 6 avsnitt tycker jag nog.
Första säsongen är bland det bästa jag sett i TV-väg, och de första tre säsongerna, typ, är väl bättre än de tre följande, men överlag en fantastisk serie. Ska läsa böckerna antar jag.

Visa signatur

***gamla grejor duger***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Ozark Rules, en av mina favoriter genom tiderna.