Samsung lanserar Galaxy S22 med Radeon-grafik

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Samsung sa ju i presentationen att s22 serien och s8 paddorna får 4 stycken UI uppdateringar och 5 års säkerhetsuppdateringar.
Om Android lyckas klämma in två uppdaterade UI versioner på samma år så...ja då blir det ju inte fyra år såklart.
Samsung räknar nog med att Android uppdateras en gång per år som det gjort tidigare.

Det samma gäller s21 modellerna, men de har redan fått en UI uppdatering så då är det tre kvar.

Säkerhetsuppdatering rullar ut hela tiden så fort det finns en färdig. Kommer nästan en vart andra månad.

Permalänk
Medlem

Så, vilka av dessa S22 har fortfarnade rundade kanter och går därför bort direkt, bara Ultra? Vill Samsung inte ha mina pengar eller?

Permalänk

Det blev ett köp på en S22 Ultra med 1tb då den inte stödjer minneskort. Det blir julafton om två veckor.

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Köper man en sån här dyr telefon så kör man inte med hörlurar med sladd!
Och är man en HIFI nörd som gillar trådade lurar så skulle man ändå inte lyssna musik på en sån här enhet.

Felargument.
Att vilja ha sladd till mobilen finns hur många orsaker som helst till. Jag själv använder det oftast för det är smidigast. De trådbundna hörlurarna bara fungerar emot allt man kopplar in dem i, det spelar ingen roll vad för enhet det är. (såvida porten finns)

Ditt sista argument är samma som folk hade emot laptops och mobilt internet. Är man en "internet nörd" så inte tusan skulle man surfa på en mobil, man åker istället hem sätter sig vid datorn och gör ens internetuppsökning.
I praktiken vill folk dock göra saker på resande fot, så man kan vara internet, HIFI, kamera, spel nörd etc och ändå vilja att ens portabla mobil presterar bra på detta område när man ej har med sig sin klumpiga favoritutrustning.

*edit*
Och ja. Väldigt många datornördar var anti emot mobilt interet från runt år 1997 till runt år 2004 eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Samsung sa ju i presentationen att s22 serien och s8 paddorna får 4 stycken UI uppdateringar och 5 års säkerhetsuppdateringar.
Om Android lyckas klämma in två uppdaterade UI versioner på samma år så...ja då blir det ju inte fyra år såklart.
Samsung räknar nog med att Android uppdateras en gång per år som det gjort tidigare.

Det samma gäller s21 modellerna, men de har redan fått en UI uppdatering så då är det tre kvar.

Om du läser här:
https://news.samsung.com/us/samsung-galaxy-os-upgrade-one-ui-...
Så står det "up to four generations of One UI and Android OS upgrades on select devices". Up to betyder att det likagärna kan bli 3 generationer.

Permalänk
Medlem

Ganska precis vad man väntade sig, verkligen inte mycket mer eller mindre.
Blev en beställning på Ultran i alla fall, blir en bra ersättare till min hårdkörda, väderbitna och nötta Note 8 innan det är för sent.

Fungerar egentligen fortfarande bra till allt jag pysslar med men den hade en dejt med asfalten i somras så jag tycker pensionering kan motiveras. Må den nya vara lika tuff.

Tog 512GB och får väl hålla tummarna att man inte kommer att sakna plats för minneskort allt för mycket.
Blir första mobilen sedan före Note 1 utan hörlursuttag men den sladden hade jag personligen inte gått tillbaka till i vilket fall.

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

iPhone dominerar i prestanda nu, ja. Men det har inte alltid varit så. Från 2010 till runt 2014 var iPhones betydligt långsammare än androids, sen bytte det ganska plötsligt.

Möjligt men var väl runt då det fick ordning på deras egna chipp. Men byt ut det till senaste 7 åren då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlemRune:

Alla telefoner som släpps varje år har blivit telefonernas motsvarighet till FIFA. Samma skit med minimala ändringar och mycket högre prislapp. Jag förstår att de vill ha in sina pengar men jag önskar att konsumenterna låg lite lågt och tvingade tillverkarna att släppa en telefon vartannat år istället som verkligen känns som en uppgradering.

Som det är nu känner man väl knappt någon skillnad när man hoppar över en telefon ett år eller två.

Det är ju trots allt så att alla som köper mobil följer ju inte din köpcykel och numera har typ alla en smartphone. Så till slut måste ju folk uppgradera av olika skäl.

Dvs mängden folk som köper senaste luren varje år finns ju givetvis kvar och jag håller med kan inte sätta mig in i deras logik. Men mängden folk som helt enkelt måste köpa nytt pga deras flera år gamla lur sjunger på sista versen av olika anledningar är ju enorm, och jag gissar att det är denna kategori som köper majoriteten av alla nya lurar varje år.

Men kan ju ha helt fel. Bara min spontana känsla iaf

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man gör större och större mobiler efter varje år som går? Efter min senaste Android telefon nu, som är skyhöga 160mm lång.. och alla andra gigantiska Android telefoner innan dess. Så tror jag tyvärr det blir att gå över till Iphone nu i höst. Vill ligga under 140mm lång. Och Iphone 13 mini verkar vara ett kraftfullt litet paket!

Eller vet någon nån Samsung under 140mm som inte är klappkass?

//M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så, vilka av dessa S22 har fortfarnade rundade kanter och går därför bort direkt, bara Ultra? Vill Samsung inte ha mina pengar eller?

Tror dom tänkte exakt såhär när dom gjorde designen;

”Grabbar, tjejer. Design på Ultra - rundade kanter. Det är en snubbe som kallar sig improwise, i ett forum på en svensk sida - som inte gillar rundade kanter - ska vi gå honom till mötes?”

Ja resten av historien kan man ju fantisera ihop själv, men är rätt säker på att starten gick till så.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Förstår inte varför man gör större och större mobiler efter varje år som går? Efter min senaste Android telefon nu, som är skyhöga 160mm lång.. och alla andra gigantiska Android telefoner innan dess. Så tror jag tyvärr det blir att gå över till Iphone nu i höst. Vill ligga under 140mm lång. Och Iphone 13 mini verkar vara ett kraftfullt litet paket!

Eller vet någon nån Samsung under 140mm som inte är klappkass?

//M

Lite phablet-varning då?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Geckod:

Nope hänger inte med. Stod nått om det i texten.

Vet vi när de går att köpa? Kanske är blind men hittade inte det i texten.

Går man in på Samsungs hemsida så kan man förköpa den.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Morrreee:

Förstår inte varför man gör större och större mobiler efter varje år som går? Efter min senaste Android telefon nu, som är skyhöga 160mm lång.. och alla andra gigantiska Android telefoner innan dess. Så tror jag tyvärr det blir att gå över till Iphone nu i höst. Vill ligga under 140mm lång. Och Iphone 13 mini verkar vara ett kraftfullt litet paket!

Eller vet någon nån Samsung under 140mm som inte är klappkass?

//M

För att konsumenterna inte är så sugna på och köpa dessa små för samma pris som de större. Försäljningen av iPhone mini går till och med dåligt i länder där folk generellt har mindre händer än i norden:
https://www.notebookcheck.net/iPhone-13-Mini-sales-continue-t...

Men många säger jag hör ofta en liten högljud skara som hela tiden säger de vill ha mindre smartphones. Ja, det är en liten högljud skara.

Jag själv förstår argumentet att man vill ha en liten telefon. Men skriver man att man inte gör så mycket mer än att ringa på mobilen som andra har gjort, så är det försåtligt att de inte vill ha en mobil för 7000kr som iphone 12 mini kostar. Jag har såna bekanta och de har köpt en ny smartphone för runt 1000kr.

*edit*
Om vi tar en liten non Apple exklusiv telefon som är dyr. Så är det naturligt att det är en väldigt liten skara köpare som inte tycker dessa är prisvärda telefonen och ser billigare ut etc. Köper de däremot en liten telefon som Galaxy z flip 3, ja du utstrålar den exklusivitet. Det blir exakt samma sak som en mindre telefon 1997 var.
Varför Apple ändå kan sälja lite, är för att folk ser mer som coolt en liten Apple. Medans androidhållet blir aha, du har en mobil från 2014.

Permalänk

LOL. Nu kommer väl crypto-bros att skapa telefonbrist också.

Visa signatur

| Xeon 5650 @ 4.3GHz | EK Custom Watercooling | Asus Rampage III Extreme | 6 GB | GTX 980 | 120GB + 256GB SSD | Corsair 900D | AX-850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Lite phablet-varning då?

Haha, lite!

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Ingen tvingar dig att köpa en ny mobil varje år, Samsung erbjuder nu dessutom 5 år av säkerhetsuppdateringar, så vill du så kan du behålla en nyare Samsung Galaxy i en 4-5 år minst. Så länge du gör minst ett batteribyte såklart...

Ja, för det är ju säkerhetsuppdateringarna som för att jag blir sugen på en ny telefon. 😁

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och samma sak gäller även Volvo. De borde lansera en bilmodell vartannat år.
Nej det är bra att de uppdaterar mobilerna och allt annat som tv, bil, cpuer etc ofta. Men det betyder inte att folk behöver byta varje år. Och jag tror den tiden är borta.
För den stora skaran otekniska personer så ser det igen större skillnad på mobilerna och det blir då ingen vits att byta.

Jag själv tycker samsungs S serie är riktigt dyr, men all har vi olika smaker.

Att blanda in kött och Volvo vet jag inte varför du gör. Volvo släpper inte nya modeller, utan årliga uppgraderingar av samma modell. Vilket egentligen är vad Samsung gör, men de paketerar om det med ett nytt namn för att få folk med en S21 att känna att de sitter med en gammal telefon. Det är nog inte många med en Volvo V90 från 2020 som trånar efter en årsmodell från 2021. Och en köttbit är en köttbit. Det är inte riktigt jämförbart med utvecklingen av tekniska produkter.

Min poäng är att det är tydligt att utvecklingen av telefoner har stagnerat och att tillverkarna utan motivation fortsätter att höja priserna utan att erbjuda något nytt. Det är säkert uppskattat av många att få med en S Pen med en S22 Ultra men det är väldigt tydligt att telefonutvecklarna är trötta och har slut på ideer.

Edit: Ska även tillägga att jag har en S21 Ultra som jag är skitnöjd med och lär ha tills den går sönder. Men det var inte längesen man följde telefonutvecklingen år för år med stor spänning då det alltid hände något nytt. Idag tas varje produktlansering emot med en axelryckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För att konsumenterna inte är så sugna på och köpa dessa små för samma pris som de större. Försäljningen av iPhone mini går till och med dåligt i länder där folk generellt har mindre händer än i norden:
https://www.notebookcheck.net/iPhone-13-Mini-sales-continue-t...

Men många säger jag hör ofta en liten högljud skara som hela tiden säger de vill ha mindre smartphones. Ja, det är en liten högljud skara.

Jag själv förstår argumentet att man vill ha en liten telefon. Men skriver man att man inte gör så mycket mer än att ringa på mobilen som andra har gjort, så är det försåtligt att de inte vill ha en mobil för 7000kr som iphone 12 mini kostar. Jag har såna bekanta och de har köpt en ny smartphone för runt 1000kr.

*edit*
Om vi tar en liten non Apple exklusiv telefon som är dyr. Så är det naturligt att det är en väldigt liten skara köpare som inte tycker dessa är prisvärda telefonen och ser billigare ut etc. Köper de däremot en liten telefon som Galaxy z flip 3, ja du utstrålar den exklusivitet. Det blir exakt samma sak som en mindre telefon 1997 var.
Varför Apple ändå kan sälja lite, är för att folk ser mer som coolt en liten Apple. Medans androidhållet blir aha, du har en mobil från 2014.

Jo, säkert sant det du skriver! Tycker mest det är synd. Att alla storspelare inte har mindre varianter med bra kräm i ändå, som gör det attraktivt att köpa. Z flip/fold verkar ju bra, tills du vecklar ut den. Iphone har ju pro varianterna som går upp till 146mm, vilket inte är jättedåligt. Men tror ändå det lutar åt 12 mini eller 13 mini i höst. Får se då!

På min mobil nu som är 160mm+, är inte optimal för en hand att använda, visst det går, men inte optimalt.. Finns one-hand-mode man kan sätta igång, men känner ingen som riktigt använder det, och inte gör jag heller. Och vill man sätta igång det hela tiden, känner jag väl att jag kan köpa en mindre telefon

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

10.000kr för:
3 700 mAh
Snabbladdning 25 W
Utan 3.5mm & SD kort...

Vilket skämt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

10.000kr för:
3 700 mAh
Snabbladdning 25 W
Utan 3.5mm & SD kort...

Vilket skämt.

Plus ingen laddare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Plus ingen laddare.

Dom har ju sitt ”intelligenta” batteri…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Haft Samsung S4, S7 och nu dags för byta upp ifrån min S9+ hade jag tänkt, men om nu S22 saknar stöd för SD kort så är det faktiskt en dealbreaker för mig.

Det är liksom en basfunktion i en android lur i mina ögon så no deal denna gång Samsung, får helt enkelt börja kolla efter bättre alternativ.

Vill kunna flytta över mitt nuvarande SD kort eller peta in ett nytt 512-1TB i det för 1100-2100kr som dessutom kan återanvändas i nästa lur.

Spelar ingen roll om jag kan ha alla bilder på molnet så vill jag ändå ha plats för att ha det synkat med en lokal kopia och tänker inte pröjsa 16-18 PAPP bara för det.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt av Samsung att fortsätta köra utan SD-kort. Det är ju det ultimata sättet att lagra sina tusentals fotade bilder och filmer, även offlinelistor passar bra där. Frun tänkte uppgradera från sin S20+ men inte ens 512Gb versionen skulle räcka för henne med sina 40.000 bilder som jag gjorde backup på för någon vecka sedan.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Kan lyfta att S22 Ultra har samma design som Sony xperia xz som jag använde som jobbmobil. De kantiga kortsidorna är fruktansvärda om du har telefonen i byxfickan ofta.
Dels är det obekvämt mot låret, dels är det döden för tyget i byxorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Dom har ju sitt ”intelligenta” batteri…

Exakt...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

10.000kr för:
3 700 mAh
Snabbladdning 25 W
Utan 3.5mm & SD kort...

Vilket skämt.

Skojar inte.. Var beredd att eventuellt köpa mig en S22 tills jag såg batteriet.. Vilket anti-climax! Fortsätter använda min P30 Pro som troligtvis blir inskickad för byte av batteri. Ser absolut ingen nöje med att byta till en telefon med sämre batteri tid

Permalänk
Medlem

Att det ska vara så svårt att inkludera ett hörlursuttag/3.5mm uttag i en toppmodell. Har de inget 3.5mm uttag för mina hörlurar så avstår jag att byta ut min gamla Galaxy S8+. Istället kommer jag nog att gå för en Sony Xperia 1 IV om den släpps senare i år.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Ja, fast med t ex Fello kan man få exakt likadant abonnemang (fast med mer surf) för 165 kr istället för 225. Så du sparar i princip ingenting mot att köpa den kontant. Hörlurarna får man på köpet om man tar telefonen kontant också.

Nu har jag lagt till på mitt senaste inlägg men det är verkligen ingen fantastisk deal. De får det bara att se ut som en. Tycker inte Samsung har särskilt mycket bloatware längre. Det mesta går att ta bort som man kan tycka inte behövs.

Du resonerar rätt, men här är mina räkneexempel på att Comviq ändå blir billigare i slutändan.

Fello abonnemang: 165 x 24 = 3960 kronor för abonemang
S22 löst: 9690 -- 3960 + 9690 = 13650 kronor totalt över 24 månader.

Comviq abonnemang: 225 x 24 = 5400 kronor
S22 med 24 månaders bindningstid: 261 x 24 = 6264
Minus 500 för inlämning av gammal mobil samt 1500 kronor subvention = 6264 - 2000 = 4264 kronor
4264 + 5400 = 9664 kronor.

13650 - 9664 = 3986 kronor, alltså 30% billigare, men då måste man också lämna in sin gamla mobil.

Men du har helt rätt, det ser mycket bättre ut än vad det egentligen är.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KingCobra:

Sådana där tester kan man ta med en nypa salt faktiskt. Alla sådana här tester har än så länge olika resultat.
"The Geekbench benchmarks in question that come from Geekbench were spotted by GSMArena and show the Qualcomm model (SM-S908B) registering a score of 1,168 for single-core and 3,508 for multi. The Exynos version (SM-S908U), meanwhile, manages 1,226 for the former but 3,462 on the latter."
Så vi får helt enkelt se när mobilerna finns ute och kan testas på riktigt.

Sen till speldelen....klart att allt "utanför" 3D spel använder CPUn. Skrev jag inte det? "Man får skilja på snabbheten på grafiken och snabbheten på systemet i sig där Iphone legat i topp länge."
Min poäng var naturligtvis för krävande spel, 3D spel med effekter.

Exynos och Snapdragon resultaten har historiskt haft högre varians jämfört med t.ex. Iphone och desktop CPUer, men även de senare har en varians på ett par procentenheter när man plockat bort uppenbara galna resultat (kan ju bli väldigt fel om man kör saker parallellt, bärbara datorer kan få väldigt olika resultat baserad på energiinställning etc).

Så resultat inom ~10 % får rätt mycket räknas som "inom felmarginalen" för Exynos/Snapdragon. Den högre variansen beror med största sannolikhet på att man pushar maxfrekvensen lite för högt så det väldigt lätt blir ett mått av throttling, vilket i GB5 är ett dåligt omen då den benchmark:en är specifikt designad för att testa "interaktiv prestanda", d.v.s. race-to-sleep.

Även med siffrorna du listar ovan ser nya SD 8 gen 1 och Exynos 2200 extremt nära förra årets modeller. Iphone 13 var lite av en besvikelse på CPU-sidan prestandamässigt m.a.p förbättring mot föregående modell ställt mot hur det "brukar" se ut. Ändå fick man ~10 % högre ST och ~25 % högre MT prestanda där (och klar förbättring i perf/W, besvikelsen är bara för ST).

Sen måste man ändå sätta saker i perspektiv. Det är egentligen inte Cortex X1/X2 som presterar dåligt, tvärtom presterar dessa fantastiskt bra då ST prestanda är helt i nivå med t.ex. Ryzen 5700U (den varierar en hel del beroende på datormodell, i ASUS ZenBook, som är rätt slimmad, ligger ST prestanda på ~1200)!!

Det är A15 som är "out-of-this-world", den är snabbare än allt bortsett från de snabbaste Alder Lake CPUerna för desktop sett till ST prestanda!

Givet att det redan finns relativt mycket CPU-tester på SD 8 gen 1 och givet att Exynos 2200 tillverkas på samma processnod och använder samma mikroarkitektur (1+3+4, bestående av Cortex X2, Cortex A710, Cortex A510) så "vet" vi var CPU-prestanda kommer hamna.

Om GPU-specifikationerna stämmer (6 CU @ 555 MHz) och om de tidiga testerna ger en korrekt vink om prestanda är tyvärr Exynos 2200 minst lika långt efter A15 i GPU prestanda (i alla fall mot 5 GPU-core versionen som Pro/Max har, är 4 GPU-cores i övriga modeller) som man är efter i CPU-prestanda.

Positiva är att Exynos 2200 är ett lyft över Mali-kretsarna som man tider kört i Exynos. Men tveksamt om man är bättre än Snapdragon 8 gen 1 och inte en chans att man matchar A15.

Tidigare idag sa Samsung detta

"According to Samsung's official performance data, the Exynos 2200 is between 5% to 17% faster than the outgoing Exynos 2100."

man sa också detta om CPU-prestanda, vilket definitivt är en besvikelse för min del

"According to @TechAltar, they received official performance data from Samsung showing that the Exynos 2200 provides 5% better CPU performance than the Exynos 2100."

Om det är sant kommer GPU-prestanda ordningen vara Exynos 2200 < SD 8 gen 1 ~ A14 < A15

Vore hälsosamt för marknaden om "de andra" kunde täta luckan lite mot Apple. Men man får som sagt ha med sig att det egentligen inte är Samsung/Qualcomm som gör ett dåligt jobb (CPU-prestanda i PC-laptopnivå hos en mobil är rätt imponerande, man är inte jättelångt efter på GPU-sidan ställt mot iGPU-lösningar på PC), utan det är Apple som avviker uppåt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nu kanske man inte ska lita till 100% på läckorna, men jäklar vad lite prestandan verkar ha ökat jämfört med S21:an
Ska bli kul att se de slutgiltiga resultaten när Anandtech eller liknande gör sin sedvanliga deep dive, men det bådar ju inte gott för Samsung. Jag sitter på en S9+ som börjar bli till åren (prestandan är lite halvkass i vissa scenarier och framförallt är batteritiden bedrövlig), så jag hade hoppats på ett stort lyft detta året

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Kan lyfta att S22 Ultra har samma design som Sony xperia xz som jag använde som jobbmobil. De kantiga kortsidorna är fruktansvärda om du har telefonen i byxfickan ofta.
Dels är det obekvämt mot låret, dels är det döden för tyget i byxorna.

Har inte Sonyn raka kanter medan Ultran har kurvade?